LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS

 


 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAPILDOMO SAVANORIŠKO PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO 10, 12, 48, 49 SRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 60 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

2012-03-08   Nr. XIP-4083

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti valdymo įmonės teisę pavesti savo funkcijas atlikti kitiems asmenims ir nustatyti šios teisės ribojimus (draudimus bei jo išimtis). Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje reguliuojama valdymo įmonės teisė pavesti atlikti kitai įmonei (turinčiai teisę teikti atitinkamas paslaugas) dalį savo funkcijų, susijusių su pensijų fondų valdymu, ir tik gavus išankstinį priežiūros institucijos leidimą, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūlytina tikslinti joje reguliuojamas funkcijas, nes čia, matyt, kalbama ne apie bet kokias, o apie susijusias su pensijų fondų valdymu, funkcijas. Taip pat siūlytina keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies pirmajame sakinyje po žodžio ,,pavesti“ įrašyti žodžius ,,kitai įmonei“.

Be to, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 10 straipsnio pavadinimą bei šio straipsnio 1 dalį, siūlytina 10 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių ,,kitoms įmonėms“ įrašyti žodžius ,,kitai įmonei“.

2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodytas draudimas netaikomas, jei „įmonė <...> nėra <...> kitas asmuo, turintis priešingų interesų, galinčių susikirsti su valdymo įmonės ar dalyvių interesais“. Iš keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 2 punkto formuluotės neaišku, apie kokius subjektus čia kalbama. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 8 punktą priežiūros institucija išduoda išankstinį leidimą dalį valdymo funkcijų pavesti kitai įmonei. Taip pat neaišku, kaip iš anksto gali būti nustatyta, kad asmuo turi priešingų, nei valdymo įmonės ar dalyvių, interesų. Svarstytina, ar šiame punkte, nustatant reikalavimus asmenims, nereikėtų kalbėti apie reikalavimus, analogiškus siūlomiems nustatyti Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje, pavyzdžiui, buvimą glaudžių ryšių, kurie gali pakenkti valdymo įmonės ar dalyvių interesams.

3. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 48 straipsnio pavadinimas „Draudimas įgyti esminį poveikį vertybinius popierius ar pinigų rinkos priemones išleidžiančiam asmeniui“ svarstytinas. Keičiamo įstatymo 48 straipsnio turinyje atskleistas šio draudimo turinys leidžia preziumuoti, kad jame nustatyti ribojimai, savo esme yra tapatūs Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsnio 45 dalyje nurodytos sąvokos „tiesioginis lemiamas poveikis įmonei“, turiniui, atskleistam Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo 3 straipsnio 10 dalyje. Svarstytina, ar skirtingomis sąvokomis apibrėžus tapačius dalykus nekils šių nuostatų taikymo problemų.

4. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktų nuostatas, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytina sukeisti vietomis ir dėstyti atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-4081) 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 77 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktų formuluotes.

5. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo 49 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžių ,,nauja redakcija“ siūlytina įrašyti nuorodą į oficialaus paskelbimo šaltinį ,,(OL 2009 L 302, p.32)“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 49 straipsnio 1 dalies 2 punkte bei šio straipsnio 3 dalyje nurodyta direktyvos santrumpa, siūlytina įstatymo projekto 49 straipsnio 1 dalies 1 punkte prieš žodžius ,,nustatytas taisykles“ įrašyti žodžius ir skaičius ,,(toliau – direktyva 2009/65/EB)“.

6. Įstatymo projekto 5 straipsniu pildomo įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje prieš žodį ,,Civilinio“ įrašyti žodžius ,,Lietuvos Respublikos“.

7. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad šis įstatymo projektas parengtas siekiant jį suderinti su  Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu. Pastebėtina, kad pastarojo įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punkte numatyta, kad priežiūros institucijos išankstinis leidimas reikalingas depozitoriumui ar valdymo įmonei pasirinkti ar pakeisti, o 16 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatyta, kad priežiūros institucijos išankstinis leidimas reikalingas valdymo įmonei reorganizuoti, atskirti ar pertvarkyti. Tačiau Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte numatyta, kad toks leidimas išduodamas depozitoriumui pakeisti, o  12 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatyta, kad toks leidimas išduodamas tik dėl valdymo įmonės reorganizavimo ir pertvarkymo. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų šias  nuostatas suderinti.

 

Teisės departamento direktorius                                                                                        Andrius Kabišaitis

J. Andriuškevičiūtė

A. Dulevičiūtė-Akimovienė

M. Matiukaitė

L. Schulte-Ebbert

I. Šambaraitė

D. Zebleckis