AIŠKINAMASIS RAŠTAS

dėl Lietuvos Respublikos Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo projekto

 

 

Lietuvos Respublikos mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo tikslas - ekonominėmis priemonėmis skatinti teršėjus mažinti aplinkos teršimą, įdiegiant naujas mažiau taršias technologijas ar statant valymo įrenginius bei naudojant mažiau kenksmingas medžiagas. Taip pat mokesčių pagalba sukaupti lėšas aplinkosauginių priemonių įgyvendinimui.

Šiame įstatymo projekte nustatyta nauja apmokestinimo už teršiančių medžiagų išmetimą į aplinką tvarka. Pagrindinis dėmesys skiriamas pagrindinėms ir gausiausiai Lietuvoje išmetamoms teršiančioms medžiagoms. Jų išmetimų mažinimas bus skatinamas ekonominiais svertais - nustatant šioms medžiagoms individualius mokesčio už taršą tarifus.

Sunkiau kontroliuojamos teršiančios medžiagos yra suklasifikuotos pagal poveikį aplinkai į keturias oro ir keturias vandens teršalų klases, nustatant tarifus tik šioms klasėms.

Pagal šį įstatymo projektą, visiems teršėjams bus taikomi du mokesčių už aplinkos teršimą tarifai: pagrindinis tarifas - už leidime nustatytus neviršijančius normatyvų kiekius ir baudos tarifas - už nustatytą normatyvą viršytą teršiančių medžiagų, išmetamų į aplinką, kiekį.

Iki šio Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo projekto parengimo, pagrindinės nuostatos reglamentuojančios mokesčių už aplinkos teršimą mokėjimą, buvo pateiktos 1991 m. priimtame Lietuvos Respublikos mokesčių už aplinkos teršimą įstatyme, Aplinkos apsaugos ministerijos kartu su Finansų ministerija patvirtintoje Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo taikymo instrukcijoje. Priėmus naujai parengtą Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymą, reikės nustatyti mokesčio tarifus, sudaryti apmokestinamų teršiančių medžiagų sąrašą, pakeisti Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo taikymo instrukciją ir indeksavimo tvarką.

Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymas susijęs su Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo ir Aplinkos apsaugos įstatymais. Priėmus šį įstatymą minėtų įstatymų keisti nereikės.

Įsigaliojus Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymui, neigiamų padarinių nenumatoma. Šio įstatymo įsigaliojimas taip pat nesudarys sąlygų korupcijai.

Priėmus Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos parengs ir patvirtins tokius šio įstatymo įgyvendinimui reikalingus poįstatyminius teisės aktus:

             Mokesčių už aplinkos teršimą tarifus ir koeficientus.

             Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo taikymo instrukciją.

             Apmokestinamų atmosferą ir vandenį teršiančių medžiagų sąrašą.

Lietuvos Respublikos mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo projektui parengti Aplinkos apsaugos ministerijos buvo sudaryta tarpinstitucinė darbo grupė.

 

 

 

Įstatymo projektas suderintas su Ūkio, Susisiekimo, Žemės ir miškų ūkio, Finansų, Valdymo reformų ir savivaldybių, Europos reikalų ir Teisingumo ministerijomis. Iš dalies įvertintos pastabos ir pasiūlymai gauti iš Inžinierinės ekologijos ir Lietuvos savivaldybių asociacijų.

Mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos ir kitus dokumentus.

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: mokesčiai už teršimą, ekonominės priemonės.

 

 

 

 

 

 

Viceministras                                                                                                  D. Lygis