AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO 3, 6, 7, 16, 19, 21 STRAIPSNIŲ IR PENKTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys

Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 3, 6, 7, 16, 19, 21 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18 straipsnių, antrojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo priedo papildymo įstatymo nuostatas, siekiant patikslinti Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nuostatas ir supaprastinti apskaitos registrų saugojimo reikalavimus.

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Atsižvelgiant į Dokumentų ir archyvų įstatymo pakeistas nuostatas, įstatymo projekte nuoroda „Archyvų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybėskeičiama į nuorodą „Lietuvos vyriausiasis archyvaras“.

Atsižvelgiant į Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą įstatymo projekte tikslinamos nuostatos dėl viešojo sektoriaus subjektų. Kartu tikslinamos įstatymo nuostatos dėl apskaitos registrų saugojimo. Numatoma, kad apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi užtikrinant autentiškumą, patikimumą ir prieinamumą visą jų saugojimo laiką nebenustatant reikalavimo techninėmis priemonėmis rengiamus apskaitos registrus saugoti atspausdinus.

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Buhalterinės apskaitos įstatyme nustatyta, kad apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi laikantis Archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų dokumentų saugojimo terminų. Buhalterinės apskaitos įstatyme nustatyta, kad apskaitos duomenis kompiuterinėse laikmenose galima saugoti tik tuo atveju, kai yra atspausdinti apskaitos registrai.

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projekte siūloma suderinti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas su Dokumentų ir archyvų įstatymo pakeistomis nuostatomis, nuorodą „Archyvų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybėskeičiant į nuorodą „Lietuvos vyriausiasis archyvaras“.

Įstatymo projekte siūloma išbraukti nuostatą dėl apskaitos tvarkos taikantiems viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus nustatymo kaip perteklinę, nes įstatymo 3 straipsnio 5 dalis nustato, kad viešojo sektoriaus subjektai, tvarkydami apskaitą, vadovaujasi viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais, kuriuos tvirtina ir „Valstybės žiniose“ skelbia Finansų ministerija. Atsižvelgiant į Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme apibrėžtą viešojo sektoriaus subjekto sąvoką siūloma išbraukti Buhalterinės apskaitos įstatymo 6 straipsnio 6 ir 7 dalyse, 7 straipsnio 2 dalyje žodžius „išskyrus įmones, priskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, ir Lietuvos banką“, kadangi minėti subjektai nėra viešojo sektoriaus subjektai.

Atsižvelgiant į didelėms įstaigoms ir įmonėms tenkančią administracinę naštą dėl nustatytų reikalavimų apskaitos registrams, siūloma tikslinti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas dėl apskaitos registrų saugojimo. Pvz., Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pensijų įmokų mokėjimo registrai yra ypač didelės apimties ir atspausdinti registrai sudaro apie 11000 A4 formato lapų kiekvieną mėnesį. Todėl, atsižvelgiant į informacinių technologijų galimybes ir į tai, kad reikalavimo saugoti atspausdintus apskaitos registrus išlaidos viršija jų teikiamą naudą (atspausdinti apskaitos registrai nėra apsaugoti nuo sugadinimo, vagystės, gaisro ar pan.), siūloma nustatyti, kad apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi užtikrinant autentiškumą, patikimumą ir prieinamumą visą jų saugojimo laiką, ir nebereikalauti techninėmis priemonėmis rengiamus apskaitos registrus saugoti atspausdinus. Atsižvelgiant į tai, tikslinama Buhalterinės apskaitos įstatymo 16 straipsnio 3 dalis, naikinant reikalavimą, kad apskaitos registrą turi pasirašyti jį sudaręs asmuo, nes pagal Buhalterinės apskaitos įstatymą už apskaitos organizavimą atsako ūkio subjekto vadovas, o už buhalterinių įrašų teisingumą atsako vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba struktūrinio padalinio, tvarkančio apskaitą, vadovas, arba kiti įstatyme nurodyti asmenys, kurie tvarko ūkio subjekto apskaitą. Pažymėtina, kad tokios institucijos kaip Valstybės kontrolė ir Valstybinė mokesčių inspekcija pritaria ir palaiko patikslintas nuostatas dėl apskaitos registrų saugojimo.

Kartu patikslinami penktojo skirsnio ir 21 straipsnio pavadinimai ir 21 straipsnio 2 dalis, nustatant ūkio subjekto vadovo atsakomybę už apskaitos registrų išsaugojimą.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai priimtas įstatymo projektas neturės.

7. Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymas turės teigiamą įtaką verslo sąlygoms – bus supaprastinti apskaitos registrų saugojimo reikalavimai ir sumažintos apskaitos registrų saugojimo išlaidos.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Priėmus teikiamą įstatymo projektą, pakeisti ar panaikinti galiojančių teisės aktų nereikės.

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Įstatymui įgyvendinti lydimieji aktai nereikalingi.

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektas Vyriausybės teisėkūros taisyklių nustatyta tvarka pateiktas derinti suinteresuotoms institucijoms.

14. Įstatymo projekto autorius, įstatymo projekto iniciatoriai

Projektą parengė Finansų ministerijos Apskaitos metodologijos departamento (direktorė – Paulė Svorobovičienė, tel. 239 0165) Apskaitos ir audito skyriaus (vedėja – Asta Nareckaitė, tel. 239 0018) vyriausioji specialistė Rasa Stanislovaitienė, tel. 219 4423.

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „Lietuvos vyriausiasis archyvaras“, „apskaitos dokumentai“, „apskaitos registrai“.

 

 

Finansų ministrė                                                                                                         Ingrida Šimonytė