LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO NETEKUS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 (XIP-2242)

 

2010 m. birželio 23 d. Nr.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, Komiteto pirmininko pavaduotojas Julius Sabatauskas, Komiteto nariai: Česlovas Vytautas Stankevičius, Konstantas Ramelis, Rūta Rutkelytė, Vytautas Gapšys, Remigijus Žemaitaitis, Gintaras Steponavičius, Vidmantas Žiemelis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Virginijus Kanapinskas, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Loreta Zdanavičienė, Rita Varanauskienė. Komiteto biuro padėjėjos Aidena Bacevičienė ir Jurgita Janušauskienė.

Kviestieji asmenys: Ministro Pirmininko tarnybos Teisės skyriaus patarėjas Edvardas Žukauskas, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos viceministrė Audra Mikalauskaitė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo departamento Darbo santykių ir apmokėjimo skyriaus vedėjo pavaduotoja Laimutė Višinskienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Valstybinės teisės skyriaus vedėja Jurgita Meškienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. D.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2010-06-17

 

 

 

Vertinant teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šią:

Teikiamu projektu siūloma pripažinti netekusiu galios Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą, kuriuo laikinai, iki 2011 m. sausio 1 d., buvo nustatyti sumažinti valstybės tarnautojų pareigybių kategorijų pareiginių algų koeficientai. Pripažinus netekusiu galios minėtą įstatymą, t. y. panaikinus numatytą terminą, iki kurio pabaigos būtų taikomi sumažinti valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientai, susidarytų situacija, kada valstybės tarnautojų atlyginimų (pareiginių algų koeficientų) sumažinimas būtų nustatytas formaliai neapibrėžtam laikotarpiui. Projekte neišdėstytos jokios nuostatos, numatančios, jog  kiekvienais metais įvertintinus valstybės ekonominę ir finansinę padėtį ir, konstatavus valstybėje susidariusios ypatingos situacijos pabaigą ir sukaupus lėšas, leidžiančias valstybei įvykdyti prisiimtus įsipareigojimus, būtų teikiamas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo, atkuriančio buvusį teisinį reglamentavimą, pakeitimo projektas, kas numatyta Valstybės tarnybos įstatymo 25 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymo
2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr. XIP-2243)
3 straipsnyje, atitinkamose projektų Reg.Nr.XIP-2244 – XIP-2254 nuostatose. Todėl galima daryti išvadą, jog šiuo Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios  įstatymo projektu (Reg. Nr. XIP-2242) siekiama ne pratęsti valstybės tarnautojų kategorijų pareiginių algų koeficientų laikiną sumažinimą (kaip nurodoma projektų Reg.Nr.XIP-2242- XIP-2250 aiškinamajame rašte), o šiuos koeficientus sumažinti neribotam laikui.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Abejotina, ar toks siūlymas atitiktų konstitucinį teisinės valstybės principą, kuris apima ir teisėtų lūkesčių apsaugos principą, proporcingumo principą, kurių turinį valstybės tarnautojų atlyginimų mažinimo kontekste Konstitucinis Teismas yra išaiškinęs konstitucinėje doktrinoje (2004 m. gruodžio 13 d., 2009 m. gruodžio 11 d. nutarimai, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas).

Siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendime išdėstytų konstitucinės doktrinos nuostatų, susijusių su atlyginimo už darbą mažinimo principais. Konstitucinis Teismas pabrėžė, kad teisinis reglamentavimas, pagal kurį mažinamas valstybės tarnautojų atlyginimas, turi būti grindžiamas aplinkybėmis, liudijančiomis apie tokios itin sunkios ekonominės,finansinės padėties valstybėje susidarymą. Konstitucinis biudžetinių metų institutas suponuoja tai, kad valstybėje susidarius ypatingai situacijai (kilus ekonomikos krizei ir kt.), dėl kurios valstybės ekonominė ir finansinė padėtis pakinta taip, kad inter alia nėra užtikrinamas lėšų, būtinų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų finansuojamų institucijų pareigūnų ir valstybės tarnautojų (kitų darbuotojų, kuriems už darbą  apmokama iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų) atlyginimams už darbą mokėti, sukaupimas ir dėl to teisinis reguliavimas turi būti koreguojamas mažinant minėtų asmenų atlyginimus, mažinti atlyginimus galima ne ilgiau kaip vieniems biudžetiniams  metams. Iš konstitucinio biudžetinių metų instituto įstatymų leidėjui kyla pareiga svarstant bei tvirtinant kitų metų valstybės biudžetą iš naujo įvertinti realią valstybėje susiklosčiusią ekonominę, finansinę padėtį ir spręsti, ar ji vis dar yra itin sunki, inter alia ar pajamų į valstybės biudžetą surinkimas vis dar yra taip sutrikęs, kad dėl to valstybė negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų ir todėl kitiems

 

 

 

 

 

 

 

 

biudžetiniams metams turi būti nustatomas toks teisinis reguliavimas, pagal kurį būtų mokami sumažinti atlyginimai.

Atsižvelgiant į tai, manytume, kad Konstitucinio Teismo doktriną atitiktų toks teisinis reglamentavimas, pagal kurį Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymas būtų ne pripažįstamas netekusiu galios, o tiesiog minėto įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje numatytas teisės normos įsigaliojimas nukeliamas į kitų biudžetinių metų pradžią – 2012 m. sausio 1 d.

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą Nr. XIP-2242, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus, taip pat į Komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto

nuomonė

Str.

Str. d.

P.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas,

2010-06-23

 

 

 

I

Argumentai:

Išdėstyti Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2010-06-17 išvadoje.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS“.

Pritarti

 

 

1

 

 

 

Argumentai:

Išdėstyti Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2010-06-17 išvadoje.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 3 straipsnio 2 dalies pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 2 dalį vietoj skaičių „2011“ įrašyti skaičius „2012“ ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2012 m. sausio 1 d.“.

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai:  6 už;  1 susilaikė.

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                               Stasys Šedbaras