LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

JURIDINIO SKYRIAUS IŠVADA

 

1997 06 11 Nr. P-521

Vilnius

 

Dėl Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 46 straipsnio papildymo įstatymo projekto

 

 


 

 

 

            Įstatymo projektą pateikė Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

            Alternatyvių įstatymo projektų Seimo Juridiniame skyriuje negauta.

            Vertinant įstatymo projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų:

 

            1. Įstatymo projekte siūloma nustatyti, jog tvirtindamas  sandorius, notaras privalo patikrinti ar jie nepažeidžia vaiko interesų. Ši formuluotė turėtų būti patikslinta atsižvelgiant į tai, kad pagal Civilinio kodekso 40 str. sandoriais yra įvairūs teisiniai veiksmai, kuriais siekiama sukurti, pakeisti arba panaikinti civilines teises ar pareigas. Todėl tokiais veiksmais gali būti ne tiktai sutarčių sudarymas bet ir vienašaliai sandoriai, pavyzdžiui testamentas. Pagal įstatymo projekto formuluotę net ir tokiais atvejais notaras privalo tikrinti ar testamentas nepažeidžia vaiko teisių. Norint išvengti galimos teisės normų kolizijos kartu su šiuo projektu  reikėtų pateikti ir kai kurių Civilinio kodekso normų (pvz., dėl paveldėjimo pagal testamentą - Civilinio kodekso 575 str.) pakeitimo ir papildymo projektą. 

 

            2. Uždedant notarui pareigą patikrinti ar sandoris nepažeidžia vaikų teisių, nepalieka jų be gyvenamojo būsto, minimalių lėšų, globos, rūpybos,  įstatyme reikėtų aiškiau nustatyti, kokiais dokumentais remiantis notaras turi teisę tvirtinti tam tikrus sandorius, kurie susiję su vaikų teisių apsauga.  Projekte rašoma, jog notaras apie tai gaus informaciją (išvadą) iš vaikų teisių apsaugos tarnybos. Ne visai aišku, ar ši informacija (išvada) ir  bus tuo vieninteliu dokumentu, kuriuo remdamasis notaras turės  patikrinti ar nepažeistos vaikų teisės? Ar iš tiesų notarui pakaks šios išvados? Gramatiškai aiškinant projekte vartojamą formuluotę “notarai patikrina”,  galima daryti prielaidą, jog jos turinys yra platesnis negu vien tik iš vaikų teisių apsaugos tarnybos gautos informacijos (išvados) įvertinimas.

            Kita vertus, iš įstatymo projekto neaišku, kokius veiksmus turės atlikti notaras, kokių papildomų dokumentų jis galės reikalauti tais atvejais, kai notarui atrodys, jog sandoris pažeidžia vaiko teises.

            3. Projekte neįtvirtinta Lietuvos Respublikos vaikų teisių apsaugos pagrindų įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje numatyta speciali nuostata, kad teisių apsaugos institucijos išvada dėl būsto įkeitimo, perdavimo arba dovanojimo būtina tiktai tada, kai tėvai arba kiti teisėti nepilnamečio vaiko atstovai netinkamai vykdo arba nevykdo Pagrindų įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Tai rodo, kad tais atvejais, kai nėra faktų, kad tėvai ar kiti teisėti vaiko atstovai nevykdo Pagrindų įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų, nereikalinga vaikų teisių apsaugos institucijos išvados, kad būsto įkeitimo, pardavimo arba dovanojimo sutartys neprieštarauja vaiko interesams. Šiuo atveju išvada jei ji reikalinga, turėtų būti kitokia.

 

 

 


 

Juridinio skyriaus vyresn.konsultantas                                                                       J.Orlauskas

 

Juridinio skyriaus vyresn.konsultantas                                                                       P.Skaisgiris

 

Sutinku:Juridinio skyriaus vedėjas                                                                          V.Sinkevičius