AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

Dėl Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo 1, 2, 10, 11, 12 straipsnių pakeitimo projekto

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą:

1.1. Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymas (Žin., 2001, Nr. 64-2327) priimtas prieš 9 metus, kai Lietuva dar nebuvo Europos Sąjungos narė, todėl rengiant geriamojo vandens įstatymą, buvo atsižvegta ne į visas Europos Tarybos direktyvos 98/83/EB dėl žmonėms vartoti skirto vandens kokybės nuostatas.

1.2. Vykdant Europos Bendrijų Komisijos pavedimą „Dėl Europos Bendrijų Komisijos oficialaus pranešimo Nr. 2009/2298 dėl direktyvos 98/83/EB“ neteisingo perkėlimo į Lietuvos nacionalinę teisę, parengtas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo 1, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas.

1.3. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos 2010 m. vasario 17 d. rašte Nr. (27.6-82)-3-843 „Dėl geriamojo vandens įstatymo“ pateiktas pastabas dėl Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo atitikties 2009 m. gruodžio 28 d. įsigaliojusiam Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymui, kuris įgyvendina Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje nuostatas, parengtas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas.

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Užtikrinti tinkamą ir tikslų Lietuvos teisės aktų suderinamumą su Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimais.

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai:

Šiuo metu į Lietuvos nacionalinius teisės aktus neteisingai ar nepilnai perkeltas Europos Tarybos direktyvos 98/83/EB 3 ir 4 straipsnis, 7 straipsnio 2 dalis, 9 straipsnio 1, 2, 3 ir 7 dalis. Atsižvelgiant į tai, keičiama Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo 10 straipsnio 3, 4 ir 6 dalis bei 11 straipsnio 8 dalis.

Šiuo metu Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatyme nėra aiškiai išdėstytos visos trys nukrypti leidžiančios nuostatos cheminių parametrų vertėms. Pagal dabar galiojantį geriamojo vandens įstatymą, programinės priežiūros planus rengia geriamojo vandens tiekėjai, o direktyvoje numatyta, kad tai turėtų atlikti valstybės įgaliota institucija.

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Priėmus geriamojo vandens įstatymo pakeitimus, bus užtikrintas pilnas, tinkamas ir teisingas Europos Tarybos Direktybos 98/83/EB dėl žmonėms vartoti skirto vandens nuostatų perkėlimas į Lietuvos Respublikos nacionalinę teisę.

Lietuvos nacionalinių teisės aktų suderinimas su Europos Sąjungos teise užtikrins geresnę vandens vartotojų sveikatos apsaugą, bus aiškiai suformuluotos visos trys nukrypti leidžiančios nuostatos cheminių parametrų vertėms, nustatyta, kas ir į ką atsižvelgiant turėtų rengti geriamojo vandens programinės priežiūros planus.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymo projektas neturės pasekmių kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymo projektas nesusijęs su įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtra.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą:

Europos Tarybos direktyva 98/83/EB dėl žmonėms vartoti skirto vandens kokybės į nacionalinę teisę perkelta šiais teisės aktais:

1. Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymas 2001 m. liepos 10 d. Nr. IX-433 (Žin., 2001, Nr. 64-2327).

2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. liepos 23 d. įsakymas Nr. V-455 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 24:2003 „Geriamojo vandens saugos ir kokybės reikalavimai“ patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr.79-3606, 2007, Nr. 127-5194) .

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 3 d. nutarimas Nr. 1388 „Dėl vandentiekio skirstomuoju tinklu vartotojams viešai tiekiamo geriamojo vandens programinės priežiūros tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 87-3753).

4. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. liepos 17 d. įsakymas Nr. V-613 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 44:2006 „Vandenviečių sanitarinių apsaugos zonų nustatymas ir priežiūra“ patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 81-3217).

5. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. gruodžio 29. įsakymas Nr. 685 „Dėl geriamajam vandeniui ruošti ir tiekti skirtų gaminių bei procesų saugos sveikatai įvertinimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 9-325).

6. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2002 m. rugsėjo 27 d. įsakymas Nr. 476/442 „Dėl informacijos apie geriamojo vandens saugą teikimo tvarkos“ (Žin., 2002, Nr. 98-4379).

Užtikrinant tinkamą ir tikslų Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 98/83/EB dėl žmonėms vartoti skirto vandens kokybės nuostatų perkėlimą į Lietuvos nacionalinę teisę, būtina keisti:

1. Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymą 2001 m. liepos 10 d. Nr. IX-433 (Žin., 2001, Nr. 64-2327).

2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. liepos 23 d. įsakymą Nr. V-455 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 24:2003 „Geriamojo vandens saugos ir kokybės reikalavimai“ patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr.79-3606, 2007, Nr. 127-5194) .

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės aktų norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, − kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys:

Užtikrinant tinkamą ir tikslų Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 98/83/EB dėl žmonėms vartoti skirto vandens kokybės nuostatų perkėlimą į Lietuvos nacionalinę teisę, būtina keisti: Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. liepos 23 d. įsakymą Nr. V-455 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 24:2003 „Geriamojo vandens saugos ir kokybės reikalavimai“ patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr.79-3606). Šio įsakymo pakeitimo projektą rengia Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento Sveikatos stiprinimo ir kurortologijos skyriaus vyriausioji specialistė Edita Selvenytė (tel. 219 3342, el.p. [email protected]).

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai):

Įgyvendinant įstatymo projektą papildomų išlaidų Valstybės finansams nenumatoma.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Rengiant įstatymo projektą atsižvelgta į visas gautas Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Lietuvos Respublikos maisto ir veterinarijos tarnybos, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos pastabas.