LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIP-4590

 

2012 m. birželio 29 d. Nr. 107-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai Jonas Šimėnas, Vincas Babilius, Andrius Burba, Stanislovas Giedraitis, Almantas Petkus, Jonas Ramonas, Justinas Urbanavičius.

Aplinkos apsaugos komiteto biuras: vedėjas Danius Lygis, patarėja Aistrida Rinkevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys:  Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktorius Marius Narmontas, Žemės ūkio ministerijos Žemės politikos departamento direktorius Audrius Petkevičius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas

2012-06-26

1

2

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad detalieji planai nerengiami kai statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nekeičiami esantys pagal faktą žemės sklypo naudojimo būdas ir pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis. Šiose projekto nuostatose nėra aiškus formuluotės „esantys pagal faktą“ turinys, t. y., nėra aišku, kokia būtų žemės sklypo naudojimo būdo ir pobūdžio, užstatymo tankumo ir pastatų aukščio, jei jie nėra nustatyti teritorijų planavimo dokumentuose, fakto nustatymo procedūra. Taip pat nėra aiškus šių projekto nuostatų santykis su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis, pvz., 2 straipsnio 3, 36, 37 dalių, 23 straipsnio 1 ir 5 dalimi, pagal kurias darytina išvada, kad teritorijos naudojimo tipas (žemės sklypo naudojimo būdas ir pobūdis, pastatų aukštis, užstatymo tankumas, kaip teritorijų tvarkymo ir naudojimo režimo elementai, yra nustatomi detaliuose planuose. Atkreiptinas dėmesys, kad ir Žemės įstatymo 2 straipsnio 16 dalis nustato, kad žemės sklypo naudojimo būdas nustatomas teritorijų planavimo dokumentuose. Siūlytume tikslinti projekto nuostatas.

Pritarti iš dalies

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo, formuojančio teismų praktiką taikant teritorijų planavimą reglamentuojančias teisės normas, jurisprudencijoje pripažįstama, kad Įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 2 punkte įtvirtintos nuostatos, kada detalieji planai nerengiami, taikytinos tik tuo atveju, kai šiems žemės sklypams detaliaisiais planais nustatytas teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas. (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2011 m. vasario 10 d. sprendimo administracinėje byloje Nr. A822-265/2011 citata – „Teritorijų planavimo įstatyme nenumatyta galimybė nenustatyti privalomų teritorijų tvarkymo ir naudojimo režimo reikalavimų arba laikyti juos nustatytais pagal faktą.“). Todėl  Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma Teritorijų planavimo įstatymo keičiamo 22 straipsnio 3 dalies 2 punkte įtvirtinti nuostatą, kad detalieji planai nerengiami, kai statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nekeičiami esantys pagal faktą žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis.

Atkreiptinas dėmesys, kad žemės sklypas apibrėžiamas kaip teritorijos dalis, turinti nustatytas ribas, kadastro duomenis ir įregistruota Nekilnojamojo turto registre (Žemės įstatymo 2 straipsnio 14 dalis). Pažymėtina, kad žemės reformos metu žemės sklypų planais, prilyginamais detaliojo teritorijų planavimo dokumentams, formuojant natūra grąžinamus žemės sklypus, nenustatomas šiems žemės sklypams teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas (teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas pagal Teritorijų planavimo įstatymą nustatomas tik detaliuoju planu), tačiau šiais detaliojo teritorijų planavimo dokumentais nustatoma: žemės sklypų pagrindinė žemės naudojimo paskirtis, žemės naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, žemės sklypų ribos ir plotai. Pagal minėtus teritorijų planavimo dokumentus šie duomenys teisės aktų nustatyta tvarka įregistruojami Nekilnojamojo turto registre.

Teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnyje įtvirtintos sąvokos: užstatymo tankumas – pastatais užstatomo ploto, nustatomo pagal sienų išorines ribas, santykis su visu žemės sklypo plotu (50 dalis); pastatų aukštis – aukštis, skaičiuojamas statinio statybos zonoje metrais nuo žemės sklypo paviršiaus vidutinės altitudės iki pastato stogo ar statinio konstrukcijos aukščiausio taško (19 dalis). Atkreiptinas dėmesys, kad šių sąvokų apibrėžtyse nereglamentuota, kad užstatymo tankumas ar pastatų aukštis gali būti nustatyti tik pagal detaliuosius planus.

Faktas – lot. factum – kas padaryta, t. y. tai kas iš tiesų yra ir tai kas gali būti patikrinta. Esančio pastato aukštį galima išmatuoti, o esamą žemės sklypo užstatymo tankumą – apskaičiuoti, nerengiant detaliųjų planų, ir šiuos  duomenis galima patikrinti.

Atsižvelgiant į tai, 22 straipsnio 3 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

„2) kai statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nekeičiamas faktinis (pagal nekilnojamojo turto registro ar kitus duomenis) žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis arba nekeičiamas detaliajame plane nustatytas žemės sklypo tvarkymo ir naudojimo režimas, ir taip pat kai nedidinamas esamų sodybų, vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų ir jų priklausinių statybos žemės sklypuose teisės aktais nustatytas leistinas pastatų aukštis ir užstatymo tankumas nustatyti statybos reglamentai yra nekeičiami;“.

2.

Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas

2012-06-26

1

2

 

2. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 2 punkte vietoj žodžio „nepažeidžiamas“ siūlytume įrašyti žodį „nekeičiamas“.

 

Pritarti

   

3.

Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas

2012-06-26

 

 

 

3. Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 16 punkte nustatyta, kad teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su teritorijų planavimu. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta, ar toks vertinimas buvo atliktas.

Pritarti

STT išvada gauta.

4.

Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas

2012-06-26

 

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu Seime yra svarstomas Vyriausybės pateiktas Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIP-2919), kuris nustato naują teritorijų planavimo teisinį reguliavimą, bei į tai, kad pagal Teritorijų planavimo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį Vyriausybė formuoja valstybės teritorijų planavimo politiką ir numato priemones jai įgyvendinti, siūlytume dėl šio projekto prašyti Vyriausybės išvados.

Nepritarti

 

5.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2012-06-29

 

 

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 57-2297; 2008, Nr. 71-2700) 8 straipsnio 2 dalies nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komiteto prašymu atliko Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4590 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Dėl Projekto teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

Pagal Projekto 1 straipsnio 2 dalį, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2012, Nr. 63-3172) 22 straipsnio 3 dalies 2 punkto pakeitimuose nustatoma, kad detalieji planai nerengiami, kai statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nekeičiami esantys pagal faktą žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis arba nepažeidžiamas detaliajame plane nustatytas žemės sklypo tvarkymo ir naudojimo režimas, taip pat kai esamose sodybose, vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų statybos žemės sklypuose teisės aktais nustatytas leistinas pastatų aukštis ir užstatymo tankumas yra nedidinamas.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos nuostatos svarstytinos keliais aspektais:

1. Projekte neatskleidžiama, kaip nustatomas arba patvirtinamas faktas, kad statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nebus keičiamas esantis pagal faktą žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis.

Pritarti iš dalies

Žiūrėti komiteto išdėstytus argumentus prie 1 TD pastabos.

6.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2012-06-29

 

 

 

2. Atkreipiame dėmesį, kad pagal galiojančio Įstatymo 23 straipsnio 5 dalies nuostatas tik detaliajame plane nustatomas teritorijos naudojimo tipas ir galima pagrindinė tikslinė žemės naudojimo paskirtis, žemės naudojimo būdai ir, jei numatyta, pobūdis, kiti šio straipsnio 1 dalyje nurodyti privalomieji reglamentai (dėl konkrečios teritorijos naudojimo tipo, leistino pastatų aukščio, leistino žemės sklypo užstatymo tankumo ir kt.). Todėl manome, kad kyla abejonių dėl Projekto siūlymų atitikties galiojančio Įstatymo nuostatoms ir praktinių jų įgyvendinimo galimybių, jei būtų priimtas šis Projektas. Be to, Projekto ir galiojančio Įstatymo nuostatų (minėto 23 straipsnio 5 dalis, 2 straipsnio 3 ir 37 dalys) nedarnumas būtų ydingas dėl galimos korupcijos nevienareikšmiškai aiškinant ir taikant šias nuostatas.

Pritarti iš dalies

Siūlomu projektu siekiama sumažinti poreikį rengti detaliuosius planus, todėl siūloma žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, naudojimo būdą ir (ar) pobūdį nustatyti pagal kitus teritorijų planavimo dokumentus (pvz. saugomų teritorijų tvarkymo planus), o esamas pastatų aukštis ir esamas užstatymo tankumas gali būti nustatytas pagal nekilnojamojo turto registro  duomenis arba matuojant faktiškai esančius statinio parametrus. 

7.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2012-06-29

 

 

 

3. Atkreipiame dėmesį, kad pagal galiojančio Įstatymo 23 straipsnio 2 dalies nuostatas, kai planuojama teritorija yra svarbi kraštovaizdžio apsaugos, urbanistiniu, architektūriniu ar paveldosaugos požiūriu, privalomas teritorijų tvarkymo ir naudojimo režimas papildomas urbanistiniais ir architektūriniais, gamtos ir kultūros paveldo vertybių apsaugos, teritorijos (žemės sklypo) apželdinimo reikalavimais, kurie nustatomi išduodant planavimo sąlygas. Taigi, priėmus šį Projektą, kiltų rizika dėl minėtų Įstatymo saugomų vertybių apsaugos.

Nepritarti

Teritorijos, kurios yra svarbios kraštovaizdžio apsaugos, urbanistiniu, architektūriniu ar paveldosaugos požiūriu dažniausiai būna saugomos teritorijos. Minėtos teritorijos tvarkomos pagal saugomų teritorijų specialiuosiuose planuose nustatytus reikalavimus ir teisės aktais nustatytus reglamentus. Šie reikalavimai ir reglamentai privalomi rekonstruojant pastatus šiose teritorijose.

Be to, projektu siūloma nerengti detaliųjų planų tais atvejais, kai nekeičiamas esamas teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas, t. y. nekeičiant pastatų aukščio, tankumo, todėl siūlomi projekto pakeitimai reikšmingos įtakos aplinkai neturės.

8.

Specialiųjų tyrimų tarnyba

2012-06-29

 

 

 

4. Projekto nuostatos, palyginti su Projekto aiškinamajame rašte nurodytais tikslais, yra abstrakčios (pavyzdžiui: reikalavimas rengti detaliuosius planus nebūtų taikomas keičiant esamų pastatų stogo konstrukcijas, nedidinant pastato aukščio ir nekeičiant užstatymo tankumo ir intensyvumo, taip pat patalpų suplanavimo pakeitimo atvejais), todėl gali būti nevienareikšmiškai interpretuojamos. Atsižvelgdami į tai, kad Projekto rengėjų pasiūlymai iš esmės yra aktualūs, siūlome svarstyti Projekto tikslinimo galimybes.

Pritarti

Projekto rengimo tikslai nurodyti aiškinamojo rašto 2 dalyje, o pavyzdžiai pateikti tik kaip paaiškinamoji priemonė. 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6.  Seimo paskirtų papildomų Komitetų (Komisijų) pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Kaimo reikalų komitetas

2012-06-29

1

2

 

Pritarti iniciatorių pateiktam Teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui (XIP-4590) ir siūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui jį patobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems Kaimo reikalų komitetas pritarė bei Seimo Kaimo reikalų komiteto pasiūlymus.

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, tikslintinos siūlomos formuluotės „esantys pagal faktą žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis“, „esamos sodybos“.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

 „2) kai statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nekeičiamas nekilnojamojo turto registre nurodytas žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, statinio kadastro duomenų byloje nurodytas statinio plotas ir aukštis arba nepakeičiamas detaliuoju planu nustatytas žemės sklypo tvarkymo ir naudojimo režimas, ir taip pat kai esamų vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų teisės aktais nustatyti statybos reglamentai nustatytas leistinas pastatų aukštis ir užstatymo tankumas yra nekeičiami nedidinamas;“.         

Pritarti iš dalies

Komiteto argumentai: žr. prie 1 TD pastabos.

Komiteto pasiūlymas: projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 2 punktą pakeisti ir jį išdėstyti taip:

„2) kai statant (rekonstruojant, remontuojant) statinius nekeičiamas faktinis (pagal nekilnojamojo turto registro ar kitus duomenis) žemės sklypo naudojimo būdas ir (ar) pobūdis, užstatymo tankumas ir pastatų aukštis arba nekeičiamas detaliajame plane nustatytas žemės sklypo tvarkymo ir naudojimo režimas, ir taip pat kai nedidinamas esamų sodybų, vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų ir jų priklausinių statybos žemės sklypuose teisės aktais nustatytas leistinas pastatų aukštis ir užstatymo tankumas nustatyti statybos reglamentai yra nekeičiami;“.

 

2.

Kaimo reikalų komitetas

2012-06-29

1

3

N

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad su įstatymo projekto aiškinamajame rašte išdėstytomis problemomis (t. y., kai privaloma rengti detaliuosius planus, kuriais nieko neplanuojama), susiduriama ir tada, kai reikia suformuoti neužstatytus, tačiau naudojamus žemės sklypus kaimo gyvenamosiose vietovėse (valstybinės žemės sklypus esamoms kapinėms, aikštėms, parkams, skverams ir kitiems želdynams, naudingųjų iškasenų telkiniams (karjerams) ir pan.) eksploatuoti. Siekiant išspręsti nurodytą problemą tikslintina 22 straipsnio 5 dalis:

Pasiūlymas:

Papildyti  projekto 1 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

     „3. Pakeisti 22 straipsnio  5 dalį ir ją išdėstyti taip:

      „5. Kaimų teritorijose gyvenamosiose vietovėse šio straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatytu atveju ir kai žemės sklypai padalijami, atidalijami (išskyrus atvejus, kai pagal įstatymus žemės sklypus dalyti dalimis neleidžiama) ar sujungiami, kai formuojami nauji valstybinės žemės sklypai (išskyrus kai yra formuojami kitos paskirties žemės sklypai naujų statinių statybai kitos paskirties žemę,) ir kai formuojami žemės sklypai prie naudojamų statinių, taip pat kai miestų ir kaimų teritorijose formuojami valstybinės žemės sklypai ar keičiamos naudojamų žemės sklypų ribos mėgėjiško sodo teritorijose, vietoj detaliųjų planų rengiami žemėvaldų planai (projektai) Žemės įstatymo ir šio Įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodytose taisyklėse nustatyta tvarka. Kaimų teritorijose statant ūkininko sodybą ar pagalbinio ūkio ir kitos paskirties (fermų, ūkio, šiltnamių, kaimo turizmo) pastatus, kai vykdoma statyba atitinka Ūkininko ūkio įstatyme nurodytas šių pastatų statybos sąlygas, vietoj detaliųjų planų rengiami kaimo plėtros žemėtvarkos projektai Žemės įstatymo ir šio Įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodytose taisyklėse nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1.  Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos išdėstytas pastabas ir papildomo Komiteto pateiktus pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas, patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

 

7. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: Almantas Petkus.

 

PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                                    Vincas Babilius