LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NOTARIATO ĮSTATYMO 20 IR 62 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2012-05-29 Nr. XIP-4470

Vilnius

 

             

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projektu siūloma papildyti įstatymą, suteikiant teisę notarui ir kandidatui į notarus (asesoriui) būti arbitru ir nustatant šios teisės įgyvendinimo sąlygas. Projekto nuostatos diskutuotinos.

Pirma, projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies pirmojo  sakinio formuluotė „Vykdydamas arbitro funkcijas, notaras privalo vengti <...> aplinkybių, kurios galėtų kelti abejonių jo objektyvumu ir nešališkumu atliekant įstatymų nustatytas funkcijas” neaiški, t.y. neaišku, ar arbitro, ar notaro pareigas vykdydamas notaras turi būti objektyvus ir nešališkas,  ar tiek vienas, tiek kitas. Be to, neaišku, kokie įstatymai turimi mintyje. Atkreiptinas dėmesys, kad Notariato įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta: „Notaras yra valstybės įgaliotas asmuo, atliekantis šio įstatymo nustatytas funkcijas, užtikrinančias, kad civiliniuose teisiniuose santykiuose nebūtų neteisėtų sandorių ir dokumentų.”

Antra, projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies antrajame sakinyje siūloma nustatyti: „Notaras negali būti arbitru ginčuose, kylančiuose iš tų santykių, dėl kurių jis jau yra atlikęs įstatymų nustatytas funkcijas.” Pagal siūlomą normos konstrukciją galima manyti, kad notaras, atitinkantis vertinamą normą, gali būti arbitru, t.y., kad jam netaikomi kiti arbitro nepriklausomumo ir nešališkumo reikalavimai. Pavyzdžiui, arbitru gali būti paskirtas notaras, kurio nuolatiniu klientu yra viena proceso šalių, taip pat notaras, kurį su proceso šalimi ar ją kontroliuojančiu asmeniu sieja artimos giminystės ryšiai,  ir pan.  Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Komercinio arbitražo įstatymą ir Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-1985 nuostatas, arbitru gali būti skiriamas tik nepriklausomas ir nešališkas asmuo, kitu atveju  proceso šalis turi teisę jį nušalinti. Nurodytame įstatyme ir projekte nėra detalizuojama, kokioms aplinkybėms esant laikoma, kad arbitras nėra nepriklausomas ir nešališkas. Pažymėtina, kad pagal ginčų sprendimą arbitraže reglamentuojančius tarptautinius teisės aktus   arbitras turi deklaruoti, kad jo nepriklausomumo ir nešališkumo neįtakoja jokie buvę ir esami profesiniai, verslo ir kitokie ryšiai su proceso šalimi, taip pat kitos svarbios aplinkybės (1978 m UNCITRAL Arbitražo taisyklės, peržiūrėtos 2010 m.). Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas.   

            Analogiškos pastabos taikytinos ir projekto 2 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 62 straipsniui.

2. Pažymėtina, kad 2012 m. balandžio 19 d. buvo priimtas Notariato įstatymo 3, 19, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymas Nr. XI-1979, todėl atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalį.

 

 

Teisės departamento direktorius                                                                      Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daina Petrauskaitė

Milda Masteikienė