LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
AUDITO komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO 3, 6, 7, 16, 19, 21 STRAIPSNIŲ IR PENKTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-2833)
2012 m. kovo 14 d. Nr. 5
Vilnius
Komiteto pirmininkė Loreta Graužinienė, komiteto nariai: Bronius Bradauskas, Agnė Bilotaitė, Andrius Mazuronis, Donalda Meiželytė, Saulius Stoma.
Komiteto biuras: vedėja Daiva Raudonienė, patarėjos: Lina Milonaitė, Rūta Petaraitienė, Jūratė Sadulaitė, Gabija Grigaitė, padėjėja Dalia Vaukaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2011-01-31 |
|
|
|
Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta. Įvertinus įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabą: Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu siekiama nustatyti tvarką, pagal kurią apskaitos registrus būtų galima saugoti kompiuterinėse laikmenose, panaikinant privalomą reikalavimą juos atspausdinti ant popieriaus. Manytina, kad įstatymo projektu šis tikslas nebus pasiektas. Pažymėtina, kad galiojanti įstatymo redakcija aptaria tiek apskaitos registrų rengimo būdus, tiek ir jų saugojimo formas. Siūlomo įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamoje įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje aptariamas tik apskaitos registrų rengimo būdas, o projekto 5 straipsniu keičiamoje įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog apskaitos registrai saugomi „užtikrinant autentiškumą, patikimumą ir prieinamumą visą jų saugojimo laiką ūkio subjekto vadovo nustatyta tvarka <...>“, taigi priėmus esamos redakcijos įstatymo projektą įstatymo tekste neliktų jokios nustatytos apskaitos registrų saugojimo formos. Taip pat pažymėtina, jog keičiamame įstatyme nenurodoma, kokia saugojimo forma būtų laikoma autentiška, patikima ir prieinama, taip pat nenurodoma, kokiame teisės akte tokia saugojimo forma galėtų būti apibrėžta. Taigi pagal siūlomą įstatymo projektą saugojimo forma būtų apibrėžta tik vertinamojo pobūdžio sąvokomis, kurių prasmę nustatytų tik ūkio subjekto vadovas. Manytina, jog tokia neapibrėžta situacija neatitinka įstatymo projektui keliamų tikslų. Jei įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad apskaitos registrus būtų galima saugoti arba popieriniu variantu arba kompiuterinėse laikmenose, siūlytina tai aiškiai nustatyti. Be to, pažymėtina, jog tuo atveju, jei tokiam alternatyviam saugojimui būtų nustatomi vertinamojo pobūdžio kriterijai, tokie kaip: autentiškumas, patikimumas ir prieinamumas, įstatymo projekte dera pateikti šių kriterijų apibrėžtį. |
Pritarti |
Pakeisti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Apskaitos
registrai gali būti
Papildyti keičiamo įstatymo 16 straipsnį 5 dalimi: „5. Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir atvejais viešojo sektoriaus subjektai ir ūkio subjektai, sudarydami apskaitos registrus techninėmis priemonėmis, vadovaujasi Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos parengta standartinės apskaitos duomenų rinkmenos technine specifikacija ir techniniais reikalavimais, pagal kuriuos vidaus ir išorės apskaitos dokumentų informacijos naudotojams apskaitos dokumentų duomenys būtų teikiami standartinėje apskaitos duomenų rinkmenoje.“
Pakeisti 19 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Patvirtinus
finansines ataskaitas, apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi
ūkio subjekto vadovo nustatyta tvarka |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Lietuvos auditorių rūmai 2011-10-10 |
|
|
|
Siekdami reglamentavimo aiškumo, siūlytume Buhalterinės apskaitos įstatymo 3, 6, 7, 16, 19, 21 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatyme nustatyti įsigaliojimo terminą analogišką terminui nustatytam kituose teikiamuose derinti projektuose, t. y. numatyti, kad įstatymo nuostatos įsigalioja nuo 2012 m. sausio 1 d. |
Neaktualu |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas:
1. Sujungti iniciatorių pateiktą Buhalterinės apskaitos įstatymo 3, 6, 7, 16, 19, 21 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-2833 ir Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-3517 ES.
2. Pritarti patobulintam Buhalterinės apskaitos įstatymo 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21 straipsnių, trečiojo, penktojo skirsnių pavadinimų ir priedo pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 101 ir 102 straipsniais įstatymo projektui.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Loreta Graužinienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA:
1. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.
2. Įstatymo projekto lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Loreta Graužinienė