LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINČIOMS ŠEIMOMS IR VIENIEMS GYVENANTIEMS ASMENIMS ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-1381)

2010 m. birželio 16 d. Nr. 108-P-23

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Dainius Budrys, Komiteto pirmininko pavaduotojas Julius Veselka, Komiteto nariai Vaidotas Bacevičius, Kazimieras Kuzminskas, Jurgis Razma, Rimantas Sinkevičius, Valdemaras Valkiūnas, Birutė Vėsaitė.

Komiteto biuro vedėja Regina Zabarauskienė, Komiteto biuro patarėjos Rasa Duburaitė, Gina Pajuodienė, Komiteto biuro padėjėjos Zita JodkonienėRima Petkūnienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narė Virginija Baltraitienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos, vaikų ir jaunimo departamento Piniginės paramos skyriaus vedėja Svetlana Kulpina, Lietuvos profesinių sąjungos „Solidarumas“ atstovės Kristina Krupavičienė ir Vaiva Juozapaitytė-Novickienė, registruota lobistė Dalia Mikalauskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas,

data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas, 2009-11-16

 

 

 

Įvertinę nutarimo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 2 straipsnio esmė tikslintina ir dėstytina taip: „Įstatymas įsigalioja 2010 m. sausio 1 d. ir galioja iki 2012 gruodžio 31 d.“

2. Atkreiptinas dėmesys, kad 2010 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIP-1220 valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra suplanuotos, o teikiamo įstatymo projekto nuostatos turėtų įtakos 2010  biudžetinių metų pajamoms, todėl svarstytina, ar neturėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

           3. Atsižvelgiant į juridinės technikos taisykles:

1) įstatymo projekte keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas papildytinas nuorodomis „Žin., 2006, Nr. 130-4889; 2009, Nr. 93-3963“.

2) įstatymo projekto 1 ir 2 straipsniai turi tik po vieną dalį, todėl atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. 104 patvirtintų „Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų“ 13 punktą, jos turėtų būti skaitmeniu nežymimos.

 Pritarti.

 

 

 

 

2.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos,

2009-11-30

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP−1381, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

 Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas,

data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos trišalė taryba,

2010-04-16

 

 

 

          Nepritarti Piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.XIP-1381.

 Pritarti.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas,

data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2010-02-17 nutarimas    Nr. 147

 

 

 

 

Nepritarti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1381 (toliau – įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatyme (Žin., 2003, Nr. 73-3352; 2006, Nr. 130-4889) nustatytas reikalavimas dirbti ne mažiau kaip du trečdalius maksimalios darbo laiko trukmės susijęs su nelegalaus darbo ir šešėlinės ekonomikos prevencija. Sudarius galimybę pretenduoti į piniginę socialinę paramą asmenims, kurie per laikotarpį, už kurį pajamos apskaičiuojamos, dirbo ne mažiau kaip pusę maksimalios darbo laiko trukmės, atsirastų sąlygos piktnaudžiauti valstybės teikiama pinigine socialine parama.

Įteisinus įstatymo projekte siūlomą nuostatą, galimos šios grėsmės: darbdaviams atsirastų daugiau galimybių vengti mokesčių mokėjimo įdarbinus asmenis pusei maksimalios darbo laiko trukmės, mokėti darbuotojams darbo užmokestį ir kitas su darbo santykiais susijusias išmokas, neįtrauktas į buhalterinės apskaitos dokumentus, taigi ir mažesnius mokesčius valstybei; darbuotojai dirbtų pusę maksimalios darbo laiko trukmės, o likusią dalį darbo užmokesčio gautų nelegaliai ir drauge įgytų teisę į piniginę socialinę paramą. Be to, darbuotojams, pradėjusiems dirbti pusę maksimalios darbo laiko trukmės, sumažėtų socialinės garantijos, t. y. sumažėjus socialinio draudimo įmokoms, sumažėtų asmenų gaunamos socialinio draudimo išmokos.

2. Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569) 187 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad darbuotojo valandinis atlygis arba mėnesinė alga negali būti mažesni už Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą minimalųjį valandinį atlygį ir minimaliąją mėnesinę algą ar kolektyvinėse sutartyse nustatytus didesnius negu nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės minimaliojo darbo užmokesčio dydžius, taigi įstatymo projekte siūlomos nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos darbo kodeksui.

3. Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo tikslas – teikti valstybės paramą, atsižvelgiant į nepasiturinčių šeimų ir vienų gyvenančių asmenų turtą ir pajamas, kai suaugę šeimos nariai ir vieni gyvenantys asmenys yra pasinaudoję visomis galimybėmis gauti kitų pajamų. Taigi iš darbingo amžiaus asmenų visų pirma reikalaujama, kad jie pasirūpintų visomis pajamomis, kurias gali gauti savo pastangomis, pavyzdžiui, jeigu asmuo dirba tik pusę maksimalios darbo laiko trukmės, jis turi teisę registruotis teritorinėje darbo biržoje ir ieškoti papildomo darbo, eiti antraeiles pareigas.

4. Įteisinus įstatymo projekte siūlomą nuostatą, dėl piniginės socialinės paramos kreiptųsi daugiau gyventojų. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, 2009 metų III ketvirtį ne visą darbo laiką dirbo apie 189,7 tūkst. asmenų. Atsižvelgiant į savivaldybių administracijų pateiktus duomenis apie socialinės pašalpos ir būsto šildymo išlaidų ir išlaidų vandeniui kompensacijų gavėjų skaičiaus pokytį 2007–2009 metais, taip pat į tai, kad dalis asmenų, dirbančių ne visą darbo dieną pagal šiuo metu galiojančias Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo nuostatas, jau turi teisę į piniginę socialinę paramą, o daliai šių asmenų, atsižvelgiant į jų pajamas ir turtą, piniginė socialinė parama neskiriama, manoma, kad dėl socialinės pašalpos vidutiniškai per mėnesį papildomai kreiptųsi apie 5490 asmenų, dėl kompensacijų – apie 8345 asmenys.

Vidutinė socialinė pašalpa vienam asmeniui – 217 litų, o kompensacija – 110 litų, taigi išplėtus teisę į piniginę socialinę paramą – nustačius asmenims sąlygą dirbti ne mažiau kaip pusę maksimalios darbo laiko trukmės, iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto papildomai reikėtų apie 21,07 mln. litų per metus (kartu su administravimo išlaidomis). Atsižvelgiant į valstybės finansinę būklę ekonominės krizės laikotarpiu, skirti papildomų lėšų nėra galimybės.

 Pritarti.

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas,

data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2010-04-01

 

 

 

 

Komitetas siūlo pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui pritarti pateiktam įstatymo projektui Nr.XIP-1381 ir siūlo jį patobulinti:

a) atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė;

b) Komitetas siūlo įstatymo projekto 2 straipsnį  išdėstyti:

,,2 straipsnis. Įstatymas įsigalioja

Įstatymas įsigalioja 2010 m. rugsėjo 1 d. ir galioja iki  2012 m. gruodžio 31 d. “

Nepritarti.

   Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai):  įstatymo projektą atmesti. Atsižvelgta į Vyriausybės išvadoje išdėstytas nepritarimo projektui priežastis.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai:  5  už;  3  prieš;  susilaikiusių nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjas: Valdemaras Valkiūnas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                    Dainius Budrys