LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO
PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO
XIP-2242
2010 m. birželio 23 d. Nr. 113-P-25
Vilnius
Kviestieji asmenys: Goda Aleksaitė Stabingienė, Ministro Pirmininko tarnybos patarėja; Marius Dagys, Lietuvos valstybės tarnybos profesinės sąjungos teisininkas; Aušra Gratulevičienė, Ministro Pirmininko tarnybos skyriaus vedėja; Rima Kiselienė, Lietuvos valstybės tarnybos profesinės sąjungos pirmininkės pavaduotoja; Audra Mikalauskaitė, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė; Irena Petraitienė, Lietuvos valstybės tarnybos profesinės sąjungos pirmininkė; Laimutė Vilčinskienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skyriaus vedėjo pavaduotoja;
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro vedėjas Bronius Kleponis; patarėjai: Algirdas Astrauskas, Danutė Budzienė, Jurgita Marcinkutė, Monika Urmonienė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2010-06-18) |
|
|
|
Vertinant teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šią: Teikiamu projektu siūloma pripažinti netekusiu galios Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą, kuriuo laikinai, iki 2011 m. sausio 1 d., buvo nustatyti sumažinti valstybės tarnautojų pareigybių kategorijų pareiginių algų koeficientai. Pripažinus netekusiu galios minėtą įstatymą, t.y. panaikinus numatytą terminą, iki kurio pabaigos būtų taikomi sumažinti valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientai, susidarytų situacija, kada valstybės tarnautojų atlyginimų (pareiginių algų koeficientų) sumažinimas būtų nustatytas formaliai neapibrėžtam laikotarpiui. Projekte neišdėstytos jokios nuostatos, numatančios, jog kiekvienais metais įvertintinus valstybės ekonominę ir finansinę padėtį ir, konstatavus valstybėje susidariusios ypatingos situacijos pabaigą ir sukaupus lėšas, leidžiančias valstybei įvykdyti prisiimtus įsipareigojimus, būtų teikiamas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo, atkuriančio buvusį teisinį reglamentavimą, pakeitimo projektas, kas numatyta Valstybės tarnybos įstatymo 25 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr. XIP-2243) 3 straipsnyje, atitinkamose projektų Reg.Nr.XIP-2244 – XIP-2254 nuostatose. Todėl galima daryti išvadą, jog šiuo Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektu (Reg. Nr. XIP-2242) siekiama ne pratęsti valstybės tarnautojų kategorijų pareiginių algų koeficientų laikiną sumažinimą (kaip nurodoma projektų Reg.Nr.XIP-2242- XIP-2250 aiškinamajame rašte), o šiuos koeficientus sumažinti neribotam laikui. Abejotina, ar toks siūlymas atitiktų konstitucinį teisinės valstybės principą, kuris apima ir teisėtų lūkesčių apsaugos principą, proporcingumo principą, kurių turinį valstybės tarnautojų atlyginimų mažinimo kontekste Konstitucinis Teismas yra išaiškinęs konstitucinėje doktrinoje (2004 m. gruodžio 13 d., 2009 m. gruodžio 11 d. nutarimai, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas). Siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendime išdėstytų konstitucinės doktrinos nuostatų, susijusių su atlyginimo už darbą mažinimo principais. Konstitucinis Teismas pabrėžė, kad teisinis reglamentavimas, pagal kurį mažinamas valstybės tarnautojų atlyginimas, turi būti grindžiamas aplinkybėmis, liudijančiomis apie tokios itin sunkios ekonominės,finansinės padėties valstybėje susidarymą. Konstitucinis biudžetinių metų institutas suponuoja tai, kad valstybėje susidarius ypatingai situacijai (kilus ekonomikos krizei ir kt.), dėl kurios valstybės ekonominė ir finansinė padėtis pakinta taip, kad inter alia nėra užtikrinamas lėšų, būtinų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų finansuojamų institucijų pareigūnų ir valstybės tarnautojų (kitų darbuotojų, kuriems už darbą apmokama iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų) atlyginimams už darbą mokėti, sukaupimas ir dėl to teisinis reguliavimas turi būti koreguojamas mažinant minėtų asmenų atlyginimus, mažinti atlyginimus galima ne ilgiau kaip vieniems biudžetiniams metams. Iš konstitucinio biudžetinių metų instituto įstatymų leidėjui kyla pareiga svarstant bei tvirtinant kitų metų valstybės biudžetą iš naujo įvertinti realią valstybėje susiklosčiusią ekonominę, finansinę padėtį ir spręsti, ar ji vis dar yra itin sunki, inter alia ar pajamų į valstybės biudžetą surinkimas vis dar yra taip sutrikęs, kad dėl to valstybė negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų ir todėl kitiems biudžetiniams metams turi būti nustatomas toks teisinis reguliavimas, pagal kurį būtų mokami sumažinti atlyginimai. Atsižvelgiant į tai, manytume, kad Konstitucinio Teismo doktriną atitiktų toks teisinis reglamentavimas, pagal kurį Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymas būtų ne pripažįstamas netekusiu galios, o tiesiog minėto įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje numatytas teisės normos įsigaliojimas nukeliamas į kitų biudžetinių metų pradžią – 2012 m. sausio 1 d.
|
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas:
1. Siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą XIP-2242, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos ir Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pastabas ir pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas |
|
|
|
Argumentai: Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje teigiama, kad siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendime išdėstytų nuostatų, susijusių su atlyginimo už darbą mažinimo principais. Konstitucinio Teismo sprendime išdėstytas nuostatas labiau atitiktų toks teisinis reglamentavimas, pagal kurį Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymas būtų ne pripažįstamas netekusiu galios, o tiesiog minėto įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje numatytas teisės normos įsigaliojimas būtų nukeliamas į kitų biudžetinių metų pradžią – 2012 m. sausio 1 d.
Pasiūlymas: Pakeisti Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „
LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS“ |
|
|
|
|
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „
1 straipsnis. 3 straipsnio 2 dalies pakeitimas Pakeisti 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja
|
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: 5 už, prieš nebuvo, 2 susilaikė.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Sabutis.
Komiteto pirmininkas Vytautas Kurpuvesas