LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO NETEKUS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 (Nr. XIP-2242)

 

2010 m. birželio 23 d.  Nr. 103-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. J. Dagys – komiteto pirmininkas, R. Baškienė, A. Dumbrava, D. Jankauskas, E. Jonyla, V.V.Margevičienė, A.Čaplikas  vietoj A. Meliano, A. Sysas, I.Valinskienė, A.Vidžiūnas, M. Zasčiurinskas;

komiteto biuras: komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė, komiteto biuro patarėjos A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, R. Molienė, komiteto biuro padėjėja D.Šimienė;

kviestieji asmenys: M. Dagys -  Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos teisininkas, A.Gratulevičienė – Ministro Pirmininko tarnybos Socialinės aplinkos reformų skyriaus vedėja, R. Kisielienė - Lietuvos valstybės tarnybos profesinės sąjungos pirmininkės pavaduotoja, S. Kulpina - Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos skyriaus vedėja,  A. Mikalauskaitė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, I. Petraitienė – Lietuvos valstybės tarnybos profesinės sąjungos pirmininkė, L. Višinskienė- Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo santykių ir apmokėjimo skyriaus vedėjo pavaduotoja,  E.Žukauskas - Ministro Pirmininko tarnybos Teisės skyriaus patarėjas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas

2010-06-18

 

 

 

Teikiamu projektu siūloma pripažinti netekusiu galios Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą, kuriuo laikinai, iki 2011 m. sausio 1 d., buvo nustatyti sumažinti valstybės tarnautojų pareigybių kategorijų pareiginių algų koeficientai. Pripažinus netekusiu galios minėtą įstatymą, t.y. panaikinus numatytą terminą, iki kurio pabaigos būtų taikomi sumažinti valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientai, susidarytų situacija, kada valstybės tarnautojų atlyginimų (pareiginių algų koeficientų) sumažinimas būtų nustatytas formaliai neapibrėžtam laikotarpiui.

                Projekte neišdėstytos jokios nuostatos, numatančios, jog  kiekvienais metais įvertintinus valstybės ekonominę ir finansinę padėtį ir, konstatavus valstybėje susidariusios ypatingos situacijos pabaigą ir sukaupus lėšas, leidžiančias valstybei įvykdyti prisiimtus įsipareigojimus, būtų teikiamas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo, atkuriančio buvusį teisinį reglamentavimą, pakeitimo projektas, kas numatyta Valstybės tarnybos įstatymo 25 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr. XIP-2243) 3 straipsnyje, atitinkamose projektų Reg.Nr.XIP-2244 – XIP-2254 nuostatose. Todėl galima daryti išvadą, jog šiuo Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios  įstatymo projektu (Reg. Nr. XIP-2242) siekiama ne pratęsti valstybės tarnautojų kategorijų pareiginių algų koeficientų laikiną sumažinimą (kaip nurodoma projektų Reg.Nr.XIP-2242- XIP-2250 aiškinamajame rašte), o šiuos koeficientus sumažinti neribotam laikui. Abejotina, ar toks siūlymas atitiktų konstitucinį teisinės valstybės principą, kuris apima ir teisėtų lūkesčių apsaugos principą, proporcingumo principą, kurių turinį valstybės tarnautojų atlyginimų mažinimo kontekste Konstitucinis Teismas yra išaiškinęs konstitucinėje doktrinoje (2004 m. gruodžio 13 d., 2009 m. gruodžio 11 d. nutarimai, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas).

Siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendime išdėstytų konstitucinės doktrinos nuostatų, susijusių su atlyginimo už darbą mažinimo principais. Konstitucinis Teismas pabrėžė, kad teisinis reglamentavimas, pagal kurį mažinamas valstybės tarnautojų atlyginimas, turi būti grindžiamas aplinkybėmis, liudijančiomis apie tokios itin sunkios ekonominės,finansinės padėties valstybėje susidarymą. Konstitucinis biudžetinių metų institutas suponuoja tai, kad valstybėje susidarius ypatingai situacijai (kilus ekonomikos krizei ir kt.), dėl kurios valstybės ekonominė ir finansinė padėtis pakinta taip, kad inter alia nėra užtikrinamas lėšų, būtinų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų finansuojamų institucijų pareigūnų ir valstybės tarnautojų (kitų darbuotojų, kuriems už darbą  apmokama iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų) atlyginimams už darbą mokėti, sukaupimas ir dėl to teisinis reguliavimas turi būti koreguojamas mažinant minėtų asmenų atlyginimus, mažinti atlyginimus galima ne ilgiau kaip vieniems biudžetiniams  metams. Iš konstitucinio biudžetinių metų instituto įstatymų leidėjui kyla pareiga svarstant bei tvirtinant kitų metų valstybės biudžetą iš naujo įvertinti realią valstybėje susiklosčiusią ekonominę, finansinę padėtį ir spręsti, ar ji vis dar yra itin sunki, inter alia ar pajamų į valstybės biudžetą surinkimas vis dar yra taip sutrikęs, kad dėl to valstybė negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų ir todėl kitiems  biudžetiniams metams turi būti nustatomas toks teisinis reguliavimas, pagal kurį būtų mokami sumažinti atlyginimai.

Atsižvelgiant į tai, manytume, kad Konstitucinio Teismo doktriną atitiktų toks teisinis reglamentavimas, pagal kurį Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymas būtų ne pripažįstamas netekusiu galios, o tiesiog minėto įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje numatytas teisės normos įsigaliojimas nukeliamas į kitų biudžetinių metų pradžią – 2012 m. sausio 1 d.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys A. Sysas

2010-06-22

 

 

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir išdėstyti taip

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS

Argumentai:

Pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnį ir išdėstyti taip       

 1 straipsnis. Įstatymo pripažinimas netekusiu galios 3 straipsnio pakeitimas

Pripažinti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą  netekusiu galios.

3 straipsnis. Įstatymo galiojimas

1. Šio įstatymo 1 straipsnis įsigalioja 2009 m. gegužės 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 20112 m. sausio 1 d.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2010-06-23

 

 

 

 

Siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą XIP-2242, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos ir Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pastabas ir pasiūlymus.

Argumentai:

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje teigiama, kad siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendime išdėstytų nuostatų, susijusių su atlyginimo už darbą mažinimo principais. Konstitucinio Teismo sprendime išdėstytas nuostatas labiau atitiktų toks teisinis reglamentavimas, pagal kurį Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymas būtų ne pripažįstamas netekusiu galios, o tiesiog minėto įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje numatytas teisės normos įsigaliojimas būtų nukeliamas į kitų biudžetinių metų pradžią – 2012 m. sausio 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO

1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

ĮSTATYMAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO

1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO

3 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. Įstatymo pripažinimas netekusiu galios

Pripažinti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą  netekusiu galios.

 

1 straipsnis. 3 straipsnio 2 dalies pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2011 m. sausio 1 d.  2012 m. sausio 1 d.“

 

Pritarti

 

2.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2010-06-23

 

 

 

 

Siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą Nr. XIP-2242, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus, taip pat į Komiteto pasiūlymus.

Argumentai:

Išdėstyti Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2010-06-17 išvadoje.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS“.

Argumentai:

Išdėstyti Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2010-06-17 išvadoje.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 3 straipsnio 2 dalies pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 2 dalį vietoj skaičių „2011“ įrašyti skaičius „2012“ ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2012 m. sausio 1 d.“.

 

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

8. Balsavimo rezultatai: 8 už, 1 prieš, 2 susilaikė.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rimantas Jonas Dagys.

PRIDEDAMA: komiteto patobulintas įstatymo projektas, įstatymo projekto lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                     Rimantas Jonas Dagys