LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NOTARIATO ĮSTATYMO 20 IR 62 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO  (XIP-4470)

2012 m. birželio 6 d.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, Komiteto pirmininko pavaduotojas Julius Sabatauskas, Komiteto nariai: Vytautas Gapšys, Konstantas Ramelis, Česlovas Vytautas Stankevičius, Remigijus Žemaitaitis, Vidmantas Žiemelis; Komiteto biuro patarėjai: Dalia Komparskienė, Virginijus Kanapinskas, Jurgita Janušauskienė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė,  Loreta Zdanavičienė, Komiteto biuro padėjėja Indrė Urbanavičiūtė.

Kviestieji asmenys: Teisingumo ministerijos atstovė Irma Gudžiūnaitė, Ūkio ministerijos atstovė Dalia Šidagienė, Notarų rūmų atstovai Marius Stračkaitis, Sandra Venclovienė, Eglė Čaplinskienė

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-05-29

1,

 

2

2

 

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projektu siūloma papildyti įstatymą, suteikiant teisę notarui ir kandidatui į notarus (asesoriui) būti arbitru ir nustatant šios teisės įgyvendinimo sąlygas. Projekto nuostatos diskutuotinos.

Pirma, projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies pirmojo  sakinio formuluotė „Vykdydamas arbitro funkcijas, notaras privalo vengti <...> aplinkybių, kurios galėtų kelti abejonių jo objektyvumu ir nešališkumu atliekant įstatymų nustatytas funkcijas” neaiški, t.y. neaišku, ar arbitro, ar notaro pareigas vykdydamas notaras turi būti objektyvus ir nešališkas,  ar tiek vienas, tiek kitas. Be to, neaišku, kokie įstatymai turimi mintyje. Atkreiptinas dėmesys, kad Notariato įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta: „Notaras yra valstybės įgaliotas asmuo, atliekantis šio įstatymo nustatytas funkcijas, užtikrinančias, kad civiliniuose teisiniuose santykiuose nebūtų neteisėtų sandorių ir dokumentų.”

Antra, projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies antrajame sakinyje siūloma nustatyti: „Notaras negali būti arbitru ginčuose, kylančiuose iš tų santykių, dėl kurių jis jau yra atlikęs įstatymų nustatytas funkcijas.” Pagal siūlomą normos konstrukciją galima manyti, kad notaras, atitinkantis vertinamą normą, gali būti arbitru, t.y., kad jam netaikomi kiti arbitro nepriklausomumo ir nešališkumo reikalavimai. Pavyzdžiui, arbitru gali būti paskirtas notaras, kurio nuolatiniu klientu yra viena proceso šalių, taip pat notaras, kurį su proceso šalimi ar ją kontroliuojančiu asmeniu sieja artimos giminystės ryšiai,  ir pan.  Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Komercinio arbitražo įstatymą ir Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-1985 nuostatas, arbitru gali būti skiriamas tik nepriklausomas ir nešališkas asmuo, kitu atveju  proceso šalis turi teisę jį nušalinti. Nurodytame įstatyme ir projekte nėra detalizuojama, kokioms aplinkybėms esant laikoma, kad arbitras nėra nepriklausomas ir nešališkas. Pažymėtina, kad pagal ginčų sprendimą arbitraže reglamentuojančius tarptautinius teisės aktus   arbitras turi deklaruoti, kad jo nepriklausomumo ir nešališkumo neįtakoja jokie buvę ir esami profesiniai, verslo ir kitokie ryšiai su proceso šalimi, taip pat kitos svarbios aplinkybės (1978 m UNCITRAL Arbitražo taisyklės, peržiūrėtos 2010 m.). Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas.  

            Analogiškos pastabos taikytinos ir projekto 2 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 62 straipsniui.

Nepritarti

20 straipsnio 3 dalyje nustatoma, kad notaras privalo vengti interesų konflikto vykdydamas arbitro funkcijas. Įstatymai neįvardijami, nes arbitras veikia vadovaudamasis ne tik Komercinio arbitražo įstatymo nuostatomis. Toliau detalizuojama - jei notaras asmens atžvilgiu atliko notarinius veiksmus, jis negalės būti arbitru sprendžiant šio asmens ginčą ir atvirkščiai.

Keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies nuostata, kad „Notaras negali būti arbitru ginčuose, kylančiuose iš tų santykių, dėl kurių jis jau yra atlikęs įstatymų nustatytas funkcijas“ jokiu būdu negali būti aiškinama taip, kad notarui netaikomi kiti arbitro nepriklausomumo ir nešališkumo reikalavimai. Ši norma tik skirta apibūdinti santykiui tarp notaro atliekamų notaro funkcijų ir arbitro funkcijų. Tuo tarpu visi kiti reikalavimai, nustatyti arbitrams Komercinio arbitražo įstatyme, taip pat yra taikomi ir notarui, kuris atlieka arbitro funkcijas.

 

 

 

 

 

 

2. Pažymėtina, kad 2012 m. balandžio 19 d. buvo priimtas Notariato įstatymo 3, 19, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymas Nr. XI-1979, todėl atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalį.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms;

7.2. Pasiūlymai:

Siekiant užtikrinti kvalifikuotų teisininkų dalyvavimą visų lygių rinkimų ir referendumo komisijose, siūlome atsisakyti draudimo notarams gauti atlyginimą už darbą visų lygių rinkimų ir referendumo komisijose bei atsisakyti draudimo kandidatams į notarus (asesoriams) dirbti visų lygių rinkimų ir referendumo komisijose. Atitinkamai Notariato įstatymo 20 straipsnio 2 dalį ir 62 straipsnio 1 dalį siūlome išdėstyti taip:

 „Notaras negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus notaro atlyginimą, atlygį už arbitro funkcijų vykdymą, atlyginimą už darbą visų lygių rinkimų ir referendumo komisijose, kompensaciją už darbą Notarų rūmuose, užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą. Ši nuostata netaikoma tais atvejais, kai sustabdomi notaro įgaliojimai.“

„Kandidatui į notarus (asesoriui) neleidžiama dirbti jokio kito darbo arba verstis kokia nors kitokia mokama veikla (išskyrus mokslinį ar pedagoginį bei kūrybinį darbą, arbitro funkcijų vykdymą, darbą visų lygių rinkimų ir referendumo komisijose). Kandidatas į notarus (asesorius) gali dirbti pagal darbo sutartį notaro biure, kuriame jis atlieka praktiką.“

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Remigijus Žemaitaitis, Stasys Šedbaras

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

 

PRIDEDAMA:

Komiteto siūlomas įstatymo projektas, įstatymo projekto lyginamasis variantas.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Stasys Šedbaras