LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

IŠKILMINGO MINĖJIMO,
SKIRTO LAISVĖS GYNIMO IR DIDŽIŲJŲ NETEKČIŲ ATMINIMUI,

STENOGRAMA

 

2011 m. birželio 14 d.

 

Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkė I. DEGUTIENĖ
ir Seimo Pirmininko pavaduotojas Č. V. STANKEVIČIUS

 

 


 

PIRMININKĖ (I. DEGUTIENĖ). Pra­de­da­me iš­kil­min­gą mi­nė­ji­mą, skir­tą Lais­vės gy­ni­mo ir di­džių­jų ne­tek­čių at­mi­ni­mui.

M. STROLYS (Sei­mo po­sė­džių sek­re­to­ria­to kon­sul­tan­tas). Jos Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tė.

 

Gie­da­mas Lie­tu­vos vals­ty­bės him­nas

 

PIRMININKĖ. Šian­die­ną į iš­kil­min­gą mi­nė­ji­mą, skir­tą Lais­vės gy­ni­mui ir di­džio­sioms ne­tek­tims at­min­ti, pa­kvies­ti ir at­vy­ko: Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tė D. Gry­baus­kai­tė, Pre­zi­den­tas V. Adam­kus, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Mi­nist­ras Pir­mi­nin­kas A. Ku­bi­lius ir ki­ti Vy­riau­sy­bės na­riai, Sei­mo na­riai, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­kas, pir­ma­sis at­kur­tos ne­pri­klau­so­mos vals­ty­bės va­dovas, Eu­ro­pos Par­la­men­to na­rys V. Land­sber­gis, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo de­pu­ta­tai, Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, at­kur­tos ne­pri­klau­so­mos Res­pu­bli­kos pir­mo­sios Vy­riau­sy­bės na­riai, Kon­sti­tu­ci­nio Teis­mo pir­mi­nin­kas ir tei­sė­jai, Aukš­čiau­sio­jo Teis­mo, Ape­lia­ci­nio teis­mo, Vy­riau­sio­jo ad­mi­ni­st­ra­ci­nio teis­mo pir­mi­nin­kai, Eu­ro­pos Par­la­men­to na­riai, trem­ti­niai bei jų ar­ti­mie­ji, po­li­ti­niai ka­li­niai, di­si­den­tai, pa­si­prie­ši­ni­mo so­vie­tų oku­pa­ci­jai da­ly­viai, tra­di­ci­nių re­li­gi­nių ben­druo­me­nių ir ben­dri­jų va­do­vai, už­sie­nio vals­ty­bių di­plo­ma­ti­nių at­sto­vy­bių Lie­tu­vo­je va­do­vai, Sau­sio 13-osios or­gani­za­ci­jų at­sto­vai, 1991 me­tais žu­vu­sių­jų už Lie­tu­vos lais­vę ar­ti­mie­ji, tau­ti­nių ben­dri­jų at­sto­vai, Sei­mui at­skai­tin­gų vals­ty­bės ins­ti­tu­ci­jų va­do­vai, Lie­tu­vos uni­ver­si­te­tų ir aka­de­mi­jų rek­to­riai, Są­jū­džio ini­cia­ty­vi­nės gru­pės, Są­jū­džio ta­ry­bos na­riai, eks­pe­di­ci­jos „Mi­si­ja – Si­bi­ras“ da­ly­viai, moks­lei­viai, da­ly­va­vę kon­kur­suo­se trem­ties te­ma­ti­ka, ki­ti di­džiai ger­bia­mi sve­čiai.

Kvie­čiu to­liau mi­nė­ji­mui pir­mi­nin­kau­ti Sei­mo Pir­mi­nin­ko pa­va­duo­to­ją, Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rą Č. V. Stan­ke­vi­čių.

PIRMININKAS (Č. V. STANKEVIČIUS, TS‑LKDF*). Ger­bia­mie­ji, prieš sep­ty­nias­de­šimt me­tų, auš­tant bir­že­lio 14-osios ry­tui, šiurkš­tus bel­di­mas į tūks­tan­čių žmo­nių na­mų du­ris reiš­kė bai­sios ke­lio­nės pra­džią. Su­grūs­ti į gy­vu­li­nius va­go­nus, trokš­da­mi dėl van­dens ir oro trū­ku­mo, iš­skir­tos šei­mos, se­ne­liai, mo­te­rys ir vos gi­mę kū­di­kiai bu­vo ve­ža­mi į am­ži­no įša­lo že­mę, į ka­tor­gą ir į ne­bū­tį. Tūks­tan­čiai trem­ties ir gu­la­gų kan­ki­nių ka­pų Si­bi­ro ir Ark­ti­kos pla­ty­bė­se ir tūks­tan­čių iš­gy­ve­nu­sių­jų liu­di­ji­mai mus įpa­rei­go­ja: ne­ga­li­ma leis­ti, kad nu­si­kal­ti­mai žmo­niš­ku­mui ir nie­kuo ne­kal­tų žmo­nių pa­tir­tos kan­čios il­gai­niui nu­grimz­tų už­marš­tin. Tra­giš­ką is­to­ri­ją tu­ri­me puo­se­lė­ti ir per­duo­ti at­ei­ties kar­toms.

Ma­lo­niai kvie­čiu tar­ti žo­dį Sei­mo Pir­mi­nin­kę I. De­gu­tie­nę.

 

Sei­mo Pir­mi­nin­kės I. De­gu­tie­nės kal­ba

 

I. DEGUTIENĖ. Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Da­lia Gry­baus­kai­te, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, bran­gūs Lie­tu­vos lais­vės au­kų ar­ti­mie­ji, trem­ti­niai, lais­vės gy­nė­jai, Ko­vo 11-osios Ak­to sig­na­ta­rai, gar­būs sve­čiai, iš­kil­min­go mi­nė­ji­mo da­ly­vės ir da­ly­viai, bran­gūs Lie­tu­vos žmo­nės!

Vi­so­je Lie­tu­vo­je ple­vė­suo­jan­čios tri­spal­vės, per­riš­tos juo­dais kas­pi­nais, vėl žen­kli­na Bir­že­lio 14-ąją ir pri­me­na mums skau­džiau­sias tau­tos ir vals­ty­bės pa­tir­tis, liūd­niau­sius iš­gy­ve­ni­mus. Šie me­tai, pa­va­din­ti Lais­vės gy­ni­mo ir di­džių­jų ne­tek­čių at­mi­ni­mo me­tais, min­ti­mis mus nu­ke­lia ne tik į 1941-ųjų di­džiuo­sius trė­mi­mus, į ku­rių at­minties dva­sią pa­ten­ka ir Ge­du­lo ir vil­ties die­na, bet ir į dau­ge­lio iš mū­sų tie­sio­giai iš­gy­ven­tus 1991-uo­sius. Dar kar­tą pri­si­me­na­me ir at­min­ty­je bei šir­dy­je at­ran­da­me Sau­sio 13-ąją pir­mą­jį nu­žu­dy­tą Lie­tu­vos pa­rei­gū­ną Gin­ta­rą Ža­gu­nį, mū­sų su­šau­dy­tus mui­ti­nin­kus.

Pri­si­min­ki­me ir pa­gerb­ki­me vi­sų lai­kų Lie­tu­vos lais­vės au­kas – mū­sų ka­rius, par­ti­za­nus ir ne­kal­tai nu­žu­dy­tus ci­vi­lius žmo­nes; vi­sus už­ge­su­sius trem­ty­je ir pri­vers­ti­nė­je emig­ra­ci­jo­je; vi­sus fi­ziš­kai ir dva­siš­kai su­luo­šin­tus so­vie­ti­nio re­ži­mo per il­gus oku­pa­ci­jos de­šimt­me­čius; vi­sus, sa­vo są­ži­ne ir sa­vo kū­nais gy­nu­sius Lie­tu­vą ir jos že­mę prieš dvi­de­šimt me­tų. To­kie mū­sų pri­si­mi­ni­mai ir pa­mi­nė­ji­mai yra ge­riau­sias at­sa­kas tiems, ku­rie nie­ki­na lie­tu­vių tau­tos pa­si­prie­ši­ni­mo pa­ver­gė­jui sim­bo­lius – re­zis­ten­ci­jos ju­dė­ji­mą, vi­sus, kri­tu­sius ko­vo­je už Lie­tu­vos vals­ty­bės lais­vę ir ne­pri­klau­so­my­bę.

Pa­gerb­ki­me kiek­vie­no iš mū­sų tau­tos did­vy­rių at­mi­ni­mą ty­los mi­nu­te.

 

Ty­los mi­nu­tė

 

Ačiū. Mie­lie­ji, Lie­tu­vos is­to­ri­ja liu­di­ja, kad prie­spau­dos lai­kais tau­ta, su­bren­dus nau­jai kar­tai, maž­daug kas tris­de­šimt me­tų pa­kil­da­vo lais­vės su­ki­li­mui. XX am­žiaus su­ki­li­mai bei re­zis­ten­ci­nis ju­dė­ji­mas taip pat yra lie­tu­vių tau­tos, kaip is­to­ri­nės tau­tos, puo­se­lė­jan­čios ir gi­nan­čios sa­vo tei­sę į vals­ty­bin­gu­mą, įro­dy­mai.

De­ja, 1941-aisiais Lie­tu­vos pi­lie­čiams te­ko la­bai sun­ki lem­tis: trum­pas lai­kas su­bręs­ti kar­tu su sa­vo ne­pri­klau­so­ma vals­ty­be, žiau­rūs iš­gy­ve­ni­mai. Juk iš tik­rų­jų 1940-ųjų va­sa­rą Lie­tu­vo­je gy­ve­no dau­gy­bė žmo­nių, pri­si­mi­nu­sių ar sa­va­no­riš­kai da­ly­va­vu­sių lais­vės gy­ni­mo ko­vo­se sie­kiant įtvir­tin­ti ir ap­gin­ti Va­sa­rio 16-osios ak­tą. Žiau­ru ir ap­mau­du, kad Lie­tu­va per trem­tis ne­te­ko šių iš­ki­lių žmo­nių – švie­siau­sių pro­tų, darbš­čiau­sių ūki­nin­kų. Ci­niz­mas ir bru­ta­lu­mas ver­tė nu­til­ti in­te­ligen­ti­ją, svei­ką pro­tą ir žmo­giš­ku­mą, o jų vie­tą už­ėmė gy­vu­liš­kas bru­ta­lu­mas, žiau­ru­mas, jo­kios at­sa­ko­my­bės ne­pri­pa­žįs­tan­ti kri­mi­na­li­nė sa­vi­va­lė.

 Oku­pan­tai kei­tė vie­ni ki­tus. Švie­suo­liai bu­vo prie­var­ta til­do­mi, ve­ža­mi į la­ge­rius Ry­tuo­se ar Va­ka­ruo­se, o juos kei­tė ko­mi­sa­rai ir feldfė­be­liai, žyd­šau­džiai ir stri­bai, jo­kių ide­o­lo­gi­nių ir juo la­biau jo­kių žmo­giš­kų nuo­sta­tų ne­tu­rin­tys suž­vė­rė­ję įsa­ky­mų vyk­dy­to­jai – ma­žos lie­tu­vių tau­tos ir vi­sų Lie­tu­vos vals­ty­bė­je gy­ve­nan­čių tau­tų nai­kin­to­jai. Šį is­to­ri­nį as­pek­tą no­riu pa­brėž­ti at­ski­rai. Lie­tu­vos tra­ge­di­ja bu­vo ne vien lie­tu­vių tra­ge­di­ja: tre­mia­mi ir nai­ki­na­mi bu­vo vi­sų kar­tu gy­ve­nu­sių Lie­tu­vo­je tau­ty­bių žmo­nės: len­kai, žy­dai, ru­sai ir ki­ti. 1941 m. bir­že­lio vi­du­ry­je bu­vo iš­trem­ta dau­gy­bė Lie­tu­vos pi­lie­čių, o jau po sa­vai­tės pra­si­dė­jęs na­cių ir so­vie­tų ka­ras at­ne­šė ki­tą tra­ge­di­ją – ho­lo­kaus­tą.

Tau­ti­nio at­gi­mi­mo me­tais Lie­tu­va ne kar­tą bu­vo ly­gin­ta su at­ža­ly­nu, ku­ris iš­au­go aud­rų ir vė­jų žiau­riai nu­nio­ko­to­je lau­ky­mė­je. Ir vis dėl­to šis tau­tos at­ža­ly­nas au­go mai­ti­na­mas pa­čių tvir­čiau­sių šak­nų – dva­si­nių, tau­ti­nių, krikš­čio­niš­kų, žmo­giš­kų­jų. To­dėl 1991 m. Lie­tu­va, ei­da­ma gin­ti par­la­men­to ir te­le­vi­zi­jos, ap­verk­da­ma ir lai­do­da­ma sa­vo mui­ti­nin­kus, ne­si­trau­kian­ti ir ne­si­klau­pian­ti, iš es­mės jau bu­vo lai­mė­ju­si ko­vą. Is­to­ri­nio tei­sin­gu­mo ko­vą, mo­ra­lės ir žmo­giš­ku­mo ko­vą.

Šiais me­tais mi­nė­si­me dar vie­ną tik­rai svar­bią mū­sų vals­ty­bei su­kak­tį – 20-ąsias at­kur­tos Lie­tu­vos Res­pub­li­kos tarp­tau­ti­nio pri­pa­ži­ni­mo me­ti­nes. Iš tik­rų­jų mū­sų pri­pa­ži­ni­mas pa­sau­ly­je, grį­ži­mas į tarp­tau­ti­nę ben­druo­me­nę ir Jung­ti­nių Tau­tų Or­ga­ni­za­ci­ją bu­vo ne­abe­jo­ti­nas di­plo­ma­ti­nis, po­liti­nis ir is­to­ri­nis lai­mė­ji­mas. Ta­čiau, kar­to­ju: di­džiau­siu is­to­ri­niu lai­mė­ji­mu lai­ko­me mū­sų tau­tos ge­bė­ji­mą iš­sau­go­ti sa­vo šak­nis, iš­sau­go­ti savo dva­sią, iš­sau­go­ti mi­li­jo­nų šir­dy­se tik­rą­ją Lie­tu­vą.

Ir šian­dien su­vo­kiu tai ne kaip įvy­ku­sį fak­tą, o kaip ga­li­my­bę ir to­liau bet ko­kio­mis są­ly­go­mis iš­lai­ky­ti sa­vo po­li­ti­nę, vals­ty­bi­nę ir kar­tu – sa­vo dva­si­nę lais­vę. To­dėl di­džio­sios Lie­tu­vos ne­tek­tys vi­sa­da tu­rės šven­tos au­kos, did­vy­riš­ku­mo, die­viš­ko spin­de­sio žen­klą.

Pa­kar­to­siu kaž­ka­da jau sa­ky­tas Mai­ro­nio eilu­tes:

Kam nu­svi­ro gal­va, tam dan­gaus an­ge­lai vai­ni­ką iš dei­man­tų pi­na.“

Te­bū­nie tai pa­sa­ky­ta apie kiek­vie­ną di­džių­jų ne­tek­čių me­tais pa­au­ko­tą gy­vy­bę ar li­ki­mą, apie kiek­vie­ną Lie­tu­vos lais­vės au­ką, apie kiek­vie­ną tie­sai ir lais­vei, o tai reiš­kia – Lie­tu­vai, pa­si­au­ko­ju­sį žmo­gų. Ačiū vi­siems. (Plo­ji­mai)

PIRMININKAS. Dė­ko­ja­me Sei­mo Pir­mi­nin­kei I. De­gu­tie­nei.

To­li nuo tė­vy­nės kar­tu su vi­sais ka­tor­gi­nin­kais ba­dą, šal­tį ir smur­tą ken­tė ir daug ku­ni­gų. Jie guo­dė ir mal­da stip­ri­no tė­vy­nai­nių dva­sią, pa­ly­dė­da­vo nuo ba­do ir ver­giš­ko dar­bo mi­ru­sius į am­ži­ny­bę. Dau­ge­lis Baž­ny­čios at­sto­vų mi­rė la­ge­riuo­se, bu­vo nu­kan­kin­ti.

Kvie­čiu kal­bė­ti 2010 m. eks­pe­di­ci­jos į In­tą, Vor­ku­tą, Ko­žy­mą, Pe­čio­rą, Ka­dža­ro­ną, Uch­tą da­ly­vį Vil­niaus ar­ki­ka­ted­ros vi­ka­rą ku­ni­gą Sau­lių Bu­žaus­ką.

 

Vil­niaus ar­ki­ka­ted­ros vi­ka­ro ku­ni­go S. Bu­žaus­ko kal­ba

 

S. BUŽAUSKAS. Mie­lie­ji po­sė­džio da­ly­viai, bran­gūs bro­liai ir se­se­rys, Ge­du­lo ir vil­ties die­ną pri­si­me­nu įspū­džius, ku­rie įstri­go man vi­sam gy­ve­ni­mui iš ke­lio­nės „At­mink“, vy­ku­sios prieš me­tus į mū­sų kraš­tie­čių trem­ties vie­tas. Sa­vęs vis klau­siu, ko­dėl su ti­kin­čiais ben­dra­min­čiais aš kaip ku­ni­gas vy­kau į to­li­mas ir už­mirš­tas trem­ti­nių ka­pi­nes, ko­dėl jas tvar­kėm, ko­dėl lei­do­mės tais to­kiais ne­iš­bren­da­mais ke­liais, ko­dėl ken­tėm pa­na­šius sun­ku­mus, ko­kius pa­ty­rė mū­sų bro­liai ir se­se­rys prieš dau­gy­bę de­šimt­me­čių?

Lan­ky­ti la­ge­rių vie­tas, bu­vu­sius mū­sų tau­tie­čių ir kraš­tie­čių kai­mus, tvar­ky­ti trem­ti­nių ka­pus tai pir­miau­sia reiš­kia da­ly­vau­ti is­to­ri­jos pa­mo­ko­je. Tai svei­kes­nių san­ty­kių tarp skir­tin­gų tau­tų pa­lai­ky­mas, tie­sos apie pra­ei­tį pri­ėmi­mas, jos ap­mąs­tymas, jos įver­ti­ni­mas. Ke­lio­nė į trem­ties vie­tas mums, ti­kin­tiems žmo­nėms, yra iš­skir­ti­nė pi­lig­ri­mys­tė, nes to­kios ke­lio­nės kvie­čia iš nau­jo at­ras­ti ti­kė­ji­mą, vil­tį ir ar­ti­mo mei­lę, iš­gy­ven­ti stip­ri­nan­čią mal­dos jė­gą taip, kaip ją iš­gy­ve­no dau­ge­lis trem­ti­nių ir la­ge­rių gy­ven­to­jų.

Dau­ge­liui trem­ti­nių sun­kias gy­ve­ni­mo ir dar­bo są­ly­gas iš­tver­ti pa­dė­jo bū­tent krikš­čio­niš­kas ti­kė­ji­mas, bū­tent tas su­pra­ti­mas, kad Die­vas ba­do, šal­čio, li­gų ir var­go da­lią ne­ša kar­tu, ne­ša kar­tu su vi­sais ken­čian­čiais žmo­nė­mis. Vien ti­kė­ji­mas ir Lie­tu­vos il­ge­sys darbš­čiau­siems ir švie­siau­siems, gar­bin­giau­siems mū­sų kraš­to žmo­nėms tei­kė iš­tver­mės ir pras­mės gy­vent, iš­gy­ven­ti tas sun­kias ir ali­nan­čias, ne­žmo­niš­kas są­ly­gas. Lie­tu­viš­kai pa­puoš­tas pa­svi­ręs kry­žius miš­ku ap­au­gu­sio­se, ap­leis­to­se ka­pi­nė­se ne tik pri­mi­ni­mas apie mir­tį. Ko­kia pras­mė to­se to­ly­bė­se sta­ty­ti kry­žių ir už­ra­šy­ti lie­tu­viš­kas rai­des, už­ra­šy­ti lie­tu­viš­ką kai­mą, lie­tuviš­ką pa­var­dę? O, pa­si­ro­do, yra pras­mė ir yra pa­gar­ba.

Kry­žius vi­sų pir­ma yra ti­kė­ji­mo ir pri­si­kė­li­mo žen­klas, tai vil­ties skli­di­nas kvie­ti­mas gy­ven­ti, skli­di­nas kvie­ti­mas pri­im­ti tie­są, kad pas­ku­ti­nis žo­dis pri­klau­so ne mir­čiai, o am­ži­na­jam gy­ve­ni­mui. Dva­si­nių ver­ty­bių, ku­rias kiek­vie­nas žmo­gus yra kvie­čia­mas puo­se­lė­ti, nie­kas ne­ga­li iš­plėš­ti iš žmo­gaus šir­dies: jo­kia prie­var­ta, joks abe­jin­gu­mas ir net mir­tis. Nie­kas ne­ga­li jų iš­plėš­ti, jei­gu mes jų pa­tys ne­ati­duo­da­me, jei­gu pa­tys jų ne­iš­mai­no­me dėl lai­ki­nų ir taip grei­tai pra­ei­nan­čių da­ly­kų. Mes vi­si esa­me kvie­čia­mi la­biau bran­gin­ti ir pri­žiū­rė­ti spar­čiai nyks­tan­čias lie­tu­vių trem­ti­nių ka­pi­nes. Ne tik lie­tu­vių, bet ir ki­tų mū­sų kraš­tie­čių ka­pi­nes. Jau­ni­mui ir dau­ge­liui žmo­nių tai no­riai pri­ima­mas iš­tver­mės iš­šū­kis, pui­ki ga­li­my­bė ne tik ug­dy­ti sal­dų ir veid­mai­niš­ką pa­trio­tiz­mą, o darbš­tų ir pa­si­au­ko­jan­tį tau­tiš­ku­mą, at­jau­tą ir ben­drys­tę. Var­go, kan­čios ir liū­de­sio že­mė­je to­kia ska­ni lie­tu­viš­ka duo­na, to­kia gra­ži mū­sų lie­tu­viš­ka kal­ba ir taip ne­ap­sa­ko­mai sal­di ir ver­tin­ga lais­vės do­va­na.

Skaus­mo, kan­čios ir te­ro­ro pri­si­mi­ni­mas šio­mis die­no­mis – tai ne skun­das ir ne šauks­mas kerš­tui, o kvie­ti­mas šian­dien tarp mū­sų at­ras­ti dau­giau so­li­da­ru­mo ir pa­pras­čiau­sio žmo­niš­ku­mo čia, šio­se sa­lė­se, val­džios rū­muo­se ir vi­suo­se mū­sų kraš­to, mū­sų tė­vy­nės ba­ruo­se, vi­so­se sri­ty­se. Tūks­tan­čiai žu­vu­sių la­ge­ri­nin­kų ir trem­ti­nių vis dėl­to gy­ve­na. Tai ne tik ti­kin­čio­jo žmo­gaus žvil­gs­niu, sa­vo is­to­ri­ja ir iš­pa­žin­to­mis ver­ty­bė­mis šie žu­vę žmo­nės kvie­čia kur­ti vie­nin­gą ir tei­sin­gą Lie­tu­vą, ku­rią taip my­lė­jo ir bran­gi­no švie­siau­si mū­sų kraš­to žmo­nės.

Šian­dien ne tik ge­du­lo, bet ir vil­ties die­na. Vil­ties, ku­ri at­kak­liai il­gė­sis, kad ma­ža ir di­de­lė prie­var­ta nie­ka­da ne­si­kar­to­tų nei kraš­tų, ša­lių mas­tu, taip pat ir šei­mo­se, dar­bo­vie­tė­se, vi­so­kio­se ben­druo­me­nė­se, o di­de­li ir ma­ži žmo­nės ne­si­taiks­ty­tų su var­to­to­jiš­ku­mo, sa­va­nau­diš­ku­mo ir ne­tei­sy­bės ver­gys­te, gim­dan­čia nau­jas kan­čias ir nau­ją trem­tį. Drą­si vil­tis vi­sa­da ima vir­šų, kad at­min­tis iš­sau­gos mū­sų is­to­ri­ją kaip ta­pa­tu­mo da­lį ir ug­dys pa­gar­bą žmo­gui, jo gy­vy­bei, šei­mai, tė­vy­nei, vis kvies rau­ti pa­gie­žą, prie­šiš­ku­mą, pa­vy­dą ir vi­sa­da steng­tis pa­dė­ti vie­ni ki­tiems, pa­pras­čiau­siai žmo­giš­kai pa­dė­ti. Nes kaip mes iš­lik­si­me šio­je že­mė­je ki­taip ir kaip mes nu­ke­liau­si­me į am­ži­ną gy­ve­ni­mą? Ačiū vi­siems. (Plo­ji­mai)

PIRMININKAS. Dė­ko­ja­me ku­ni­gui Sau­liui Bu­žaus­kui.

To­liau pir­mi­nin­kaus Sei­mo Pir­mi­nin­kė I. De­gu­tie­nė.

PIRMININKĖ (I. DEGUTIENĖ). Mie­lie­ji, dau­gu­ma Lie­tu­vos žmo­nių apie trem­tį ži­no iš tė­vų ir se­ne­lių, ar­ti­mų žmo­nių, drau­gų ar kai­my­nų pa­sa­ko­ji­mų, de­ja, kai ku­rie ir iš skau­džios as­me­ni­nės pa­tir­ties. Ne vie­nas ko­le­ga, su ku­riais kar­tu dir­ba­me Sei­me, yra pa­ty­ręs trem­ti­nio da­lią, iš­gy­ve­nęs ba­dą ir šal­tį, pa­že­mi­ni­mą ir ar­ti­mų­jų pra­ra­di­mą.

Kvie­čiu tar­ti žo­dį vie­ną iš jų – Sei­mo na­rę V. M. Čig­rie­jie­nę, ku­ri prieš 70 me­tų kar­tu su ar­ti­mai­siais so­vie­tų rep­re­si­nių struk­tū­rų bu­vo iš­vež­ta į Si­bi­rą.

 

Sei­mo na­rės V. M. Čig­rie­jie­nės kal­ba

 

V. M. ČIGRIEJIENĖ (TS-LKDF). Ačiū. Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Da­lia Gry­baus­kai­te, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ke Vy­tau­tai Land­sber­gi, Sei­mo Pir­mi­nin­ke Ire­na De­gu­tie­ne, po­li­ti­niai ka­li­niai ir trem­ti­niai, sig­na­ta­rai, ger­bia­mie­ji ko­le­gos, mie­lie­ji po­sė­džio sve­čiai!

Šie­met mi­ni­me jau 70-ąsias 1941 me­tų bir­že­lio trė­mi­mo me­ti­nes. Iš vi­sų so­vie­ti­nio oku­pa­cinio re­ži­mo vyk­dy­tų rep­re­si­jų prieš Lie­tu­vos žmo­nes trė­mi­mai – prie­var­ti­nis ir ma­si­nis žmo­nių per­kė­li­mas iš jų nuo­la­ti­nių gy­ve­na­mų­jų vie­tų į to­li­muo­sius So­vie­tų Są­jun­gos re­gio­nus – la­biau­siai pa­lie­tė kraš­to gy­ven­to­jus.

1939 me­tais pra­dė­jo tem­ti Lie­tu­vos pa­dan­gė. 1940 me­tais ji vi­sai ap­te­mo… Pra­si­dė­jo areš­tai, o 1941 m. bir­že­lio 14 d. – ir žmo­nių trė­mi­mai. Ga­li­ma teig­ti, kad Lie­tu­vo­je nė­ra nė vie­nos šei­mos, ku­rios ne­bū­tų pa­lie­tę 1941-ųjų ar vė­les­nių po­ka­rio me­tų trė­mi­mai. Jie pa­lie­tė ma­ne ir vi­są ma­no šei­mą. Tė­vams te­ko la­bai sun­kiai dirb­ti, iš­gy­ven­ti iš­si­sky­ri­mą, ba­dą, šal­tį ir pa­že­mi­ni­mus. Ne­žiū­rint vi­sų sun­ku­mų, iš­gy­ve­no­me ir su­grį­žo­me į Lie­tu­vą.

1941-ųjų bir­že­lio trė­mi­mas itin gi­liai įsi­rė­žė į lie­tu­vių tau­tos są­mo­nę, nes tai bu­vo pir­ma pa­žin­tis su ne­ža­bo­tu oku­pan­tų te­ro­ru, o trė­mi­mo pa­tir­tis su­vai­di­no le­mia­mą vaid­me­nį dau­ge­liui lie­tu­vių ap­si­spren­džiant trauk­tis į Va­ka­rus. Prie­var­ti­nis žmo­nių per­kė­li­mas ta­po su­dė­ti­ne so­vie­ti­nės po­li­ti­kos Lie­tu­vo­je da­li­mi.

Trė­mi­mais So­vie­tų Są­jun­gos val­dan­ty­sis apa­ra­tas sie­kė ne tik il­gam lai­kui neut­ra­li­zuo­ti re­a­lius ir ta­ria­mus ko­mu­nis­ti­nės san­tvar­kos prie­ši­nin­kus, pa­ša­lin­ti ak­ty­viau­sias, są­mo­nin­giau­sias gy­ven­to­jų gru­pes, įbau­gin­ti gy­ven­to­jus, už­gniauž­ti bet ko­kį pa­si­prie­ši­ni­mą oku­pa­ci­niam re­ži­mui, bet ir at­im­ti, ir už­val­dy­ti jų tur­tą, taip pat pa­keis­ti Lie­tu­vos ir ki­tų kraš­tų gy­ven­to­jų tau­ti­nę su­dė­tį. Ne pas­ku­ti­nę vie­tą vai­di­no ir eko­no­mi­nės prie­žas­tys, mat trem­ti­niai ta­po pi­gia ir be­tei­se dar­bo jė­ga, skir­ta ap­gy­ven­din­ti ir įsi­sa­vin­ti to­li­miau­sius Ru­si­jos kraš­tus ir sri­tis.

So­vie­ti­nis sau­gu­mas stro­piai re­gist­ra­vo mo­te­ris, vai­kus, ku­rie tu­rė­jo iš­vyk­ti kar­tu su vy­rais, tė­vais. Dė­me­sys bu­vo krei­pia­mas ne į pa­vie­nių as­me­nų, o į šei­mų nai­ki­ni­mą. Su­nai­ki­nus iš­ti­sas šei­mas, tu­rė­jo iš­nyk­ti ir de­šimt­me­čiais kaup­ta jų pa­tir­tis, kul­tū­ri­nė, so­cia­li­nė ir vi­suo­me­ni­nė įta­ka.

1941-ųjų trė­mi­mas už­ima ypa­tin­gą vie­tą, mat bū­tent jis tu­rė­jo lik­vi­duo­ti pa­čius pro­tin­giau­sius ir są­mo­nin­giau­sius Lie­tu­vos pi­lie­čius, nu­tie­siant ke­lią leng­ves­niam Lie­tu­vos so­vie­ti­za­vi­mui. Ab­so­liu­čią dau­gu­mą – apie 75 pro­cen­tus – su­da­rė bu­vu­sių Lie­tu­vos Res­pub­li­kos par­ti­jų ir vi­suo­me­ni­nių or­ga­ni­za­ci­jų va­do­vai, ak­ty­vis­tai, bu­vę aukš­ti vals­ty­bės tar­nau­to­jai, Lie­tu­vos sau­gu­mo ir po­li­ci­jos pa­rei­gū­nai, mo­ky­to­jai, in­te­li­gen­tai, ver­sli­nin­kai, tur­tin­ges­ni ūki­nin­kai ir jų šei­mų na­riai. Šis trė­mi­mas pa­si­žy­mė­jo ir di­de­liu ne­žmo­niš­ku­mu: vy­rai bu­vo at­skir­ti nuo sa­vo šei­mų ir iš­vež­ti į la­ge­rius, o šei­mos – į trem­ties vie­tas. Bu­vo pa­keis­tas tūks­tan­čių žmo­nių įpras­tas gy­ve­ni­mo bū­das ir už­si­ė­mi­mas, žmo­nės pri­vers­ti­nai įkur­din­ti sve­ti­mo­je ap­lin­ko­je, at­šiau­rio­je gam­to­je, ap­sup­ti ki­tos kul­tū­ros ir men­ta­li­te­to žmo­nių su sa­vo kal­ba ir pa­pro­čiais.

So­vie­tų Są­jun­ga vyk­dė Lie­tu­vos gy­ven­to­jų ge­no­ci­dą. Kruopš­čiai jį slėp­da­ma, kaip įma­ny­da­ma sten­gė­si ge­no­ci­do ak­ci­jas „įvilk­ti“ į so­vie­ti­nių įsta­ty­mų rū­bą. Tad kuo Sta­li­no bu­de­liai sky­rė­si nuo Hit­le­rio bu­de­lių? Ogi nie­kuo. Ir vie­ni, ir ki­ti at­ne­šė Lie­tu­vai ver­go­vę ir kan­čią, nie­ki­no mū­sų mo­te­ris ir vai­kus.

So­vie­ti­nio ge­no­ci­do kal­ti­nin­kai tur­būt nie­ka­da ne­pa­gal­vo­jo, kad vi­si jų ne­žmo­niš­ki, prieš Lie­tu­vos vals­ty­bę ir lie­tu­vių tau­tą nu­kreip­ti veiks­mai taps vie­ši bei svars­to­mi, kaip ati­tin­ka tarp­tau­ti­nės tei­sės nor­mo­se nu­ma­ty­tus ge­no­ci­do nu­si­kal­ti­mo po­žy­mius.

Lie­tu­vos lais­vė, pa­tir­ti kan­ki­ni­mai ir oku­pan­tų žvė­riš­ku­mas nie­kuo­met ne­taps tik is­to­ri­ja, tik va­do­vė­liuo­se ir kny­go­se su­ra­šy­tais is­to­ri­niais fak­tais ar sta­tis­ti­kos skai­čiais. Šim­tai tūks­tan­čių žu­vu­sių ir eng­tų bei kan­kin­tų ne­kal­tų Lie­tu­vos pi­lie­čių – tai iš­gy­ven­ta re­a­ly­bė, ku­rios at­mi­ni­mas dar ir šian­dien ver­čia krūp­te­lė­ti. Jau tuo­me­ti­nio mir­ti­no pa­vo­jaus aki­vaiz­do­je virš mir­čių ir pra­ra­di­mų nu­švi­to ver­ty­bės, ku­rias Lie­tu­va ap­gy­nė ir iš­sau­go­jo šioms die­noms ir at­ei­čiai. Oku­pan­tų pra­lie­tas krau­jas su­vie­ni­jo lie­tu­vių tau­tą ir su­tvir­ti­no so­li­da­ru­mo jaus­mą – mes vi­si, nors ir eng­ti, esa­me Lie­tu­vos vals­ty­bė. Kru­vi­no­jo tva­no tra­ge­di­ja iš­ban­dė mū­sų žmo­nes, jų iš­ti­ki­my­bę tė­vy­nei ir lais­vei. Tai ver­ty­bės, dau­ge­lį eng­tų tau­tų at­ve­du­sios į sie­kį gy­ven­ti lais­vai ir de­mo­kra­tiškai. Ne­tu­ri­me tei­sės to pa­mirš­ti. Šį at­mi­ni­mą ir sie­kį gy­ve­ni­mą grįs­ti šio­mis ver­ty­bė­mis pri­va­lo­me skie­py­ti jau­na­jai kar­tai.

Ti­kiu, kad šios is­to­ri­nės tie­sos nie­kuo­met ir nie­kam ne­pa­vyks iš­trin­ti nei iš is­to­ri­jos, nei iš mū­sų at­min­ties. Ti­kiu, kad iš­sau­go­si­me lais­vos ša­lies lais­vų pi­lie­čių is­to­ri­ją ir tę­si­me ją kil­niai ir gar­bin­gai. Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Nuo­šir­džiai dė­ko­ju V. M. Či­g­rie­jie­nei.

Apie so­vie­tų te­ro­rą, jo mas­tą ir ci­niz­mą liu­di­ja tiek as­me­niš­ki žmo­nių pri­si­mi­ni­mai, tiek iš­ti­sai su­fab­ri­kuo­tos by­los, ki­ti do­ku­men­tai. To­dėl tar­ti žo­dį apie trė­mi­mų bei rep­re­si­jų mas­tą kvie­čiu į tri­bū­ną is­to­ri­ką aka­de­mi­ką An­ta­ną Ty­lą.

 

Is­to­ri­ko aka­de­mi­ko A. Ty­los kal­ba

 

A. TYLA. Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Da­lia Gry­baus­kai­te, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Lie­tu­vos prem­je­re An­driau Ku­bi­liau, trem­ti­niai, po­li­ti­niai ka­li­niai, lais­vės ko­vo­to­jai, Lie­tu­vos at­kū­ri­mo pa­triar­chai ir vi­si, su­si­rin­kę į šį iš­kil­min­gą pa­mi­nė­ji­mą!

Šian­dien mes pri­si­me­na­me prieš 70 me­tų – 1941 m. bir­že­lio 14 d. So­vie­tų Są­jun­gos pra­dė­tą Lie­tu­vos vals­ty­bės pi­lie­čių ge­no­ci­dą, pri­si­me­na­me Lie­tu­vos gy­ven­to­jų šei­mų ma­si­nių trė­mi­mų į so­vie­ti­nės im­pe­ri­jos at­šiau­rias vie­to­ves pra­džią. Tai bu­vo tik šios for­mos ge­no­ci­do pra­džia, nes so­vie­ti­nę oku­pa­ci­ją ir anek­si­ją ly­dė­jo dau­giau kaip de­šimt­me­tį be­si­tę­sę ma­si­niai šei­mų trė­mi­mai. Tai bu­vo vie­nas iš Lie­tu­vos pi­lie­čių vals­ty­bi­nio są­mo­nin­gu­mo nai­ki­ni­mo, jų iš­ro­vi­mo iš tau­ti­nės, so­cia­li­nės ir tra­di­ci­nės kul­tū­ri­nės ap­lin­kos bū­dų.

Apie lie­tu­vių so­vie­ti­nę trem­tį kiek­vie­nas iš mū­sų dau­giau ar ma­žiau ži­no­me, da­lis čia da­ly­vau­jan­čių pa­ty­rė trem­ties da­lią.

Mes tu­ri­me gau­sią trem­ties is­to­riog­ra­fi­ją, ku­rią dar oku­pa­ci­jos me­tais iš­plė­to­jo iš­ei­vi­jos lie­tu­viai, o po ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo – ir Lie­tu­vos ty­ri­nė­to­jai. Iš vi­sų trem­ties ty­ri­mų pir­miau­sia no­rė­čiau iš­skir­ti fun­da­men­ta­lią iš­ti­ki­mo moks­lui švie­sios at­min­ties ko­le­gos dak­ta­ro Eu­ge­ni­jaus Gruns­kio mo­nog­ra­fi­ją „Lie­tu­vos gy­ven­to­jų trė­mi­mai“, is­to­ri­ko Ar­vy­do Anu­šaus­ko stu­di­ją „Lie­tu­vių tau­tos so­vie­ti­nis nai­ki­ni­mas 1940–1958 me­tais“, taip pat lie­tu­vių iš­ei­vi­jos stu­di­jas, Ame­ri­kos lie­tu­vių or­ga­ni­zuo­to­je „Lie­tu­vos ko­vų ir kan­čių is­to­ri­jos“ se­ri­jo­je iš­leis­tą do­ku­men­tų rin­ki­nį apie so­vie­ti­nės val­džios trė­mi­mų or­ga­ni­za­vi­mą ir vyk­dy­mą, Lie­tu­vos gy­ven­to­jų ge­no­ci­do ir re­zis­ten­ci­jos ty­ri­mo cen­tro pa­reng­tus fun­da­men­ta­lius trem­ti­nių var­dy­nus, šios ins­ti­tu­ci­jos, taip pat „Lap­te­vie­čių“ ben­dri­jos ir Po­li­ti­nių ka­li­nių ir trem­ti­nių ben­dri­jos, Šiau­lių uni­ver­si­te­to pa­reng­tus bei sa­vo ini­ciaty­va iš­leis­tus, taip pat pe­ri­odi­nia­me lei­di­ny­je „Trem­ti­nys“ skelb­tus trem­ti­nių pri­si­mi­ni­mus. Su trem­ti­mi mus su­sie­ja kas­me­ti­nės stu­den­tų eks­pe­di­ci­jos „Mi­si­ja – Si­bi­ras“ į trem­ties vie­tas ap­leis­tų trem­ti­nių ka­pų tvar­ky­ti. Tik šia pro­ga gai­la, kad Lie­tu­vos na­cio­na­li­niai te­at­rai te­besp­ren­džia „Dė­dės Va­nios“, „Vyš­nių so­do“ iš­gy­ve­ni­mus, bet ne­ran­da lai­ko, vie­tos ir te­ma­ti­kos šiai mū­sų dra­mai pa­vaiz­duo­ti dra­ma­tur­gi­jo­je ir sce­no­je. (Plo­ji­mai)

Pri­si­min­da­mi bir­že­lio trė­mi­mą ir jo au­kas, dar kar­tą sau tu­ri­me pa­kar­to­ti ir at­sa­ky­ti į klau­si­mus – kas trė­mė, ko­dėl trė­mė, ką trė­mė, kur trė­mė, kaip trė­mė, ko­kius tau­ti­nius, pi­lie­ti­nius, in­te­le­k­tu­a­li­nius nuos­to­lius Lie­tu­va dėl to pa­ty­rė, ir kar­tu su­vok­ti Lie­tu­vos vals­ty­bės svar­bą tau­tai išlik­ti.

Dėl ri­bo­to lai­ko ne į vi­sus tuos klau­si­mus at­sa­ky­siu. Pa­lik­siu pa­tiems pa­mąs­ty­ti, nes ben­driau­si da­ly­kai yra vi­siems ži­no­mi, pa­mi­nė­tų au­to­rių is­to­riog­ra­fi­jo­je iš­ty­ri­nė­ti ir su­tin­ka­mi vie­šo­jo­je erd­vė­je. Ta­čiau ir ži­no­mi mu­zi­kos kū­ri­niai at­lie­ka­mi po šim­to ir dau­giau me­tų nuo jų su­kū­ri­mo ir vis tiek jų klau­so­ma­si. Lie­tu­vos ir mū­sų tau­tos is­to­ri­ja, kaip ir mu­zi­ka, tu­ri skam­bė­ti ir bū­ti nuo­la­tos gir­di­ma. Ji ug­do vals­ty­bi­nę sa­vi­mo­nę, orien­tuo­ja po­li­ti­kus, jau­ni­mą.

Tai­gi kas ir ko­dėl trė­mė? Kai 1940 m. bir­že­lio 15 d. So­vie­tų Są­jun­ga sa­vo gran­dio­zi­nė­mis ka­ri­nė­mis pa­jė­go­mis oku­pa­vo su­tri­ku­sią Lie­tu­vą, po dvie­jų die­nų, tai yra bir­že­lio 17 d., so­vie­ti­nis gy­ny­bos liau­dies ko­mi­sa­ras mar­ša­las Se­mio­nas Ti­mo­šen­ko pa­siū­lė So­vie­tų Są­jun­gos va­dams ne­del­siant so­vie­ti­zuo­ti Lie­tu­vą ir ki­tas Pa­bal­ti­jo vals­ty­bes. Iš­šif­ra­vus šį siū­ly­mą į su­pran­ta­mą kal­bą, tai reiš­kė – su­nai­kin­ti vi­sus oku­puo­tos Lie­tu­vos vals­ty­bės su­ve­re­nu­mo žen­klus, su­nai­kin­ti Lie­tu­vos vals­ty­bi­nę sa­vi­mo­nę sau­gan­čius jos pi­lie­čius, juos nu­tau­tin­ti, su­ru­sin­ti ir su­kur­ti ko­la­bo­ran­tų ad­mi­nist­ra­ci­ją, man­kur­tų tau­tą.

Ši pro­gra­ma bu­vo vyk­do­ma. Su­ve­re­nu­mo ins­ti­tu­ci­jas jė­ga ir klas­ta ne­sun­ku bu­vo fi­ziš­kai su­nai­kin­ti. Daug su­dė­tin­giau bu­vo su­nai­kin­ti tau­tos vals­ty­bi­nį tu­ri­nį tu­rin­tį pa­trio­tiz­mą, ne­apy­kan­tą oku­pan­tams ir su­stab­dy­ti an­ti­so­vie­ti­nio pa­si­prie­ši­ni­mo Lie­tu­vo­je plėt­rą. Tam, be ki­tų rep­re­si­jų, tu­rė­jo pa­si­tar­nau­ti ma­si­niai lie­tu­vių ir ki­tų Lie­tu­vo­je gy­ve­nan­čių tau­ty­bių šei­mų trė­mi­mai. Jie, kaip mi­nė­ta, pra­si­dė­jo 1941 m. bir­že­lio 14 d. ir tę­sė­si iki 1951 m., o ma­žes­niu mas­tu – iki 1953 m.

Dak­ta­ro E. Gruns­kio duo­me­ni­mis, tuo lai­kotar­piu So­vie­tų Są­jun­ga su ma­rio­ne­ti­ne ad­mi­nist­ra­ci­ja Lie­tu­vo­je su­ren­gė 35 trė­mi­mo ak­ci­jas. Ma­si­niai, vie­nu me­tu vi­są Lie­tu­vą apė­mę, bu­vo 5 trė­mi­mai: tai jau mi­nė­tas 1941 m. bir­že­lio 14 d. trė­mi­mas, kai bu­vo iš­trem­ta 5728 šei­mos, 17485 gy­ven­to­jai (tas skai­čius yra va­ri­juo­jan­tis, bet tur­būt grei­tai nu­si­sto­vės; šiems trem­ti­niams nu­ma­ty­tas trem­ties lai­kas bu­vo 20 me­tų); 1945 m. pa­va­sa­rį ir lie­pos – rug­pjū­čio mėn. iš­trem­ta 1959 šei­mos, 8226 gy­ven­to­jai; 1948 m. ge­gu­žės 22 d., per „Pa­va­sa­rio“ pa­va­di­ni­mu už­ko­duo­tą trė­mi­mą, iš­trem­ta 11365 šei­mos ir 40002 gy­ven­to­jai; 1949 m. ko­vo 25 d., per ko­du „Ban­gų mū­ša“ pa­va­din­tą trė­mi­mą, iš­trem­ta 8817 šei­mų ir 29180 gy­ven­to­jų; per „Ru­dens“ ko­du pa­va­din­tą 1951 m. spa­lio 2–3 d. trė­mi­mą iš­trem­ta 4009 šei­mos ir 16150 gy­ven­to­jų.

Iš vi­so per tuos trė­mi­mus bu­vo iš­trem­ta 44 tūkst. šei­mų ir apie 130 tūkst. Lie­tu­vos gy­ven­to­jų.

Trem­tys iš es­mės bu­vo So­vie­tų Są­jun­gos per­ma­nen­ti­nis ka­ras prieš anek­suo­tą, bet vis dar gy­vą Lie­tu­vos vals­ty­bin­gu­mo at­kū­ri­mo ir lais­vės vil­tį te­be­ne­šio­jan­čią ir ko­vo­jan­čią lie­tu­vių tau­tą. Ga­li­ma sa­ky­ti, kad kiek­vie­nas ma­si­nis trė­mi­mas bu­vo lyg nau­jas So­vie­tų Są­jun­gos ka­ro prieš Lie­tu­vą pa­skel­bi­mas. Į kraš­tą bu­vo per­me­ta­mi pa­pil­do­mi ka­ri­niai da­li­niai. Kiek­vie­nas trė­mi­mas bu­vo lyg ka­ro sto­vis, nors jis bu­vo pa­nai­kin­tas 1946 me­tais, nes į bė­gan­čius tre­mia­muo­sius ka­rei­viai ir ko­la­bo­ran­tai šau­dy­da­vo.

Grįž­ki­me prie Bir­že­lio trė­mi­mo.

Ką trė­mė?

Tvir­ti­na­ma, kad jau 1940 me­tų va­sa­rą ko­labo­ran­tai pra­dė­jo kal­bė­ti apie nu­ma­to­mus ma­si­nius trė­mi­mus ir su­ėmi­mus. Mask­vos nu­ro­dy­mu NKVD pra­dė­jo są­mo­nin­gų Lie­tu­vos pi­lie­čių, ku­riuos oku­pan­tai pa­va­di­no sau ge­riau su­pran­ta­mu ter­mi­nu „kon­trre­vo­liu­ci­niu ar so­cia­liai sve­ti­mu, an­ti­so­vie­ti­niu ele­men­tu“, ap­skai­tą. Su­skirs­tė juos, tuos pi­lie­čius, į 11 ka­te­go­ri­jų. 7 ka­te­go­ri­jos apė­mė su Lie­tu­vos vals­ty­bės ir vi­suo­me­ni­nių bei po­li­ti­nių or­ga­ni­za­ci­jų veik­la su­si­ju­sius Lie­tu­vos pi­lie­čius ir jų šei­mas: Lie­tu­vos vals­ty­bės va­do­vus, po­li­ti­kus, Vy­riau­sy­bės na­rius, di­plo­ma­tus, tar­nau­to­jus, po­li­ci­nin­kus, par­ti­jų va­do­vus ir ak­ty­vis­tus, ka­ri­nin­kus, šau­lius, pe­da­go­gus, mo­ky­to­jus, ver­sli­nin­kus, ūki­nin­kus.

Pa­si­tel­kus Lie­tu­vos ko­mu­nis­tus ir kom­jau­nuo­lius, iš So­vie­tų Są­jun­gos at­siųs­ti lie­tu­viš­kai ne­mo­kan­tys če­kis­tai rau­sė­si ar­chy­vuo­se ir rin­ko duo­me­nis, skirs­tė pi­lie­čius į ka­te­go­ri­jas, su­da­ri­nė­jo jiems by­las.

1941 m. ge­gu­žės 12 d. Lie­tu­vos NKGB pa­siun­tė į Mask­vą pa­gal ka­te­go­ri­jas su­gru­puo­tus ak­ty­viau­sius Lie­tu­vos vals­ty­bės pi­lie­čius, pa­siū­lė juos areš­tuo­ti ir prie­var­ta iš­trem­ti iš Lie­tu­vos. Į pa­smerk­tų­jų są­ra­šą bu­vo įtrauk­ta 15 tūkst. 800 Lie­tu­vos pi­lie­čių. Šis skai­čius kei­tė­si. Krem­lius ne­del­sė ir ge­gu­žės 16 d. So­vie­tų Są­jun­gos kom­par­ti­jos Cen­tro ko­mi­te­tas ir Liau­dies ko­mi­sa­rų ta­ry­ba pri­ėmė nu­ta­ri­mą, pa­va­din­tą „Apie so­cia­liai sve­ti­mo ele­men­to iš­trė­mi­mą iš Bal­ti­jos res­pub­li­kų, Va­ka­rų Uk­rai­nos, Va­ka­rų Bal­ta­ru­si­jos ir Mol­do­vos“.

Ge­gu­žės 23 d. Lie­tu­vos kom­par­ti­jos Cen­tro ko­mi­te­tas, pir­mi­nin­kau­jant An­ta­nui Snieč­kui, pa­tvir­ti­no Mask­vo­je pri­im­tą spren­di­mą, pa­ža­dė­jo, kad Lie­tu­vos ko­mu­nis­tai pri­si­dės prie trė­mi­mo, da­vė nu­ro­dy­mus ap­skri­čių par­ti­nėms or­ga­ni­za­ci­joms uo­liai da­ly­vau­ti or­ga­ni­zuo­jant trė­mi­mą ir jį vyk­dy­ti.

Kau­ne bu­vo su­for­muo­tas ope­ra­ty­vi­nis trė­mi­mo šta­bas, ku­rį su­da­rė če­kis­tai: Piot­ras Glad­ko­vas, Da­vi­das By­ko­vas, Se­mio­nas Cho­le­va, Iva­nas Ba­ku­li­nas, Ja­ko­vas Med­ve­de­vas, Piot­ras Po­po­vas, Fio­do­ras Ge­ra­si­mo­vi­čius, Alek­san­dras Iva­no­vas, Pa­ve­las Gu­za­je­vas, Vla­di­mi­ras An­to­no­vas. Vi­sa­me Pa­bal­ti­jy­je vyk­do­mą trė­mi­mą kon­tro­lia­vo šta­bas Ry­go­je, ku­riam va­do­va­vo iš Mask­vos at­vy­kę če­kis­tų va­do­vai Iva­nas Se­ro­vas ir Vik­to­ras Aba­ku­mo­vas. Mask­vo­je sė­dė­jo už trem­tį at­sa­kin­gi Lau­ren­ti­jus Be­ri­ja ir Va­si­li­jus Čer­ny­šo­vas. Po nu­ta­ri­mais ir in­struk­ci­jo­mis trem­ti ma­ty­ti A. Snieč­kaus, M. Ged­vi­lo, J. Pa­lec­kio, Al­fon­so Gai­le­vi­čiaus ir ki­tų ko­la­bo­ran­tų pa­ra­šai.

Mask­va, ra­gin­da­ma vie­ti­nius ko­la­bo­ran­tus ir če­kis­tus, mo­kė ir pa­brė­žė (ci­tuo­ju): „An­ti­so­vie­ti­nių ele­men­tų iš­kel­di­ni­mas iš Bal­ti­jos res­pub­li­kų yra di­de­lės po­li­ti­nės svar­bos už­da­vi­nys. (Kar­to­ju: „Di­de­lės po­li­ti­nės svar­bos už­da­vi­nys.“) Ar sėk­min­gai jis bus iš­spręs­tas, pri­klau­sys nuo to, kaip kruopš­čiai ap­skri­čių ope­ra­ty­vi­niai tre­je­tai ir ope­ra­ty­vi­niai šta­bai ge­bės pa­reng­ti ope­ra­ci­jos vyk­dy­mo pla­ną ir iš anks­to nu­ma­ty­ti vi­sa, kas rei­ka­lin­ga. Čia svar­bu, kad ope­ra­ci­ja vyk­tų be triukš­mo.“

Nu­si­kal­tė­liai vi­sa­da ven­gia triukš­mo ir vie­šu­mo. Tai­gi ir čia bu­vo pri­si­bi­jo­ma, kad trė­mi­mas ga­li sukel­ti pa­si­prie­ši­ni­mą.

Pa­gal pro­fe­si­jas dau­giau­sia bu­vo iš­trem­ta ūki­nin­kų (20 %), tar­nau­to­jų (10 %), dar­bi­nin­kų (7 %) ir mo­ky­to­jų (6 %). Tarp iš­trem­tų­jų bu­vo 27 % vai­kų ir pa­aug­lių iki 17 me­tų.

Šei­mos kaip me­džiai bu­vo iš­rau­na­mos su šak­ni­mis iš Lie­tu­vos že­mės, kad jos ne­be­tu­rė­tų ry­šio su sa­vo Tė­vy­ne.

Kur trė­mė? 58 % trem­ti­nių bu­vo iš­trem­ta į Al­ta­jų, 27 % – į No­vo­si­birs­ko sri­tį. Iš Al­ta­jaus 2785 lie­tu­viai ir ki­ti Lie­tu­vos pi­lie­čiai bu­vo an­trą kar­tą iš­trem­ti į Le­nos žio­tis, prie Lap­te­vų jū­ros, kur pa­ty­rė ypač bai­sius pa­si­ty­čio­ji­mus, ba­do ir var­go li­ki­mą.

Nuos­to­liai. Iš 1941 me­tų trem­ti­nių iki 1953 me­tų iš­gy­ve­no tik 5400, ar­ba pu­sė. Nuo Lap­te­vų jū­ros ir Le­nos žio­čių grį­žo ma­žiau ne­gu pu­sė ten iš­trem­tų lie­tu­vių.

Če­kis­tų ir ko­la­bo­ran­tų siau­tė­ji­mas trė­mi­mo me­tu, tre­mia­mų­jų su­grū­di­mas į gy­vu­li­nius va­go­nus sukėlė tei­sė­tą lie­tu­vių pa­si­prie­ši­ni­mą. Ute­nos, Ro­kiš­kio, Šiau­lių, Ma­ri­jam­po­lės ap­skri­ty­se su­si­kū­rė gin­kluo­to pa­si­prie­ši­ni­mo so­vie­ti­niam te­ro­rui bū­riai, ku­rie ta­po gin­kluo­to Bir­že­lio su­ki­li­mo prieš so­vie­ti­nius oku­pan­tus or­ga­ni­zuo­ta pir­mi­ne jė­ga.

Pri­si­min­da­mi 1941 m. bir­že­lio trė­mi­mą, mes so­li­da­ri­zuo­ja­mės su tą tra­ge­di­ją iš­gy­ve­nu­siai­siais. Kar­tu mes tu­ri­me jaus­ti at­sa­ko­my­bę ir sau­go­ti sa­vo vals­ty­bę, kad jai ir jos pi­lie­čiams ne­kil­tų toks pa­vo­jus, ko­kį pa­ty­rė so­vie­ti­nės oku­pa­ci­jos me­tais. Da­bar mus sau­go ES ir NATO ben­dra­dar­bia­vi­mas. Ta­čiau kiek­vie­nas iš mū­sų tu­ri bū­ti įsi­są­mo­ni­nęs do­rus ir gar­bin­gus įsi­pa­rei­go­ji­mus Lie­tu­vos vals­ty­bei sau­go­ti ir gin­ti. Net ir sun­kiau­siu jai ir tau­tai me­tu.

Kar­tu, pa­ger­biant trem­ti­nius, ky­la klau­si­mas – ar mū­sų tei­sė­sau­ga ne­pri­va­lo tar­ti sa­vo mo­ra­linio nuosp­ren­džio vi­siems pa­grin­di­niams tų gy­vu­li­nių va­go­nų trė­mi­mų or­ga­ni­za­to­riams ir vyk­dy­to­jams?

Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Dė­ko­ju ger­bia­ma­jam is­to­ri­kui A. Ty­lai. O da­bar į tri­bū­ną kvie­čiu tar­ti žo­dį ko­le­gą Sei­mo na­rį, Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rą V. Žie­me­lį.

 

Sei­mo na­rio, Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­ro V. Žie­me­lio kal­ba

 

V. ŽIEMELIS (KPF). Ačiū, ger­bia­mo­ji Sei­mo Pir­mi­nin­ke. Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te, Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ke Vy­tau­tai Land­sber­gi, ger­bia­mie­ji po­li­ti­niai ka­li­niai, trem­ti­niai, sig­na­ta­rai, Sei­mo na­riai, gar­būs sve­čiai!

Gi­liu brež­ne­vi­nės stag­na­ci­jos lai­ko­tar­piu iš drau­go (be­je, da­bar dir­ban­čio tei­sė­ju), tu­rė­ju­sio tie­sio­gi­nį ry­šį su Ka­ta­li­kų baž­ny­čios ku­ni­gais, pla­ti­nu­siais di­si­den­ti­nę li­te­ra­tū­rą, ga­vau pa­skai­ty­ti at­švies­tą pri­si­mi­ni­mų kny­gą au­to­rės, iš­ken­tė­ju­sios 1941 me­tų bir­že­lio trė­mi­mus į tun­drą. Be­je, mes jau pra­de­da­me pa­mirš­ti ypač di­de­lį ir Baž­ny­čios in­dė­lį ne tik iš­lai­kant ti­kė­ji­mą, tau­tos dva­sin­gu­mą, bet ir vyk­dy­tą ypač pa­vo­jin­gą po­grin­di­nį dar­bą sklei­džiant tie­są apie trė­mi­mus, so­vie­ti­nės sis­te­mos su­si­do­ro­ji­mus su in­te­li­gen­ti­ja, ki­tais pa­trio­tiš­kai nu­si­tei­ku­siais as­me­ni­mis bei sie­kį iš­trin­ti iš lie­tu­vių at­min­ties gar­bin­gą tau­tos pra­ei­tį.

Skai­ty­da­mas šį kū­ri­nį ne­su­ge­bė­jau su­tram­dy­ti aša­rų. Ver­kiau ne­si­gė­dy­da­mas. Ir da­bar at­min­ty­je iš­li­kę trem­ties siau­bą ap­ra­šan­tys vaiz­di­niai: ne­įsi­vaiz­duo­ja­mos iš­trem­tų­jų į tun­drą kan­čios, ba­das, šal­tis. Siau­čiant pū­gai, smel­kiant kū­ną pa­ra­ly­žiuo­jan­čiam šal­čiui Be­ri­jos monst­rai iš­me­tė tie­siog į ply­ną lau­ką kos­tiu­mais ir ki­ta va­sa­ri­ne ap­ran­ga ap­si­ren­gu­sius mo­ky­to­jus, gy­dy­to­jus, ki­tus tau­tos švie­su­lius, jų vai­kus, ku­rių tik ne­di­de­lė da­lis at­lai­kė mė­ne­sius tru­ku­sią siau­bin­gą, al­ka­ną, į ne­ži­nią ve­dan­čią ke­lio­nę gy­vu­li­niais va­go­nais.

Iš­trem­tų­jų į snie­guo­tą tun­drą skai­čius tir­po ne­iš­pa­sa­ky­tai grei­tai: iš pra­džių mi­rė vai­kai, po to se­ne­liai ir ki­ti sil­pnes­nės svei­ka­tos žmo­nės. Ga­liau­siai, kai iš­gy­ve­no tik stip­riau­sie­ji, po sa­vai­tės sar­gy­bi­niai, jei­gu ga­li­ma taip pa­va­din­ti šias žmo­giš­ką­jį kū­ną tu­rin­čias žmo­gys­tas, lei­do sta­ty­ti ba­ra­kus. Ne­di­de­lei da­liai iš­li­ku­sių­jų te­ko iš­kęs­ti ne­įsi­vaiz­duo­ja­mas gy­ve­ni­mo są­ly­gas, so­vie­ti­nių sar­gy­bi­nių pa­ty­čias. Jos pa­si­žy­mė­jo ypa­tin­gu žiau­ru­mu, pa­mi­nant bet ko­kį žmo­giš­ką­jį oru­mą.

Pri­si­min­da­mas vaiz­di­nius, ap­ra­šy­tus šių trė­mi­mų liu­dy­to­jos, ir šian­dien su­stings­tu ir pa­gal­vo­ju, iš kur jie sė­mė­si stip­ry­bės tai iš­tver­ti? Prieš tai kal­bė­jęs ku­ni­gas at­sa­kė: juos stip­ri­no Die­vas, mei­lė Tė­vy­nei. Ta­da ver­kiau, o at­gi­mi­mo lai­ko­tar­piu kar­tu su ki­tais įsi­pa­rei­go­jo­me vi­so­mis įma­no­mo­mis prie­mo­nė­mis rū­pin­tis iš­li­ku­siais po la­ge­rių trem­ties as­me­ni­mis ir jų vai­kais.

Me­tai, kas­die­ni­nė ru­ti­na, be to, dar kri­zė trem­ti­nių, po­li­ti­nių ka­li­nių pro­ble­mas nu­stū­mė tar­si į an­trą pla­ną net ir de­ši­nių­jų po­li­ti­nių jė­gų die­no­tvarkėje.

Ma­ne tar­si pa­ža­di­no la­bai aiš­kūs ir tei­sin­gi dau­giau kaip tris de­šimt­me­čius la­ge­riuo­se iš­ken­tė­ju­sio sig­na­ta­ro Ba­lio Ga­jaus­ko žo­džiai, pa­sa­ky­ti ma­no va­do­vau­ja­mo­je dar­bo gru­pė­je, ku­riai pa­ves­ta pa­reng­ti As­me­nų, rep­re­suo­tų už pa­si­prie­ši­ni­mą oku­pa­ci­niams re­ži­mams, tei­sių at­kū­ri­mo įsta­ty­mo pa­kei­ti­mo įsta­ty­mo pro­jek­tą taip, kad po­li­ti­niams ka­li­niams ne­rei­kė­tų įro­di­nė­ti Aukš­čiau­sia­ja­me teis­me, jog jie so­vie­ti­nių oku­pa­ci­nių teis­mų bu­vo įka­lin­ti ne­tei­sė­tai. Ba­lys pa­klau­sė – ko­dėl mes, po­li­ti­niai ka­li­niai, tu­ri­me įro­di­nė­ti, kad esa­me ne­kal­ti? Juk mus su­so­di­no į gy­vu­li­nius va­go­nus ir iš­trė­mė oku­pan­tai.

Ba­lys tei­sus, pa­da­ry­ki­me, ką dar ga­li­me pa­da­ry­ti, kad mū­sų tau­tos kan­ki­niai bent jau gy­ve­ni­mo sau­lė­ly­dy­je ga­lė­tų gy­ven­ti oriai.

No­rė­čiau pri­min­ti, ką skel­bia 2009 m. Te­re­zi­no de­kla­ra­ci­ja, skir­ta ho­lo­kaus­tą iš­gy­ve­nu­sių as­me­nų ir ki­tų na­cių per­se­kio­ji­mo au­kų ge­ro­vei. Štai ką ji skel­bia:

– pri­pa­žįs­ta­me, kad ho­lo­kaus­tą iš­gy­ve­nę as­me­nys, įskai­tant ir tuos, ku­rie ho­lo­kaus­to bai­su­mus iš­ken­tė bū­da­mi ma­ži ir be­jė­giai vai­kai, pa­ty­rė pre­ce­den­to ne­tu­rin­čią fi­zi­nę ir emo­ci­nę trau­mą;

– ne­pri­im­ti­na, kad ankš­čiau sa­vo gy­ve­ni­me pa­ty­ru­sie­ji to­kias kan­čias se­nat­vė­je gy­ven­tų skur­džiai.

Tai do­ku­men­tas, ku­rį pa­si­ra­šė ir Lie­tu­va. Tu­ri­me ga­li­my­bę pa­si­mo­ky­ti iš ge­ro pa­vyz­džio ir jį pri­tai­ky­ti so­vie­ti­nį ge­no­ci­dą pa­ty­ru­sių au­kų at­žvilgiu.

Mū­sų tau­tos kan­ki­niai – po­li­ti­niai ka­li­niai ir trem­ti­niai – taip pat nu­si­pel­nė bū­si­mus me­tus gy­ven­ti oriai.

Bir­že­lio 14-oji – ypa­tin­ga die­na. Prieš 70 me­tų oku­pa­ci­nė to­ta­li­ta­riz­mo ma­ši­na iš gim­tų­jų so­dy­bų ir na­mų iš­plė­šė ir gy­vu­li­niais va­go­nais į tun­dros bei Si­bi­ro trem­tį iš­ti­so­mis šei­mo­mis iš­ga­be­no mo­ky­to­jus, gy­dy­to­jus, po­li­ti­kus, val­di­nin­kus, ūki­nin­kus ir ki­tus pat­rio­tus – Lie­tu­vos eli­tą, tau­tos žie­dą. Trė­mė vien už tai, kad jie my­lė­jo Tė­vy­nę, są­ži­nin­gai dir­bo.

Šian­dien ir ryt – juo­do­sios mū­sų po­li­ti­nio ka­len­do­riaus die­nos, vie­ni tam­siau­sių mū­sų vals­ty­bės ir tau­tos is­to­ri­jos pus­la­pių. Dvi žiau­riau­sios mū­sų is­to­ri­jos da­tos iš­si­ri­kia­vo vie­na ša­lia ki­tos: 1940 me­tų bir­že­lio 15-oji ir 1941 me­tų bir­že­lio 14-oji. 1940-ųjų bir­že­lio 15-oji nu­lė­mė vi­sas to­les­nes mū­sų ne­lai­mes: ne­pri­klau­so­my­bės pra­ra­di­mą, bū­si­mą­sias ki­tas oku­pa­ci­jas, trem­tis, po­li­ti­nę emig­ra­ci­ją, Baž­ny­čios per­se­kio­ji­mą bei lie­tu­viš­ko­jo men­ta­li­te­to de­for­ma­ci­jas.

Pa­si­tai­kan­čios pa­sta­bos apie tai, jog ta­ria­mai mū­sų at­min­ti­nos die­nos su­dė­tos tik iš liūd­nų da­tų, tai yra ne kas ki­ta, kaip ban­dy­mas nu­gramz­din­ti už­marš­tin da­lį mū­sų ben­dro­sios is­to­ri­jos.

Ge­du­lo ir vil­ties die­na tu­ri lik­ti ka­len­do­riu­je kaip XX šimt­me­čio at­mi­ni­mas ir vi­sos Eu­ro­pos is­to­ri­jos da­lis. Šių me­tų bir­že­lio 6 d. Stras­bū­ro ple­na­ri­nės se­si­jos me­tu Eu­ro­pos Par­la­men­to na­riai pri­si­mi­nė So­vie­tų Są­jun­gos oku­puo­to­se Bal­ti­jos ša­ly­se įvyk­dy­tų trė­mi­mų 70-ąsias me­ti­nes ir pa­smer­kė so­vie­tų re­ži­mo nu­si­kal­ti­mus. Eu­ro­pos Par­la­men­to Pir­mi­nin­kas Jer­zis Bu­ze­kas pri­mi­nė, jog pa­grin­di­nis trė­mi­mų tiks­las bu­vo su­nai­kin­ti Es­ti­jos, Lat­vi­jos ir Lie­tu­vos vi­suo­me­ni­nį bei po­li­ti­nį eli­tą, ir tei­gė, kad vi­sų eu­ro­pie­čių pa­rei­ga yra bran­gin­ti šim­tų tūks­tan­čių so­vie­ti­nio re­ži­mo au­kų Bal­ti­jos ša­ly­se at­mi­ni­mą.

Pa­pil­dy­čiau: šio­mis tau­tos kan­ki­nių au­ko­mis, ko­vo­to­jų krau­ju bu­vo klo­ja­mas ke­lias į Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bę.

Ne­va­lia to pa­mirš­ti mums ir at­ei­nan­čioms kar­toms.

Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Dė­ko­ju Sei­mo na­riui V. Žie­me­liui.

Bran­gie­ji, oku­pan­tai nei trem­da­mi Lie­tu­vos žmo­nes, nei vyk­dy­da­mi ki­tas rep­re­si­jas ne­skirs­tė žmo­nių pa­gal tau­ty­bę ar pro­fe­si­ją. Nai­kin­ti, pa­lauž­ti fi­ziš­kai ir dva­siš­kai, įbau­gin­ti bu­vo sie­kia­ma vi­sus mū­sų Lie­tu­vos pi­lie­čius. To­dėl pri­si­me­nant di­dži­ą­sias Lie­tu­vos ne­tek­tis kar­tu su spyg­liuo­ta vie­la ap­tver­tų la­ge­rių vaiz­dais prieš akis iš­ny­ra ir ge­tų ap­tva­rai, juo­se nu­žu­dy­ti ne­kal­ti Lie­tuvos gy­ven­to­jai. XX a. vi­du­ry­je žy­dų tau­ty­bės žmo­nės pa­ty­rė ne vie­ną iš­mė­gi­ni­mą: ir trem­tį, ir ge­tą, ir siau­bin­gas žu­dy­nes.

Kvie­čiu į tri­bū­ną Žy­dų ben­druo­me­nės ta­ry­bos na­rį, Bu­vu­sių ge­tų ir kon­cen­tra­ci­jos sto­vyk­lų ka­li­nių są­jun­gos pir­mi­nin­ką To­bi­ją Ja­fe­tą. Šio žmo­gaus ar­ti­mie­ji bu­vo iš­trem­ti į Si­bi­rą, o jis pats, bū­da­mas vai­kas, per­ėjo ge­to pra­ga­ro var­tus. Pra­šom. (Plo­ji­mai)

 

Ž­y­dų ben­druo­me­nės ta­ry­bos na­rio, Bu­vu­sių ge­tų ir kon­cen­tra­ci­jos sto­vyk­lų ka­li­nių są­jun­gos pir­mi­nin­ko T. Ja­fe­to kal­ba

 

T. JAFETAS. Ger­bia­mo­sios po­nios, ger­bia­mie­ji po­nai! Man di­de­lė gar­bė pra­bil­ti į jus ir į ma­no gim­to­jo kraš­to žmo­nes iš šios gar­bin­gos tri­bū­nos. Sa­vo kal­bą ski­riu žu­vu­siems trem­ti­niams ir ho­lo­kaus­to au­koms at­min­ti.

Pa­mė­gin­siu trum­pai per vie­nos gi­mi­nės is­to­ri­ją pa­ro­dy­ti, ko­kias kan­čias ir ne­tek­tis su­kū­rė ir įtei­si­no Sta­li­no ir Hit­le­rio dik­ta­tū­ros.

Aš, To­bi­jas Ja­fe­tas, esu Lie­tu­vos bu­vu­sių ge­tų ir kon­cen­tra­ci­jos sto­vyk­lų ka­li­nių są­jun­gos pir­mi­nin­kas. Są­jun­gą su­da­ro 98 na­riai. Kiek­vie­nas iš na­rių yra prieš ka­rą gy­ve­nu­sios gau­sios žy­dų ben­druo­me­nės pa­li­kuo­nis. Vi­sa ben­druo­me­nė bu­vo pa­smerk­ta mir­ti, bet per ste­buk­lą tik ne­di­de­lė jos da­lis iš­li­ko gy­va. Iš­li­ku­sių­jų gy­ve­ni­mo is­to­ri­jos ap­ra­šy­tos kny­go­je „Su aud­ra šir­dy­je“, ku­rią 2003 m. iš­lei­do Lie­tu­vos gy­ven­to­jų ge­no­ci­do ir re­zis­ten­ci­jos ty­ri­mo cen­tras.

La­bai glaus­tai pa­pa­sa­ko­siu jums apie sa­vo ar­ti­mų­jų, gy­ve­nu­sių Lie­tu­vo­je ir Lat­vi­jo­je, li­ki­mą ir apie žmo­nes, ku­rie vo­kie­čių oku­pa­ci­jos me­tais iš­gel­bė­jo ma­ne nuo pra­žū­ties.

1941 m. bir­že­lio 14 d. ma­no dė­dė Alek­san­dras Ja­fe­tas su žmo­na So­nia iš Kau­no bu­vo iš­trem­ti į So­vie­tų Są­jun­gos to­li­muo­sius kraš­tus. Ten te­ta ne­pa­kė­lė trem­ties gy­ve­ni­mo ir trem­ty­je mi­rė. Dė­dė Alek­sas 17 me­tų ka­lė­jo So­vie­tų Są­jun­gos la­ge­riuo­se.

Iš Lie­tu­vos į So­vie­tų Są­jun­gos gi­lu­mą bu­vo tre­mia­mi įvai­rių tau­ty­bių gy­ven­to­jai. Žy­dų ben­druo­me­nės tu­ri­mais duo­me­ni­mis, de­ja, ne­iš­sa­miais, bu­vo iš­trem­ta 2055 žmo­nės, t. y. pro­por­cin­gai gy­ven­to­jų skai­čiui žy­dų bu­vo iš­trem­ta 1 %, lie­tu­vių – 0,5 %. Tuo me­tu so­vie­ti­nė val­džia sie­kė, kad eks­plo­a­ta­to­rius, kaip kla­sę, rei­kia pa­nai­kin­ti. Ap­šauk­tie­ji eks­plo­a­ta­to­riais bu­vo pa­vers­ti be­tei­siais ver­gais ir ma­ri­na­mi So­vie­tų Są­jun­gos to­li­mų­jų kraš­tų sto­vyk­lo­se.

Vo­kie­čių oku­pa­ci­jos pra­džio­je ma­no mo­ti­na Ber­ta Ja­fe­tie­nė su ma­ni­mi, dė­dė La­ze­ris Fren­ke­lis su sū­nu­mi bu­vo įka­lin­ti Kau­no ge­te. Ma­no te­tos So­nia Gar­sel ir Gi­ta Kup­sik su sa­vo vy­rais ir sū­nu­mis Mo­nia ir Az­rie­liu bu­vo įka­lin­ti Ry­gos ge­te. Ma­no mo­čiu­tė, tė­vo mo­ti­na, Zel­da Ja­fet, bu­vo įka­lin­ta Rė­zek­nė­je, Lat­vi­jo­je. Vi­si šie iš­var­dy­ti ar­ti­miau­si ma­no gi­mi­nės bu­vo nu­žu­dy­ti. Iš jų li­kau gy­vas tik aš vie­nas.

Fa­šis­ti­nė oku­pa­ci­nė val­džia sie­kė, kad žy­dai, či­go­nai ir ne­įga­lie­ji bū­tų su­nai­kin­ti. Juos pa­ver­tė be­tei­siais ver­gais, be­veik vi­sus iš­žu­dė. Li­ko ma­si­nių žu­dy­nių ka­pai. Lie­tu­vo­je to­kių yra apie 200.

Li­kau gy­ven­ti, nes ma­no gy­vy­bę gel­bė­jo Pa­sau­lio Tei­suo­liai: Lie­tu­vos pul­ki­nin­kas Juo­zas Ka­tins­kas, jo se­suo Kot­ry­na Ka­tins­kai­tė, po­nia Pra­nė Juod­val­kie­nė. Ma­ne gel­bė­jo Ma­ri­ja Ka­tins­kie­nė, Ona Do­vei­kie­nė, ku­ni­gas Ado­mas Al­mi­nas, pro­fe­so­rius Kon­stan­ti­nas Jab­lons­kis.

Mi­nint Lie­tu­vo­je tra­giš­ką 1941 m. bir­že­lio 14 d., trokš­tu ir sie­kiu, kad tai dau­giau nie­ka­da ne­pa­si­kar­to­tų, kad žmo­nės ne­bū­tų rū­šiuo­ja­mi pa­gal so­cia­li­nę pa­dė­tį ar­ba kil­mę, kad žmo­nės ne­bū­tų rū­šiuo­ja­mi pa­gal ra­sę ir tau­tą, kad san­ty­kiai tarp vals­ty­bės pi­lie­čių bū­tų ge­ra­no­riš­ki ir pa­kan­tūs, kad san­ty­kiai tarp vals­ty­bės ir jos pi­lie­čių bū­tų ge­ra­no­riš­ki.

Kiek­vie­no­je kar­to­je bū­na ge­rų žmo­nių, bet bū­na ir blo­gų. Mū­sų šven­tas už­da­vi­nys – auk­lė­ti bū­si­mas kar­tas, kad ge­rų žmo­nių bū­tų dau­giau, o blo­gi žmo­nės ne­tu­rė­tų pro­gos pa­si­reikš­ti, kaip tai bu­vo anuo me­tu. Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Nuo­šir­džiai dė­ko­ju T. Ja­fe­tui.

Mie­lie­ji, pra­bė­go iš­ti­si de­šimt­me­čiai nuo ta­da, kai prieš 70 me­tų Lie­tu­vos že­mė rau­do­jo sa­vo vai­kų. Šian­dien vėl lais­vo­je, ne­pri­klau­so­mo­je Lie­tu­vo­je už­au­go nau­ja kar­ta, jau­na kar­ta, ku­ri apie trė­mi­mus, žu­dy­nes su­ži­no iš pa­sa­ko­ji­mų, nuo­trau­kų, per­skai­to kny­go­se. Džiau­giuo­si ir di­džiuo­juo­si mū­sų jau­ni­mu, ku­ris ne­abe­jin­gas sa­vo vals­ty­bės pra­ei­čiai, ku­ris ja ak­ty­viai do­mi­si ir sau­go is­to­ri­nę at­min­tį. Kaip ži­no­me, jau­ni­mo eks­pe­di­ci­jos nuo­lat vyks­ta į trem­ties vie­tas, tvar­ko to­li nuo tė­vy­nės am­ži­no po­il­sio at­gu­lu­sių mū­sų tė­vy­nai­nių ka­pus, at­sta­to griū­van­čius ant­ka­pių kry­žius.

Sa­vo min­ti­mis, iš­gy­ve­ni­mais ir pa­tir­ti­mi pa­si­da­ly­ti su šio mi­nė­ji­mo sve­čiais ir kar­tu su sa­vo ben­dra­am­žiais kvie­čiu 2010 m. eks­pe­di­ci­jos „Mi­si­ja – Si­bi­ras“ da­ly­vį Pau­lių Mie­že­lį. (Plo­ji­mai)

2010 m. eks­pe­di­ci­jos „Mi­si­ja – Si­bi­ras“ da­ly­vio P. Mie­že­lio kal­ba

 

P. MIEŽELIS. Di­džiai ger­bia­mi ir mie­li po­sė­džio da­ly­viai! Pa­sau­ly­je yra bu­vę ste­buk­lų, kai bū­rys skir­tin­go­mis kal­bo­mis kal­ban­čių žmo­nių klau­sy­da­mie­si to pa­ties teks­to su­pra­to jį, tar­si jis bū­tų skam­bė­jęs kiek­vie­no jų gim­tą­ja kal­ba. Ne­ga­na to, kiek­vie­nas klau­sy­da­mas tų pa­čių žo­džių gir­dė­jo tai, kas jam bu­vo svar­biau­sia ir ką jam rei­kė­jo iš­girs­ti, lyg į kiek­vie­ną bū­tų kreip­ta­si as­me­niš­kai.

„Mi­si­ja – Si­bi­ras“ yra vie­nas to­kių ste­buk­lų. Leis­ki­te at­skleis­ti ko­dėl. Į eks­pe­di­ci­jas „Mi­si­ja – Si­bi­ras“ vyks­ta jau­nuo­liai, at­spin­din­tys vi­są Lie­tuvos jau­ni­mo įvai­ro­vę. Jie ten vyks­ta tvar­ky­ti trem­ti­nių ka­pa­vie­čių. Kad ir ko­kie skir­tin­gi bū­na šie jau­nuo­liai, Si­bi­ras pa­lie­čia kiek­vie­ną ir ne­pa­lie­ka abe­jin­gų trem­ti­nių au­kai. Iš­vy­kę į eks­pe­di­ci­ją žmo­nės vi­sas tas die­nas Si­bi­ro pla­ty­bė­se gir­di dau­gy­bę gar­sų, ku­rie ly­dė­jo ir trem­ti­nių var­go die­nas. Mes gir­dė­jo­me rie­dan­čio trau­ki­nio ra­tų dun­dė­ji­mą, ant ap­leis­to ka­po iš­au­gu­sį me­dį pjau­nan­čio pjūk­lo džy­ra­vi­mą, kry­žių skap­tuo­jan­čio kal­to pok­šė­ji­mą, šil­dan­čios ir ra­mi­nan­čios ug­nies sprag­sė­ji­mą, po dar­bo die­nos ga­lan­da­mo kir­vio brū­ža­vi­mą, į nau­ją ka­pi­nių tvo­rą ka­la­mo vi­nies cak­sė­ji­mą; klau­sė­mės iš­ny­ku­sia­me trem­ti­nių kai­me gė­les ren­kan­čių mer­gai­čių trau­kia­mos liau­dies dai­nos; gir­dė­jo­me ta­ria­mus pa­vie­nius Si­bi­re už­au­gu­sių naš­lai­čių at­min­ty­je iš­li­ku­sius lie­tu­viš­kus žo­džius ir be ga­lo iš­kal­bin­gą švie­sios Si­bi­ro nak­ties ty­lą.

Vi­sais šiais gar­sais mums kiek­vie­nam as­me­niš­kai kal­bė­jo Is­to­ri­ja. Ta is­to­ri­ja, ku­rios at­mi­ni­mą pa­gerb­ti šian­dien esa­me čia su­si­rin­kę.

Si­bi­re kiek­vie­nas įdė­miai klau­sė­mės Is­to­ri­jos žo­džių sa­vo šir­di­mi ir ap­mąs­tė­me juos pro­tu, nes ši is­to­ri­ja nė­ra vien pra­ei­tis. Įvy­kiai prieš sep­ty­nias­de­šimt me­tų lė­mė, kad da­bar gy­ve­na­me bū­tent taip, o ne ki­taip. To­dėl, kad ši is­to­ri­ja nė­ra tik apie se­no­lius. Si­bi­ro trem­tis tuo­met pa­lie­tė ir mū­sų ben­dra­am­žių gy­ve­ni­mus. Jų pa­vyz­dys ir ne­pa­lauž­tas ti­kė­ji­mas įkve­pia mus įveik­ti šian­die­nos iš­šū­kius, o svar­biau­sia, kad ši is­to­ri­ja yra gy­va. Ir ji gy­vuos mu­my­se, nes jau­ni­mui bran­gi ši au­ka už lais­vę, ku­ria gy­ve­na­me.

Jau šeš­tus me­tus „Mi­si­ja – Si­bi­ras“ da­ly­viai vyks­ta į ato­kias trem­ti­nių gy­ven­vie­tes, kad, tvar­ky­da­mi Si­bi­ro že­mėn at­gu­lu­sių mū­sų tau­tos kan­ki­nių ka­pa­vie­tes, iš­reikš­tų pa­gar­bą nu­ken­tė­ju­sie­siems nuo rep­re­si­jų prieš Lie­tu­vos gy­ven­to­jus ir pa­si­ruoš­tų vyk­dy­ti pa­grin­di­nę sa­vo mi­si­ją: grį­žus į Lie­tu­vą ke­liau­ti po mo­kyk­las ir pa­sa­ko­ti moks­lei­viams apie trem­tį. Jau­nuo­lių dė­me­sys ir su­si­ža­vė­ji­mas by­lo­ja, kad Lie­tu­vos jau­ni­mas yra pa­trio­tiš­kas, o mū­sų mi­si­ja – pras­min­ga. Tai ska­ti­na vi­sus mus dar uo­liau da­lin­tis Si­bi­re pa­tir­ta is­to­ri­ja, kad kuo dau­giau jau­nų lie­tu­vai­čių at­ras­tų sau tin­ka­mus žo­džius ir dar­bus iš­reikš­ti sa­vo pa­trio­tiš­ku­mui. Ačiū. (Plo­ji­mai)

PIRMININKĖ. Dė­ko­ju Pau­liui. O šio­je sa­lė­je yra ir šiais me­tais į mi­si­ją vyk­sian­tys Lie­tu­vos jau­nuo­liai, ku­rie tęs pra­dė­tą dar­bą: tvar­kys mū­sų trem­ti­nių ka­pus, su­si­tiks su vie­tos lie­tu­viais. Dė­ko­ja­me jiems ir lin­ki­me iš­tver­mės, stip­ry­bės at­lie­kant šią tik­rai svar­bią mi­si­ją.

Mie­lie­ji, mū­sų iš­kil­min­gas mi­nė­ji­mas ei­na į pa­bai­gą. Šian­dien pri­si­mi­nė­me itin skau­džius mū­sų žmo­nėms ir vals­ty­bei įvy­kius, pa­ger­bė­me di­dži­ą­sias 1941-ųjų Lie­tu­vos gy­ven­to­jų au­kas, ta­čiau ne vel­tui šią die­ną va­di­na­me ne tik ge­du­lo, bet ir vil­ties die­na. Mi­nė­da­mi ir pri­si­min­da­mi is­to­ri­nius skau­du­lius, pri­va­lo­me žvelg­ti į ry­to­jų ir dė­ti vi­sas pa­stan­gas, kad to­kia tra­giš­ka is­to­ri­ja dau­giau nie­ka­da nie­ka­da ne­pa­si­kar­to­tų. Dė­ko­ju vi­siems, ku­rių dar­bai ir pa­stan­gos tar­nau­ja šiam kil­niam tiks­lui. Lin­kiu vi­siems nu­ken­tė­ju­sie­siems bei jų ar­ti­mie­siems svei­ka­tos, stip­ry­bės ir sėk­mės. Dė­ko­ju mi­nė­ji­mo sve­čiams ir kvie­čiu vi­sus da­ly­vau­ti ki­tuo­se ren­gi­niuo­se, skir­tuo­se Lais­vės gy­ni­mo ir di­džių­jų ne­tek­čių at­mi­ni­mui.

M. STROLYS (Sei­mo po­sė­džių sek­re­to­ria­to kon­sul­tan­tas). Jos Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tė!

PIRMININKĖ. Iš­kil­min­gą mi­nė­ji­mą bai­gė­me. Vi­siems dar kar­tą la­bai dė­ko­ju. Kvie­čiu pir­miau­sia į Ne­pri­klau­so­my­bės aikš­tę, o po to da­ly­vau­ti ki­tuo­se ren­gi­niuo­se.

Sa­vo ko­le­goms Sei­mo na­riams pri­me­nu, kad 15.00 val. ren­ka­mės į mū­sų kas­die­ni­nio dar­bo ple­na­ri­nių po­sė­džių sa­lę, ren­ka­mės į va­ka­ri­nį ple­na­ri­nį po­sė­dį. Dė­ko­ju ir gra­žios, pra­smin­gos die­nos.

Dė­me­sio! In­for­ma­ci­ja: pa­mes­tas Gied­ros Ku­da­raus­kie­nės pa­sas. Pra­šom pri­ei­ti, pa­duo­sim. (Skam­ba mu­zi­ka)


 

 



* Santrumpų reikšmės: KPF – Krikščionių partijos frakcija; TS‑LKDF – Tėvynės sąjungos-Lietuvos krik­š­čio­nių demokratų frakcija.