LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21 STRAIPSNIŲ, TREČIOJO, PENKTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 101 IR 102 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2012-03-27 Nr. XIP –2833(2)

Vilnius

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Įvertinus įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas pildytinas nuoroda „2008, Nr. 137-5372“.

2. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu pateiktame Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIP-4192) atsisakyta nuostatų dėl mažųjų bendrijų. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar teikiamame projekte taip pat nevertėtų atsisakyti nuostatų, susijusių su mažosiomis bendrijomis (o atitinkamus teikiamu projektu siūlomus pakeitimus įregistruoti kaip susijusius su Mažųjų bendrijų įstatymo projektu reg. Nr. XIP-4003). Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintini įstatymo projekto  2, 8 ir 23 straipsniai.

3. Kadangi įstatymo projekto 5 straipsniu keičiama daugiau negu pusė keičiamo įstatymo 6 straipsnio dalių, siūlytina keičiamo įstatymo 6 straipsnį išdėstyti nauja redakcija.

Atitinkamai ši pastaba taikytina įstatymo  projekto 8 ir 16 straipsniams.

4. Įstatymo projekto 8 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje pateikiamos nuorodos tikslintinos, kadangi projektu teikiamoje keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodoma, jog ne vadovas, o bendrijos narys gali tvarkyti apskaitą.

5. Įstatymo projekto 9 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „apskaitos paslaugas teikiančios įmonės už apskaitos paslaugų teikimą atsakingo darbuotojo ir apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens buhalterio profesionalo kvalifikacijos suteikimo tvarką, pažymėjimo išdavimo, galiojimo, galiojimo sustabdymo, atnaujinimo ir panaikinimo, kvalifikacijos kėlimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija“. Pažymėtina, jog visame projekto tekste tik šios nuostatos reglamentuoja buhalterio profesionalo kvalifikacijos suteikimo tvarką, pažymėjimo išdavimo, galiojimo, galiojimo sustabdymo, atnaujinimo ir panaikinimo tvarką. Atkreiptinas dėmesys, jog kvalifikacijos suteikimas, pažymėjimo išdavimas, galiojimas, galiojimo sustabdymas, atnaujinimas ir panaikinimas yra tiesiogiai susiję su asmenų teisėmis užsiimti tam tikra veikla. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad Konstitucinio Teismo doktrinoje ne kartą pažymėta, kad su asmenų teisių ir laisvių turinio apibrėžimu ar jų įgyvendinimo garantijų įtvirtinimu susijusį teisinį reguliavimą galima nustatyti tik įstatymu, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja visų teisės aktų hierarchiją ir neleidžia poįstatyminiais teisės aktais reguliuoti santykių, kurie turi būti reguliuojami tik įstatymu, taip pat poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuris konkuruotų su nustatytuoju įstatyme, nebūtų grindžiamas įstatymais, nes taip būtų pažeista Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu (pvz., 2007-05-05 nutarimas). Atsižvelgiant į tai, siūlytina projektą atitinkamai papildyti ir jame nustatyti buhalterio kvalifikacijos įgijimo tvarką (pavyzdžiui, laikant egzaminą),  pažymėjimo išdavimo, galiojimo, galiojimo sustabdymo, atnaujinimo ir panaikinimo pagrindus.

Taip pat siūlytina nustatyti, koks tai pažymėjimas (pavyzdžiui, buhalterio profesionalo ar pan.).

6. Įstatymo projekto 16 straipsnio  2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje žodis „kvalifikuotu“ išbrauktinas kaip perteklinis, kadangi Elektroninio parašo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje vartojama sąvoka „saugus elektroninis parašas“.

7. Kadangi įstatymo projekto 21 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnis dėstomas nauja redakcija, įstatymo projekto 21 straipsnio pavadinime žodžiai „pavadinimo ir 2 dalies“ išbrauktini kaip pertekliniai.

8. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikalingi teisės aktai turi būti priimti iki įstatymo įsigaliojimo, įstatymo projekto 23 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis“ siūlytina įrašyti žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus atvejus ir šio straipsnio 4 dalį“.

 

 

Teisės departamento direktorius                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė

 

D. Zebleckis