LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUMAŽINTŲ VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO SENATVĖS, NETEKTO DARBINGUMO (INVALIDUMO) IR VALSTYBINIŲ PENSIJŲ NEIŠMOKĖTOS DALIES PAGAL SOCIALINIŲ IŠMOKŲ PERSKAIČIAVIMO IR MOKĖJIMO LAIKINĄJĮ ĮSTATYMĄ GRĄŽINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2010-12-09   Nr.XIP-2748

Vilnius

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:

              1. Įstatymo projekto 1 straipsnyje siūloma apibrėžti įstatymo paskirtį ir taikymą. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto 1, 2 ir 3 straipsniuose siūlytina bendro pobūdžio formuluotes (pavyzdžiui, “praradimus, atsiradusius asmenims, kuriems dėl itin sunkios ekonominės padėties buvo sumažintos senatvės, invalidumo ar valstybinės pensijos”, “asmenims, kuriems buvo paskirta ir mokama senatvės, invalidumo ar valstybinė pensija ir kurie patyrė praradimus, atsiradusius dėl šių pensijų sumažinimo”) bei įstatymo projekte vartojamą sampratą “mechanizmas” tikslinti ir nurodyti konkretų įstatymą arba to įstatymo normas, kuriose nustatyto reguliavimo teisines pasekmes siekiama pakeisti. Antraip, šiose dalyse siūlomos nuostatos galėtų būti įvairiai interpretuojamos.

              2. Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad “praradimai, atsiradę dėl valstybinių pensijų mažinimo, kompensuojami mažesniu mastu nei praradimai, atsiradę dėl senatvės ar invalidumo pensijų mažinimo.” Šios dalies nuostatas siūlytina tikslinti, nes jos yra nenorminio pobūdžio, nustato tam tikrą principą, bet ne kompensavimo taisykles, todėl gali būti įvairiai interpretuojamos.

              3. Įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalies siūlytina atsisakyti, nes joje nurodytais konstituciniais principais būtina vadovautis nustatant bet kurį visuomeninių santykių reguliavimą. Jeigu nuostatą būtų nuspręsta palikti, formuluotė “Kompensavimo <...> mechanizmui taikomi <...> principai” tobulintina.

              4. Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad “šio įstatymo paskirtis yra pripažinti valstybės skola praradimus <...>.” Šią nuostatą bei kitas, su valstybės skolos nustatymu susijusias taisykles, reikėtų tarpusavyje derinti su Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo nuostatomis.

              Be to, įstatymo projekte nėra apibrėžtos išmokos, kurių neišmokėta dalis būtų pripažįstama valstybės skola. Pagal įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį, Vyriausybė turės nustatyti valstybės skolos dydį, tačiau neaišku, kurių išmokų neišmokėtas sumas reikėtų laikyti valstybės skola, todėl darytina prielaida, kad valstybės skolos dydis negalės būti nustatytas. 

              5. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad senatvės, invalidumo ar valstybinės pensijos praradimų kompensavimo dydžius ir kompensacijų mokėjimo tvarką bei terminus parengia ir patvirtina Vyriausybė. Iš pateiktos formuluotės nevisiškai aišku, kas yra praradimų kompensavimo dydžiai, darytina prielaida, kad čia siekiama nustatyti išmokų gavėjų teisę į visą ar dalį neišmokėtos išmokos sumos. Jeigu šioje dalyje siekiama reguliuoti asmenų teisę į neišmokėtą išmokos dalį, asmenų teises, išmokų dydžius, mokėjimo terminus reikėtų nustatyti įstatymu.

              6. Įstatymo projekto 3 straipsnyje siūloma nustatyti pareigą Vyriausybei pateikti Seimui įstatymų projektus dėl lėšų šaltinių šiame įstatyme nustatytoms kompensacijoms mokėti. Svarstytina, ar Seimui neturėtų būti pateikti Valstybės ir savivaldybių bei Valstybinio socialinio draudimo fondo atitinkamų metų biudžetų įstatymų pakeitimo įstatymų projektai.

              7. Atsižvelgiant į galiojančią terminiją, įstatymo projekte reikėtų tikslinti nurodomų išmokų pavadinimus.

              8. Įstatymo projektas tobulintinas juridinės technikos požiūriu: 1) įstatymo projekte prieš akto pavadinimą, dešinėje lapo pusėje, turi būti nuoroda „Projektas“; 2) įstatymo projekto pavadinime žodžiai “LIETUVOS RESPUBLIKOS” rašytini naujos eilutės centre; 3) vienintelė įstatymo projekto 3 straipsnio dalis nenumeruotina; 4) įstatymo projekte įstatymą skelbiančiojo asmens vardas ir pavardė nerašomi.

 

Teisės departamento direktorius                                                                      Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

J.Andriuškevičiūtė

J.Levinienė