AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO PROCESO KODEKSO 89, 90, 339, 342, 348, 358, 360, 362 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR KODEKSO PAPILDYMO 361, 2531 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys.

Šiuo metu baudžiamojo proceso ir bausmių vykdymo metu nėra renkama informacija apie kaltinamojo ar nuteistojo asmenybę, jo socialinę aplinką, kriminogeninius veiksnius ir kita informacija, kuri padėtų individualizuoti priežiūros priemones, taikomas nuteistiesiems, kuriems bausmės vykdymas atidedamas, lygtinai atleidžiamiems nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą, lygtinai paleidžiamiems iš pataisos įstaigų.

2. Įstatymo projekto tikslas.

Nustatyti socialinio tyrimo išvadų pateikimo teismui tvarką ir suderinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso nuostatas su Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 48, 67, 75, 77, 82, 87, 92 ir 94 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto nuostatomis.

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai.

Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodeksas (toliau vadinama – BPK) nenumato informacijos rinkimo apie kaltinamojo ar nuteistojo asmenybę, jo socialinę aplinką, kriminogeninius veiksnius ir kitos, kuri padėtų individualizuoti priežiūros priemones, taikomas nuteistiesiems, kuriems bausmės vykdymas atidedamas, lygtinai atleidžiamiems nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą, lygtinai paleidžiamiems iš pataisos įstaigų.

BPK nenustato, nuo kada skaičiuojamas bausmės vykdymo atidėjimo terminas.

Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo projekte nustatoma, kad bausmės vykdymo atidėjimą, lygtinį atleidimą nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą, lygtinį paleidimą iš pataisos įstaigų vykdys Lietuvos probacijos tarnyba. Šiai tarnybai siūloma pavesti vykdyti ir viešųjų teisių atėmimo, teisės dirbti tam tikrą darbą arba užsiimti tam tikra veikla atėmimo, viešųjų darbų, laisvės apribojimo bausmes, baudžiamojo poveikio priemones (išskyrus turto konfiskavimą ir įmokos į Nukentėjusiųjų nuo nusikaltimų asmenų fondą), auklėjamojo poveikio priemones (išskyrus atidavimą į specialią auklėjimo įstaigą).

Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo projekte nustatoma nauja probacijos sąlygų keitimo tvarka, tačiau šiuo metu BPK šie aspektai nėra nustatyti.  

4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti socialinio tyrimo išvadų, kuriose būtų informacija apie kaltinamojo ar nuteistojo asmenybę, jo socialinę aplinką, kriminogeninius veiksnius ir kita informacija, kuri padėtų individualizuoti priemonių taikymą nuteistiesiems, kuriems bausmės vykdymas atidedamas, lygtinai atleidžiamiems nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą, lygtinai paleidžiamiems iš pataisos įstaigų, pateikimo teismui tvarką. Specialistais, rengiančiais socialinio tyrimo išvadas, siūloma nustatyti probuotojus. Socialinio tyrimo išvados būtų rengiamos tik dėl asmenų, kuriems vadovaujantis Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 75 ir 92 straipsniu bausmės vykdymas gali būti atidėtas, t. y. tik dėl kaltinamų nesunkaus ar apysunkio tyčinio ar neatsargaus nusikaltimo padarymu. Taip pat numatoma, kad socialinio tyrimo išvados būtų rengiamos ir dėl asmenų, kurie rengiami lygtinai atleisti nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ar lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų. Tai užtikrintų tikslingą lygtinio atleidimo nuo bausmės prieš terminą ir lygtinio paleidimo iš pataisos įstaigų taikymą, mažinti nuteistųjų pakartotinės nusikalstamos veikos recidyvus, sudarytų sąlygas sėkmingesnei nuteistųjų resocializacijai.

Atsižvelgiant į tai, kad, vadovaujantis BPK 335 straipsniu pateikiamas vykdyti ir vykdomas tik įsiteisėjęs teismo nuosprendis, BPK 339 straipsnyje siūloma nustatyti, kad bausmės vykdymo atidėjimo terminas būtų skaičiuojamas nuo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos. Tai užtikrins vieningos praktikos teismuose, bausmės vykdymo atidėjimą prižiūrinčiose institucijoje taikymą, kadangi šiuo metu vieni skaičiuoja nuo teismo nuosprendžio (nutarties), kuriuo nuteistajam bausmės vykdymas atidedamas, paskelbimo dienos, kiti – nuo tokio nuosprendžio (nutarties) įsiteisėjimo dienos.

Suderinant kartu teikiamo Probacijos įstatymo projekto nuostatas su BPK, šio kodekso 342 straipsnyje nustatoma, kad atitinkamais atvejais nuosprendis pateikiamas vykdyti ne pataisos inspekcijoms, bet Lietuvos probacijos tarnybai.

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo, Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 48, 67, 75, 77, 82, 87, 92 ir 94 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 18, 19, 66, 90, 91, 126, 140, 154, 157, 159, 164, 179 ir 183 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir 127, 160, 161, 162 ir 163 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektais keičiami bausmės vykdymo atidėjimo, lygtinio atleidimo nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ir lygtinio paleidimo iš pataisos įstaigų taikymo ir panaikinimo pagrindai, projektu BPK 339, 358, 360 straipsniuose patikslinama minėtų institutų taikymo ir panaikinimo tvarka.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Galimas baudžiamojo proceso termino pailgėjimas 20 ir daugiau darbo dienų, kol bus parengta socialinio tyrimo išvada dėl kaltinamojo asmens, susipažinta teisme su jos turiniu. Todėl įstatymo projekte nenustatyta, kokiame baudžiamosios bylos nagrinėjimo teisme stadijoje teismas gali prašyti parengti socialinio tyrimo išvadą. Kiekvienu atveju teismas, planuodamas bylos nagrinėjimą ir atsižvelgdamas į baudžiamosios bylos medžiagą, spręs savarankiškai dėl socialinio tyrimo išvados poreikio. Be to, vadovaujantis BPK nuostatomis, bylos turėtų būti išnagrinėtos per trumpiausią laiką (BPK 44 straipsnis). Kartu pažymėtina, kad socialinio tyrimo išvadose teismui bus pateikiama informacija apie kaltinamojo ar nuteistojo asmenybę, jo socialinę aplinką, kriminogeninius veiksnius ir kita, kuri padėtų individualizuoti skiriamas pareigas, auklėjamojo ar baudžiamojo poveikio priemones. Tai sudarys sąlygas teismui parinkti tinkamiausią ir efektyviausią pareigą, auklėjamojo ar baudžiamojo poveikio priemonę, kurios įtakotų sėkmingą tolesnį nuteistojo resocializacijos procesą, mažintų nusikalstamų veikų recidyvą. Tai perspektyvoje lems teismų ir teisėsaugos institucijų darbo krūvio mažėjimą, kadangi reiks mažiau naikinti nuosprendžių, kuriais, pavyzdžiui, bausmės vykdymas atidedamas, mažės naujai daromų nusikalstamų veikų.

6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Numatoma, kad įstatymas turės teigiamos įtakos kriminogeninei situacijai, nes sudarys sąlygas individualizuoti priemones, taikomas nuteistiesiems, kuriems bausmės vykdymas atidedamas, lygtinai atleidžiamiems nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą, lygtinai paleidžiamiems iš pataisos įstaigų, užtikrinti veiksmingą šių asmenų resocializaciją, o tai leis optimaliai įgyvendinti nusikalstamų veikų prevenciją ir mažinti jų recidyvą.

Įstatymas neturės neigiamos įtakos kovai su korupcija.

7. Įstatymo įtaka verslo sąlygoms, jo plėtrai.

Projekto įgyvendinimas nesusijęs su verslo sąlygomis ir jo plėtra.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą.

Įstatymo projektas teikimas kartu su Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo, Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 48, 67, 75, 77, 82, 87, 92 ir 94 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 18, 19, 66, 90, 91, 126, 140, 154, 157, 159, 164, 179 ir 183 straipsnių pakeitimo ir 127, 160, 161, 162 ir 163 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 2, 5, 7 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4, 11 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 201 straipsniu įstatymo projektais.

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

10. Projekto atitikimas Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos teisės nuostatoms.

11. Įstatymo įgyvendinti reikalingi įstatymo lydimieji aktai.

Įstatymo įgyvendinimui reikalingi lydimieji aktai nurodyti Lietuvos Respublikos probacijos įstatymo aiškinamajame rašte.

12. Biudžeto lėšų poreikis.

Socialinio tyrimo išvadų rengimui papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, kadangi jos bus rengiamos pakartotinės nusikalstamos veikos rizikos vertinimo pagrindu. Ši metodika jau adaptuojama Lietuvoje, įgyvendinant Probacijos sistemos Lietuvoje koncepcijos įgyvendinimo priemonių planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 21 nutarimu Nr. 220 (Žin., 2007, Nr. 27-989; 2008, Nr. 61-2308). Vertinti pakartotinės nusikalstamos veikos riziką jau mokomi pataisos inspekcijų ir laisvės atėmimo vietų darbuotojai.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projektas Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka buvo derintas su Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Europos teisės departamentu prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Kalėjimų departamentu prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Valstybės tarnybos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos. Taip įstatymo projektas tobulintas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus, Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros, Teisės instituto, Mykolo Romerio universiteto, Vytauto Didžiojo universiteto Teisės fakulteto Vilniaus universiteto Teisės fakulteto, Lietuvos kalinių globos draugijos pateiktą nuomonę.

14. Įstatymo projekto autorius.

Įstatymo projektą parengė Teisingumo ministerija (Administracinės ir baudžiamosios justicijos departamento direktorė Simona Mesonienė, tel. 266 2873, Administracinės ir baudžiamosios justicijos departamento Baudžiamosios justicijos skyriaus vyriausiasis specialistas Rimvydas Laukis, tel. 266 2897).

15. Reikšmingi projekto žodžiai, kuriuos reikia įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą.

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: baudžiamasis procesas, baudžiamoji atsakomybė, baudžiamoji teisė, nusikalstama veikla, teisminis nagrinėjimas, teisminis tyrimas.

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                                              Remigijus Šimašius