LIETUVOS RESPUBLIKOS

SVEIKATOS SISTEMOS įstatymo 29 straipsnio pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.      Projekto tikslai ir uždaviniai bei jo rengimą paskatinusios priežastys

 

Pirminis įstatymo projekto siūlytojas yra Lietuvos teismo psichiatrijos asociacija, kuri  kreipėsi į Seimo Sveikatos reikalų komitetą, prašydama inicijuoti Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 29 straipsnio pakeitimą, numatant jame galimybę atlikti teismo psichiatrijos ekspertizes Valstybinė teismo psichiatrijos tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VTPT) teismo psichiatrams ekspertams, taip pat kitiems asmenims, turintiems teismo psichiatro eksperto kvalifikaciją, įrašytiems į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą. Įstatymo projektu siekiama sudaryti galimybę atlikti teismo psichiatrijos ekspertizes visiems subjektams, turintiems teismo psichiatro eksperto kvalifikaciją, įrašytiems į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą, t.y. sudaryti galimybes ekspertizes atlikti ir privatiems teismo psichiatrams ekspertams.

Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad teismo ekspertizes atlieka teismo ekspertai, įrašyti į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą. Vadovaujantis minėto įstatymo 17 straipsniu, teismo ekspertizes gali atlikti ir privatūs teismo ekspertai, turintys teismo eksperto kvalifikaciją, įrašyti į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą, bet nedirbantys teismo ekspertizės įstaigoje. Tačiau, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 29 straipsnyje nustatyta, kad teismo psichiatrijos ekspertizę atlieka VTPT ir jai pavaldžios įstaigos. Vadovaujantis šia nuostata, teismo psichiatrams ekspertams, turintiems reikiamą kvalifikaciją, bet nedirbantiems VTPT (nors ir įrašytiems į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą), nesuteikiama teisė atlikti teismo psichiatrijos ekspertizes.

 

 

2.      Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

 

Pagal Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 29 straipsnį ir Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatymo 4 straipsnio 1 dalį, šiuo metu teismo psichiatrijos ekspertizes gali atlikti tik VTPT dirbantys teismo psichiatrai ekspertai, turintys teismo psichiatro eksperto kvalifikaciją, įrašyti į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą.

 

               

3.      Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

 

Įstatymo projektu siekiama sudaryti galimybę atlikti teismo psichiatrijos ekspertizes visiems subjektams, turintiems teismo psichiatro eksperto kvalifikaciją, įrašytiems į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą, t.y. sudaryti galimybes ekspertizes atlikti ir privatiems teismo psichiatrams ekspertams.

 

 

4. Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų Įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

 

5. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo projektas nesusijęs su įtaka kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

6. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir plėtrai

Įstatymo projektas nesusijęs su įtaka verslo sąlygoms ir plėtrai.

 

7. Projekto inkorporavimas į teisinę sistemą ir projektui įgyvendinti reikalingi teisės aktai

 

Įgyvendinant Įstatymo nuostatas, turės būti keičiami Teismo psichiatrijos, teismo psichologijos ekspertizių darymo Valstybinėje teismo psichiatrijos tarnyboje prie Sveikatos apsaugos ministerijos nuostatai, patvirtinti 2003 m. rugpjūčio 18 d. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-499.

 

8. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

9. Projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei

Įstatymo projekto nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos  teisei neprieštarauja.

 

10. Įstatymui įgyvendinti reikalingi lydimieji teisės aktai

Priėmus Įstatymo projektą, lydimųjų teisės aktų nereikės.

 

11. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms

Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

12. Projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminis žodis, kuri reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „teismo psichiatrijos ekspertizė“, „teismo ekspertų sąrašas“.

 

 

 

Teikia Seimo nariai:

Antanas Matulas

Vida Marija Čigriejienė

Jonas Juozapaitis

Arimantas Dumčius

Rimas Antanas Ručys

Gediminas Navaitis

Agnė Zuokienė         

Dangutė Mikutienė