LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

IŠKILMINGO LAISVĖS GYNĖJŲ DIENOS MINĖJIMO IR
LAISVĖS PREMIJOS ĮTEIKIMO CEREMONIJOS

STENOGRAMA

 

2012 m. sausio 13 d.

 

Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkė I. DEGUTIENĖ
ir
Seimo Pirmininko pavaduotojas Č. V. STANKEVIČIUS

 

 


 

PIRMININKĖ (I. DEGUTIENĖ). Ger­bia­mie­ji su­si­rin­ku­sie­ji į iš­kil­min­gą mi­nė­ji­mą. Pra­bė­go jau 21 me­tai, kai Lie­tu­vos žmo­nės drą­siai sto­jo prieš žiau­rų so­vie­tų oku­pan­tą gin­da­mi at­kur­tą Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bę. Prie Te­le­vi­zi­jos bokš­to, Lie­tu­vos ra­di­jo ir te­le­vi­zi­jos pa­sta­to tą nak­tį žu­vo 13 Lie­tu­vos did­vy­rių, 2 mi­rė vė­liau, bu­vo daug su­žeis­tų, bet lais­vė bu­vo ap­gin­ta.

Skel­biu iš­kil­min­go Lais­vės gy­nė­jų die­nos mi­nė­ji­mo pra­džią.

M. STROLYS (Sei­mo po­sė­džių sek­re­to­ria­to kon­sul­tan­tas). Jos Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tė.

 

Gie­da­mas Lie­tu­vos valstybės him­nas

 

PIRMININKĖ. Ger­bia­mie­ji, į iš­kil­min­gą Sei­mo mi­nė­ji­mą at­vy­ko Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tė D. Gry­baus­kai­tė, Pre­zi­den­tas V. Adam­kus, Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­kas, Eu­ro­pos Par­la­men­to na­rys V. Land­sber­gis, žmo­gaus tei­sių gy­nė­jas S. Ko­va­lio­vas (Plo­ji­mai) Mi­nist­ras Pir­mi­nin­kas A. Ku­bi­lius (Plo­ji­mai), Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo na­riai, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Vy­riau­sy­bės na­riai, žu­vu­sių­jų ar­ti­mie­ji, nu­ken­tė­ju­sie­ji Sau­sio 13-ąją vals­ty­bės gy­nė­jai, Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, at­kur­tos ne­pri­klau­so­mos Lie­tu­vos Res­pub­li­kos pir­mo­sios Vy­riau­sy­bės na­riai, už­sie­nio vals­ty­bių di­plo­ma­ti­nių at­sto­vy­bių Lie­tu­vo­je va­do­vai, ko­vo­to­jai už lais­vę, Lie­tu­vos Baž­ny­čių hie­rar­chai ir at­sto­vai, tau­ti­nių ben­dri­jų at­sto­vai, ki­ti gar­bin­gi sve­čiai.

Mi­nė­ji­mui to­liau pir­mi­nin­kaus Sei­mo Pir­minin­ko pa­va­duo­to­jas, Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ko pa­va­duo­to­jas Č. V. Stan­ke­vi­čius.

PIRMININKAS (Č. V. STANKEVIČIUS, TS‑LKDF[1]). Ger­bia­mie­ji, kvie­čiu tar­ti žo­dį Sei­mo Pir­mi­nin­kę I. De­gu­tie­nę.

Sei­mo Pir­mi­nin­kės I. De­gu­tie­nės kal­ba

 

I. DEGUTIENĖ. Bran­gūs Sau­sio 13-ąją žu­vu­sių lais­vės gy­nė­jų ar­ti­mie­ji, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ke Vy­tau­tai Lan­d­sber­gi, Mi­nist­re Pir­mi­nin­ke An­driau Ku­bi­liau, ger­bia­ma­sis Ser­ge­jau Ko­va­lio­vai, At­ku­ria­mo­jo Sei­mo na­riai, Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo ir Vy­riau­sy­bės na­riai, Jū­sų Eks­ce­len­ci­jos am­ba­sa­do­riai, gar­būs iš­kil­min­go mi­nė­ji­mo sve­čiai! Šian­dien, kaip ir kiek­vie­nais me­tais, Sau­sio 13-ąją su­si­rin­ko­me pri­si­min­ti sa­vo iš­gy­ve­ni­mus, pa­tir­tus prieš dvi­de­šimt vie­nus me­tus, ir pri­min­ti juos ki­tiems, grįž­ti min­ti­mis į tą ypa­tin­gą is­to­ri­nį lai­ko­tar­pį – tau­tos dva­si­nio pa­ki­li­mo ir skau­džių ne­tek­čių lai­ko­tar­pį. Pa­bū­ki­me su lais­vės gy­nė­jais ir pa­gerb­ki­me žu­vu­sių­jų at­mi­ni­mą ty­los mi­nu­te.

 

Ty­los mi­nu­tė

 

Dė­ko­ju.

Mie­lie­ji, nuo Sau­sio 13-osios le­gen­dos pra­bė­go dvi­de­šimt vie­ni me­tai – tiek lai­ko, per kiek už­au­ga ir su­bręs­ta žmo­gus. Šian­dien už­ten­ka pa­žvelg­ti pro lan­gą, kad pa­ma­ty­tu­me, kaip nuo 1991-ųjų pa­si­kei­tė Lie­tu­va. Ki­to­kie vei­dai, ki­to­kia ap­lin­ka, gra­žes­ni na­mų fa­sa­dai, dra­bu­žiai ir au­to­mo­bi­liai. O jei­gu žvilgs­nį nuo iš­ori­nių žen­klų nu­kreip­tu­me į mū­sų vi­suo­me­nės ir sa­vo pa­čių vi­dų, ko­kias per­mai­nas iš­vys­tu­me? Kiek esa­me iš­ti­ki­mi ver­ty­bėms, ku­rias gin­da­ma žu­vo Lo­re­ta Asa­na­vi­čiū­tė ir ki­ti did­vy­riai? Ar tik­rai nu­ė­jo­me pra­smin­giau­siu ke­liu? O ir pa­ti lais­vė – kaip šian­dien ją su­vo­kia­me ir ką ji mums reiš­kia? Ko­kias for­mas šių die­nų gy­ve­ni­mo tik­ro­vė­je įgy­ja žo­dis „lais­vė“?

 Kai ki­lo­me tau­ti­niam at­gi­mi­mui, kai gy­nė­me sa­vo ir sa­vo tau­tos pri­gim­ti­nes tei­ses, lais­vės sam­pra­ta at­ro­dė tar­si sa­vai­me su­pran­ta­ma: žo­džio lais­vė, ti­kė­ji­mo lais­vė, są­ži­nės lais­vė. Tai bu­vo orien­ty­rai, ku­rie so­vie­ti­nė­je ap­lin­ko­je ir ago­ni­ją iš­gy­ve­nan­čio­je oku­pan­tų prie­spau­do­je at­ro­dė kaip ga­lu­ti­nis tiks­las.

Ta­da, prieš dvi­de­šimt ir dau­giau me­tų, mąs­tė­me ir kal­bė­jo­me: iš­ko­vo­si­me šias lais­ves, iš­ko­vo­si­me ga­li­my­bę pa­tiems tvar­ky­ti sa­vo kraš­tą, iš­ko­vo­si­me ga­li­my­bę lais­vai ke­liau­ti ir svar­biau­sias tiks­las bus pa­siek­tas. Vi­sa ki­ta – ga­li­my­bės, ku­rias įgy­ven­din­si­me ben­dro­mis jė­go­mis, sa­vo min­ti­mis, žo­džiais ir dar­bais.

Ta­čiau šian­dien kai kas iš mū­sų jau­čia­si nu­si­vy­lęs ir iš­ta­ria trum­pą ir skau­dų žo­dį „de­ja“.

Skau­du, kad iki šiol Lie­tu­vo­je tiek daug ne­tei­sin­gu­mo jaus­mo, kad vie­no ar ke­lių as­me­nų pri­va­tus in­te­re­sas daž­nai už­go­žia vie­šuo­sius in­te­re­sus, kad įvai­riuo­se val­džios – ir ne tik val­džios – sluoks­niuo­se ga­ji ko­rup­ci­ja ir ky­ši­nin­ka­vi­mas, še­šė­li­nė eko­no­mi­ka ir ven­gi­mas są­ži­nin­gai mo­kant mo­kes­čius pri­si­dė­ti prie ben­dros vi­sų Lie­tu­vos žmo­nių ge­ro­vės.

Vi­si pri­va­lo­me su­pras­ti, kad nei Sei­mo Pir­mi­nin­kė, nei ki­ti aukš­ti vals­ty­bės pa­rei­gū­nai nė­ra pa­jė­gūs vie­ni įveik­ti šių sun­kių ydų. To­dėl pra­šau, kvie­čiu Jus vi­sus, lais­vos Lie­tu­vos pi­lie­čius, į pa­gal­bą, nes tik kar­tu ga­li­me su­kur­ti tik­rai tei­sin­gą, są­ži­nin­gą Lie­tu­vą.

Tik ne­duo­da­mi ir ne­im­da­mi ky­šių, tik ne­vyk­dy­da­mi ne­tei­sin­go ar ne­do­ro vir­ši­nin­ko nu­ro­dy­mo, tik pra­neš­da­mi apie tuos, ku­rie va­gia vals­ty­bės, t. y. mū­sų vi­sų, tur­tą, ar pa­tys juos stab­dy­da­mi, tik są­ži­nin­gai mo­kė­da­mi mo­kes­čius, iš ku­rių mo­ka­mos pen­si­jos mū­sų tė­vams, at­ly­gi­ni­mai mo­ky­to­jams, gy­dy­to­jams, po­li­ci­nin­kams, iš­lai­ko­mi vai­kų dar­že­liai, mo­kyk­los, li­go­ni­nės, tik iš­min­tin­gai ir at­sa­kin­gai rink­da­mi sa­vo at­sto­vus į sa­vi­val­dy­bių ta­ry­bas ar Sei­mą, ga­lė­si­me pa­keis­ti esa­mą pa­dė­tį.

Nie­kas to ne­pa­da­rys už mus pa­čius – ir ačiū Die­vui, jau už­te­ko tų pus­an­tro šim­to ver­gys­tės me­tų, kai mū­sų gy­ve­ni­mams va­do­va­vo oku­pan­tai, ku­rių dva­si­nį ir ma­te­ria­lų­jį pa­li­ki­mą taip skau­džiai jau­čia­me ir po dvi­de­šimt vie­nų at­kur­tos Ne­pri­klau­so­my­bės me­tų.

At­vi­rai ir kri­tiš­kai ver­tin­da­mi sa­ve tu­ri­me ne­bi­jo­ti pri­pa­žin­ti: mū­sų iš­ko­vo­ta lais­vė šian­dien vis daž­niau virs­ta ne­tei­sin­gai su­vok­ta lais­ve – lais­ve nuo bet ko­kių as­me­ni­nių įsi­pa­rei­go­ji­mų, lais­ve nuo mo­ra­lės, tra­di­ci­jų, nuo prie­sai­kos Tė­vy­nei, tau­tai ir sa­vo ar­ti­mie­siems. Lais­ve, ku­rio­je vis ma­žiau vie­tos is­to­ri­jai, už mus žu­vu­siems did­vy­riams, at­sa­ko­my­bei už vi­są mū­sų is­to­ri­nę ben­druo­me­nę: mi­ru­siuo­sius, gy­vuo­sius ir dar ne­gi­mu­sius.

Vis daž­niau mū­sų da­bar­ti­nė lais­vė ap­si­ri­bo­ja tik tri­mis žo­džiais: aš, man ir ma­no.

Ma­nau, kad iš to­kios ne­tei­sin­gos lais­vės sam­pra­tos ir ky­la mū­sų ne­tei­sin­gu­mo jaus­mas, mū­sų pe­si­miz­mas, nu­si­vy­li­mas pa­čiais sa­vi­mi, sa­vo vals­ty­be. Esant to­kiai pa­dė­čiai kaip nie­ka­da, ma­nau, tin­ka pri­si­min­ti Jung­ti­nių Ame­ri­kos Vals­ti­jų pre­zi­den­to Joh­no Ke­nne­dy’o žo­džius: „Ne­klausk, ką tau da­vė ta­vo ša­lis, klausk, ką tu jai da­vei pats.

Bū­tent šiuo šū­kiu va­do­vau­da­mie­si mes at­kū­rė­me Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bę ir au­ko­jo­mės Sau­sio 13-ąją. Ko­dėl da­bar pa­mir­šo­me šiuos es­mi­nius žo­džius? Nors šian­dien jiems įgy­ven­din­ti ne­rei­kia to­kių žūt­bū­ti­nių pa­stan­gų, ne­rei­kia to­kių au­kų, o rei­kia tik są­ži­nin­go gy­ve­ni­mo ger­biant sa­ve ir ša­lia esan­čius, Die­vą ir Sau­sio 13-osios au­kų at­mi­ni­mą.

Ne­men­kin­ki­me jų šven­tos au­kos var­dan mū­sų vi­sų lais­vės, var­dan ne­pri­klau­so­mos Lie­tu­vos, ne­pur­vin­ki­me sa­vo vals­ty­bės, sa­vo lais­vės ir sa­vęs nuo­la­ti­niu pe­si­miz­mu, su pa­si­mė­ga­vi­mu sklei­džiamu ne­ti­kė­ji­mu ir ne­pa­si­ti­kė­ji­mu tiek sa­vi­mi, tiek ki­tais.

O jei­gu vis dėl­to no­ri­me iš pir­mų lū­pų iš­girs­ti liu­di­ji­mą, kas yra lais­vė, ko­kia jos tik­ro­ji kai­na ir ko­kia jos tik­ro­ji ver­tė, pa­klaus­ki­me apie tai mū­sų sve­čio Ser­ge­jaus Ko­va­lio­vo.

Šis bran­gus Lie­tu­vos bi­čiu­lis bu­vo su mu­mis, kai ki­lo­me į tau­ti­nį at­gi­mi­mą, kai at­kū­rė­me Ne­pri­klau­so­my­bę. Jis šian­dien yra tarp mū­sų ne tik kaip pir­ma­sis Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tas, bet ir kaip gy­vas lais­vės sie­kio sim­bo­lis, gy­vas są­ži­nin­go gy­ve­ni­mo pa­vyz­dys. Mums di­de­lis džiau­gs­mas ir di­de­lė gar­bė tu­rė­ti to­kį bi­čiu­lį, to­kią die­ną su­lauk­ti gar­bin­go sve­čio.

Sa­vo kal­bą no­rė­čiau baig­ti šiais ra­šy­to­jo Arn­tės žo­džiais:

Kas sa­ve nie­ki­na, tas bus su­nie­kin­tas.

Tau­ta, ku­ri nu­si­vi­lia sa­vi­mi, – nu­si­vi­lia ja

ir pa­sau­lis,

o is­to­ri­ja apie ją am­ži­nai nu­ty­la.

Tau­tos dva­sia ru­se­na kiek­vie­na­me mū­sų,

to­dėl leis­ki­te mums bū­ti šau­niems.

Ačiū. (Plo­ji­mai)

PIRMININKAS. Dė­ko­ja­me Sei­mo Pir­mi­nin­kei I. De­gu­tie­nei.

Sau­sio 13-osios nak­tį be­gin­kliai lais­vės gy­nė­jai bu­vo su įnir­šiu mu­ša­mi au­to­ma­ti­nių šau­tu­vų buo­žė­mis, šau­do­mi ir traiš­ko­mi ag­re­so­riaus tan­kų. Tai­kūs, be­gin­kliai žmo­nės ta­po pa­sau­lio aki­vaiz­do­je įvyk­dy­tų ka­ro nu­si­kal­ti­mo ir nu­si­kal­ti­mo žmo­niš­ku­mui au­ko­mis. Iš­au­šęs ry­tas at­ne­šė skaus­mą ir ne­tek­tį žu­vu­sių tė­vy­nės gy­nė­jų tė­vams, žmo­noms, vai­kams.

Ma­lo­niai pra­šy­čiau tar­ti žo­dį did­vy­rio, Lie­tu­vos lais­vės gy­nė­jo, 1991 m. sau­sio 13-ąją žu­vu­sio prie Te­le­vi­zi­jos bokš­to, Apo­li­na­ro Juo­zo Po­vi­lai­čio sū­nų Ro­ber­tą Po­vi­lai­tį. (Plo­ji­mai)

Lie­tu­vos lais­vės gy­nė­jo, 1991 m. sau­sio 13-ąją žu­vu­sio prie Te­le­vi­zi­jos bokš­to, A. J. Po­vi­lai­čio sū­naus R. Po­vi­lai­čio kal­ba

 

R. POVILAITIS. Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te, Pre­zi­den­te Valdai Adam­kau, ger­bia­mo­ji Sei­mo Pir­mi­nin­ke, gar­būs šio iš­kil­min­go po­sė­džio da­ly­viai!

Mei­lė Lie­tu­vai įgau­na vis keis­tes­nes for­mas ir tam­pa vis įman­tres­nių ma­ni­pu­lia­ci­jų ob­jek­tu. At­ro­dy­tų, kad ver­ty­bės ver­čia­mos aukš­tyn ko­jom ar bent jau tols­ta nuo Sau­sio 13-osios lais­vės ir ne­pri­evar­ti­nio pa­si­prie­ši­ni­mo prie­var­tai dva­sios. Juo­dos spal­vos va­di­ni­mas bal­ta, at­ro­dy­tų, vis la­biau po­pu­lia­rė­ja. Pat­rio­tais sa­ve įvar­di­jan­tys as­me­nys siū­lo Lie­tu­vą kur­ti be žyd­rų, rau­do­nų ir juo­dų. Sau­sio 13-osios au­kas siū­lo­ma at­min­ti šva­riu pat­rio­tų krau­ju, rū­šiuo­jant Lie­tu­vos pi­lie­čius į tu­rin­čius tin­ka­mą ir ne­tin­ka­mą krau­ją, taip pat do­va­no­jant bi­lie­tus į kon­cer­tą, ku­ria­me gros ir pro­na­cis­ti­nė gru­pė, sva­jo­ju­si apie de­gan­tį Šal­či­nin­kų ra­jo­ną.

Pi­lie­čiai yra gąs­di­na­mi Eu­ro­pos li­be­ra­lia de­mo­kra­tija, su ku­ria mū­sų tau­ti­nėms ver­ty­bėms esą ne­pa­ke­liui.

Ne­ga­liu už­mirš­ti vie­no su­si­ti­ki­mo, ku­ria­me da­ly­va­vo įvai­rūs prie Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės at­ga­vi­mo pri­si­dė­ję žmo­nės. Po ma­no pa­si­sa­ky­mo vie­nas Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­ras ne­iš­lai­kęs su­šu­ko: „To­le­ras­tai!“, taip iš­reikš­da­mas sa­vo pa­nie­ką.

At­ro­dy­tų, kad to­le­ran­ci­ja, kaip ir lais­vo­jo pa­sau­lio pri­pa­žin­tas žmo­gaus tei­ses ir lais­ves gi­nan­tys žmo­nės, ta­po pa­mėg­tu pa­šai­pos ar net­gi pa­si­šlykš­tė­ji­mo ob­jek­tu. Ne­leis­ki­me nie­kam mū­sų su­klai­din­ti. Na­cio­na­lis­ti­niai ir kse­no­fo­bi­niai šū­kiai ar kai ku­rių Sei­mo na­rių pa­mėg­tas at­vi­ras ne­apy­kan­tos kurs­ty­mas ne­tu­ri nie­ko ben­dro nei su tė­vy­nės mei­le, nei su lais­ve, nei su Sau­sio 13-osios dva­sia. Tu­rė­tu­me at­si­ri­bo­ti nuo to­kių ini­cia­ty­vų, ku­rio­mis mei­lė ir iš­ti­ki­my­bė Lie­tu­vai pa­virs­ta ne­apy­kan­tos ki­to­kiems ben­dra­pi­lie­čiams sė­ji­mu.

No­riu pa­siū­ly­ti. Dar ne vė­lu im­tis vi­siems kar­tu kur­ti to­kią Lie­tu­vą, ku­rio­je vie­ny­bės ir su­si­tel­ki­mo pa­grin­du tap­tų tai, kad gerb­tu­me vie­ni ki­tus, pri­im­tu­me ki­to­niš­ku­mą ir džiaug­tu­mės, kad esa­me skir­tin­gi, o ne pik­tais lie­žu­viais lie­tu­me ant sil­pnes­nių sa­vo ne­apy­kan­tą. Šį kar­tą jau ne prie­šiš­kos vals­ty­bės slap­to­sios tar­ny­bos sie­kia mus su­prie­šin­ti, bet mū­sų pa­čių pi­lie­čiai sie­kia įskau­din­ti vie­ni ki­tus. Pa­vyz­džiui, kuo­met „gy­dy­to­ja ki­ta­tau­čius ir ki­ta­ti­kius iš­va­di­na pa­ra­zi­tais“ ar­ba vie­no iš Lie­tu­vos uni­ver­si­te­tų dar­buo­to­jas pa­siū­lo „pa­sta­ty­ti pa­min­klą žy­dų tau­tą nai­ki­nu­siems lie­tu­viams“. Trykš­tan­ti ne­apy­kan­ta ne tik lie­ja­si lais­vai, bet kar­tais ap­tem­do pro­tą ir kri­ti­nį mąs­ty­mą, mes vis sun­kiau pa­ste­bi­me, kad sa­vo ne­apy­kan­tą nu­krei­pia­me į sil­pnes­nius ir la­biau pa­žei­džia­mus žmo­nes. Mo­juo­da­mi sa­vo tei­se reikš­ti nuo­mo­nę, mes jau kar­tais ne­be­su­vo­kia­me, kad tai, ką va­di­na­me „nuo­mo­nės reiš­ki­mu“, pa­virs­ta į opo­nen­to drabs­ty­mą pur­vais ir že­mi­ni­mą.

Prie­var­ta ir ap­gau­le XX am­žiaus vi­du­ry­je pa­te­kę į to­ta­li­ta­ri­nės vals­ty­bės glė­bį, pa­ty­rę daug smur­to iš anos sis­te­mos, mes tar­si pa­tys ta­po­me prie­var­tos kul­tū­ros rė­mė­jais ir jau ne­be­mo­ka­me gy­ven­ti be prie­var­tos. Nė vie­nas ban­dy­mas vals­ty­bės po­li­ti­kos ly­giu nu­trauk­ti už­bur­tą smur­to ra­tą ir su­stab­dy­ti bent jau smur­to nau­do­ji­mą auk­lė­jant vai­kus dar ne­pa­vy­ko. Iš kai ku­rių Sei­mo na­rių net bu­vo pa­si­gir­dę skam­bių fra­zių apie smur­tą kaip kul­tū­ri­nį tau­tos pa­vel­dą. O ką pa­sa­ko apie mū­sų vi­suo­me­nę fak­tas, kai ke­liems šim­tams tai­kių žmo­nių ap­sau­go­ti rei­kia ke­lis kar­tus dau­giau po­li­ci­nin­kų? Sau­go­ti, pa­si­ro­do, rei­kia nuo mū­sų pa­čių, sau­go­ti rei­kia net nuo Sei­mo na­rių! Nuo tų pa­čių Sei­mo na­rių, ku­rie, esant įta­ri­mams riau­šių kurs­ty­mu, bu­vo pri­deng­ti nuo tei­sė­sau­gos pa­de­dant ki­tiems Sei­mo na­riams. Įsi­klau­sy­ki­me į ab­sur­diš­ku­mą tei­gi­nio – pi­lie­čius rei­kia sau­go­ti nuo Sei­mo na­rių!

Pas­ku­ti­nė­mis sa­vai­tė­mis ten­ka ste­bė­ti ki­tą vi­siems iki skaus­mo ži­no­mą si­tu­a­ci­ją, dėl ku­rios tu­ri bū­ti gė­da mums vi­siems, kai vals­ty­bės var­du vei­kian­čios ins­ti­tu­ci­jos ne­su­ge­ba iš­lais­vin­ti vai­ko, pa­ti­rian­čio aki­vaiz­džią psi­cho­lo­gi­nę su­au­gu­sių­jų prie­var­tą, – o kaip­gi ki­taip ga­lė­tu­me pa­va­din­ti ci­niš­kus su­au­gu­sių žmo­nių žai­di­mus, įka­li­nu­sius vai­ką ir pa­ver­tu­sius jį sa­vo in­te­re­sų įkai­tu?

Sau­sio 13-osios nu­si­kal­ti­mų žmo­niš­ku­mui ne­drįs­ta pri­pa­žin­ti ne tik Ru­si­jos val­džia, bet ir kai ku­rios Va­ka­rų Eu­ro­pos vals­ty­bės. Tą mes pui­kiai ma­tė­me šią va­sa­rą, kai įta­ria­ma­sis nu­si­kal­ti­mais žmo­niš­ku­mui Mi­chai­las Go­lo­va­to­vas bu­vo mil­žiniš­ku grei­čiu iš­suk­tas nuo per­da­vi­mo Lie­tu­vos tei­sė­sau­gai. Kaip te­ko skai­ty­ti vė­liau tos spe­cia­liosios „Al­fa“ gru­pės, štur­ma­vu­sios TV bokš­tą, ve­te­ra­nų tin­kla­raš­ty­je, tai jie po šiai die­nai sklei­džia pro­pa­gan­dą ir Sau­sio 13-osios žu­dy­nes va­di­na „ko­man­di­ruo­te“ bei „sėk­min­gai at­lik­ta ope­ra­ci­ja“, per ku­rią esą net ne­rei­kė­jo pa­nau­do­ti šau­na­mų­jų gin­klų. Sun­ku net ­ras­ti tin­ka­mus žo­džius, kaip pa­va­din­ti tai, kad šiai spe­cia­lių­jų KGB pa­jė­gų gru­pei yra pa­sta­ty­tas pa­min­klas Mask­vo­je, o Sau­sio 13-osios įvy­kiai pri­ski­ria­mi prie šios gru­pės nuo­pel­nų.

No­rė­čiau at­kreip­ti dė­me­sį į tuo­me­ti­nio So­vie­tų Są­jun­gos pre­zi­den­to Mi­chai­lo Gor­ba­čio­vo vaid­me­nį bei jo ver­ti­ni­mą tarp­tau­ti­nė­je ben­druo­me­nė­je. No­be­lio tai­kos pre­mi­jos 1990 m. sky­ri­mas jam tar­si pa­ro­do, kaip ide­a­li­zuo­ja­mas bu­vo šis žmo­gus Va­ka­ruo­se. De­ja, 1991 m. įvy­kiai ne tik Vil­niu­je to­kio po­žiū­rio ne­pa­kei­tė.

Ma­no gi­liu įsi­ti­ki­ni­mu, tuo­me­ti­nis So­vie­tų Są­jun­gos pre­zi­den­tas M. Gor­ba­čio­vas, kaip vals­ty­bės va­do­vas, yra at­sa­kin­gas už SSRS gin­kluo­tų­jų pa­jė­gų, SSRS vi­daus rei­ka­lų mi­nis­te­ri­jos vi­daus ka­riuo­me­nės ir SSRS vals­ty­bės sau­gu­mo ko­mi­te­to (KGB) pa­jė­gų veiks­mus 1991m. sau­sio 13-ąją, ku­rie ver­tin­ti­ni kaip ka­ro nu­si­kal­ti­mai ir/ar­ba nu­si­kal­ti­mai žmo­niš­ku­mui. Net jei­gu mi­nė­tos gin­kluo­to­sios pa­jė­gos vei­kė be M. Gor­ba­čio­vo įsa­ky­mo (kaip tei­gia jis pats), jo ty­lus pri­ta­ri­mas ar­ba ne­si­ėmi­mas vė­liau veiks­mų iš­tir­ti įvy­kį ir nu­baus­ti as­me­nis, nau­do­ju­sius gin­kluo­tą jė­gą (ko­vi­nius šaud­me­nis, sun­ki­ą­ją ka­ri­nę tech­ni­ką) prieš ci­vi­lius as­me­nis ir ci­vi­lius ob­jek­tus, taip pat su­da­ro pa­grin­dą M. Gor­ba­čio­vo at­sa­ko­my­bei pa­gal tarp­tau­ti­nės bau­džia­mo­sios tei­sės stan­dar­tus. Lie­tu­vos Res­pub­li­ka jau dvi­de­šimt vie­nus me­tus no­ri tei­siš­kai iš­tir­ti šį įvy­kį, ta­čiau M. Gor­ba­čio­vas ne­ben­dra­dar­biau­ja su Lie­tu­vos Res­pub­li­kos tei­sė­sau­ga, o Ru­si­jos Fe­de­ra­ci­ja, kaip SSRS tei­sių ir pa­rei­gų tę­sė­ja pa­gal tarp­tau­ti­nę tei­sę, at­me­ta Lie­tu­vos tei­si­nės pa­gal­bos pra­šy­mus net šį as­me­nį ap­klaus­ti.

1990 m. M. Gor­ba­čio­vui bu­vo įteik­ta gar­bin­ga ir pres­ti­ži­nė No­be­lio tai­kos pre­mi­ja. Ta­čiau ma­nau, kad sa­vo veiks­mais ar nu­si­kals­ta­mu ne­vei­ki­mu 1991 m. dėl įvy­kių Vil­niu­je ir ki­to­se vie­to­se, kai by­rant SSRS bu­vo nau­do­ja­ma gin­kluo­ta jė­ga, M. Gor­ba­čio­vas pa­nie­ki­no jam su­teik­tą gar­bin­gą ap­do­va­no­ji­mą. Jo pa­brėž­ti­nis ne­no­ras re­a­guo­ti į tei­sė­tą Lie­tu­vos rei­ka­la­vi­mą tei­siš­kai iš­tir­ti šiuos įvy­kius ir M. Gor­ba­čio­vo vaid­me­nį juo­se tik pa­tvir­ti­na bu­vu­sio SSRS pre­zi­den­to ne­hu­ma­niš­ką po­zi­ci­ją, su ku­ria aš, kaip žmo­gus dėl šių įvy­kių pra­ra­dęs tė­vą, ne­ga­liu taiks­ty­tis.

Šian­dien iš­siun­čiau krei­pi­mą­si į Nor­ve­gi­jos No­be­lio tai­kos ko­mi­te­tą su pra­šy­mu ap­svars­ty­ti ga­li­my­bę at­šauk­ti No­be­lio tai­kos pre­mi­ją, įteik­tą Mi­chai­lui Gor­ba­čio­vui 1990 m.

Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Nuo­šir­džiai dė­ko­ju R. Po­vi­lai­čiui. Mie­lie­ji, per 21 me­tus už­au­go nau­ja kar­ta, ku­ri apie tą ypa­tin­gą mū­sų vals­ty­bės lai­ko­tar­pį jau ži­no tik iš tė­vų pa­sa­ko­ji­mų, iš to laik­me­čio straips­nių, nuo­trau­kų ar vaiz­do įra­šų.

Ma­lo­niai kvie­čiu tar­ti žo­dį Li­ną Ko­ja­lą, Vil­niaus uni­ver­si­te­to Tarp­tau­ti­nių san­ty­kių ir po­li­ti­kos moks­lų ins­ti­tu­to stu­den­tą, ku­riam Sau­sio 13-ąją bu­vo tik pu­sė me­tų ir ku­ris apie tuos įvy­kius ži­no iš sa­vo tė­čio, po­li­ci­jos pa­rei­gū­no, sau­go­ju­sio par­la­men­tą to­mis le­mia­mo­mis Lie­tu­vai aki­mir­ko­mis.

 

Vil­niaus uni­ver­si­te­to Tarp­tau­ti­nių san­tykių ir po­li­ti­kos moks­lų ins­ti­tu­to stu­den­to L. Ko­ja­los kal­ba

 

L. KOJALA. Bran­gūs lais­vės gy­nė­jai ir žu­vu­sių­jų ar­ti­mie­ji, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Pre­zi­den­te, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Sei­mo Pir­mi­nin­ke, po­sė­džio vieš­nios ir sve­čiai, mie­li tau­tie­čiai!

Di­džiuo­juo­si tuo, kad gi­miau jau ne­pri­klau­so­mo­je Lie­tu­vo­je – pa­sau­lį iš­vy­dau pra­ėjus ke­liems mė­ne­siams po vals­ty­bės at­kū­ri­mo ak­to pa­skel­bi­mo. Ži­no­ma, oku­pa­ci­nės pa­jė­gos siau­tė­jo dar il­gai, tą įro­do ir Sau­sio 13-osios tra­ge­di­ja. Ta­čiau fak­tas glos­to šir­dį – esu ne­pri­klau­so­my­bės kar­tos vai­kas.

Man di­de­lė gar­bė ir pri­vi­le­gi­ja sto­vė­ti šio­je sa­lė­je, me­nan­čio­je ne­pa­pras­tai svar­bius Lie­tu­vos is­to­ri­jos įvy­kius, taip pat su­vok­ti, ką jie reiš­kia mū­sų vals­ty­bei. Džiau­giuo­si, kad tiek tė­vai, tiek mo­kyk­la man die­gė ver­ty­bes, bran­gi­nan­čias Tė­vy­nę ir jos lais­vę. Juk ne vel­tui sa­ko­ma: „Kiek­vie­na kar­ta dėl lais­vės kau­na­si iš nau­jo.“

Ta­čiau dėl ko gi tie tūks­tan­čiai lie­tu­vių pu­sę am­žiaus dė­jo gal­vas? Dėl ko dai­no­mis ir šir­di­mis sto­jo į aki­sta­tą su tan­kais? Dėl ko tą ne­lem­tą­ją sau­sio 13-ąją žu­vo tiek ne­kal­tų žmo­nių? Pats ne­se­niai bū­čiau at­sa­kęs, kad dėl Lie­tu­vos. Ta­čiau pa­li­kus mo­kyk­los suo­lą ta­po aiš­ku, kad at­sa­ky­mas ap­ima daug dau­giau. Juk Eu­ro­po­je net įta­kin­giau­si po­li­ti­kai da­bar sa­ko: na­cio­na­li­nės vals­ty­bės eros pa­bai­ga at­ėjo. Ky­la na­tū­ra­lus klau­si­mas: ar tie, ku­rie mi­rė dėl sa­vo tau­tos, iš tik­rų­jų tai da­rė tik to­dėl, kad ji eg­zis­tuo­tų dar vos ke­lias­de­šimt me­tų kaip vals­ty­bė?

Jie gy­nė daug dau­giau nei te­ri­to­ri­nį ar po­li­ti­nį da­ri­nį. Jie sto­jo į mū­šį už tau­tą ir jos is­to­ri­ją, kul­tū­rą ir pa­vel­dą, pa­pro­čius ir ti­kė­ji­mą, da­ly­kus, ku­rių nei rep­re­si­jos, nei va­go­nai, ve­žan­tys į Si­bi­rą, ne­iš­try­nė iš žmo­nių są­mo­nės. Vals­ty­bė su­vok­ta kaip vie­nin­te­lis ke­lias šioms ver­ty­bėms su­pras­ti, taip pat sau­go­ti ir gin­ti. De­ja, šiuo­lai­ki­nis mąs­ty­mas sa­ko: to­kia vals­ty­bė mirš­ta.

Ži­no­ma, to­kie tei­gi­niai ga­li pa­si­ro­dy­ti ne­ati­tin­kan­tys tik­ro­vės, ka­dan­gi Lie­tu­va eg­zis­tuo­ja ir yra pri­pa­žin­ta tarp­tau­ti­nė­je erd­vė­je. Ta­čiau ne­re­gė­to mas­to emig­ra­ci­ja, krau­pi sa­vi­žu­dy­bių sta­tis­ti­ka ir tvy­ran­tis vi­suo­ti­nis nu­si­vy­li­mas sa­ko: kaž­kas – ne taip. Vals­ty­bę tar­si tu­ri­me, ta­čiau žmo­nių gre­tos nyks­ta aky­se.

Su mil­ži­niš­kais lū­kes­čiais Tau­ta at­si­su­ko iš Ry­tų į Va­ka­rus. Ir pa­brė­šiu, tai te­bė­ra vie­nin­te­lis mū­sų ke­lias. Ta­čiau fun­da­men­ta­lios pro­ble­mos ka­muo­ja ir Va­ka­rų ša­lis. Iš­ni­ro­me iš ge­le­ži­nės už­dan­gos, ta­čiau im­por­ta­vo­me ne tik pa­žan­gą. Kar­tu su ja at­ėjo vis­kas, ką di­dūs fi­lo­so­fai va­di­na Va­ka­rų sau­lė­ly­džiu. Prieš jį klum­pa net ir ne­pri­klau­so­ma vals­ty­bė. Šiam su­vo­ki­mui at­si­skleis­ti truk­do pa­pras­tas fak­tas – mes ne­ver­ti­na­me sa­vo vals­ty­bės, kaip ga­lin­čios Eu­ro­pai kaž­ką duo­ti.

Pa­mir­šę kul­tū­rą, ti­kė­ji­mą ir sa­vi­tu­mą, ver­ty­bi­ne pa­na­cė­ja pra­dė­jo­me lai­ky­ti in­di­vi­du­a­liz­mą, vi­sas gy­ve­ni­mo sri­tis dik­tuo­jan­tį eko­no­miz­mą ir „pa­žan­gią“ se­ku­lia­ri­za­ci­ją. A. Toc­qu­e­vil­le’is dar XIX am­žiu­je įžval­giai prog­no­za­vo, kad esant sa­vo­tiš­kai de­mo­kra­tijos at­mai­nai žmo­gaus ne­su­do­min­si, jei kal­bė­si ne apie jį pa­tį. As­muo ne­tu­ri lai­ko spręs­ti es­mi­nes pro­ble­mas, nes yra už­si­ė­męs ant­ra­ei­liais klau­si­mais. Ci­tuo­ju au­to­rių: „Kiek­vie­nas jų, už­si­da­ręs sa­vo kiau­te, yra sa­ky­tum sve­ti­mas vi­sų ki­tų li­ki­mui; vi­są žmo­ni­ją, kaip jam re­gis, su­da­ro jo vai­kai ir ar­ti­mi drau­gai; vi­si ki­ti ben­­dra­pi­lie­čiai yra ša­lia, bet jis jų ne­pa­ste­bi.“ Toks in­di­vi­du­a­liz­mas ne­su­de­ri­na­mas su res­pub­li­kos, kaip pir­miau­sia vie­šo­jo rei­ka­lo, są­vo­ka. Ny­ks­ta po­li­ti­ka kaip to­kia, o vals­ty­bės val­dy­mas tam­pa va­dy­ba, skir­ta ele­men­ta­riau­siems po­rei­kiams ten­kin­ti.

Ne ką ma­žiau įsi­ga­lė­jęs eko­no­miz­mas. Ka­pi­ta­liz­mas yra reikš­min­ga de­mo­kra­tijos da­lis, bet šian­dien ka­pi­ta­lo di­di­ni­mas yra ta­pęs vie­nin­te­liu tiks­lu, nors ir ira­cio­na­liu, ka­dan­gi svar­bes­niu net už pa­čią lai­mę. Do­ry­bės yra svar­bios tik tiek, kiek tar­nau­ja šiam tiks­lui pa­siek­ti, to­dėl nė­ra ver­ty­bės pa­čios sa­vai­me. Iš to ky­la var­to­ji­mas, se­niai pa­vers­tas ne­be bū­ti­nų daik­tų įsi­gi­ji­mu, o žmo­gaus sa­vi­raiš­kos tei­se. Pa­si­tel­kiant psi­cho­lo­gi­ją esa­me įti­ki­na­mi, kad ne­įsi­gi­ję vie­no ar ki­to daik­to ne­bū­si­me pil­na­ver­čiai žmo­nės. Vals­ty­bė yra taip įsuk­ta į sū­ku­rį, pa­va­din­tą BVP, kad ki­toms mi­si­joms daž­nai ne­be­lie­ka lai­ko. Ar ne to­dėl sep­ty­ni iš de­šim­tiems lie­tu­vių nau­jau­sio­je ap­klau­so­je tei­gia, jog rink­tų­si eko­no­mi­nę ge­ro­vę, o ne ne­pri­klau­so­my­bę? Ta­čiau juk 1989 me­tų so­vie­ti­nį BVP ly­gį pa­sie­kė­me tik 2006-ai­siais, tai kam ap­skri­tai rei­kė­jo tos ne­pri­klau­so­my­bės? Ar tai ne pa­že­mi­ni­mas vi­sų tų, ku­rie ko­vo­jo už Lie­tu­vos lais­vę?

Eu­ro­pa at­si­sa­ko ir sa­vo is­to­ri­nio pa­ma­to – krikš­čio­ny­bei ne­at­si­ra­do vie­tos nei Eu­ro­pos Są­jun­gos Kon­sti­tu­ci­jo­je, nei Li­sa­bo­nos su­tar­ty­je. O juk ne vel­tui de­šimt­tūks­tan­ti­nė mi­nia tą sau­sį prie par­la­men­ta­ro rū­mų gie­do­jo „Ma­ri­ja Ma­ri­ja“. Po­pie­žius Jo­nas Pau­lius II ra­šė, kad „Die­vo Žmo­gaus, mi­ru­sio ir pri­si­kė­lu­sio, no­ri at­si­kra­ty­ti „ap­švies­to­ji“ eu­ro­pie­tiš­ka min­tis, įsi­pa­rei­go­ju­si iš­brauk­ti Jį iš že­my­no is­to­ri­jos“. Tam įpa­rei­go­ji­mui da­lis šian­die­nos mąs­ty­to­jų ir po­li­ti­kų yra ne­pa­pras­tai iš­ti­ki­mi. Bet toks iš­lais­vi­ni­mas iš mo­ra­li­nių stan­dar­tų ver­čia ieš­ko­ti nau­jų sta­bų. Pa­mir­šus De­ka­lo­gą, tais sta­bais tam­pa žvaigž­dės, ku­rioms ten­ka ne­pa­ke­lia­ma naš­ta ne tik links­min­ti, bet ir bū­ti žmo­gaus eta­lo­nu. Sa­kau tai to­li gra­žu ne vi­sa­ži­nio to­nu – pats esu ne ką ma­žiau vei­kia­mas šių pro­ce­sų, ku­rie iš­ki­liems mąs­ty­to­jams ke­lia aso­cia­ci­jų su žlun­gan­čia Ro­mos im­pe­ri­ja.

Bet žmo­nių są­ži­nė jau­čia mau­du­lį ir ne­va­lin­gai blaš­ko­si ieš­ko­da­ma sa­vo­sios ta­pa­ty­bės. Jos svar­bą ak­cen­ta­vo ir skir­tį tarp šo­vi­nis­ti­nio na­cio­na­liz­mo ir pa­trio­tiš­ku­mo la­bai aiš­kiai nu­brė­žė po­pie­žius Jo­nas Pau­lius II. Jis tei­gė: „Pa­grin­di­nis pa­vo­jus Ry­tų Eu­ro­pai yra sa­vo­sios ta­pa­ty­bės iš­blu­kimas. Rei­kia veng­ti, kad ši ne­pa­kei­čia­ma tau­tos funk­ci­ja ne­iš­si­gim­tų į na­cio­na­liz­mą. Na­cio­na­liz­mą api­bū­di­na tik sa­vo­sios tau­tos gė­rio at­pa­ži­ni­mas ir jo sie­kis vi­siš­kai neat­si­žvel­giant į ki­tų tau­tų tei­ses. O pa­trio­tiš­ku­mas, kaip ir mei­lė tė­vy­nei, pri­pa­žįs­ta to­kias pa­čias kaip ir sa­va­jai tau­tai ki­tų tau­tų tei­ses, ir to­dėl tai svei­kos so­cia­li­nės mei­lės ke­lias.“

Ta­čiau ne vis­kas juo­da ir niū­ru. Sa­vo aki­mis kas­dien ma­tau ben­dra­am­žius, ku­rie yra pa­si­ry­žę dirb­ti sa­vo ša­liai. Prie­šin­gai, nei daž­nai tei­gia­ma, ne vi­si ga­biau­sie­ji emig­ra­vo ir ati­da­vė sa­vo pro­tus už­sie­niui. Vi­liuo­si, kad kar­tu su jais įgy­ven­din­si­me A. Lin­col­no žo­džius. Ne tik di­džiuo­si­mės vie­ta, ku­rio­je gy­ve­na­me, ta­čiau sa­vo dar­bais pa­ver­si­me… ir bū­si­me ver­ti jos pa­si­di­džia­vi­mo.

Tad vi­si, ku­rie kri­to var­dan Lie­tu­vos, pir­miau­sia iš­sau­go­jo tai, kas bu­vo svar­bu iš­ti­soms kar­toms. Esa­me įpa­rei­go­ti bran­gin­ti vals­ty­bės pa­ma­tus ir dirb­da­mi gim­ti­nė­je kur­ti jos at­ei­tį. Lie­tu­va iš­liks, jei­gu tuo ti­kė­si­me mes pa­tys. Juk kiek­vie­na kar­ta lais­vę ir ne­pri­klau­so­my­bę tu­ri iš­ko­vo­ti pa­ti. O vil­tį įkve­pia J. Mar­cin­ke­vi­čiaus žo­džiai: „Kiek ro­vė – ne­iš­ro­vė. Kiek sky­nė – ne­nu­sky­nė. To­dėl, kad tu – šven­to­vė. To­dėl, kad tu – Tė­vy­nė.“ Ačiū. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Ačiū, Li­nai. La­bai ma­lo­nu gir­dė­ti to­kias jau­nų žmo­nių kal­bas. Vil­tis ta­da bū­na tik­rai švie­si, ypač po ta­vo kal­bos. Ti­kiu, kad jau­no­ji kar­ta ne tik iš­sau­gos is­to­ri­nę at­min­tį, bet ir to­liau sa­vo dar­bais puo­se­lės ir gins mums taip bran­gią Lie­tu­vos lais­vę.

Ger­bia­mie­ji, šiais me­tais mi­nė­si­me dar vie­ną svar­bų įvy­kį – prieš 40 me­tų bu­vo pra­dė­tas leis­ti gar­siau­sias Lie­tu­vo­je po­grin­di­nis lei­di­nys „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios kro­ni­ka“. Drą­sių ir pa­si­au­ko­jan­čių žmo­nių dė­ka šis lei­di­nys pa­siek­da­vo ne tik lie­tu­vius, bet ir pra­lauž­da­vo ge­le­ži­nę už­dan­gą lais­vam pa­sau­liui pra­neš­da­mas apie so­vie­tų prie­spau­dą ir pa­žei­džia­mas žmo­gaus tei­ses. Už „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios kro­ni­kos“ pla­ti­ni­mą mū­sų bi­čiu­lis S. Ko­va­lio­vas dau­giau nei me­tus bu­vo ka­li­na­mas Vil­niaus KGB rū­siuo­se ir čia, Vil­niu­je, nu­teis­tas.

Da­bar ma­lo­niai kvie­čiu tar­ti žo­dį vie­ną iš „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios kro­ni­kos“ lei­dė­jų, re­dak­to­rių, bu­vu­sį po­li­ti­nį ka­li­nį Jo Eks­ce­len­ci­ją ar­ki­vys­ku­pą S. J. Tam­ke­vi­čių. (Plo­ji­mai)

 

Jo Ekscelencijos ar­ki­vys­ku­po S. J. Tam­ke­vi­čiaus kal­ba

 

S. J. TAMKEVIČIUS. Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te, Pre­zi­den­te Adam­kau, ger­bia­mo­ji Sei­mo Pir­mi­nin­ke, prem­je­re, mie­las Lie­tu­vos bi­čiu­li Ser­ge­jau Ko­va­lio­vai ir ger­bia­mie­ji šio su­si­rin­ki­mo da­ly­viai!

Kai 1983 m. ma­ne ap­gy­ven­di­no KGB rū­mų po­že­my­je, izo­lia­to­riaus ka­me­ra pri­mi­nė ano me­to Lie­tu­vos tik­ro­vę. Be­to­ni­nės sie­nos ir grin­dys, ge­le­ži­mi ap­kaus­ty­to­se du­ry­se ma­žas lan­ge­lis, per ku­rį tris kar­tus per die­ną gau­da­vo­me ka­lė­ji­mo da­vi­nį, ir ne­per­ma­to­mas gro­tuo­tas lan­gas. Tik pa­čia­me lan­go vir­šu­je siau­ras ply­še­lis, pro ku­rį bu­vo ma­ty­ti dan­gaus mė­ly­nė. Pa­kliu­vęs į šią ka­me­rą su­vok­da­vai, kad esi to­bu­lai at­skir­tas nuo pa­sau­lio. Čia, šio­je ka­me­ro­je, tik ma­žy­tis vo­ras be KGB lei­di­mo ant ka­me­ros lan­go kas­dien mez­gė tin­klą.

Vie­no­je iš šių ka­me­rų me­tus lai­ko ka­lė­jo di­dis Lie­tu­vos drau­gas, Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tas Ser­ge­jus Ko­va­lio­vas. Jis bu­vo kal­tas dėl to, kad ne­no­rė­jo gy­ven­ti sis­te­mo­je, pa­na­šio­je į ka­lė­ji­mo ka­me­rą, ir rė­mė pa­stan­gas tų, ku­rie sie­kė iš to ka­lė­ji­mo iš­si­va­duo­ti.

Iš tik­rų­jų Lie­tu­va, kaip ir ki­tos ko­mu­nis­ti­nės sis­te­mos pa­verg­tos ša­lys, bu­vo pa­na­ši į ka­lė­ji­mo ka­me­rą. Iš mū­sų bu­vo at­im­ta lais­vė sa­va­ran­kiš­kai tvar­ky­ti sa­vo po­li­ti­nį, vi­suo­me­ni­nį, kul­tū­ri­nį ir dva­si­nį – re­li­gi­nį gy­ve­ni­mą. Nors Sta­li­no epo­cha su žu­dy­nė­mis, gu­la­go pra­ga­ru ir ba­du ma­rin­tais žmo­nė­mis, at­ro­dė, ne­grįž­ta­mai pa­si­trau­kė, ta­čiau po­sta­li­nis­ti­nė epo­cha ne­ža­dė­jo nie­ko ge­ro. Ne­kly­s­tan­ti par­ti­ja mums vi­siems bu­vo pa­ruo­šu­si ke­lią, ku­riuo tu­rė­jo­me žy­giuo­ti į švie­sų ko­mu­niz­mo ry­to­jų. Va­di­na­mą­jį švie­sų ry­to­jų ir nė žings­nio į ša­lį.

Mums, Die­vą ti­kin­tiems žmo­nėms, bu­vo pa­lik­ta tei­sė mels­tis baž­ny­čio­je, bet net ir ši tei­sė buvo ri­bo­ja­ma. Moks­lei­viui, stu­den­tui ar in­te­li­gen­tui rei­kė­jo ge­rai pa­sver­ti, ar ver­ta ri­zi­kuo­ti per­ženg­ti baž­ny­čios slenks­tį, kad ne­su­ga­din­tum sa­vo kar­je­ros.

Ta­čiau at­ėjo 1968 me­tai su Jung­ti­nių Tau­tų pa­skelb­tais žmo­gaus tei­sių me­tais, su Pra­hos pa­va­sa­riu, su mask­viš­ke „Ei­na­mų­jų įvy­kių kro­ni­ka“, su Mask­vos di­si­den­tais, mąs­čiu­siais, kad ir So­vie­tų Są­jun­go­je gy­ve­ni­mas ga­li bū­ti žmo­niš­kes­nis ir tei­sin­ges­nis už esa­mą­jį. Tuo­met mes, lie­tu­viai, la­bai sie­kė­me už­megz­ti ry­šius su Mask­vos di­si­den­tais, ku­rie tu­rė­jo dau­giau ga­li­my­bių už mus pa­skleis­ti in­for­ma­ci­ją į Va­ka­rus. S. Ko­va­lio­vas bu­vo vie­nas iš pir­mų­jų ir ge­riau­sių­jų Lie­tu­vos drau­gų, pa­dė­ju­sių nu­trauk­ti in­for­ma­ci­nę blo­ka­dą, slė­gu­sią mus nuo pat oku­pa­ci­jos pra­džios, jis pa­dė­jo mums pra­kirs­ti lan­gą į Va­ka­rus.

Kai 1971 m. Lie­tu­vo­je su­rin­ko­me 17 tūkst. pa­ra­šų po Me­mo­ran­du­mu, ad­re­suo­tu ge­ne­ra­li­niam sek­re­to­riui L. Brež­ne­vui, tai S. Ko­va­lio­vas pa­dė­jo jį iš­siųs­ti ad­re­sa­tui per Jung­ti­nes Tau­tas. Ke­lias, tie­sa, bu­vo il­ges­nis, bet tik­res­nis, kad pa­sau­lio vi­suo­me­nė su­ži­nos, kiek mes tu­ri­me ir kiek ne­tu­ri­me są­ži­nės ir ti­kė­ji­mo lais­vės. Šian­dien tik­riau­siai ne­leng­va įsi­vaiz­duo­ti, kaip tai bu­vo svar­bu anuo­met. Ken­tė­ti prie­spau­dą, ži­nant, kad pa­sau­lis apie tai ne­tu­ri ma­žiau­sio su­pra­ti­mo, bu­vo ke­lis kar­tus sun­kiau nei tuo­met, kai pa­si­da­rė ži­no­mas pa­sau­lio žmo­nių ben­druo­me­nės so­li­da­ru­mas.

Kai 1972 m. pra­dė­jo Lie­tu­vo­je ei­ti „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios kro­ni­ka“, S. Ko­va­lio­vas pa­dė­jo jai pa­siek­ti ne tik „Ei­na­mų­jų įvy­kių kro­ni­ką“, bet ir nu­ke­liau­ti į Va­ka­rus. Anuo­met tai bu­vo ga­na ri­zi­kin­ga veik­la, bet tau­rūs žmo­nės ri­zi­ka­vo ga­ben­da­mi tie­sos žo­dį, ri­zi­ka­vo no­rė­da­mi pa­tys gy­ven­ti pa­gal sa­vo įsi­ti­ki­ni­mus ir pa­dė­ti ki­tiems jaus­tis ne ver­gais, bet žmo­nė­mis.

1974 m. at­ne­šė sun­kių iš­mė­gi­ni­mų. S. Ko­va­lio­vas bu­vo su­im­tas, tar­do­mas ir nu­teis­tas. Jis su­mo­kė­jo di­de­lę kai­ną už drau­gys­tę su lie­tu­viais ir ki­tais ge­ros va­lios žmo­nė­mis, kai­ną, be ku­rios ne­įma­no­ma pa­siek­ti lais­vės. Evan­ge­li­jos žo­džiais ta­riant, to­kie žmo­nės kaip S. Ko­va­lio­vas yra že­mės drus­ka. Tie­sa, drus­ka yra sū­ri, bet la­bai rei­ka­lin­ga. Be to­kios drus­kos vi­suo­me­nei gre­sia iš­si­gi­mi­mas ir lais­vės pra­ra­di­mas.

Kiek­vie­nai tau­tai rei­kia nuo­lat bu­dė­ti sa­vo lais­vės sar­gy­bo­je, nes ji ga­li bū­ti su­nai­kin­ta ne­bū­ti­nai ko­kios nors dik­ta­tū­ros, bet ir da­bar­ties an­ti­kul­tū­ros, ku­ri kė­si­na­si iš­trin­ti ri­bą tarp tie­sos ir me­lo, tarp pa­do­ru­mo ir be­gė­dys­tės, tarp są­ži­nin­gu­mo ir ko­rup­ci­jos, tarp šei­mos ir jos imi­ta­ci­jos. An­ti­kul­tū­ros, ku­ri daik­tų, sek­so ir an­ti­ver­ty­bių re­kla­mos srau­te kė­si­na­si pa­lai­do­ti ne tik krikš­čio­niš­ką­sias ver­ty­bes, bet ir tai, kas kiek­vie­nam pa­do­riam žmo­gui yra bran­gu, kaip an­tai gy­vy­bė, pa­gar­ba mo­te­riai ir šei­mai. Anuo­met bai­sė­jo­mės ge­le­ži­ne už­dan­ga, ku­rią pa­sta­tė oku­pan­tas. Šian­dien, at­ro­do, rei­kė­tų ne ma­žiau bai­sė­tis sa­vo pa­čių su­si­ku­ria­mo­mis už­dan­go­mis, po ku­rio­mis mums mie­gant ga­li bū­ti pa­lai­do­ti Sau­sio 13-osios lai­mė­ji­mai ir Ko­vo 11-osios vil­tys.

Lais­vės pre­mi­jos su­tei­ki­mo S. Ko­va­lio­vui pro­ga aš džiau­giuo­si ir di­džiuo­juo­si šiuo tau­riu žmo­gu­mi. Dė­ko­ju Die­vui, kad jau­nys­tė­je te­ko jį su­tik­ti ir mo­ky­tis ne tik iš Evan­ge­li­jos, bet ir iš žmo­nių, ku­rie sa­vo gy­ve­ni­mu skel­bė ir liu­di­jo tie­sos ir lais­vės pri­ori­te­tą. S. Ko­va­lio­vo as­me­ny­je mes pa­ger­bia­me vi­sus tau­riau­sius Ru­si­jos sū­nus ir duk­ras – An­dre­jų Sa­cha­ro­vą, Tat­ja­ną Ve­li­ka­no­vą, Alek­san­drą La­vu­tą ir dau­ge­lį ki­tų, anuo­met ko­vo­ju­sių už pa­verg­tų žmo­nių tei­ses ir lais­ves ir su­mo­kė­ju­sių di­de­lę lais­vės kai­ną. Ant to­kių žmo­nių lai­ko­si pa­sau­lis. Ačiū. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Nuo­šir­džiai dė­ko­ju ar­ki­vys­ku­pui S. J. Tam­ke­vi­čiui.

Mie­lie­ji, Sei­mas, su­pras­da­mas 1991 m. sau­sio 13-osios svar­bą lie­tu­vių tau­tai ir Lie­tu­vos vals­ty­bei, taip pat to­les­nei Ry­tų ir Vi­du­rio Eu­ro­pos re­gio­no po­li­ti­nei rai­dai, pa­brėž­da­mas po­rei­kį to­liau ska­tin­ti de­mo­kra­tijos plėt­rą, žmo­gaus tei­sių įtvir­ti­ni­mą, tei­si­nės vals­ty­bės kū­ri­mą ir ly­gia­tei­sį ben­dra­dar­bia­vi­mą Ry­tų ir Vi­du­rio Eu­ro­po­je, 2011 m. rug­sė­jo 15 d. įstei­gė Lais­vės pre­mi­ją.

Dai­nuo­ja­ma dai­na „Pa­bu­do­me ir kel­ki­mės“

Kvie­čiu šios idė­jos su­ma­ny­to­ją, Sei­mo na­rį, Lais­vės pre­mi­jų ko­mi­si­jos pir­mi­nin­ką P. Aušt­re­vi­čių. (Plo­ji­mai)

 

Sei­mo na­rio, Lais­vės pre­mi­jų ko­mi­si­jos pir­mi­nin­ko P. Aušt­re­vi­čiaus kal­ba

 

P. AUŠTREVIČIUS (LSF[2]). Ger­bia­mie­ji esa­mi ir bu­vę Lie­tu­vos vals­ty­bės va­do­vai, ger­bia­mie­ji Sau­sio 13-ąją žu­vu­sių­jų ar­ti­mie­ji, ger­bia­mie­ji sig­na­ta­rai ir Sei­mo na­riai, di­džiai ger­bia­mas po­nas Ser­ge­jau Ko­va­lio­vai, po­nios ir po­nai, XX am­žiaus pa­bai­go­je Ry­tų ir Vi­du­rio Eu­ro­po­je įvy­ko es­mi­niai ir ne­grįž­ta­mi po­ky­čiai, nu­lė­mę prie­var­ti­nės sis­te­mos griū­tį. Tuos po­ky­čius pa­aki­no ne­gin­či­ja­mi lais­vės ide­a­lai ir be­ga­li­nis ti­kė­ji­mas jais. Šiuo lai­ko­tar­piu iš­ti­sa žmo­nių kar­ta iš nau­jo at­ga­vo vil­tį ir ti­kė­ji­mą.

Lie­tu­vos ke­lią į tik­rą­ją Ne­pri­klau­so­my­bę ir vals­ty­bin­gu­mą mums ryš­kiau­siai pri­me­na 1991 m. sau­sio 13-osios įvy­kiai. To­mis va­lan­do­mis ne­ginkluo­ti, bet ne­pa­lau­žia­mo ti­kė­ji­mo sa­vo pa­si­rinki­mu su­telk­ti Ne­pri­klau­so­mos Lie­tu­vos pi­lie­čiai su­stab­dė pra­ei­tį mė­gi­nu­sias grą­žin­ti jė­gas, jas nu­ga­lė­jo.

Kru­vi­ni Sau­sio 13-osios įvy­kiai at­ver­tė nau­ją mū­sų ša­lies ir vi­so re­gio­no is­to­ri­jos pus­la­pį. Lie­tu­viai sa­vo ko­vo­je už lais­vę nie­ka­da ne­bu­vo vie­ni. Dau­gia­tūks­tan­ti­nės nuo­šir­džios pa­ra­mos de­monst­ra­ci­jos vy­ko Mask­vo­je, Sankt Pe­ter­bur­ge, Ry­go­je, Ta­li­ne ir ki­tuo­se pa­sau­lio mies­tuo­se.

Per­nai mi­nė­da­mi 1991 m. sau­sio 13-osios įvy­kių 20-ąsias me­ti­nes su­pra­to­me, kad pa­sie­kė­me nau­ją at­skai­tos taš­ką – su­kaup­ta is­to­ri­nė pa­tir­tis ir lai­mė­ta ko­va už tau­tos pa­si­rin­ki­mą ne vien su­tei­kia pa­pil­do­mų jė­gų at­ei­ties iš­šū­kiams, bet ir įkve­pia dar kar­tą pri­si­min­ti lais­vės ide­a­lų šauk­lius, tęs­ti jų pra­dė­tą dar­bą.

Svar­bu, kad lais­vę jau iš­ko­vo­ju­sios ša­lys ir šian­dien ne­pa­mirš­tų ir ne­pa­lik­tų nuo­ša­ly­je tų tau­tų, ku­rios dar tik ski­na­si sa­vo ke­lią Lais­vės link. Ta pro­ga no­riu dar kar­tą iš­reikš­ti pa­ra­mą ir so­li­da­ru­mą su kai­my­ni­nė­je vals­ty­bė­je vis dar ka­lin­čiais po­li­ti­niais ka­li­niais ir tais, ku­rie ti­ki de­mo­kra­tijos ver­ty­bė­mis.

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mas, 2011 m. rug­sė­jį pri­ėmęs nau­ją Lais­vės pre­mi­jos įsta­ty­mą, šiuo ap­do­va­no­ji­mu sie­kė įver­tin­ti as­me­nų ir or­ga­ni­za­ci­jų veik­lą bei in­dė­lį gi­nant žmo­gaus tei­ses, plė­to­jant de­mo­kra­tiją Ry­tų ir Vi­du­rio Eu­ro­po­je bei ko­vo­jant už vals­ty­bių su­ve­re­ni­te­tą.

Lais­vės pre­mi­jų ko­mi­si­ja, at­rink­da­ma pre­ten­den­tą šiam kas­me­ti­niu tap­sian­čiam ap­do­va­no­ji­mui gau­ti, tu­rė­jo tvir­tą ir aiš­kų su­ta­ri­mą. Di­džiuo­ja­mės tu­rė­da­mi ga­li­my­bę pir­mą kar­tą Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo įsteig­tą pre­mi­ją įteik­ti Ru­si­jos di­si­den­tui, ak­ty­viam ko­vo­to­jui už de­mo­kra­tiją ir žmo­gaus tei­ses Ser­ge­jui Ko­va­lio­vui. (Plo­ji­mai)

S. Ko­va­lio­vo di­si­den­ti­nė veik­la, jo ko­va su me­lu ir prie­var­ta pa­rem­ta sis­te­ma šian­dien yra aki­vaiz­dus liu­di­ji­mas, kad le­mia­mu is­to­ri­jos lai­ko­tar­piu iš­ky­la tik­rie­ji did­vy­riai.

Iš­gy­ve­na­me uni­ka­lią aki­mir­ką – di­si­den­tas S. Ko­va­lio­vas šian­dien yra tarp mū­sų, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo rū­muo­se, ir te­gul tai bū­na dar vie­nas pa­ra­gi­ni­mas mums ir to­liau ti­kė­ti aukš­čiausiais ide­a­lais. Ti­kė­ti ir to­kiu at­si­da­vi­mu ir ais­tra, ko­kia anuo­met de­gė ko­vo­to­jai už tik­rą­sias ver­ty­bes.

S. Ko­va­lio­vas dar 1969 m. tuo­me­ti­nė­je So­vie­tų Są­jun­go­je įkū­rė pir­mą­ją ini­cia­ty­vi­nę gru­pę žmo­gaus tei­sėms gin­ti. Vė­liau tai ta­po pa­grin­di­ne di­si­den­ti­nio ju­dė­ji­mo Lie­tu­vo­je jung­ti­mi. S. Ko­va­lio­vas taip pat ak­ty­viai da­ly­va­vo pub­li­kuo­jant pe­ri­odi­nius lei­di­nius, ku­rie ska­ti­no at­gim­ti žmo­nių vil­tis sun­kiau­siais lai­ko­tar­piais.

S. Ko­va­lio­vas už di­si­den­ti­nę veik­lą 1975 m. bu­vo nu­teis­tas Vil­niu­je ir 7 me­tus ka­lė­jo gu­la­ge. Šian­dien Sei­mo rū­muo­se eks­po­nuo­ja­ma 30 su­fab­ri­kuo­tų KGB by­lų, ku­rios mums dar­syk pri­me­na tą niū­rią pra­ei­tį.

Po So­vie­tų Są­jun­gos žlu­gi­mo S. Ko­va­lio­vas bu­vo pa­su­kęs ir į ofi­cia­li­ą­ją po­li­ti­ką, ta­čiau vi­suo­met li­ko iš­ti­ki­mas sa­vo anks­tes­nės veik­los prin­cipams.

2011 m. gruo­džio 13 d. Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mas pri­ėmė nu­ta­ri­mą, skel­bian­tį, jog pir­mo­ji įsteig­ta Lais­vės pre­mi­ja ski­ria­ma Ru­si­jos di­si­den­tui, žmo­gaus tei­sių gy­nė­jui S. Ko­va­lio­vui. (Plo­ji­mai) Ir iš­ties sim­bo­liš­ka, kad šis ap­do­va­no­ji­mas įtei­kia­mas Lie­tu­vai ypač svar­bią die­ną – šian­dien, Sau­sio 13-ąją.

Man, kaip vie­nam pre­mi­jos stei­gi­mo ini­cia­to­rių, di­de­lė gar­bė da­ly­vau­ti tei­kiant šį ap­do­va­no­ji­mą S. Ko­va­lio­vui. Lais­vės pre­mi­ja nė­ra dar vie­nas val­džios įsteig­tas ap­do­va­no­ji­mas – tai pa­čių Lie­tu­vos žmo­nių su­teik­ta iš­skir­ti­nė ga­li­my­bė iš­reikš­ti jų va­lią ir ver­ty­bių, už ku­rias bu­vo tvir­tai ko­vo­ta, įpras­mi­ni­mą.

Pra­de­dant pre­mi­jos tei­ki­mo ce­re­mo­ni­ją no­rė­čiau pri­si­min­ti ana­pa­lin iš­ke­lia­vu­sio iš­ki­laus ko­vo­to­jo už de­mo­kra­tiją Ry­tų ir Vi­du­rio Eu­ro­po­je, bu­vu­sio Če­ki­jos Res­pub­li­kos va­do­vo Vac­la­vo Ha­ve­lo iš­sa­ky­tus žo­džius. Anot jo, „di­si­den­tas vei­kia vi­siš­kai ne var­dan ga­lios. Jis jos ne­sie­kia. (…) Di­si­den­tas ne­sie­kia su­ža­vė­ti pub­li­ką, jis nie­ko ne­siū­lo ir nie­ko ne­ža­da. Jei­gu ką ir ga­li pa­siū­ly­ti di­si­den­tas, tai tik sa­ve pa­tį, nes jis ne­tu­ri ki­to bū­do, kaip iš­reikš­ti sa­vo gi­na­mą tie­są.“

Šie žo­džiai pui­kiai iliust­ruo­ja iš­ti­sus de­šimt­me­čius be­si­tę­sian­čią S. Ko­va­lio­vo veik­lą ir at­spin­di jo nu­veik­tų di­džių dar­bų dva­sią.

Leis­ki­te vi­sų mū­sų var­du pa­svei­kin­ti ger­bia­mą­jį S. Ko­va­lio­vą su pir­muo­ju Lais­vės pre­mi­jos ap­do­va­no­ji­mu. Dė­ko­ju. (Plo­ji­mai)

 

V. Po­vi­lio­nie­nė at­lie­ka dai­ną „Be­auš­tan­ti auš­re­lė“ (Plo­ji­mai)

 

PIRMININKAS. Ger­bia­mie­ji šio iš­kil­min­go su­si­rin­ki­mo da­ly­viai, kvie­čiu Sei­mo Pir­mi­nin­kę I. De­gu­tie­nę įteik­ti Lais­vės pre­mi­jos sta­tu­lėlę pir­ma­jam Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tui S. Ko­valio­vui.

 

Tei­kia­mas ap­do­va­no­ji­mas (Plo­ji­mai)

 

Mie­lie­ji, man di­džiu­lė gar­bė pa­kvies­ti tar­ti žo­dį pir­mą­jį Lie­tu­vos lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tą, ne­nuils­tan­tį ko­vo­to­ją už žmo­gaus tei­ses, lais­vę ir de­mo­kra­tiją, Ru­si­jos di­si­den­tą ir po­li­ti­nį ka­li­nį Ser­ge­jų Ko­va­lio­vą.

 

Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­to, žmo­gaus tei­sių gy­nė­jo S. Ko­va­lio­vo kal­ba

 

S. KOVALIOV. Ger­bia­mie­ji Lie­tu­vos va­do­vai, ger­bia­mie­ji Sei­mo na­riai, ger­bia­mo­sios po­nios ir po­nai! Aš la­bai lai­min­gas ir la­bai dė­kin­gas dėl to­kio jū­sų spren­di­mo, ta­čiau ky­la toks klau­si­mas. Aš su­pran­tu, kad tai ypa­tin­ga pre­mi­ja, ypa­tin­ga, nes ji ką tik įsteig­ta ir pir­mą kar­tą tei­kia­ma, ta­čiau vis dėl­to ky­la štai koks klau­si­mas, gal­vo­jant apie šį ap­do­va­no­ji­mą: ar tai ma­no pre­mi­ja? Gal­būt rei­kė­tų pir­mą­ją Lais­vės pre­mi­ją lais­vo­je Lie­tu­vo­je įteik­ti lie­tu­viui? Gal­būt kam nors, kas paskyrė sa­vo gy­ve­ni­mo de­šimt­me­čius ko­vai už lais­vę, pa­vyz­džiui, Ba­liui Ga­jaus­kui, ar­ba tiems, ku­rie sa­vo krau­ju nu­plo­vė oku­pan­tų da­ro­mą ša­liai gė­dą. Tai, pa­vyz­džiui, ga­lė­tų bū­ti Jo­nas Ber­žo­nis, ki­ti Lie­tu­vos miš­ko bro­liai, ku­rie įro­dė sa­vo žmo­giš­ką­jį oru­mą. Po to iš jų bu­vo ty­čio­ja­ma­si ir jie bu­vo tei­sia­mi už tė­vy­nės iš­da­vi­mą. Jie gy­nė sa­vo tė­vy­nę ir juos tei­sė už tai, kad jie nė­ra iš­ti­ki­mi oku­pan­tams. O gal­būt tai ga­lė­tų bū­ti žmo­nės, to­kie kaip Ni­jo­lė Sa­dū­nai­tė ar Jo Eks­ce­len­ci­ja Si­gi­tas Tam­ke­vi­čius, Pet­ras Plum­pa, ku­rie ne­nuils­da­mi dir­bo tam, kad Lie­tu­va bū­tų lais­va, ne­tu­rė­da­mi ypa­tin­gos vil­ties, kad tai at­si­tiks esant dar jiems gy­viems. Tie žmo­nės ne­la­bai ge­rai ir ži­no­jo, kaip grei­tai vi­sa tai įvyks, ta­čiau la­bai ge­rai ži­no­jo, kaip grei­tai jie at­si­durs ka­lė­ji­me.

Ky­la ir dar la­bai svar­bi prie­žas­tis skir­ti šią la­bai gar­bin­gą pre­mi­ją kam nors iš Lie­tu­vos drau­gų. Tam, kam pa­si­se­kė ką nors pa­da­ry­ti, pa­da­ry­ti ką nors dėl mū­sų ben­dros lais­vės. Ta­čiau kam? Gal­būt tei­sin­giau­sia bū­tų skir­ti šią pre­mi­ją šim­tams tūks­tan­čių pi­lie­čių Ru­si­jo­je, ku­rie vien tik Mask­vo­je, kaip ži­no­me, sau­sio 14 d. iš­ėjo į gat­ves. Tai bu­vo po to, kai mes su­ži­no­jo­me apie Lie­tu­vos tra­ge­di­ją. Vie­nais ­skai­čia­vi­mais, tai bu­vo pu­sė mi­li­jo­no vien tik Mask­vo­je, ki­tais, kuk­les­niais ­skai­čia­vi­mais, ne ma­žiau kaip 3–4 tūkst. Štai tik­rie­ji lau­re­a­tai. Ta­čiau ne­ga­li­ma skir­ti pre­mi­jos 300 tūkst. ne­ži­no­mų­jų. Su­pran­ta­ma, kad kaž­kas ją tu­ri pri­im­ti. Tai­gi man pa­si­se­kė. Aš iš tik­rų­jų tu­rė­jau ga­li­my­bę kaž­ką pa­da­ry­ti dėl „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios kro­ni­kos“, ki­tų lie­tu­viš­kų lei­di­nių, pa­dė­ti, kad jie ta­p­tų ži­no­mi pa­sau­ly­je. Ne­rei­kė­tų per­ver­tin­ti šių pa­sie­ki­mų. Ma­ny­ki­me, kad tai mū­sų ben­dra pre­mi­ja, pre­mi­ja, ku­ri vai­ni­kuo­ja mū­sų ben­drą ko­vą už mū­sų ben­drą lais­vę. Prie­šin­gu at­ve­ju šis ap­do­va­no­ji­mas pra­ran­da pras­mę.

Aš ma­nau, kad tuo ga­lė­čiau ir baig­ti sa­vo kal­bą. Ta­čiau lei­siu sau iš­sa­ky­ti dar ke­le­tą pa­dri­kų re­pli­kų apie tai, ką aš ma­nau apie Lie­tu­vos lais­vę, apie tai, ką aš da­bar iš­gir­dau čia. Lie­tu­va išsi­lais­vi­no ko­vo mė­ne­sį, apie tai bu­vo aiš­kiai pa­skelb­ta 1990 m. ko­vą, aš tuo me­tu bu­vau čia, Sei­me, tu­rė­jau gar­bės net­gi kal­bė­ti, o rim­tai lais­vė bu­vo iš­ko­vo­ta 1991 m. sau­sio mė­ne­sį, – vi­sa tai bu­vo an­ks­tes­nio vals­ty­bin­gu­mo at­kū­ri­mas, lais­vo vals­ty­bin­gu­mo at­kū­ri­mas, lais­vos ša­lies, lais­vos tau­tos.

Ži­no­te, mei­lė yra pa­pras­ta ir kar­tu čia yra daug sun­ku­mų. Ma­no mei­lė Lie­tu­vai. Apie tam tik­rus sun­ku­mus aš čia ir no­rė­čiau pa­kal­bė­ti žiū­rėda­mas į sa­vo drau­gų vei­dus. Aš nie­kada anks­čiau nie­kam ne­su sa­kęs sa­vo tam tik­rų mig­lo­tų min­čių, ne­su iš­sa­kęs sa­vo mig­lo­tų sva­jo­nių 1990–1991 m., kai la­bai aiš­kiai pa­si­reiš­kė iš­si­va­da­vi­mo pro­ce­sas Bal­ti­jos ša­ly­se. Vi­sų pir­ma tai bu­vo Lie­tu­vo­je, ku­ri tuo me­tu man bu­vo tik­rai la­bai ar­ti­ma. Čia bu­vo ir ma­no drau­giš­kų ry­šių, ir ma­no li­ki­mas su ja su­si­jęs. Tuo­met ma­nęs ne­pa­lik­da­vo min­tys, ku­rio­mis aš pa­si­da­lin­da­vau gal­būt tik su dviem trim pa­čiais ar­ti­miau­siais drau­gais. Aš la­bai džiau­giuo­si, kad gar­siai jų ne­iš­sa­kiau, nes da­bar su­vo­kiu, kaip smar­kiai aš ta­da kly­dau. O šios min­tys bu­vo maž­daug to­kios.

Ge­rai. Is­to­ri­nis li­ki­mas su­si­klos­tė taip, kad pas­ta­ruo­sius me­tus, kai dar vy­ra­vo ko­mu­nis­ti­nė ti­ro­ni­ja, mes bu­vo­me kar­tu, kaip ir vie­no­je ša­ly­je. Mes – oku­pan­tai ir jūs – oku­pa­ci­jos au­kos. Da­bar yra vil­ties įgy­ti lais­vę mums vi­siems: ir oku­puo­tiems, ir oku­pan­tams.

Aš ne­pri­si­vers­da­mas kal­bu apie sa­ve, apie sa­vo va­di­na­mą­ją ta­ry­bi­nę, so­vie­ti­nę tau­tą kaip apie oku­pan­tus, nes tai yra rim­tas su­pap­ras­ti­ni­mas, jei­gu mes ma­ny­si­me, kad oku­pan­tai – tik bol­še­vi­kai. Oku­pan­tai – ne tik bol­še­vi­kai. Oku­pan­tai ir tie, ku­rie lei­do bol­še­vi­kams prieš 70 me­tų ir vi­sus tuos 70 me­tų ar dau­giau kaip pu­sę am­žiaus vieš­pa­tau­ti to­kio­je di­de­lė­je ša­ly­je. Tai ne tei­si­nė kal­tė, tai mo­ra­li­nė, is­to­ri­nė kal­tė, tai ko­lek­ty­vi­nė kal­tė. Tai vi­sų pir­ma ru­sų kal­tė, o ru­sams pri­klau­sau ir aš. Vi­sų pir­ma, ru­sų, nes jie bu­vo dau­gu­ma, ku­ri lė­mė ša­lies li­ki­mą. Mes lei­do­me sau to­le­ruo­ti ti­ro­ni­ją, dau­gu­ma mū­sų tą ti­ro­ni­ją svei­kino. Mes lei­do­me, kad mū­sų cerk­vės mels­tų­si ir šlo­vin­tų ti­ro­ni­ją ir ti­ro­ną. Aš klau­siu, kam ta­da tar­na­vo ši cerk­vė? Ne­gi Kris­tui? Taip bu­vo.

Štai at­ėjo vil­čių me­tas, 1970–1980 m. Tai tos min­tys, ku­rias aš vie­šai iš­sa­kau pir­mą kar­tą. Aš ta­da gal­vo­jau – ša­ly­je pa­kvi­po lais­ve. Tai bus il­gas ke­lias, sun­kus ke­lias ir bus daug iš­ban­dy­mų, gal­būt net­gi tra­giš­kų iš­ban­dy­mų. Štai Bal­ti­jos ša­lys tuoj tuoj iš­eis iš So­vie­tų Są­jun­gos ir įgis dėl mū­sų kal­tės pra­ras­tą sa­vo vals­ty­bin­gu­mą. Ar ne­bū­tų ge­riau, jei­gu jos, prie­šin­gai, lik­tų šios vals­ty­bės su­dė­ty­je ir tap­tų mū­sų avan­gar­du vi­siems sten­gian­tis iš­si­lais­vin­ti? Tai bū­tų avan­gar­das, nes šio­se ša­ly­se dar ne­už­mirš­ta lais­vės at­mo­sfe­ra, jos vis dar iš­sau­go­jo sa­vo eu­ro­pie­tiš­ką es­mę. Ir kas, jei ne jos, ga­lė­tų iš­mo­ky­ti mus, vi­sus li­ku­sius, bū­ti žmo­nė­mis?

Da­bar aš aiš­kiai su­vo­kiu, kiek to­kie ma­no sam­pro­ta­vi­mai bu­vo ne­su­bren­dę ir net­gi, pa­sa­ky­čiau, pa­vo­jin­gi. Aš su­pran­tu, kad pa­nie­kin­tas tei­sin­gu­mas tu­ri bū­ti at­kur­tas. Aš ir ta­da svei­ki­nau Bal­ti­jos ša­lių iš­si­va­da­vi­mą, ta­čiau ši ma­no min­tis vis dar bu­vo ma­ny­je. Jos ne­bu­vo ga­li­ma pa­siū­ly­ti sa­vo drau­gams, ypač iš Bal­ti­jos ša­lių, nes tai ga­lė­jo bū­ti tik­tai jų spren­di­mas, nie­kie­no ne­ins­pi­ruo­tas spren­di­mas. Ta­čiau aš da­bar su­pran­tu, kad tai bu­vo nai­vi, ir ma­nau, kad net­gi pa­vo­jin­ga sva­jo­nė.

Kas vyks­ta da­bar? Da­bar lais­va, ne be trū­ku­mų, gal­būt ir su rim­tais trū­ku­mais, apie ku­riuos bu­vo kal­ba­ma iš šios tri­bū­nos, Lie­tu­va žen­gia nau­ju eu­ro­pie­tiš­kos in­teg­ra­ci­jos ke­liu. Aš ma­nau, kad tai yra pats vil­tin­giau­sias, pats bū­ti­niau­sias da­bar­ti­nia­me pa­sau­ly­je ke­lias. Štai ko­dėl. Lais­vė ne­da­lo­ma. Ne­ga­li bū­ti tik­ro­sios lais­vės nė vie­na­me že­mės taš­ke, kai tiek daug ki­tų te­ri­to­ri­jų yra vis dar en­gia­mos ar­ba val­do­mos ti­ro­nų ar­ba jos yra pa­vo­jin­go pa­kly­di­mo ke­ly­je, kaip tai vyks­ta mu­sul­mo­nų pa­sau­ly­je. At­ėjo lai­kas, kai tau­ti­niai pri­ori­te­tai yra ne­pa­kan­ka­mi, o kar­tais net­gi pa­vo­jin­gi. At­ėjo lai­kas, kai ypač bū­ti­na nau­ja po­li­ti­nė pa­sau­lio pa­ra­dig­ma. At­ėjo lai­kas, kai rei­kia la­bai aiš­kiai pa­sa­ky­ti val­džios at­sto­vams bet ku­rio­je že­mės ša­ly­je: ga­na me­luo­ti, ga­na tar­ti žo­džius apie uni­ver­sa­li­ą­sias ver­ty­bes kaip ša­ma­no už­kei­ki­mus. Nie­kas tais už­kei­ki­mais ne­be­ti­ki. Jūs sa­ko­te vie­na, o da­ro­te ki­ta. At­ėjo lai­kas veid­mai­niš­kiems po­li­ti­kams iš­rau­ti šiuos žo­džius, at­ėjo lai­kas rim­tai su­vok­ti šiuos žo­džius, šias są­vo­kas ne kaip už­kei­ki­mus, o kaip tik­ruo­sius gy­ve­ni­mo prin­ci­pus.

Baig­da­mas aš lei­siu sau pa­pa­sa­ko­ti to­kią ga­na įdo­mią is­to­ri­ją. Ne­se­niai bu­vau Pran­cū­zi­jo­je, apie tai jau pa­sa­ko­jau žur­na­lis­tams. Tai­gi ten ma­ne pri­ėmė la­bai daug dėl ben­dro rei­ka­lo pa­da­riu­si or­ga­ni­za­ci­ja – Ru­si­jos krikš­čio­niš­ka­sis stu­den­tų ju­dė­ji­mas. Aš kal­bė­jau kaip vi­sa­da apie tą pa­tį, kad lais­vė ne­da­lo­ma, kad da­bar kal­ba­ma apie glo­ba­lias są­vo­kas, apie pi­lie­ti­nę at­sa­ko­my­bę, jau ne apie na­cio­na­li­nę at­sa­ko­my­bę, o apie glo­ba­lią, nes mes – pa­sau­lio pi­lie­čiai. Ma­no kal­bos klau­sė­si pro au­sis, jie ne­no­rė­jo su­vok­ti to, ką sa­kiau, jiems tai bu­vo kaip lau­ki­nio kal­bė­ji­mai. At­va­žia­vo kaž­koks se­nu­kas ir sa­ko į pu­siau be­pro­čio pa­na­šias kal­bas. Ma­nęs pa­pra­šė pa­teik­ti pa­vyz­džių. Aš pa­sa­kiau – štai pa­vyz­dys. Rug­sė­jo 24 d. Mask­vo­je pa­skir­tas nau­ja­sis pre­zi­den­tas, ku­rį ka­rū­nuos ko­vo mė­ne­sį. Jūs ži­no­te, kuo jis var­du, jūs ži­no­te, kad jis ne­le­gi­ti­mus, kaip bu­vo ne­le­gi­ti­mus vi­sus sa­vo aš­tuo­ne­rius val­dy­mo me­tus, kaip jo pa­se­kė­jas, pe­rė­męs iš jo val­dy­mą, taip pat yra ne­le­gi­ti­mus, nes tai vyks­ta ša­ly­je, ku­rio­je nė­ra lais­vų rin­ki­mų. Ne­ga­li bū­ti le­gi­ti­mi val­džia, kur nė­ra tik­ro tei­sin­gu­mo. Nes jei­gu teis­mas pri­klau­so­mas nuo po­li­ti­kos, tuo­met vi­suo­me­nė ne­tu­ri in­stru­men­tų, ku­riais ga­lė­tų nu­ro­dy­ti val­džiai, ko­kios val­džios įga­lio­ji­mų ri­bos. Kas tai ga­li pa­da­ry­ti? Ne­ga­li bū­ti le­gi­ti­mi val­džia ša­ly­je, ku­rio­je vėl įdieg­ta cen­zū­ra, da­bar kur kas gud­res­nė, net­gi ge­riau mas­kuo­ja­ma ne­gu So­vie­tų Są­jun­go­je. Jūs ži­no­te, kad Ru­si­jos val­džia ne­le­gi­ti­mi, jūs ži­no­te, kad są­vo­ka „pe­rė­mė­jas“ – tai ne­de­mok­ra­tiš­ka są­vo­ka, tai mo­nar­chi­jos są­vo­ka. Ma­no sū­nus – ma­no pe­rė­mė­jas, jei­gu aš ka­rū­nuo­tas, o pre­zi­den­tas sa­vo įga­lio­ji­mų pe­rė­mė­jo ne­tu­ri, ne­ga­li to­kio bū­ti. Taip ga­li bū­ti, jei­gu toks at­si­ran­da tik per aiš­kią skaid­rią po­li­ti­nę kon­ku­ren­ci­ją. Jūs vi­sa tai ži­no­te. Da­bar pa­sa­ky­ki­te, kas iš jū­sų po­li­ti­nių ly­de­rių ne­pa­svei­kins po­no V. Pu­ti­no, kai jis ko­vo mė­ne­sį bus iš­rink­tas? Pa­sa­ky­ki­te, kas bus tas žmo­gus? At­si­sto­jo vie­nas iš klau­sy­to­jų, nu­ste­bęs, tru­pu­tį pa­si­pik­ti­nęs skės­čio­jo ran­ko­mis ir pa­sa­kė, bet juk tai pro­to­ko­lo rei­ka­la­vi­mai. Štai ir es­mė. Jums svar­biau­sia uni­ver­sa­li ver­ty­bė – pro­to­ko­las, ir tuo­met ne­rei­kia kal­bė­ti apie tai, kad žmo­gaus tei­sės yra pa­grin­di­nės uni­ver­sa­liosios ver­ty­bės ša­ly­se, ku­rioms jūs at­sto­vau­ja­te.

Tai tru­pu­tį su­pap­ras­tin­tas, gal­būt juo­kin­gas epi­zo­das, ta­čiau, ma­no nuo­mo­ne, jis iliust­ruo­ja tai, apie ką šian­dien ban­džiau kal­bė­ti. Bū­tų ge­rai mums vi­siems siek­ti at­si­sa­ky­ti pro­to­ko­lo ir ne­me­luo­ti, kai to rei­ka­lau­ja pro­to­ko­las. Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Nuo­šir­džiai dė­ko­ju S. Ko­va­lio­vui už jo dar­bus, už vi­są jo gy­ve­ni­mo veik­lą ko­vo­jant už lais­vę, už tie­są, už de­mo­kra­tiją, už žmo­gaus tei­ses. Dar kar­tą jums la­bai la­bai ačiū. Duok Die­ve, jums ge­ros svei­ka­tos. Spa­si­bo vam bol­šo­je. (Plo­ji­mai)

M. STROLYS. Jos Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Re­s­pub­li­kos Pre­zi­den­tė. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Mie­lie­ji, dė­ko­ju vi­siems šian­dien bu­vu­siems kar­tu, pri­si­mi­nu­siems tra­giš­kas ir kar­tu per­ga­lin­gas Lie­tu­vos is­to­ri­jos aki­mir­kas. Skel­biu iš­kil­min­go mi­nė­ji­mo pa­bai­gą ir ma­lo­niai kvie­čiu vi­sus da­ly­vau­ti ki­tuo­se ren­gi­niuo­se, ku­rie bus šian­dien vi­są die­ną. La­bai jums ačiū.


 

 



[1] Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikš­čionių demokratų frakcija.

[2] Liberalų sąjūdžio frakcija.