AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO 24 IR 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 24 ir 37 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas, siekiant tinkamo 1993 m. gruodžio 6 d. Tarybos direktyvos 93/109/EB, nustatančios išsamias priemones Sąjungos piliečiams, gyvenantiems valstybėje narėje ir nesantiems šios valstybės piliečiais, naudotis balsavimo teise ir būti kandidatais per Europos Parlamento rinkimus (OL 2004 m.  specialusis leidimas, 20 skyrius, 1 tomas, p. 7) (toliau – direktyva 93/109/EB), įgyvendinimo nacionalinėje teisėje.

Įstatymo projektu siekiama užtikrinti direktyvos 93/109/EB 9 straipsnio 2 dalies b punkto ir neperkelto 10 straipsnio 1 dalies c punkto nuostatų ir nacionalinės teisės normų atitiktį. Priešingu atveju Europos Komisija prieš Lietuvos Respubliką gali inicijuoti Europos Sąjungos teisės pažeidimo procedūrą.

Pabrėžtina, kad Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai 2010 m. gruodžio 20 d. buvo pateiktas Europos Komisijos Teisingumo generalinio direktorato paklausimas Nr. 1626/10/JUST „Dėl direktyvos 93/109/EB perkėlimo ir įgyvendinimo į nacionalinę teisę“ ir 2011 m. rugpjūčio 30 d. Europos Komisijos Teisingumo generalinio direktorato papildomas paklausimas „Dėl direktyvos 93/109/EB tam tikrų nuostatų perkėlimo ir įgyvendinimo nacionalinėje teisėje“ (t. y. „ikipažeidiminė“ Europos Sąjungos teisės pažeidimo procedūros stadija).

 

2. Įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas – tinkamai perkelti į Lietuvos Respublikos nacionalinę teisę ir įgyvendinti direktyvos 93/109/EB nuostatas tam, kad per Europos Parlamento rinkimus būtų išvengta dvigubo kandidatavimo ir (ar) dvigubo balsavimo ir būtų tiksliai įgyvendinti įsipareigojimai Europos Sąjungai.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo (Žin., 2003, Nr. 115-5192) 24 straipsnio 5 dalies 1 punkte nustatyta, kad, sudarant rinkėjų sąrašus, naudojami šie asmens duomenys: Lietuvos Respublikos rinkėjų sąraše: vardas, pavardė, asmens kodas, gimimo data, kilmės valstybė narė, Lietuvos Respublikos ar kitos Europos Sąjungos valstybės narės pilietybę patvirtinančio asmens dokumento numeris, dokumento, patvirtinančio kitos Europos Sąjungos valstybės narės piliečio pragyventą Lietuvos Respublikoje laiką, duomenys, ankstesnė asmens gyvenamoji vieta kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar kilmės valstybėje narėje, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas ir šio adreso įrašymo į Lietuvos Respublikos gyventojų registrą pagrindas ir data.

Tuo tarpu direktyvos 93/109/EB 9 straipsnio 2 dalies b punktas reikalauja, kad rinkėjas atitinkamais atvejais nurodytų kilmės valstybės narės vietovę ar rinkimų apygardą, kurios rinkėjų sąraše jo pavardė buvo paskutinį kartą įrašyta, o ne ankstesnę asmens gyvenamąją vietą kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar kilmės valstybėje narėje.

Direktyvos 93/109/EB 10 straipsnyje nustatyta, kad, paduodamas paraišką būti kandidatu, Bendrijos pilietis pateikia tokius pačius patvirtinamuosius dokumentus kaip ir kandidatas, kuris yra atitinkamos valstybės narės pilietis. Jis taip pat pateikia oficialią deklaraciją, kurioje nurodoma:

a) jo pilietybė ir adresas gyvenamosios vietos valstybės narės rinkimų teritorijoje;

b) kad jis nėra kandidatas per rinkimus į Europos Parlamentą kurioje nors kitoje valstybėje narėje; ir

c) atitinkamais atvejais kilmės valstybės narės vietovė ar rinkimų apygarda, kurios rinkėjų sąraše jo pavardė buvo paskutinį kartą įrašyta.

Direktyvos 10 straipsnio 1 dalies c punktas į Lietuvos Respublikos nacionalinę teisę nėra perkeltas ir teisės aktais nereglamentuojamas.

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projekto 24 straipsnio 5 dalies 1 punktu siūloma keisti ir tikslinti Lietuvos Respublikos rinkėjų sąrašuose, kurie sudaromi rinkimams į Europos Parlamentą organizuoti ir vykdyti, naudojamus asmens duomenis – atsisakyti šiuo metu naudojamų duomenų apie ankstesnę asmens gyvenamąją vietą kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar kilmės valstybėje narėje ir naudoti duomenis apie asmens kilmės valstybės narės vietovę ar rinkimų apygardą, kurios rinkėjų sąraše jo pavardė buvo paskutinį kartą įrašyta, taip kaip to reikalauja direktyvos 93/109/EB 9 straipsnio 2 dalies b punktas.

Įstatymo projekto 37 straipsnio pakeitimu siūloma nustatyti, kad kandidato į Europos Parlamento narius anketoje kitos Europos Sąjungos valstybės narės pilietis papildomai turėtų nurodyti valstybės narės vietovę ar rinkimų apygardą, kurios rinkėjų sąraše jo pavardė buvo įrašyta paskutiniuose rinkimuose taip, kaip to reikalauja direktyvos 93/109/EB 10 straipsnio 1 dalies c punktas.

Priėmus įstatymo projektą į Lietuvos Respublikos nacionalinę būtų tinkamai perkeltos direktyvos 93/109/EB nuostatos ir įgyvendinti įsipareigojimai Europos Sąjungai. 

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti

Neigiamų pasekmių, priėmus Įstatymo projektą, nenumatoma.

 

6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo projekto priėmimas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

         

7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projekto priėmimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus Įstatymo projektą.

Galiojančių teisės aktų keisti nereikės.

 

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Galiojančių teisės aktų keisti nereikės.

 

12. Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingos išlaidos

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu nebuvo gauta specialistų vertinimų ir išvadų.

 

14. Įstatymo projekto rengėjai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija. Tiesioginis rengėjas – Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Europos Sąjungos reikalų skyriaus (vedėja – Renata Mačiulaitytė tel. 271 7252) vyriausiasis specialistas Jonas Mikalauskas (tel. 271 8415).

15. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „Europos Parlamento rinkimai“, „rinkėjų sąrašas“, „balsavimas“, „kandidatavimas“, „kandidato anketa“.

 

Vidaus reikalų ministras                                                         Artūras Melianas