LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBėS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO 38, 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-2726)

 

2010 m. kovo 25 d. Nr. 113-P-7

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Vytautas Kurpuvesas, Komiteto pirmininkas; nariai:  Danutė Bekintienė, Valentinas Bukauskas, Evaldas Jurkevičius, Liudvikas Sabutis, Leonard Talmont, Erikas Tamašauskas.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro vedėjas Bronius Kleponis; patarėjai: Danutė Budzienė, Algirdas Astrauskas, Jurgita Marcinkutė, Monika Urmonienė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2007-12-03

1,2

 

 

Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 5 ir 11 punktuose ir 39 straipsnio 4 dalyje, išdėstant Vyriausiajai rinkimų komisijai politinės partijos teikiamų dokumentų sąrašą, vartojama sąvoka “prašymas”. Atkreiptinas dėmesys, kad šis įstatymo projektas yra lydintis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo projektą (XP-2662A), kuris yra bazinis, reglamentuojant politinės kampanijos dalyvių registravimo tvarką. Šio projekto 3 ir 5 straipsniuose, rašoma, kad politinė partija Vyriausiajai rinkimų teikia “teikimą (prašymą)”. Pažymėtina, kad ši sąvoka vartojama ir galiojančioje įstatymo redakcijoje (5 straipsnio 3 dalis), politinės partijos “teikimo (prašymo)” forma yra patvirtinta Vyriausiosios rinkimų komisijos 2004 – 09 – 07 sprendimu Nr. 302 (Žin., 2004, Nr. 141-5176 ) ir buvo naudojama 2004 m. Seimo rinkimų politinėje kampanijoje. Atsižvelgus į tai, siūlytume suderinti šiuose tarpusavyje susijusiuose projektuose vartojamas tapačias sąvokas.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į 2009 06 17 Audito komiteto išvados argumentus pastarojo pasiūlymams dėl projekto XP-2726, galiojančio įstatymo 38 straipsnio 1 dalies papildymo 5 ir 11 punktais atsisakoma,  bei 39 straipsnio 4 dalies redakcija trumpinama,  todėl sąvoka nėra tikslinama

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2007-12-03

1,2

 

 

Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 38 straipsnio 5 dalies ir 39 straipsnio 4 dalies redakcijoje vietoje žodžio “kandidatus” reikia įrašyti žodžius “kandidatų sąrašą“, nes pagal to paties įstatymo 37 straipsnį bei 38 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktus (kurių keisti nesiūloma) politinė partija Vyriausiajai rinkimų komisijai visais atvejais (tiek daugiamandatėje, tiek ir vienmandatėje rinkimų apygardose) teikia keliamų “kandidatų sąrašą”.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Suderinus su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XP-2662(2), taip pat atsižvelgiant į Audito komiteto pasiūlymą , projekto 2 straipsniu keičiama 39 straipsnio 4 dalis tikslinama.

 

Pasiūlymas:

Keičiamą 39 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

,,4. Patikrinusi ir nustačiusi, kad pateikti visi šiame įstatyme numatyti pareiškiniai dokumentai ir jie atitinka šio įstatymo reikalavimus, o kandidatą kelianti partija arba save keliantis kandidatas, arba partijos iškeltas kandidatas vienmandatėje rinkimų apygardoje yra užregistruoti savarankišku politinės kampanijos dalyviu, Vyriausioji rinkimų komisija sprendimą dėl kandidato registravimo ar atsisakymo registruoti turi priimti per 10 dienų po pareiškinių dokumentų pateikimo, bet ne vėliau kaip likus 31 dienai iki rinkimų.“

3.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, 2007-12-19

 

 

*

Pastabų ir pasiūlymų dėl šio projekto nuostatų atitikties Europos Sąjungos teisei neturi.

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys Algis Kašėta, 2008-01-18

1

 

 

N

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu, atitinkamai pakeičiant tolimesnių straipsnių numeraciją:

1 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 51 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

“51 straipsnis. Draudimas papirkti rinkėjus

1. Seimo rinkimų agitacijos kampanijos metu ir rinkimų dieną Draudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai pirkti rinkėjų balsus, dovanomis ar kitokiu atlyginimu skatinti rinkėją dalyvauti arba nedalyvauti rinkimuose ir (arba) balsuoti už arba prieš vieną ar kitą kandidatą arba kandidatų sąrašą, taip pat žadėti už balsavimą atsilyginti rinkėjams po rinkimų.

2. Rinkėjų papirkimu nelaikomas spausdintos medžiagos (politinės partijos ar kandidato programos, biografijos ar kitokių informacinio turinio lankstinukų, kalendorių, atvirukų, lipdukų) bei ženkliukų, specialiai pagamintų rinkimų kampanijai ir skirtų politinei partijai ar kandidatui propaguoti, gaminimas arba neatlygintinas platinimas rinkėjams.

3. Nustatytus rinkėjų papirkimo faktus Vyriausioji rinkimų komisija gali pripažinti šiurkščiu šio įstatymo pažeidimu, dėl kurio atsiranda šio įstatymo 91 straipsnyje nurodytos pasekmės.”

Nepritarti

Argumentai:

Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsnis yra pakeistas 2008 m. balandžio 15 d. (Žin., 2008, Nr. 50-1839), kurio normos iš esmės atitinka pasiūlyme išdėstytas nuostatas.

2.

Seimo narys Algis Kašėta, 2008-01-18

4

 

 

N

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu:

“4 straipsnis. 91 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 91 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Vyriausioji rinkimų komisija pripažįsta gali pripažinti rinkimų rezultatus rinkimų apygardoje negaliojančiais, jeigu nustato, kad šio įstatymo 51 straipsnyje įtvirtinto draudimo pažeidimas ar kiti šiurkštūs šio įstatymo pažeidimai, padaryti rinkimų apylinkėje arba rinkimų apygardoje, arba dokumentų suklastojimas ar jų praradimas turėjo esminės įtakos rinkimų rezultatams, arba pagal balsų skaičiavimo protokolus ar kitus rinkimų dokumentus negalima nustatyti šių esminių rinkimų rezultatų:

1) vienmandatėje rinkimų apygardoje – kandidato, kuriam tenka mandatas, arba kandidatų, dalyvaujančių pakartotiniame balsavime;

2) daugiamandatėje rinkimų apygardoje - kandidatų sąrašų, dalyvaujančių paskirstant mandatus, arba kandidatų sąrašui tenkančių mandatų skaičių galima nustatyti tik daugiau kaip vieno mandato tikslumu.

Nepritarti

Seimo rinkimų įstatymo 91 straipsnis pakeistas 2008 m. balandžio 15 d. (Žin., 2008, Nr. 50-1839). Galiojanti redakcija:

„1. Vyriausioji rinkimų komisija gali pripažinti rinkimų rezultatus rinkimų apygardoje negaliojančiais, jeigu nustato, kad šio įstatymo 51 straipsnio 1 dalies ar kiti šiurkštūs įstatymų pažeidimai, padaryti rinkimų apylinkėje arba rinkimų apygardoje, arba dokumentų suklastojimas ar jų praradimas turėjo esminės įtakos rinkimų rezultatams, arba pagal balsų skaičiavimo protokolus ar kitus rinkimų dokumentus negalima nustatyti šių esminių rinkimų rezultatų [...]“.

Tokiu reguliavimu išreiškiamas įstatymų leidėjo ketinimas reglamentuoti aptariamus teisinius santykius taip, kad sankcijas nustatančios normos būtų proporcingos ir adekvačios teisinei situacijai.

3.

Seimo narys Algis Kašėta, 2008-01-18

 

 

 

N

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

“LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO 51, 38, 39 IR 91 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMas”

Nepritarti

Atsižvelgiama į tai, kad nepritarta 1 ir 2 pasiūlymams.

4.

Seimo narys E. Tamašauskas,

Komiteto posėdyje

11

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Audito komiteto pasiūlymą dėl įstatymo projekto papildymo straipsniu, nustatančiu įstatymo įsigaliojimo datą,

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą 11 straipsniu:

11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

  Šis įstatymas įsigalioja 2010 m. rugpjūčio 1 d.

 

 

 

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Audito komitetas,

2009 06 17

1

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad šis įstatymo projektas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XP-2662(2), kurio 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad asmenys registruotis savarankiškais politinės kampanijos dalyviais turi teisę ne vėliau kaip iki pareiškinių dokumentų pateikimo dienos,

 

Pasiūlymas:

Siūlome išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnį.

Pritarti

Argumentai:

1) pritariama siūlymui dėl projekto 1 straipsnio 1, 2 ir 3 dalių;

2) pritariama Audito komiteto nuomonei dėl įstatymo 38 str. 1 dalies  4 punkto redakcijos, ją suredagavus kalbos požiūriu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 38 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) vienmandatėse rinkimų apygardose keliamų kandidatų sąrašą kandidatų, keliamų vienmandatėse rinkimų apygardose, sąrašą;

2.

Audito komitetas,

2009 06 17

1

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo rinkimų įstatymas turi būti suderintas  su  Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu, o pastarojo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad politinės kampanijos dalyvis parengia ir teikia politinės kampanijos finansavimo ataskaitą, kurią Vyriausioji rinkimų komisija paskelbia savo interneto tinklalapyje,

 

Pasiūlymas:

Siūlome papildyti įstatymo projektą, pakeičiant įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir jį išdėstant taip:

„8) jeigu partija paskutiniuose Seimo, Europos Parlamento arba savivaldybių tarybų rinkimuose buvo iškėlusi kandidatus arba kandidatų sąrašus, ji turi teisę pateikti spaudoje paskelbtos vykdant Seimo, Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymus lėšų šaltinių ir jų panaudojimo rinkimų agitacijai atitinkamos politinės kampanijos finansavimo ataskaitos kopiją;“

Pritarta

 

3.

Audito komitetas,

2009 06 17

1

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo rinkimų įstatymas turi būti suderintas  su  Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu, o pastarojo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad politinė partija kasmet rengia ir teikia finansinių ataskaitų rinkinį, o Seimo rinkimų įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytos finansinės veiklos deklaracijos ir politinės partijos biudžeto pajamų ir jų šaltinių, išlaidų ir jų paskirties ataskaitos (pranešimo) rengimas ir teikimas nėra numatytas,

 

Pasiūlymas:

Siūlome papildyti įstatymo projektą, įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 9 punktą pripažįstant netekusiu galios.

Pritarta

 

4.

Audito komitetas,

2009 06 17

2

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad šis įstatymo projektas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XP-2662(2), kurio 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad asmenys registruotis savarankiškais politinės kampanijos dalyviais turi teisę ne vėliau kaip iki pareiškinių dokumentų pateikimo dienos,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamą įstatymo 39 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Patikrinusi ir nustačiusi, kad pateikti visi šiame įstatyme numatyti pareiškiniai dokumentai ir jie atitinka šio įstatymo reikalavimus, o kandidatą kelianti partija arba save keliantis kandidatas, arba partijos iškeltas kandidatas vienmandatėje rinkimų apygardoje, dėl kurio buvo pateiktas partijos prašymas registruoti jį savarankišku politinės kampanijos dalyviu, yra užregistruotas politinės kampanijos dalyviu, Vyriausioji rinkimų komisija sprendimą dėl kandidato registravimo ar atsisakymo registruoti turi priimti per 10 dienų po pareiškinių dokumentų pateikimo, bet ne vėliau kaip likus 31 dienai iki rinkimų.“

Pritarta

 

5.

Audito komitetas,

2009 06 17

3

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į gautus neparlamentinių politinių partijų pasiūlymus ir siekiant sudaryti palankias sąlygas rinkimuose dalyvauti visoms politinėms partijoms, nepriklausomai nuo jų finansinio pajėgumo,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnio 2 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„2. Rinkimų užstatas vienam kandidatų į Seimo narius sąrašui įregistruoti daugiamandatėje rinkimų apygardoje yra 20 10 VMDU  dydžių. Pakeičiant vieno kandidato vietą sąraše, įrašant į sąrašą naują kandidatą, užstato dydis – 1 VMDU, sujungiant kandidatų sąrašus – po 0,3 VMDU už kiekvieną sujungiamą sąrašą.“

Pritarta

 

6.

Audito komitetas,

2009 06 17

3

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo rinkimų įstatymas turi būti suderintas  su  Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu, o pastarojo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad politinės kampanijos dalyvis rengia ir teikia politinės kampanijos finansavimo ataskaitą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome  įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnio 3 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„3. Rinkimų užstatai įregistruoti kandidatų sąrašą nustatomi du kartus didesni tai partijai, kuri paskutiniuose Seimo arba savivaldybių tarybų rinkimuose buvo iškėlusi kandidatus arba kandidatų sąrašą (sąrašus) ir nepateikė spaudoje paskelbtos lėšų šaltinių ir jų panaudojimo rinkimų agitacijai atitinkamos politinės kampanijos finansavimo ataskaitos kopijos.“

Pritarta

 

7.

Audito komitetas,

2009 06 17

3

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į gautus neparlamentinių politinių partijų pasiūlymus ir siekiant, kad rinkimų užstatas netaptų mokesčiu už dalyvavimą rinkimuose,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnio 4 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„4. Per 40 dienų po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo pasibaigus politinės kampanijos laikotarpiui Vyriausioji rinkimų komisija grąžina rinkimų užstatą jį sumokėjusiai partijai arba asmeniui, kai: jei yra pateikta jo politinės kampanijos finansavimo ataskaita.

1) iškeltas kandidatas į Seimo narius arba asmuo, išsikėlęs kandidatu į Seimo narius, išrinktas Seimo nariu vienmandatėje rinkimų apygardoje;

2) iškeltų kandidatų sąrašas (jungtinis sąrašas) įgijo teisę dalyvauti paskirstant mandatus daugiamandatėje rinkimų apygardoje ir spaudoje yra paskelbta lėšų šaltinių ir jų panaudojimo rinkimų agitacijai ataskaita, skelbtina pagal šį įstatymą.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Suderinus su įstatymo projekto XP-2662(2) 24, 25, 27 straipsniais, patikslinti 41 straipsnio 4 dalį.

 

Pasiūlymas:

 „4. Per 40 dienų po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo pasibaigus politinės kampanijos laikotarpiui Vyriausioji rinkimų komisija grąžina rinkimų užstatą jį sumokėjusiai partijai arba asmeniui, kai: jei yra pateikta jo politinės kampanijos finansavimo ataskaita.

1) iškeltas kandidatas į Seimo narius arba asmuo, išsikėlęs kandidatu į Seimo narius, išrinktas Seimo nariu vienmandatėje rinkimų apygardoje;

2) iškeltų kandidatų sąrašas (jungtinis sąrašas) įgijo teisę dalyvauti paskirstant mandatus daugiamandatėje rinkimų apygardoje ir spaudoje yra paskelbta lėšų šaltinių ir jų panaudojimo rinkimų agitacijai ataskaita, skelbtina pagal šį įstatymą.

8.

Audito komitetas,

2009 06 17

3

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad rinkimų užstatas turėtų būti negrąžinamas kandidatams, kurių registracija panaikinta arba neįregistravus kandidatų dėl pareiškinių dokumentų trūkumo ar kitokios kandidato kaltės,

 

Pasiūlymas:

Siūloma įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnį nauja 5 dalimi, atitinkamai pakeičiant tolesnių dalių numeraciją, išdėstant ją taip:

„5. Panaikinus kandidato (kandidatų sąrašo) registraciją arba neįregistravus kandidato (kandidatų sąrašo) dėl pareiškinių dokumentų trūkumų arba dėl pavėluotai pateiktų pareiškinių dokumentų, rinkimų užstatas negrąžinamas.“

Pritarti iš dalies

Argumentai

1) Įstatymo 39 str. 5 dalis nustato pareigą Vyriausiajai rinkimų komisijai savalaikiai pranešti kandidatams apie pareiškinių dokumentų trūkumus,  kad jie būtų ištaisyti;

2) Įstatymo 39 str. 6 dalis nustato baigtinį sąrašą pagrindų, kuriems esant kandidatas neregistruojamas, atšaukiami paskelbti partijų kandidatų sąrašai, naikinamas kandidatų sąrašo ar kandidato registravimas dėl rimtų šio įstatymo pažeidimų, todėl, siekiant rinkimų užstato instituto teisinio reguliavimo proporcingumo ir tikrumo, užstato negrąžinimo pasekmė sietina su nustatytais rinkimų įstatymo pažeidimais.

 

Pasiūlymas:

„4. Pavėluotai pateikus pareiškinius dokumentus arrba atšaukus politinės partijos ar partijų koalicijos jungtinio sąrašo kandidatų paskelbimą arba panaikinus kandidato registraciją arba neįregistravus asmens kandidatu į Seimo narius šio įstatymo 39 straipsnio 6 dalyje nustatytais pagrindais, rinkimų užstatas negrąžinamas.  

9.

Audito komitetas,

2009 06 17

4

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 45 straipsnio pakeitimu, išdėstant jį taip:

„45 straipsnis. Kandidatų ir kandidatų sąrašų paskelbimas, rinkimų agitacijos kampanijos pradžia

1. Likus ne mažiau kaip 30 dienų iki rinkimų, Vyriausioji rinkimų komisija „Valstybės žiniose“ paskelbia rinkimuose dalyvaujančių partijų ir koalicijų kandidatų sąrašus, kandidatų sąrašams burtais suteiktus rinkimų numerius, šių sąrašų kandidatų rinkimų numerius, taip pat vienmandatėse rinkimų apygardose iškeltus kandidatus. Vyriausioji rinkimų komisija kandidatų į Seimo narius pažymėjimus su juose įrašytais kandidatų rinkimų numeriais perduoda atstovui rinkimams. Kandidato rinkimų numeris jo suteikimo metu yra tapatus kandidato eilės numeriui keliamų kandidatų sąraše (jungtiniame sąraše). Suteiktas kandidato rinkimų numeris negali būti keičiamas iki rinkimų rezultatų paskelbimo.

2. Nuo kandidatų paskelbimo dienos prasideda rinkimų agitacijos kampanija.

Pritarti

 

10.

Audito komitetas,

2009 06 17

5

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 46 straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„1. Prasidėjus rinkimų agitacijos kampanijai Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus, kandidatai į Seimo narius rinkimų apygardose turi lygią teisę kalbėti rinkėjų ir kitokiuose susirinkimuose, pasitarimuose, posėdžiuose, valstybinėse visuomenės informavimo priemonėse ir skelbti savo rinkimų programą.“

Pritarti iš dalies

Suderinant su Įstatymo 45 straipsnio pavadinimu ir su straipsnio normų turiniu, Įstatymo 46 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

 

Pasiūlymas:

„1. Prasidėjus rinkimų agitacijos kampanijai Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatus ir kandidatų sąrašus, kandidatai į Seimo narius rinkimų apygardose turi lygią teisę kalbėti rinkėjų ir kitokiuose susirinkimuose, pasitarimuose, posėdžiuose, valstybinėse visuomenės informavimo priemonėse ir skelbti savo rinkimų programą.“

11.

Audito komitetas,

2009 06 17

6

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 48 straipsnio pavadinimo ir šio straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„48 straipsnis. Kandidato į Seimo narius teisė būti atleistam nuo darbo ar tarnybinių pareigų rinkimų agitacijos kampanijos metu

1. Kandidatas į Seimo narius Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus rinkimų agitacijos kampanijos metu, bet ne ilgiau kaip 30 dienų jo rašytiniu prašymu atleidžiamas nuo darbo ar tarnybinių pareigų. Prašymas atleisti nuo darbo ar tarnybinių pareigų pateikiamas asmeniui, turinčiam teisę suteikti atostogas.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Suderinant su Įstatymo 45 straipsnio pavadinimu, su šio straipsnio normų turiniu bei su siūloma 46 straipsnio 1 dalies redakcija, Įstatymo 48 straipsnį išdėstyti taip:

„48 straipsnis. Kandidato į Seimo narius teisė būti atleistam nuo darbo ar tarnybinių pareigų rinkimų agitacijos kampanijos metu

1. Kandidatas į Seimo narius Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatus ir kandidatų sąrašus rinkimų agitacijos kampanijos metu, bet ne ilgiau kaip 30 dienų jo rašytiniu prašymu atleidžiamas nuo darbo ar tarnybinių pareigų. Prašymas atleisti nuo darbo ar tarnybinių pareigų pateikiamas asmeniui, turinčiam teisę suteikti atostogas.

2. Šio straipsnio 1 dalies nuostatos netaikomos kandidatui į Seimo narius, kuris eina Seimo nario ar Respublikos Prezidento pareigas. Kandidato į Seimo narius, kuris eina Vyriausybės nario pareigas, atleidimo nuo tarnybinių pareigų tvarka nustatyta Vyriausybės įstatyme.“

12.

Audito komitetas,

2009 06 17

7

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 49 straipsnio pakeitimu, išdėstant jį taip:

„49 straipsnis. Kandidato į Seimo narius neliečiamybė

1. Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus, Kkandidatas į Seimo narius rinkimų agitacijos kampanijos metu, taip pat iki pirmojo naujai išrinkto Seimo posėdžio (po pakartotinių arba naujų rinkimų – iki Seimo nario priesaikos) be Vyriausiosios rinkimų komisijos sutikimo negali būti traukiamas baudžiamojon atsakomybėn, suimamas, negali būti kitaip varžoma jo laisvė.

2. Šio straipsnio 1 dalies nuostatos netaikomos kandidatams į Seimo narius, kurie eina Seimo nario, Vyriausybės nario ar teisėjo pareigas. Šių asmenų neliečiamybės klausimas rinkimų kampanijos metu laikotarpiu nuo kandidatų paskelbimo iki rinkimų dienos sprendžiamas Konstitucijos ir įstatymų nustatyta tvarka.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Suderinant su Įstatymo 45 straipsniu bei su siūloma 46 straipsnio 1 dalies redakcija, taip pat 49 straipsnio 1 ir 2 dalis tarpusavyje, Įstatymo 49 straipsnį išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

„49 straipsnis. Kandidato į Seimo narius neliečiamybė

1. Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatus ir kandidatų sąrašus, Kkandidatas į Seimo narius rinkimų agitacijos kampanijos metu, taip pat iki pirmojo naujai išrinkto Seimo posėdžio (po pakartotinių arba naujų rinkimų – iki Seimo nario priesaikos) be Vyriausiosios rinkimų komisijos sutikimo negali būti traukiamas baudžiamojon atsakomybėn, suimamas, negali būti kitaip varžoma jo laisvė.

2. Šio straipsnio 1 dalies nuostatos netaikomos kandidatams į Seimo narius, kurie eina Seimo nario, Vyriausybės nario ar teisėjo pareigas. Šių asmenų neliečiamybės klausimas rinkimų kampanijos metu sprendžiamas Konstitucijos ir įstatymų nustatyta tvarka.“

13.

Audito komitetas,

2009 06 17

8

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 50 straipsnio pakeitimu ir papildymu, išdėstant jį taip:

50 straipsnis. Rinkimų agitacijos pagrindai

1. Pradėti rinkimų agitaciją partijoms ir save iškėlusiems kandidatams sudaromos šio įstatymo nustatytos sąlygos nuo tos dienos, kurią prasideda rinkimų agitacijos kampanija. Rinkimų agitacija prasideda įstatymų nustatyta tvarka paskelbus rinkimų datą. Rinkimų agitacijos išlaidos ir politinės reklamos išlaidos, turėtos iki rinkimų agitacijos kampanijos pradžios, turi būti įstatymų nustatyta tvarka deklaruojamos ir negali viršyti pagal įstatymus nustatyto didžiausio leistino rinkimų agitacijos politinės kampanijos išlaidų dydžio.

2. Rinkimų agitacija gali būti įvairių formų ir būdų, išskyrus tuos, kurie pažeidžia Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įstatymus, prieštarauja moralei, teisingumui ar visuomenės darnai, neatitinka sąžiningų ir garbingų rinkimų.

3. Politinės reklamos žymėjimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Atsižvelgiant į į tai, kad politinės kampanijos laikotarpiu skleidžiamos politinės reklamos žymėjimo pagrindai nustatomi ir Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatyme (naujos redakcijos projekte XP-2662(2) 18 straipsnyje), teikiamą Įstatymo 50 straipsnio redakciją patikslinti:

 

Pasiūlymas:

50 straipsnis. Rinkimų agitacijos pagrindai

1. Pradėti rinkimų agitaciją partijoms ir save iškėlusiems kandidatams sudaromos šio įstatymo nustatytos sąlygos nuo tos dienos, kurią prasideda rinkimų agitacijos kampanija. Rinkimų agitaciją reglamentuojančios šio įstatymo nuostatos taikomos, paskelbus rinkimų datą. Rinkimų agitacijos išlaidos ir politinės reklamos išlaidos, turėtos iki rinkimų agitacijos kampanijos pradžios, turi būti įstatymų nustatyta tvarka deklaruojamos ir negali viršyti pagal įstatymus nustatyto didžiausio leistino rinkimų agitacijos politinės kampanijos išlaidų dydžio.

2. Rinkimų agitacija gali būti įvairių formų ir būdų, išskyrus tuos, kurie pažeidžia Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įstatymus, prieštarauja moralei, teisingumui ar visuomenės darnai, neatitinka sąžiningų ir garbingų rinkimų.

3. Politinės reklamos žymėjimo reikalavimai nustatomi įstatymuose, politinės reklamos žymėjimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

14.

Audito komitetas,

2009 06 17

9

 

 

N

Argumentai:

Siekiant sudaryti vienodas konkurencines sąlygas transliuotojams konkuruoti dėl iš valstybės biudžeto finansuojamų rinkimų agitacijai skirtų laidų rengimo, taip pat siekiant liberalizuoti išorinės politinės reklamos skleidimo tvarką ir atsižvelgiant į su šiuo projektu susijusio Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr.XP-2662(2) nuostatas dėl politinės reklamos reglamentavimo,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 51 straipsnio pakeitimu, išdėstant taip:

„51 straipsnis. Naudojimosi visuomenės informavimo priemonėmis Rinkimų agitacijos sąlygos ir tvarka

1. Kandidatų sąrašus iškėlusioms partijoms, kandidatams vienmandatėse rinkimų apygardose suteikiama teisė nemokamai naudotis valstybinėmis visuomenės informavimo priemonėmis. Rinkimų agitacijai skirtų laidų rengimo taisykles patvirtina, konkrečią Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos laidų trukmę ir laiką nustato Vyriausioji rinkimų komisija, suderinusi su Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos vadovu. Ji taip pat paskirsto laidų laiką taip, kad nebūtų pažeisti šie lygiateisiškumo principai: tarp kandidatų sąrašų daugiamandatėje rinkimų apygardoje; tarp vienmandačių rinkimų apygardų; tarp kandidatų vienmandatėje rinkimų apygardoje. Kiekvienam kandidatų sąrašui skiriama ne mažiau kaip po vieną valandą visuomeninio (nacionalinio) radijo ir po tiek pat televizijos laiko debatams su kito ar kitų kandidatų sąrašų atstovais. Debatuose dalyvaujančių kandidatų sąrašų atstovų grupės (2 ir daugiau) sudaromos tarpusavio susitarimu, o jeigu jo nėra, – burtais. Kiekvienam kandidatui, iškeltam arba išsikėlusiam vienmandatėje rinkimų apygardoje, skiriama ne mažiau kaip po 5 minutes visuomeninio (nacionalinio) radijo laiko. Šiose radijo laidose kandidatai kalba debatuose, rengiamuose atitinkamos vienmandatės rinkimų apygardos kandidatams. Jeigu laidoje dalyvauja tik vienas kandidatas, jis diskutuoja su laidos vedėju.

1. Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus sudaromos sąlygos visiems kandidatams pristatyti savo programas per radiją ir televiziją.

2.  Kandidatų debatai per radiją ir televiziją finansuojami valstybės biudžeto lėšomis iš Vyriausiajai rinkimų komisijai skirtų asignavimų.

3. Vyriausioji rinkimų komisija:

1) įstatymų nustatyta tvarka parenka debatų laidų rengėjus ir transliuotojus;

2) patvirtina debatų rengimo taisykles;

3) paskirsto laidų laiką taip, kad nebūtų pažeisti šie lygiateisiškumo principai: tarp kandidatų sąrašų daugiamandatėje rinkimų apygardoje; tarp vienmandačių rinkimų apygardų; tarp kandidatų vienmandatėje rinkimų apygardoje.

4. Debatuose dalyvaujančių kandidatų (kandidatų sąrašų) atstovų grupės (2 ir daugiau) sudaromos tarpusavio susitarimu, o jeigu nesutariama, – burtais.

            5. Savo iniciatyva debatų laidas turi teisę organizuoti visi transliuotojai. Jiems netaikomi šiame straipsnyje nustatyti apribojimai.

            26. Kandidatų sąrašo rinkimų programą išspausdina Vyriausioji rinkimų komisija per 20 dienų nuo pateikimo.

            37. Kandidato, dėl kurio balsuojama vienmandatėje rinkimų apygardoje, rinkimų programą išspausdina tos apygardos rinkimų komisija ne vėliau kaip likus 15 dienų iki rinkimų. Rinkimų programų spausdinimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

            4. Agitaciją komercinėse visuomenės informavimo priemonėse riboja tik rinkimų specialių sąskaitų dydis. Rinkimų agitacijos per televiziją ir radiją, periodinėje spaudoje žymėjimo tvarką nurodant lėšų šaltinį arba tai, kad rinkimų agitacija skelbiama nemokamai, nustato Vyriausioji rinkimų komisija: rinkimų agitacijos per televiziją ir radiją – Lietuvos radijo ir televizijos komisijos teikimu, rinkimų agitacijos periodinės spaudos leidiniuose – žurnalistų etikos inspektoriaus teikimu.

            8. Išorinė politinė reklama šiame įstatyme suprantama kaip išorinės reklamos priemonėmis skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama laikoma taip pat politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse.

            59. Draudžiama įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą:

            1) ant statinių, kuriuose veikia valstybės valdžios, teisėsaugos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos;

            2) ant transporto priemonių ir viešajame transporte;

            3) automobilių keliuose ir jų sanitarinės apsaugos zonose, taip pat gatvėse ir prie jų, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, kelio ženklus, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, atitraukti jų dėmesį ir taip kelti pavojų eismo dalyviams, taip pat draudžiama naudoti reklamą, imituojančią kelio ženklus;

            4) ant skulptūrų ir paminklų;

            5) 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa;

            6) neturint žemės, statinių ar kitų objektų, ant kurių ar kuriuose ji įrengiama, savininko sutikimo.;

            7) vietose, nepatvirtintose apygardos rinkimų komisijos, kaip tai nustatyta šio straipsnio 8 dalyje.

            610. Išorinė politinė reklama saugomose teritorijose ir nekilnojamosiose kultūros vertybėse, taip pat jų teritorijose leidžiama tik suderinus su valstybės įstaiga, atsakinga už kultūros vertybių apsaugą, ir saugomos teritorijos steigėjo įgaliota įstaiga.

            7. Išorinei politinei reklamai skelbti laikantis kandidatų ir kandidatų sąrašų lygiateisiškumo principo skiriama ne mažiau kaip po vieną specialią vietą kiekvienos rinkimų apylinkės teritorijoje. Išorinė politinė reklama šiame įstatyme suprantama kaip išorinės reklamos priemonėmis skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama laikoma taip pat politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse. Išorinės politinės reklamos vietas savo lėšomis įrengia savivaldybė. Išorinė politinė reklama gaminama ir skelbiama savarankiškų politinės kampanijos dalyvių lėšomis.

            8. Vietas, kuriose gali būti įrengta ir skleidžiama išorinė politinė reklama, rinkimų apygardos teritorijoje privalo parinkti ir pateikti apygardos rinkimų komisijai tvirtinti savivaldybės administracijos direktorius ne vėliau kaip likus 35 dienoms iki rinkimų dienos. Jeigu išorinei politinei reklamai skleisti reikalingi šio straipsnio 5 ir 6 dalyse nurodyti arba pagal kitus įstatymus būtini sutikimai ar suderinimai, jų nuorašai pateikiami kartu su savivaldybės administracijos direktoriaus teikimu. Jeigu stendai, skydai ar teikiamos vietos išorinei politinei reklamai netinkamos arba netinkamai įrengtos, apygardos rinkimų komisija pareikalauja, kad būtų teikiamos tinkamos vietos ar teikiamos vietos būtų tinkamai įrengtos. Kiekvienoje išorinei politinei reklamai skirtoje vietoje visiems kandidatų sąrašams ir tos vienmandatės rinkimų apygardos kandidatams (partijos išdėstomos pagal sąrašų numerius, o kandidatai – pagal abėcėlę) skiriamas vienodas reklamos plotas, kurį nurodo apylinkės rinkimų komisijos pirmininkas. Šis plotas kiekvienam turi būti ne didesnis kaip A2 formato. Išorinę politinę reklamą skelbia politinės partijos, kandidatai ar šių įgalioti asmenys jiems skirtuose reklamos plotuose. Jeigu išorinė politinė reklama skelbiama nenustatytose vietose, savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad ji būtų nedelsiant nuimta.

            11. Pareiga nuimti išorinę politinę reklamą iki prasidedant įstatymuose nustatytam laikui, kai rinkimų agitacija draudžiama, tenka išorinę politinę reklamą paskelbusiam asmeniui.

            912. Asmenys, pažeidę šiame straipsnyje nustatytus išorinės politinės reklamos įrengimo ir skleidimo tvarkos reikalavimus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

            1013. Visus ginčus dėl rinkimų agitacijos sprendžia Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi šiuo įstatymu.“

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

„51 straipsnis. Naudojimosi visuomenės informavimo priemonėmis Rinkimų agitacijos sąlygos ir tvarka

1. Kandidatų sąrašus iškėlusioms partijoms, kandidatams vienmandatėse rinkimų apygardose Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus rinkimuose dalyvaujančius kandidatus ir kandidatų sąrašus, kandidatams suteikiama teisė nemokamai naudotis valstybinėmis visuomenės informavimo priemonėmis. Rinkimų agitacijai skirtų laidų rengimo taisykles patvirtina, konkrečią Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos laidų trukmę ir laiką nustato Vyriausioji rinkimų komisija, suderinusi su Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos vadovu. Ji taip pat paskirsto laidų laiką taip, kad nebūtų pažeisti šie lygiateisiškumo principai: tarp kandidatų sąrašų daugiamandatėje rinkimų apygardoje; tarp vienmandačių rinkimų apygardų; tarp kandidatų vienmandatėje rinkimų apygardoje. Kiekvienam kandidatų sąrašui skiriama ne mažiau kaip po vieną valandą visuomeninio (nacionalinio) radijo ir po tiek pat televizijos laiko debatams su kito ar kitų kandidatų sąrašų atstovais. Debatuose dalyvaujančių kandidatų sąrašų atstovų grupės (2 ir daugiau) sudaromos tarpusavio susitarimu, o jeigu jo nėra, – burtais. Kiekvienam kandidatui, iškeltam arba išsikėlusiam vienmandatėje rinkimų apygardoje, skiriama ne mažiau kaip po 5 minutes visuomeninio (nacionalinio) radijo laiko. Šiose radijo laidose kandidatai kalba debatuose, rengiamuose atitinkamos vienmandatės rinkimų apygardos kandidatams. Jeigu laidoje dalyvauja tik vienas kandidatas, jis diskutuoja su laidos vedėju.

2.  Kandidatų diskusijos per radiją ir televiziją finansuojamos valstybės biudžeto lėšomis iš Vyriausiajai rinkimų komisijai skirtų asignavimų.

3. Vyriausioji rinkimų komisija:

1) įstatymų nustatyta tvarka parenka diskusijų laidų rengėjus ir transliuotojus;

2) patvirtina diskusijų rengimo taisykles;

4. Diskusijose dalyvaujančių savarankiškų politinės kampanijos dalyvių grupės (iš 2 ir daugiau asmenų) sudaromos tarpusavio susitarimu, o kai jo nėra, – burtais.

5. Savo iniciatyva diskusijų laidas, laikydamiesi Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 18 straipsnio 2 dalies nuostatų, turi teisę rengti visi transliuotojai. Jiems netaikomos kitos šiame straipsnyje nustatytos sąlygos.

            26. Kandidatų sąrašo rinkimų programą išspausdina Vyriausioji rinkimų komisija per 20 dienų nuo pateikimo.

            37. Kandidato, dėl kurio balsuojama vienmandatėje rinkimų apygardoje, rinkimų programą išspausdina tos apygardos rinkimų komisija ne vėliau kaip likus 15 dienų iki rinkimų. Rinkimų programų spausdinimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

            4. Agitaciją komercinėse visuomenės informavimo priemonėse riboja tik rinkimų specialių sąskaitų dydis. Rinkimų agitacijos per televiziją ir radiją, periodinėje spaudoje žymėjimo tvarką nurodant lėšų šaltinį arba tai, kad rinkimų agitacija skelbiama nemokamai, nustato Vyriausioji rinkimų komisija: rinkimų agitacijos per televiziją ir radiją – Lietuvos radijo ir televizijos komisijos teikimu, rinkimų agitacijos periodinės spaudos leidiniuose – žurnalistų etikos inspektoriaus teikimu.

            8. Išorinė politinė reklama šiame įstatyme suprantama kaip vaizdo ar garso priemonėmis viešai skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama laikoma taip pat politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse.

            59. Draudžiama įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą:

            1) ant statinių, kuriuose veikia valstybės valdžios, teisėsaugos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos;

            2) ant valstybės ar savivaldybių įmonėms priklausančiose transporto priemonėse ir ant jų priemonių ir viešajame transporte ;

            3) automobilių keliuose ir jų sanitarinės apsaugos zonose, taip pat gatvėse ir prie jų, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, kelio ženklus, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, atitraukti jų dėmesį ir taip kelti pavojų eismo dalyviams, taip pat draudžiama naudoti reklamą, imituojančią kelio ženklus;

            4) ant skulptūrų ir paminklų;

            5) 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa;

            6) neturint žemės, statinių ar kitų objektų, ant kurių ar kuriuose ji įrengiama, savininko sutikimo.;

            7) vietose, nepatvirtintose apygardos rinkimų komisijos, kaip tai nustatyta šio straipsnio 8 dalyje.

            610. Išorinė politinė reklama saugomose teritorijose ir nekilnojamosiose kultūros vertybėse, taip pat jų teritorijose leidžiama tik suderinus su valstybės įstaiga, atsakinga už kultūros vertybių apsaugą, ir saugomos teritorijos steigėjo įgaliota įstaiga.

            7. Išorinei politinei reklamai skelbti laikantis kandidatų ir kandidatų sąrašų lygiateisiškumo principo skiriama ne mažiau kaip po vieną specialią vietą kiekvienos rinkimų apylinkės teritorijoje. Išorinė politinė reklama šiame įstatyme suprantama kaip išorinės reklamos priemonėmis skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama laikoma taip pat politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse. Išorinės politinės reklamos vietas savo lėšomis įrengia savivaldybė. Išorinė politinė reklama gaminama ir skelbiama savarankiškų politinės kampanijos dalyvių lėšomis.

            8. Vietas, kuriose gali būti įrengta ir skleidžiama išorinė politinė reklama, rinkimų apygardos teritorijoje privalo parinkti ir pateikti apygardos rinkimų komisijai tvirtinti savivaldybės administracijos direktorius ne vėliau kaip likus 35 dienoms iki rinkimų dienos. Jeigu išorinei politinei reklamai skleisti reikalingi šio straipsnio 5 ir 6 dalyse nurodyti arba pagal kitus įstatymus būtini sutikimai ar suderinimai, jų nuorašai pateikiami kartu su savivaldybės administracijos direktoriaus teikimu. Jeigu stendai, skydai ar teikiamos vietos išorinei politinei reklamai netinkamos arba netinkamai įrengtos, apygardos rinkimų komisija pareikalauja, kad būtų teikiamos tinkamos vietos ar teikiamos vietos būtų tinkamai įrengtos. Kiekvienoje išorinei politinei reklamai skirtoje vietoje visiems kandidatų sąrašams ir tos vienmandatės rinkimų apygardos kandidatams (partijos išdėstomos pagal sąrašų numerius, o kandidatai – pagal abėcėlę) skiriamas vienodas reklamos plotas, kurį nurodo apylinkės rinkimų komisijos pirmininkas. Šis plotas kiekvienam turi būti ne didesnis kaip A2 formato. Išorinę politinę reklamą skelbia politinės partijos, kandidatai ar šių įgalioti asmenys jiems skirtuose reklamos plotuose. Jeigu išorinė politinė reklama skelbiama nenustatytose vietose, savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad ji būtų nedelsiant nuimta.

            11. Pareiga nuimti išorinę politinę reklamą iki prasidedant įstatymuose nustatytam laikui, kai rinkimų agitacija draudžiama, tenka išorinę politinę reklamą paskelbusiam asmeniui.

            912. Asmenys, pažeidę šiame straipsnyje nustatytus išorinės politinės reklamos įrengimo ir skleidimo tvarkos reikalavimus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

            1013. Visus ginčus dėl rinkimų agitacijos sprendžia Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi šiuo įstatymu.“

15.

Audito komitetas,

2009 06 17

10

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 52 straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„1. Jeigu rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus visuomenės informavimo priemonė paskelbia kandidatą į Seimo narius kompromituojančią medžiagą (vėliausiai tokius duomenis galima skelbti: visuomenės informavimo priemonėje, kuri leidžiama daugiau kaip tris kartus per savaitę, likus 5 dienoms iki rinkimų, kitose visuomenės informavimo priemonėse - 10 dienų iki rinkimų, bet visais atvejais kompromituojanti medžiaga apie kandidatą gali būti paskelbta ne vėliau kaip priešpaskutiniame iki rinkimų visuomenės informavimo priemonės leidinio numeryje), ji privalo suteikti galimybę kandidatui pareikšti atsakomąją nuomonę, kurią sudaro paskelbtos kompromituojančios medžiagos trumpas išdėstymas ir kandidato atsakymas. Atsakomoji nuomonė paprastai negali būti daugiau kaip tris kartus ilgesnė už kompromituojančią medžiagą. Visuomenės informavimo priemonė kandidato atsakomąją nuomonę turi paskelbti ne vėliau kaip per 7 dienas po to, kai ji buvo pareikšta, bet ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki draudimo vykdyti rinkimų agitaciją pradžios. Jeigu visuomenės informavimo priemonė negali per šio įstatymo nustatytą laikotarpį pati paskelbti kandidato atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti kandidato atsakomąją nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Suderinant su Įstatymo 45 straipsnio pavadinimu ir su šio straipsnio normų turiniu, 52 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

 

Pasiūlymas:

„1. Jeigu rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatus ir kandidatų sąrašus, visuomenės informavimo priemonė paskelbia kandidatą į Seimo narius kompromituojančią medžiagą (vėliausiai tokius duomenis galima skelbti: visuomenės informavimo priemonėje, kuri leidžiama daugiau kaip tris kartus per savaitę, likus 5 dienoms iki rinkimų, kitose visuomenės informavimo priemonėse - 10 dienų iki rinkimų, bet visais atvejais kompromituojanti medžiaga apie kandidatą gali būti paskelbta ne vėliau kaip priešpaskutiniame iki rinkimų visuomenės informavimo priemonės leidinio numeryje), ji privalo suteikti galimybę kandidatui pareikšti atsakomąją nuomonę, kurią sudaro paskelbtos kompromituojančios medžiagos trumpas išdėstymas ir kandidato atsakymas. Atsakomoji nuomonė paprastai negali būti daugiau kaip tris kartus ilgesnė už kompromituojančią medžiagą. Visuomenės informavimo priemonė kandidato atsakomąją nuomonę turi paskelbti ne vėliau kaip per 7 dienas po to, kai ji buvo pareikšta, bet ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki draudimo vykdyti rinkimų agitaciją pradžios. Jeigu visuomenės informavimo priemonė negali per šio įstatymo nustatytą laikotarpį pati paskelbti kandidato atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti kandidato atsakomąją nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje.“

16.

Audito komitetas,

2009 06 17

11

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 53 straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip:

„1. Jeigu rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus visuomenės informavimo priemonė paskelbia partiją, iškėlusią kandidatų sąrašą, kompromituojančią medžiagą (vėliausiai tokius duomenis galima skelbti: visuomenės informavimo priemonėje, kuri leidžiama daugiau kaip 3 kartus per savaitę, - likus 5 dienoms iki rinkimų, kitose visuomenės informavimo priemonėse - likus 10 dienų iki rinkimų, bet visais atvejais kompromituojanti medžiaga apie partiją, iškėlusią kandidatų sąrašą, gali būti paskelbta ne vėliau kaip priešpaskutiniame iki rinkimų visuomenės informavimo priemonės leidinio numeryje), ji privalo suteikti galimybę partijai pareikšti atsakomąją nuomonę. Atsakomąją nuomonę sudaro paskelbtos kompromituojančios medžiagos trumpas išdėstymas ir atsakymas. Ji paprastai negali būti daugiau kaip 3 kartus ilgesnė už kompromituojančią medžiagą. Visuomenės informavimo priemonė atsakomąją nuomonę turi paskelbti ne vėliau kaip per 7 dienas po to, kai ji buvo pareikšta, ir ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki draudimo vykdyti rinkimų agitaciją pradžios. Jeigu visuomenės informavimo priemonė negali per šio įstatymo nustatytą laikotarpį pati paskelbti atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti atsakomąją nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Suderinant su Įstatymo 45 straipsnio pavadinimu ir su šio straipsnio normų turiniu, 53 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

„1. Jeigu rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatus ir kandidatų sąrašus visuomenės informavimo priemonė paskelbia partiją, iškėlusią kandidatų sąrašą, kompromituojančią medžiagą (vėliausiai tokius duomenis galima skelbti: visuomenės informavimo priemonėje, kuri leidžiama daugiau kaip 3 kartus per savaitę, - likus 5 dienoms iki rinkimų, kitose visuomenės informavimo priemonėse - likus 10 dienų iki rinkimų, bet visais atvejais kompromituojanti medžiaga apie partiją, iškėlusią kandidatų sąrašą, gali būti paskelbta ne vėliau kaip priešpaskutiniame iki rinkimų visuomenės informavimo priemonės leidinio numeryje), ji privalo suteikti galimybę partijai pareikšti atsakomąją nuomonę. Atsakomąją nuomonę sudaro paskelbtos kompromituojančios medžiagos trumpas išdėstymas ir atsakymas. Ji paprastai negali būti daugiau kaip 3 kartus ilgesnė už kompromituojančią medžiagą. Visuomenės informavimo priemonė atsakomąją nuomonę turi paskelbti ne vėliau kaip per 7 dienas po to, kai ji buvo pareikšta, ir ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki draudimo vykdyti rinkimų agitaciją pradžios. Jeigu visuomenės informavimo priemonė negali per šio įstatymo nustatytą laikotarpį pati paskelbti atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti atsakomąją nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje.“

17.

Audito komitetas,

2009 06 17

 

 

 

*

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusio Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr.XP-2662(2) įsigaliojimas numatytas 2010 m. sausio 1 d. ir siekiant teisinio nuoseklumo,

 

Pasiūlymas:

Siūlome įstatymo projektą papildyti nauju straipsniu, nustatant, kad šis įstatymas įsigalioja 2010 m. sausio 1 d.

Pritarti

Atsižvelgiama, kad įstatymo projekto XP-2662(2)

2 straipsniu nustatomi pavedimai Vyriausiajai rinkimų komisijai ir dėl politinės reklamos žymėjimo tvarkos parengimo, todėl komitetas siūlo nustatyti Seimo rinkimų įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo datąnustatyti 2010m. rugpjūčio 1 d.

18.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas,

2010 03 24

 

 

 

*

Apsvarsčius Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, pasiūlyti pagrindiniam komitetui įvertinti Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 88 ir 89 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2726 svarstymo tikslingumą, kol Seimas neapsisprendė dėl pagrindinio Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo projekto.

 

Nepritarti

1) Svarstomi įstatymų projektai XP-2725, XP-22726, XP-2727, XP-2728 pagal Seimo statuto135 str.5 dalį 2007 lapkričio 30 d. Seime įregistruoti svarstyti kartu su įstatymo projektu XP-2662A;

2) Pagal Seimo statuto137 str. 2 dalį įstatymų projektai XP-2725, XP-2726, XP-2727, XP-2728 turi būti svarstomi Seimo posėdyje kartu su įregistruotu įstatymo projektu XP-2662(2), pagal Seimo Statuto 150 straipsnio 3 dalį  pagrindinio komiteto pasirinktu svarstyti iš kelių alternatyvių projektų.

7. Komiteto sprendimas. Pritarti komiteto išvadoms ir komiteto patobulintam įstatymo projektui, atsižvelgus į pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritaria.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: E. Tamašauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

PRIDEDAMA:

Komiteto siūlomas įstatymo projektas, įstatymo projekto lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Vytautas Kurpuvesas