LIETUVOS RESPUBLIKOS
GYVENTOJŲ TURTO DEKLARAVIMO ĮSTATYMO
2, 3, 6 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą
Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2011–2014 metų programos 5 punkte nustatyta, kad galima veiksmingai sumažinti korupciją tik tada, jeigu kovos su korupcija priemonės kreipiamos ne į korupcijos padarinius, o į prielaidas. Tai reiškia, kad veiksminga valstybės antikorupcinė veikla turėtų būti skirta ne tik korupcinio pobūdžio teisės pažeidimams užkardyti, bet ir šalinti bei mažinti sąlygas asmenims, dirbantiems viešajame sektoriuje, turėti naudos, atlikti žalingus veiksmus ar susilaikyti nuo naudingų visuomenei veiksmų.
Galiojantis teisinis reguliavimas nenumato, kad kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, taip pat kad visi šias pareigas einantys asmenys ir jų šeimos nariai privalo deklaruoti turtą: turėtą kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną, todėl pirmąją turto deklaraciją jie paprastai pateikia tik po metų, t. y. deklaruodami turtą, kurį jie turi pirmų kalendorinių darbo metų gruodžio 31 d.; kiekvienais kalendoriniais metais; už paskutinius kalendorinius darbo metus. Tokia padėtis neužtikrina tinkamo asmens turto įvertinimo tais atvejais, kai visuomenei reikšmingas pareigas einantis asmuo neteisėtai praturtėja pirmaisiais ar kitais atitinkamų pareigų ėjimo metais, nes būna neįvertintas asmens turtas nei prieš jam einant atitinkamas pareigas, nei jam jas einant, nei jam jas baigus eiti, ir tai taip pat neleidžia tinkamai įvertinti šio asmens patikimumo, siekiant mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę valstybės ar savivaldybės įstaigose ar įmonėse.
Atsižvelgiant į minėtas priežastis yra parengtas Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 3, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) ir su juo susijęs Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos 9 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas.
2. Parengto įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai
Įstatymo projekto tikslai yra nustatyti, kad kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, šias pareigas einantys, jas baigę eiti asmenys ir jų šeimos nariai privalo deklaruoti turtą, taip pat turtą, turėtą atitinkamais kalendoriniais metais, kuriais jie ėjo tam tikras pareigas, bei turtą, turėtą atitinkamų kalendorinių metu pabaigoje, kai jie šias pareigas baigė eiti.
Uždaviniai:
1) Papildyti ir pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnį ir nustatyti, kad kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, einantys šias pareigas asmenys ir jų šeimos nariai privalo deklaruoti turtą.
2) Pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir joje nustatyti, kokį turtą turi deklaruoti kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, einantys šias pareigas asmenys ir jų šeimos nariai.
3) Pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 6 straipsnį ir jame nustatyti, kad kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariai, išskyrus tuos, kurie yra deklaravę kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais yra kandidatuojama į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, privalo deklaruoti kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną turimą turtą. Šie gyventojai vietos mokesčio administratoriui turto deklaraciją turėtų pateikti per 7 kalendorines dienas nuo prašymo kandidatuoti į atitinkamas pareigas pateikimo dienos. Taip pat nustatyti kitus atvejus kai minėtas pareigas einantys asmenys privalo deklaruoti turtą.
4) Pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 9 straipsnį ir jame nustatyti, kad naujoms turto deklaracijas turinčioms pateikti asmenų kategorijoms už įstatymo nevykdymą būtų taikoma atsakomybė.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai
Šiuo metu galiojantys Lietuvos Respublikos įstatymai nenustato pareigos kandidatams į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, (ir jų šeimos nariams) deklaruoti turtą, turėtą kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną, taip pat nėra nustatyta, kad visi šias pareigas einantys asmenys privalo deklaruoti turtą kiekvienais metais, bei už tuos metus, kuriais nustojo eiti pareigas, pvz., neprivalo deklaruoti valstybės ar savivaldybių įmonių, kuriose valstybei ar savivaldybei priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vadovai ir jų pavaduotojai, valstybės ar savivaldybių įstaigų padalinių vadovai ir jų pavaduotojai (taikoma struktūriniam padaliniui, nesančiam kitame struktūriniame padalinyje), jei jie nėra valstybės tarnautojai, Europos Komisijos nariai, Audito rūmų nariai, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo ir Bendrojo Teismo nariai, Regionų komiteto nariai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto nariai, kurie yra paskirti Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymu ir kt.
4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Naujos siūlomo teisinio reglamentavimo nuostatos yra šios:
1) Įstatymo projekto 1 straipsniu yra siūloma nustatyti naują asmenų grupę, kurie privalėtų deklaruoti turtą (turėtą kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną), – tai kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariai. Kandidatais bus laikomi asmenys:
– pretenduojantys į pareigas, į kurias skiria: Respublikos Prezidentas, Seimas, Seimo Pirmininkas, Vyriausybė, Ministras Pirmininkas;
– pretenduojantys į šias pareigas: viceministro, ministerijos kanclerio; savivaldybės administracijos direktoriaus ir jo pavaduotojo, prokuroro, valstybės ar savivaldybės įstaigos vadovo ir jo pavaduotojo; valstybės ar savivaldybės įstaigos padalinio vadovo ir jo pavaduotojo (taikoma struktūriniam padaliniui, nesančiam kitame struktūriniame padalinyje); strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios valstybės įmonės ir akcinės bendrovės bei nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės vadovo ir jo pavaduotojo; valstybės ar savivaldybės įmonės, kurioje valstybei ar savivaldybei priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vadovo ir jo pavaduotojo;
– kuriuos Vyriausybė siūlo į pareigas Europos Sąjungos ar tarptautinėse teisminėse ir kitose institucijose.
Šiuo atveju pasirinkta formuluotė „kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariai“, nes minėtų asmenų turto duomenys pirmiausia yra reikalingi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatytam tikslui pasiekti, t. y. įvertinti šio asmens patikimumą, siekiant mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę valstybės ar savivaldybės įstaigose ar įmonėse.
– Taip pat projektu siekiama nustatyti, kad turimą turtą kiekvienais metais ir atleidimo iš pareigų metais deklaruotų ir kiti pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, einantys asmenys ir jų šeimos nariai, kurie nepatenka tarp Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytų asmenų, tai valstybės ar savivaldybių įmonių, kuriose valstybei ar savivaldybei priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vadovai ir jų pavaduotojai, valstybės ar savivaldybių įstaigų padalinių vadovai ir jų pavaduotojai (taikoma struktūriniam padaliniui, nesančiam kitame struktūriniame padalinyje), jei jie nėra valstybės tarnautojai, Europos Komisijos nariai, Audito rūmų nariai, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo ir Bendrojo Teismo nariai, Regionų komiteto nariai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto nariai, kurie yra paskirti Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymu ir kt.
2) Įstatymo projekto 2 straipsniu yra siūloma nustatyti, kad kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir šias pareigas einantys asmenys ir jų šeimos nariai deklaruotų turtą, nurodytą Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje.
3) Įstatymo projekto 3 straipsniu yra siūloma nustatyti, kad kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariai, išskyrus tuos, kurie yra deklaravę kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais yra kandidatuojama į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, privalo deklaruoti kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną turimą turtą. Taip pat siūloma nustatyti, kad turimas turtas deklaruojamas kiekvienais kalendoriniais metais bei už metus, kuriais nustojama eiti pareigas. Minėti kandidatai vietos mokesčio administratoriui turto deklaracijas turėtų pateikti per 7 kalendorines dienas nuo prašymo kandidatuoti į atitinkamas pareigas dienos. Šiuo atveju pasirinktas 7 dienų terminas, nes pagal Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio nuostatas STT per 14 kalendorinių dienų turi surinkti ir pateikti informaciją į pareigas skiriančiam subjektui, o visi subjektai STT informaciją turi pateikti per 7 kalendorines dienas nuo STT prašymo gavimo dienos.
Šios naujos teisinio reguliavimo nuostatos pagrindinė esmė yra ta, kad minėti kandidatai ir jų šeimos nariai turi deklaruoti kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną turėtą turtą (normoje rašoma žodis „turimą“, t. y. vartojamas kitose Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo nuostatose vartojamas terminas).
4) Įstatymo projekto 4 straipsniu siūloma nustatyti, kad naujoms turto deklaracijas turinčioms pateikti asmenų kategorijoms už įstatymo nevykdymą būtų taikoma atsakomybė. Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje yra įrašoma ankstesniu pakeitimu palikta gramatinė klaida.
Priėmus projektą numatoma, kad bus geriau vykdoma korupcijos prevencija, geriau įvertinamas kandidatų, pretenduojančių į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, patikimumas, sumažinamos sąlygos atsirasti korupcijai ar neteisėtam praturtėjimui. Teigiama nuostata yra ir ta, kad bus praplėstas asmenų, privalančių deklaruoti turtą, ratas, nes tai sudarys sąlygas turėti tikslesnius duomenis apie Lietuvoje gyvenančių asmenų turtą ir pajamas.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus teikiamą įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Teikiamas įstatymo projektas nesusijęs su įtaka kriminogeninei situacijai, tačiau, įstatymo projekto rengėjų nuomone, turės teigiamos įtakos vykdant korupcijos prevenciją, atskleidžiant korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, nustatant asmenis, kurie turi teisėtomis pajamomis nepagrįsto turto. Įstatymo projektu nesudaromos sąlygos korupcijai.
7. Kokią įtaką įstatymas turės verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Teikiamas įstatymo projektas nedarys tiesioginės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai, tačiau gali daryti teigiamos įtakos jo skaidrumui.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą
Priėmus teikiamą įstatymo projektą kartu su juo turėtų būti priimamas su šiuo įstatymo projektu teikiamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas.
9. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projekto nuostatos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai nėra įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, kadangi projekte nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys
Priėmus įstatymą nereikės priimti įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų.
12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)
Priėmus įstatymą valstybės biudžeto lėšų sutaupymas ir papildomas jų poreikis nenumatomas.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projektas rengimo metu buvo derinamas su Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Europos teisės departamentu prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Valstybine duomenų apsaugos inspekcija, Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.
14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai
Įstatymo projekto rengėja – STT, tiesioginis rengėjas – STT Administravimo valdybos Teisės skyriaus viršininkas Romualdas Gylys.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc
Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: „turtas“, „deklaravimas“, „korupcija“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia: