LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS ĮSTATYMO 1, 2, 10, 11, 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO (Nr.XIP-1179(2)ES)

 

 

2010 m. birželio 23 d. Nr. 110-P-24‘6

Vilnius

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Jonas Stanevičius – Kaimo reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Antanas Baura, Jonas Jagminas, Bronius Pauža, Kazys Starkevičius, Pranas Žeimys; Kaimo reikalų komiteto biuro vedėjas – Romaldas Abugelis, patarėjai: Leonardas Michelbertas, Simantė Kairienė, sekretorė – Jolanta Zibavičiūtė.
Kviestieji asmenys: Almantas Kranauskas – Sveikatos apsaugos  ministerijos Visuomenės sveikatos departamento skyriaus vedėjas, Vidmantas Paulauskas – LR Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus pavaduotojas (l.e.p. direktorius), Arūnas Jarašius – Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Teisės ir personalo skyriaus vedėjo pavaduotojas, Andrius Burlėga – Žemės ūkio ministerijos Teisės departamento direktorius, Lina Gužienė – Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Teisės ir personalo skyriaus vedėja, Dalius Krinickas – Aplinkos ministerijos Vandenų departamentas Vandenų politikos skyriaus vedėjas, Živilė Kazakevičienė – Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus pavaduotoja, Edita Kriščiūnienė – Lietuvos Respublikos Prezidentės patarėja, Modestas Važnevičius – Žemės ūkio ministerijos Teisės departamento pirmojo teisės skyriaus vyr. specialistas, Sigitas Dimaitis – Žemės ūkio rūmų atstovas.
 

 

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Teisės departamentas

2010-05-11

 

 

 

I

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Dėl teikiamo projekto atitikties Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms teikiame šias pastabas:

1. Kadangi keičiamas įstatymas pildomas priedu, bei daromi 8 straipsnio pakeitimai, reikėtų tai nurodyti ir įstatymo pavadinime.

 

Pritarti

Komitetas siūlo įstatymo pavadinimą išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

GERIAMOJO VANDENS ĮSTATYMO 1, 2, 8, 10, 11, 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 ĮSTATYMAS“

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

1,

2

 

2

 

2. Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje reiktų išbraukti žodžius “ir ją išdėstyti taip:” Atitinkamai tikslintina ir projekto 2 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmė.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

1,

4,

6

 

 

3. Atsižvelgiant į juridinės technikos taisyklių reikalavimus, reikėtų atsisakyti projekto 1, 4 ir 6 straipsnių vienos struktūrinės dalies numeracijos.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

2

 

T

4. Projekto 2 straipsnio pavadinime vietoj žodžių “27 dalies papildymas” reiktų įrašyti žodžius “papildymas 27 dalimi”. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad keičiamas įstatymo 2 straipsnio 14 ir 27 dalis reiktų sunumeruoti.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

2

1

 

5. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje pateikiama sąvoka “geriamojo vandens tiekėjai”, kuri visiškai nedera su Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje apibrėžta “vandens tiekėjo” sąvoka. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su šiuo projektu pateiktame Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 5, 9 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIP-1178(2)) sąvoka “vandens tiekėjas” nėra tikslinama. Kadangi abu įstatymai reglamentuoja geriamojo vandens tiekimo santykius, siūlytume abiejuose projektuose nustatyti identiškas “vandens tiekėjo” sąvokas.

 

Nepritarti

Šiuo metu galiojanti teisinė sistema nesukelia neigiamų pasekmių vartotojams dėl geriamojo vandens saugos, kokybės, plėtros ir paslaugų užtikrinimo, tuo tarpu „vandens tiekėjo“ sąvokos suvienodinimas pareikalautų iš esmės peržiūrėti Geriamojo vandens ir Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymus ir jų poįstatyminius teisės aktus.

Atsižvelgiant į tai, kad Geriamojo vandens įstatymas (Žin., 2001, Nr. 64-2327) reglamentuoja geriamojo vandens saugos, kokybės kontrolę ir fasuotą vandens tiekimą, o Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymas – geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtrą ir geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų, kaip bendrojo intereso paslaugų, užtikrinimą, todėl netikslinga Geriamojo vandens ir Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymuose įtvirtinti vienodas „vandens tiekėjo“ sąvokas.

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

2

 

 

6. Projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje minimas „kitas fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis“. Abejotina, ar tokia formuluotė nesukels praktinio nuostatos taikymo problemų, apibrėžiant  fizinių asmenų, besinaudojančių judėjimo valstybėse narėse teisėmis, ratą.

 

Nepritarti

 

Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalies formuluotė atitinka Paslaugų įstatymo 2 str. pateiktą Lietuvos Respublikos tiekėjo sąvoką. Projekto teikėjų nuomone praktinio taikymo problemų neturėtų  kilti.

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

2

2

N

7. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 dalies 27 dalyje siūloma apibrėžti “ Geriamojo vandens tiekimo objekto” sąvoką, tačiau toliau projekto nuostatose (3 straipsnis) vartojama formuluotė “vandens tiekimo objekto teritorija”. Todėl, siūlytume projekte atskleisti būtent šios formuluotės turinį.

 

Pritarti

Komitetas siūlo keičiamo įstatymo 2 straipsnį papildyti nauja 27 dalimi:

 „27. Geriamojo vandens tiekimo objekto teritorija – geografiškai apibrėžta teritorija, kurioje žmonėms vartoti skirtas vanduo tiekiamas iš vieno ar daugiau vandens tiekimo šaltinių ir kurioje vandens kokybė gali būti laikoma beveik vienoda.“.

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

3

1

 

8. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 1 dalies dėstomąją dalį, reiktų papildyti ir šios dalies pakeitimų esmę. Be to, žodis “išbraukti” pakeitimų esmėje turi būti perkeltas po žodžio “dalyje”.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

3

2

 

9. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamos įstatymo 10 straipsnio 3 dalies dėstymas (kelios vienos dalies pastraipos) neatitinka teisės akto rengimo reikalavimų.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

3

 

 

10. Projekto 3 straipsniu keičiamoje įstatymo 10 straipsnio 3 ir 5 dalyse numatyti tam tikri įgaliojimai savivaldybės merui nesiderina su Vietos savivaldos įstatyme įtvirtintomis mero, kaip savivaldybės tarybos vadovo ir savivaldybę reprezentuojančio pareigūno, funkcijomis. Minėtose dalyse nustatytos funkcijos pagal savo turinį turėtų būti priskirtos savivaldybės vykdomajai institucijai.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

3

 

N

11. Nėra aiškus projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3, 5 ir 6 dalyse vartojamos formuluotės “nukrypti leidžianti nuostata (išlyga)” turinys. Siūlytume projekte atskleisti šios formuluotės turinį.

 

Pritarti

Siūloma keičiamo įstatymo 2 straipsnį papildyti nauja 28 dalimi:

 „28. Nukrypti leidžianti nuostata – leidimas ribotą laikotarpį viešai tiekti geriamąjį vandenį, kurio vienas ar keli toksiniai (cheminiai) rodikliai viršija teisės aktuose nustatytas ribines rodiklių vertes.“

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

3

 

 

12. Projekto 3 straipsniu keičiamose įstatymo 10 straipsnio 3-5 dalyse vietoj žodžių “Sveikatos apsaugos ministerijos” reiktų įrašyti žodžius “sveikatos apsaugos ministro”.

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

4

 

 

13. Iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 8 dalies nuostatų nėra aišku, ar maisto kontrolės institucija geriamojo vandens programinės priežiūros planus rengs kiekvienam geriamojo vandens tiekėjui atskirai, ar vienas planas galios visiems. Be to, nėra aišku, iš kur ši institucija gaus duomenis, į kuriuos atsižvelgdama, turėtų rengti ir tikslinti minėtus planus. Siūlytume projekto nuostatose nustatyti pareigą geriamojo vandens tiekėjams teikti maisto kontrolės institucijai informaciją, reikalingą geriamojo vandens programinės priežiūros planų rengimui.

 

Pritarti iš dalies

Komitetas pritarė LR VMVT pasiūlymui (žr. šios išvados 4 d.) ir siūlo: keičiamo įstatymo 11 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip:

„8. Vandens Geriamojo vandens tiekėjai, atsižvelgdami į geriamajam vandeniui tiekti naudojamo vandens saugą ir kokybę, nustatomus ir registruojamus geriamojo vandens saugos ir kokybės rodiklius, vandens ruošimo technologijas, vandens tiekimo įrenginių būklę, rengia ir kasmet tikslina geriamojo vandens programinės priežiūros planus ir derina juos su valstybine maisto kontrolės institucija.“

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

5

1

 

14. Projekto 5 straipsnio 1 dalis turėtų būti išskirta į atskirą straipsnį, kuris reglamentuotų įstatymo 8 straipsnio pakeitimą, 2 dalis turėtų būti prijungta prie projekto 3 straipsnio, o 3 dalis – prie projekto 4 straipsnio.

 

Pritarti

 

 

Teisės departamentas

2010-05-11

 

6

 

 

15. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies redakcija turėtų būti patikslinta, nes formuluotė “veikla yra panaikinama” yra ydinga.

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

LR Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

2010-06-23

4

 

 

Argumentai:

1. VMVT vykdo valstybinę geriamojo vandens saugos ir kokybės kontrolę, o Sveikatos apsaugos ministerija nustato geriamojo vandens saugos ir kokybės rodiklius. Be to, atkreipiame dėmesį, kad VMVT (Projekte vadinama „valstybinė maisto kontrolės institucija“) vykdo geriamojo vandens programinės priežiūros planų vykdymo kontrolę ir nėra įgaliota jų rengti, kaip nėra įgaliota rengti maisto tvarkymo subjektams jų gaminamos produkcijos savikontrolės laboratorinių tyrimų planų.

2. Už geriamojo vandens saugą ir kokybę atsako vandens tiekėjai. Informuojame, kad šiuo metu  VMVT Maisto tvarkymo subjektų sąraše yra registruota virš 2000 geriamojo vandens tiekimo subjektų. VMVT nuomone, neteisingai interpretuojama 1998 m. lapkričio 3 d. Tarybos direktyvos 98/83/EB dėl žmonėms vartoti skirto vandens 7 straipsnio 2 dalis, kurioje pažymima, kad kompetentingos institucijos visų rūšių vandeniui, skirtam žmonėms vartoti, parengia tinkamas monitoringo programas, bet ne kiekvienam geriamojo vandens tiekėjui atskirai.

 

Pasiūlymas:

          Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip:

    „8. Geriamojo vandens tiekėjai, atsižvelgdami į geriamajam vandeniui tiekti naudojamo vandens saugą ir kokybę, nustatomus ir registruojamus geriamojo vandens saugos ir kokybės rodiklius, vandens ruošimo technologijas, vandens tiekimo įrenginių būklę, rengia ir kasmet tikslina geriamojo vandens programinės priežiūros planus ir derina juos su valstybine maisto kontrolės institucija.“

 

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas

 

 

 

 

6.1. Sprendimas:  pritarti iš esmės įstatymo projektui Nr. XIP-1179(2).

6.2. Pasiūlymai: pasiūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems pritarė komitetas.

 

Pritarti  iš dalies

Siūlomas Komiteto  patobulintas įstatymo projektas Nr.XIP-1179(3).

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2010 06 16

 

 

 

 

6.1. Sprendimas: pritarti iš esmės iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIP-1179(2) ir pasiūlyti pagrindiniam komitetui projektą patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabas ir į komiteto pasiūlymus.

 

Pritarti  iš dalies

Siūlomas Komiteto  patobulintas įstatymo projektas Nr.XIP-1179(3).

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2010 06 16

3

1

 

 

 

6.2. Pasiūlymai:

Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamos 10 straipsnio 2 dalies pirmąjį sakinį išdėstyti taip:

„2. Laikinai nukrypti nuo teisės aktų reikalaujamų viešai tiekiamo geriamojo vandens kokybės rodiklių gali leisti savivaldybės meras, suderinęs vykdomoji institucija, suderinusi su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (toliau – maisto kontrolės institucija) ir apie tai iš anksto pranešęs geriamojo vandens vartotojams, jeigu“

Pritarti 

 

Siūlomas Komiteto  patobulintas įstatymo projektas Nr.XIP-1179(3).

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2010 06 16

3

2

 

 

Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamą 10 straipsnio 3 dalį  išdėstyti taip:

„3. Jei tam tikroje teritorijoje viešai tiekiamas geriamasis vanduo negali būti tiekiamas jokiais kitais priimtinais būdais, savivaldybės meras vykdomoji institucija gali leisti ribotą laikotarpį viešai tiekti geriamąjį vandenį, kurio vienas ar keli toksiniai (cheminiai) rodikliai viršija teisės aktuose nustatytuosius, jei Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija nustato, kad tokia nukrypti leidžianti nuostata (išlyga) taikoma kuo trumpesnį laiką, ne ilgiau kaip trejus metus, kuriems baigiantis Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija atlieka patikrinimą ir nustato, ar pasiekta pakankama pažanga. Jei ketinama taikyti antrąją nukrypti leidžiančią nuostatą (išlygą), Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija perduoda Europos Komisijai patikrinimo medžiagą ir nurodo savo sprendimo taikyti antrąją nukrypti leidžiančią nuostatą (išlygą) motyvus. Antroji nukrypti leidžianti nuostata (išlyga) netaikoma ilgiau kaip trejus metus.

Išskirtinėmis aplinkybėmis, gavusi savivaldybės mero vykdomosios institucijos prašymą, Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija gali prašyti Europos Komisijos leisti padaryti trečiąją nukrypti leidžiančią nuostatą (išlygą) ir taikyti ją ne ilgiau kaip trejus metus. Sprendimą dėl tokio prašymo Europos Komisija priima per tris mėnesius.

Nukrypti leidžiančios nuostatos (išlygos) netaikomos geriamajam vandeniui, kuris teikiamas prekybai buteliuose ar kitose talpose.“

Pritarti

Siūlomas Komiteto  patobulintas įstatymo projektas Nr.XIP-1179(3).

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2010 06 16

3

4

 

 

Projekto 3 straipsnio 4 dalimi keičiamą 10 straipsnio 5 dalį  išdėstyti taip:

„5. Savivaldybės meras, pasinaudojęs vykdomoji institucija, pasinaudojusi šiame straipsnyje numatytomis nukrypti leidžiančiomis nuostatomis (išlygomis), užtikrina, kad gyventojai, kuriems turi įtakos kiekviena tokia nukrypti leidžianti nuostata (išlyga), būtų greitai ir tinkamai informuojami apie tą nukrypti leidžiančią nuostatą (išlygą) ir jos taikymo sąlygas, kad tam tikroms gyventojų grupėms, kurioms minėtos nukrypti leidžiančios nuostatos (išlygos) taikymas galėtų kelti ypatingą riziką, būtų duodami reikiami patarimai. Šie įpareigojimai netaikomi šio straipsnio 4 dalyje aprašytomis aplinkybėmis.“

Pritarti

Siūlomas Komiteto  patobulintas įstatymo projektas Nr.XIP-1179(3).

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: pritarti Kaimo reikalų komiteto patobulintam Geriamojo vandens įstatymo 1, 2, 8, 10, 11, 12 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr.XIP1179(3) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Išvadų rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Kaimo reikalų komitetas

2010-06-23

8

 

 

 

Argumentai:

          Atsižvelgiant į tai, kad teikiamo projekto 8 straipsnyje nurodytas 2010 m. liepos 1 d. terminas nerealus, todėl tikslintinas.

 

Pasiūlymas:

         Išbraukti  teikiamo įstatymo projekto 8 straipsnį:

         „8 straipsni. Įstatymo įsigaliojimas

         Šis įstatymas įsigalioja 2010 m. liepos 1 d.“

Pritarti

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto svarstymas Seime užsitęsė, tikslinga nenurodyti įstatymo įsigaliojimo datos.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu „už“

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Edmundas Pupinis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

PRIDEDAMA:

1. Komiteto siūlomas Geriamojo vandens įstatymo 1, 2, 8, 10, 11, 12 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr.XIP1179(3) – 6 lapai;

2. Komiteto siūlomas Geriamojo vandens įstatymo 1, 2, 8, 10, 11, 12 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr.XIP1179(3) lyginamasis variantas – 7 lapai.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Edmundas Pupinis