LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAPILDOMO SAVANORIŠKO PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO 10, 12, 48, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 60 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIP-4083)

 

2012 m. kovo  21 d. Nr. 103-P-7

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: R. J. Dagys – komiteto pirmininkas, R. Baškienė, L. Dinius, A. Dumbrava, E. Jonyla, A. Melianas, A. Sysas, I.Valinskienė, A. Vidžiūnas, M. Zasčiurinskas; komiteto biuras: komiteto biuro vedėja I. Kuodienė, komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė, A.Dolmantienė, D. Jonėnienė, komiteto biuro padėjėja D. Šimienė; kviestieji asmenys: I. Buškutė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir kaupimo pensijų skyriaus vedėja, R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos Prezidentės patarėja, D. Naktinytė – Finansų ministerijos Finansinių paslaugų skyriaus vyr. specialistė, V.Šapoka – Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktorius, L. Šikšnelytė - Finansų ministerijos Finansinių paslaugų skyriaus vedėja.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti valdymo įmonės teisę pavesti savo funkcijas atlikti kitiems asmenims ir nustatyti šios teisės ribojimus (draudimus bei jo išimtis). Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje reguliuojama valdymo įmonės teisė pavesti atlikti kitai įmonei (turinčiai teisę teikti atitinkamas paslaugas) dalį savo funkcijų, susijusių su pensijų fondų valdymu, ir tik gavus išankstinį priežiūros institucijos leidimą, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūlytina tikslinti joje reguliuojamas funkcijas, nes čia, matyt, kalbama ne apie bet kokias, o apie susijusias su pensijų fondų valdymu, funkcijas. Taip pat siūlytina keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies pirmajame sakinyje po žodžio ,,pavesti“ įrašyti žodžius ,,kitai įmonei“.

Be to, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 10 straipsnio pavadinimą bei šio straipsnio 1 dalį, siūlytina 10 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių ,,kitoms įmonėms“ įrašyti žodžius ,,kitai įmonei“.

 

 

 

1. Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

1

1

 

2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodytas draudimas netaikomas, jei „įmonė <...> nėra <...> kitas asmuo, turintis priešingų interesų, galinčių susikirsti su valdymo įmonės ar dalyvių interesais“. Iš keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 2 punkto formuluotės neaišku, apie kokius subjektus čia kalbama. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 8 punktą priežiūros institucija išduoda išankstinį leidimą dalį valdymo funkcijų pavesti kitai įmonei. Taip pat neaišku, kaip iš anksto gali būti nustatyta, kad asmuo turi priešingų, nei valdymo įmonės ar dalyvių, interesų. Svarstytina, ar šiame punkte, nustatant reikalavimus asmenims, nereikėtų kalbėti apie reikalavimus, analogiškus siūlomiems nustatyti Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje, pavyzdžiui, buvimą glaudžių ryšių, kurie gali pakenkti valdymo įmonės ar dalyvių interesams.

 

Pritarti.

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

3

 

 

3. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 48 straipsnio pavadinimas „Draudimas įgyti esminį poveikį vertybinius popierius ar pinigų rinkos priemones išleidžiančiam asmeniui“ svarstytinas. Keičiamo įstatymo 48 straipsnio turinyje atskleistas šio draudimo turinys leidžia preziumuoti, kad jame nustatyti ribojimai, savo esme yra tapatūs Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsnio 45 dalyje nurodytos sąvokos „tiesioginis lemiamas poveikis įmonei“, turiniui, atskleistam Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo 3 straipsnio 10 dalyje. Svarstytina, ar skirtingomis sąvokomis apibrėžus tapačius dalykus nekils šių nuostatų taikymo problemų.

 

Nepritarti.

Keičiamo įstatymo 48 straipsnyje apibrėžtas esminis poveikis vertybinius popierius išleidžiančiam asmeniui  skiriasi nuo tiesioginio lemiamo poveikio įmonei, apibrėžto Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme. Tiesioginis lemiamas poveikis įmonei apima situaciją, kai turima daugiau kaip pusė įmonės dalyvių balsavimo teisių,  teisė rinkti ar atšaukti kitos įmonės vadovą, daugumą valdymo ar priežiūros organo narių ir pan., t.y. tam tikrais atvejais iš esmės turimas lemiamas sprendžiamasis poveikis. Tuo tarpu keičiamo įstatymo 48 straipsnyje įtvirtintas draudimas įgyti esminį poveikį vertybinius popierius išleidžiančiam asmeniui savo esme atitinka Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsniu keičiamo 77 straipsnio reikalavimus. Šiomis nuostatomis numatomas draudimas įgyti daugiau kaip 1/10 balsavimo teisių akcijas išleidžiančio asmens visuotiniame akcininkų susirinkime, daugiau kaip 10 proc. balsavimo teisių nesuteikiančių vertybinius popierius išleidžiančio asmens akcijų, obligacijų ir pan.

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

3

 

 

4. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktų nuostatas, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytina sukeisti vietomis ir dėstyti atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 77 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktų formuluotes.

Pritarti.

 

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

4

 

 

5. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo 49 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžių ,,nauja redakcija“ siūlytina įrašyti nuorodą į oficialaus paskelbimo šaltinį ,,(OL 2009 L 302, p.32)“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 49 straipsnio 1 dalies 2 punkte bei šio straipsnio 3 dalyje nurodyta direktyvos santrumpa, siūlytina įstatymo projekto 49 straipsnio 1 dalies 1 punkte prieš žodžius ,,nustatytas taisykles“ įrašyti žodžius ir skaičius ,,(toliau – direktyva 2009/65/EB)“.

 

Pritarti.

 

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

5

 

 

6. Įstatymo projekto 5 straipsniu pildomo įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje prieš žodį ,,Civilinio“ įrašyti žodžius ,,Lietuvos Respublikos“.

 

Pritarti.

 

7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2012-03-08

 

 

 

 

7. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad šis įstatymo projektas parengtas siekiant jį suderinti su  Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu. Pastebėtina, kad pastarojo įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punkte numatyta, kad priežiūros institucijos išankstinis leidimas reikalingas depozitoriumui ar valdymo įmonei pasirinkti ar pakeisti, o 16 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatyta, kad priežiūros institucijos išankstinis leidimas reikalingas valdymo įmonei reorganizuoti, atskirti ar pertvarkyti. Tačiau Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte numatyta, kad toks leidimas išduodamas depozitoriumui pakeisti, o  12 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatyta, kad toks leidimas išduodamas tik dėl valdymo įmonės reorganizavimo ir pertvarkymo. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų šias  nuostatas suderinti.

 

Iš dalies pritarti.

Pritarti ir patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį, numatant, kad priežiūros institucijos išankstinis leidimas būtų reikalingas depozitoriumui pasirinkti:

,,2 straipsnis. 12 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimas ir 3 punkto pripažinimas netekusiu galios

1. Pakeisti 12 straipsnio 1 dalies punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) depozitoriumui pasirinkti ar pakeisti;“

2. 12 straipsnio 1 dalies 3 punktą pripažinti netekusiu galios“.

 

Įstatymo projektu nėra numatoma valdymo įmonės atskyrimo galimybė, kuri numatoma Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIP-4081), nes tai jau numatyta Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIP-3375), kuris yra registruotas Seime.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: iš esmės pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: 8 už, 1 prieš, 1 susilaikė.

            8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Algirdas Sysas

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Rimantas Jonas Dagys