LIETUVOS RESPUBLIKOS

NOTARIATO ĮSTATYMO 20 IR 62 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

Siekiant teisinio reguliavimo sistemiškumo ir teisinio aiškumo, kartu su Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 23, 137, 148, 163, 296, 340, 810, 811, 812, 813, 814, 815 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Kodekso papildymo 8121 straipsniu įstatymo projektais (toliau – Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas) parengtas Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 20 ir 62 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (toliau – Projektas).

Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projektu siūlomoje 14 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad asmenys, kuriems Lietuvos Respublikos įstatymai draudžia dirbti kitą apmokamą darbą, negali būti arbitrais, tačiau ši taisyklė netaikoma advokatams ir jų padėjėjams, notarams, asesoriams, antstoliams ir antstolių padėjėjams. Tad pagal Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą arbitrais gali būti tiek advokatai ir jų padėjėjai, tiek notarai, tiek asesoriai, tiek antstoliai, tiek antstolių padėjėjai.

Tuo tarpu Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 20 straipsnyje įtvirtinta, kad notaras negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus notaro atlyginimą, kompensaciją už darbą Notarų rūmuose, užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą. Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 62 straipsnyje įtvirtinta, kad kandidatui į notarus (asesoriui) neleidžiama dirbti jokio kito darbo arba verstis kokia nors kitokia mokama veikla (išskyrus mokslinį ar pedagoginį bei kūrybinį darbą).

Siekiant išvengti įstatymų normų kolizijos ir užtikrinti teisinio reguliavimo aiškumą bei sistemiškumą, siūloma pakeisti ir papildyti Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 20 ir 62 straipsnius, kuriuos pakeitus ir papildžius būtų aišku, kad arbitrais gali būti notarai ir asesoriai.

 

2. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

Projektu siekiama užtikrinti teisinio reguliavimo aiškumą ir sistemiškumą, suderinant Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projektu siūlomas nuostatas ir Lietuvos Respublikos notariato įstatymo nuostatas.

 

3. Dabartinis teisinis Įstatymų projektuose aptartų klausimų reglamentavimas

Šiuo metu Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad notaras negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus notaro atlyginimą, kompensaciją už darbą Notarų rūmuose, užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą. Ši nuostata netaikoma tais atvejais, kai sustabdomi notaro įgaliojimai. Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 62 straipsnyje įtvirtinta, kad Kandidatui į notarus (asesoriui) neleidžiama dirbti jokio kito darbo arba verstis kokia nors kitokia mokama veikla (išskyrus mokslinį ar pedagoginį bei kūrybinį darbą). Kandidatas į notarus (asesorius) gali dirbti pagal darbo sutartį notaro biure, kuriame jis atlieka praktiką.

 

4. Naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projektu siūloma notarams ir asesoriams suteikti teisę būti arbitrais pagal Komercinio arbitražo įstatymą. Pažymėtina, kad pagal siūlomą Projektą vykdydamas arbitro funkcijas tiek notaras, tiek asesorius privalo vengti interesų konflikto ar kitų aplinkybių, kurios galėtų kelti abejonių jo objektyvumu ir nešališkumu atliekant įstatymų nustatytas funkcijas. Projektu taip pat siūloma įtvirtinti, kad tiek notaras, tiek asesorius negali būti arbitru ginčuose, kylančiuose iš tų santykių, dėl kurių jis jau yra atlikęs įstatymų nustatytas funkcijas. Be to, Projektu siūloma nustatyti, kad tiek notaras, tiek asesorius negali atlikti įstatymų nustatytų funkcijų dėl tų santykių, iš kurių kilusiame ginče jis buvo arbitru.

Projektu siūlomi pakeitimai yra būtini siekiant užtikrinti komercinio arbitražo vieną svarbiausių principų – dispozityvumo principą. Pagal Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymo projektu siūlomą 14 straipsnio 1 dalį arbitru gali būti paskirtas bet koks veiksnus fizinis asmuo, jei šalys nesusitaria kitaip. Projekto rengėjai pritaria, kad šalys, sudarydamos arbitražinį susitarimą, yra laisvos pasirinkti arbitrą (arba arbitrus), todėl ne valstybės imperatyvios nuostatos, bet šalių pasirinkimas arba nepasirinkimas turėtų nulemti vieną ar kitą profesiją turinčių asmenų buvimo arbitrais galimybę. Dar daugiau, įvertinus notarų ir asesorių atliekamų funkcijų svarbą, Projektu siūloma įtvirtinti nuostatas, kuriomis notarai ir asesoriai privalo suteikti prioritetą savo tiesioginių profesinių įstatyme numatytų pareigų ir funkcijų atlikimui ir įvykdymui.

 

            5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Galimų neigiamų pasekmių nenumatoma.

 
            6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
            Įstatymo priėmimas įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai, verslo sąlygoms neturės.
 
7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo priėmimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamus Įstatymų projektus

 Kartu su Projektu numatoma priimti Komercinio arbitražo įstatymo pakeitimo įstatymą.

 

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas

Projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų, atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės normas.

 

11. Įstatymui įgyvendinti reikalingi lydimieji aktai, šių aktų metmenys ir rengėjai

Įstatymui įgyvendinti papildomų lydimųjų aktų parengti nereikės.

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas

Papildomų biudžeto lėšų įstatymo įgyvendinimas nepareikalaus.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados

Projektas parengtas vadovaujantis Teisingumo ministro 2009 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 1R-99 „Dėl darbo grupės sudarymo“ sudarytos Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymo nustatytam teisinio reguliavimo peržiūrėjimui sudarytos darbo grupės rekomendacijomis. Darbo grupę sudaro Renata Juzikienė (Teisingumo ministerijos Privatinės teisės departamento direktorė), Vilius Bernatonis (teisininkas), Renata Beražanskienė (advokatų kontoros „Sorainen ir partneriai“ advokatė, Vilniaus komercinio arbitražo teismo arbitrė), Gediminas Dominas (advokatų kontoros „Bernotas ir Dominas Glimstedt“ advokatas), Valentinas Mikelėnas (Vilniaus universiteto Teisės fakulteto Civilinės teisės ir civilinio proceso katedros profesorius), Andrius Smaliukas (Vilniaus universiteto Teisės fakulteto Civilinės teisės ir civilinio proceso katedros docentas), Kęstutis Širvinas (advokatų kontoros „NORDIA BAUBLYS & Partners“ advokatas), Vilija Vaitkutė-Pavan (advokatų kontoros „Lideika, Petrauskas, Valiūnas ir partneriai LAWIN“ advokatė).
 
14. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Projektą parengė Teisingumo ministerija.

 

15. Reikšminiai šio Įstatymo projektų žodžiai

Reikšminiai Projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra „notaras“, „asesorius“, „arbitras“.

 
16. Kiti iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.

 

 

 

 

Teikia                                                                                                                                  Stasys Šedbaras

 

Remigijus Žemaitaitis

 

 

Julius Sabatauskas

 

 

Vytautas Gapšys

 

 

Konstantas Ramelis

 

 

Česlovas Vytautas Stankevičius

 

 

Vidmantas Žiemelis