Projekto -2
lyginamasis variantas
Lietuvos respublikos
papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 10, 11, 16, 17,
43, 58, 59 straipsnių pakeitimo ir papildymo
ĮSTATYMAS
m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 1999, Nr. 55-1765; 2003, Nr. 75-3473;2006, Nr. 65-2386; 2008, Nr. 71-2713)
1 straipsnis. 10 straipsnio 3 dalies pakeitimas
10 straipsnio 3 dalyje išbraukti žodžius „ir vykdymo (investicijų valdymo)“ ir šią dalį
išdėstyti taip:
„3.Valdymo įmonė neturi teisės pavesti kitiems asmenims tiek savo
funkcijų, kad pačiai jų iš esmės nebeliktų. Draudžiama investicinių sprendimų
priėmimo ir vykdymo (investicijų valdymo) funkciją pavesti
depozitoriumui, kuris saugo tos valdymo įmonės valdomų pensijų fondų turtą, ar
kitiems asmenims, turintiems priešingų interesų, galinčių susikirsti su valdymo
įmonės ar dalyvių interesais.“
2 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„11 straipsnis. Valdymo įmonės akcijų paketo įsigijimas ir perleidimas
Valdymo įmonės akcijų paketo įsigijimui ir perleidimui mutatis mutandis taikomi Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 10 straipsnio reikalavimai.
1. Fizinis ar juridinis asmuo, ketinantis
tiesiogiai ar netiesiogiai įsigyti ar padidinti jau turimą valdymo įmonės
akcijų paketą, jei dėl planuojamo akcijų įsigijimo asmeniui priklausančių
balsavimo teisių ar kapitalo dalis pasiektų arba viršytų didėjimo tvarka 20, 33
ar 50 procentų, arba įmonė taptų to juridinio asmens dukterine įmone, turi
gauti išankstinį Vertybinių popierių komisijos sutikimą.
2. Šio straipsnio 1 dalyje minėtas fizinis
ar juridinis asmuo turi pateikti Vertybinių popierių komisijai jos nustatyto
turinio prašymą, o Vertybinių popierių komisija ne vėliau kaip per 3 mėnesius
nuo prašymo gavimo dienos turi pranešti jam apie leidimą įsigyti akcijų paketą
arba atsisakymą leisti jį įsigyti.
3. Vertybinių popierių komisija gali
atsisakyti leisti įsigyti akcijų paketą, jeigu:
1) fizinis asmuo
(juridinio asmens – vadovai ar kontroliuojantys asmenys) nėra nepriekaištingos
reputacijos;
2) fizinis asmuo negali įrodyti turto ar
lėšų, už kurias įsigyjamos akcijos, legalumo;
3) fizinis asmuo yra Lietuvos Respublikoje
veikiančios reguliuojamos rinkos operatoriaus, Vertybinių popierių komisijos ar
depozitoriumo, kuris saugo tos valdymo įmonės valdomų pensijų fondų turtą,
darbuotojas;
4) juridinis asmuo nepateikė informacijos
apie savo dalyvius, veiklą ar finansinę būklę;
5) išdavus leidimą, tarp fizinių ar
juridinių asmenų atsirastų toks glaudus ryšys, kuris būtų pagrindas atsisakyti
išduoti valdymo įmonės licenciją.
4. Atsisakymas leisti įsigyti akcijų paketą
turi būti motyvuotas raštu ir gali būti skundžiamas teismui. Jeigu Vertybinių
popierių komisija sutinka leisti įsigyti akcijų paketą, ji turi nustatyti
ketinimo įvykdymo terminą.
5. Fizinis ar juridinis asmuo, ketinantis
tiesiogiai ar netiesiogiai sumažinti jau turimą valdymo įmonės akcijų paketą,
jei dėl planuojamo akcijų paketo sumažinimo asmeniui priklausančių balsavimo
teisių ar kapitalo dalis taptų mažesnė kaip 10, 20, 33 ar 50 procentų, arba
valdymo įmonė nustotų buvusi to juridinio asmens dukterine įmone, apie tai taip
pat turi pranešti Vertybinių popierių komisijai.
6. Valdymo įmonė, sužinojusi apie akcijų
paketo, peržengiančio šiame straipsnyje nustatytas ribas, įsigijimą ar
perleidimą, apie tai turi nedelsdama informuoti Vertybinių popierių komisiją.
Metinė informacija apie asmenis, turinčius akcijų paketus, ir tų paketų dydžius
Vertybinių popierių komisijai pateikiama šios nustatyta tvarka.
7. Be Vertybinių popierių komisijos leidimo
(kai jis buvo reikalingas) akcijų įsigijusio asmens turimos akcijos
visuotiniame akcininkų susirinkime praranda balso teisę, kol bus gautas
reikiamas leidimas.
3 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnį ir išdėstyti taip:
„16 straipsnis. Valdymo įmonėms taikomos poveikio priemonės
1. Vertybinių popierių komisija turi teisę taikyti valdymo įmonėms šias poveikio priemones:
1) įspėti dėl veiklos trūkumų bei pažeidimų ir nustatyti jų pašalinimo terminus;
2) skirti administracines nuobaudas vadovams
ar darbuotojams arba šiame Įstatyme numatytas baudas;
3) sustabdyti licencijos galiojimą;
4) panaikinti licencijos galiojimą.
3)5) apriboti teisę investuoti pinigus pensijų fondo sąskaita
sudaryti sandorius dėl investicinių priemonių įsigijimo;
6) įpareigoti valdymo įmonę pensijų fondo
valdymą perduoti kitai valdymo įmonei;
4)7) paskirti laikinąjį Vertybinių popierių komisijos atstovą veiklos
priežiūrai.;
5) įpareigoti pakeisti valdymo įmonės vadovą;
6) įpareigoti valdymo įmonę pensijų fondo valdymą perduoti kitai valdymo įmonei;
7) sustabdyti licencijos teikti vieną, kelias ar visas paslaugas galiojimą;
8) panaikinti licencijos teikti vieną, kelias ar visas paslaugas galiojimą.
2. Vertybinių popierių komisija turi teisę skirti Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatytas nuobaudas valdymo įmonės vadovams ar darbuotojams.
3. Vertybinių popierių komisija turi teisę taikyti depozitoriumui šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytas poveikio priemones.“
4 straipsnis. 17 straipsnio 2 ir 3 dalių pakeitimas
1. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Poveikio priemonė parenkama
atsižvelgiant į pažeidimo, kurio pagrindu ji taikoma, turinį ir pažeidimo bei
poveikio pasekmes įmonei ir finansų sistemos saugumui. Poveikio priemonių
taikymo klausimas svarstomas iš anksto pranešus apie tai valdymo įmonei,
investicinei bendrovei ar depozitoriumui ir sudarius jiems galimybes
pasiaiškinti. Atstovo neatvykimas į klausimo svarstymą ar paaiškinimų
nepateikimas netrukdo priimti sprendimą dėl poveikio priemonių taikymo. Vertybinių
popierių komisija taiko poveikio priemones vadovaudamasi Finansinių priemonių
rinkų įstatymo nustatyta tvarka.“
2. Pakeisti 17 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Sprendimas taikyti poveikio priemones gali būti priimtas, jeigu praėjo ne daugiau kaip 2 metai nuo pažeidimo įvykdymo dienos, o esant tęstiniam ar trunkamajam pažeidimui, – nuo paskutinių tęstinio pažeidimo veiksmų atlikimo dienos ar trunkamo jo pažeidimo paaiškėjimo dienos.“
5 straipsnis. 43 straipsnio pakeitimas ir papildymas
Pakeisti ir papildyti 43 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„43 straipsnis. Pensijų turto valdymo perdavimas depozitoriumui
1. Jeigu valdymo įmonės teisė valdyti pensijų fondą sustabdoma arba pasibaigia jo valdymas, o kitai valdymo įmonei jis neperduodamas, Valdymo įmonė privalo pranešti depozitoriumui apie teisės valdyti turtą sustabdymą ar pasibaigimą. Tokiu atveju pensijų turto valdymą laikinai perima jo depozitoriumas, kuris turi visas valdymo įmonės teises ir pareigas, jeigu įstatymai arba pensijų fondo taisyklės nenumato ko kita.
1. Jei valdymo įmonės teisė valdyti pensijų
fondą pasibaigia, o kitai valdymo įmonei jis neperduotas, pensijų turto valdymą
laikinai perima jo depozitoriumas. Tokiu atveju depozitoriumas turi visas
valdymo įmonės teises ir pareigas, jei įstatymai arba pensijų fondo taisyklės
nenumato ko kita. Depozitoriumas pensijų turto valdymą kitai valdymo įmonei
privalo perduoti per 3 mėnesius nuo valdymo perėmimo. Jei per 3 mėnesius
pensijų turto valdymas kitai valdymo įmonei neperduodamas, pensijų fondas turi
būti panaikinamas ir pensijų turtas padalijamas jo dalyviams šio Įstatymo 34
straipsnio 8 dalies bei Vertybinių popierių komisijos nustatyta tvarka.
2. Depozitoriumas perima pensijų turto valdymą laikotarpiui, kuriam sustabdoma valdymo įmonės teisė valdyti pensijų fondą. Tuo atveju, kai valdymo įmonės teisė valdyti pensijų fondą pasibaigia, depozitoriumas pensijų turto valdymą privalo perduoti kitai valdymo įmonei per 3 mėnesius nuo pensijų turto valdymo perėmimo dienos. Jeigu per 3 mėnesius pensijų turto valdymas kitai valdymo įmonei neperduodamas, pensijų fondas turi būti panaikinamas ir jo pensijų turtas padalijamas jo dalyviams šio Įstatymo 34 straipsnio 8 dalies ir Vertybinių popierių komisijos nustatyta tvarka.“
6 straipsnis. 58 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 58 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„58
straipsnis. Vertybinių popierių
komisijos teisė atlikti patikrinimus teisės nagrinėjant pensijų kaupimo
veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus
1. Vertybinių popierių komisija, siekdama
nustatyti, kaip valdymo įmonės ir depozitoriumai laikosi laikomasi
šio Įstatymo ir jo pagrindu priimtų teisės aktų, turi teisę organizuoti ir
atlikti patikrinimus.
2. Atlikdami patikrinimą, Vertybinių popierių
komisijos darbuotojai turi teisę: Finansinių priemonių rinkų įstatymo
85 straipsnio 2 dalyje nustatytas teises. Šioms teisėms įgyvendinti Vertybinių
popierių komisija gali pasitelkti policijos pareigūnus.
1) gauti žodžiu ar raštu asmenų,
susijusių su tiriamais pažeidimais, paaiškinimus, reikalauti, kad šie asmenys
atvyktų duoti paaiškinimų į patikrinimą atliekančio darbuotojo tarnybines
patalpas;
2)
pateikę tarnybinį pažymėjimą ir Vertybinių popierių komisijos ar jos įgalioto
darbuotojo motyvuotą sprendimą, atlikti patikrinimą (reviziją), laisvai įeiti į
valdymo įmonių, depozitoriumų ir kitų juridinių asmenų, susijusių su galimais
pažeidimais, patalpas, tikrinti dokumentus, apskaitos registrus bei kitus
patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius ir pagal tikrinimo medžiagą iš
ekspertizės įstaigų gauti išvadas;
3)
reikalauti padaryti apskaitos dokumentų, sutarčių, įsakymų ir kitų dokumentų,
kuriuos Vertybinių popierių komisija laiko svarbiais tyrimui, kopijas;
4) laikinai paimti tikrinamų valdymo įmonių,
depozitoriumų dokumentus, kurie gali būti panaudojami kaip pažeidimo įrodymai,
palikdami motyvuotą sprendimą dėl dokumentų paėmimo ir paimtų dokumentų
apyrašą;
5) pateikę Vertybinių popierių komisijos
motyvuotą sprendimą, gauti iš banko įstaigų duomenis, pažymas ir finansinių
operacijų, susijusių su tikrinamuoju objektu, dokumentų kopijas.
3. Šio straipsnio 2 dalyje numatytoms
teisėms įgyvendinti Vertybinių popierių komisija gali pasitelkti policijos
pareigūnus.
3. Vertybinių popierių komisija turėdama pagrindą įtarti, kad valdymo įmonės, depozitoriumo ar kitų asmenų atliekami veiksmai pažeidžia šio Įstatymo ar jo pagrindu priimtų Vertybinių popierių komisijos nutarimų nuostatas ir siekdama išvengti esminės žalos ar nepataisomų pasekmių pensijų kaupimo dalyviams, turi teisę įpareigoti nutraukti tokią veiklą, kol bus atliktas tyrimas ir priimtas Vertybinių popierių komisijos sprendimas dėl įtariamo pažeidimo. Vertybinių popierių komisijos sprendimas įpareigoti nutraukti veiklą gali būti priimtas tik gavus Vilniaus apygardos administracinio teismo leidimą.
4. Vertybinių popierių komisijos sprendimas įpareigoti nutraukti veiklą gali būti skundžiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui per 1 mėnesį nuo sprendimo priėmimo dienos. Skundo padavimas sprendimo vykdymo nesustabdo.
5. Jeigu Vertybinių popierių komisija, nustato teisės aktų, reglamentuojančių riziką ribojančius reikalavimus pažeidimus arba jeigu valdymo įmonės veikla kelia grėsmę įmonės veiklos stabilumui ir patikimumui, Vertybinių popierių komisija turi teisę valdymo įmonei nustatyti individualius veiklos riziką ribojančių normatyvų dydžius ar papildomus reikalavimus dėl veiklos rizikos ribojimo.”
7 straipsnis. 59 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 59 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„59 straipsnis. Piniginės baudos už šio Įstatymo pažeidimą
1. Vertybinių popierių komisija, vadovaudamasi Finansinių priemonių rinkų įstatymo 96 straipsnyje nustatyta tvarka, turi teisę skirti baudas:
1) juridiniams asmenims, veikiantiems kaip valdymo įmonės, bet neturintiems šiame Įstatyme nustatytos licencijos, – iki 200 tūkstančių litų;
2) valdymo įmonėms, kurios sudaro pensijų
kaupimo sutartis neturėdamos patvirtintų pensijų fondo taisyklių, – iki 100
tūkstančių litų;
23) valdymo įmonėms, pažeidusioms šiame Įstatyme nustatytą juridiniams
asmenims, pažeidusiems pensijų fondo turto investavimo tvarką, kai dėl
to kyla grėsmė dalyvių turtiniams interesams, – iki 300 tūkstančių litų;
3) juridiniams asmenims, pažeidusiems šio Įstatymo IV skirsnyje nustatytus reikalavimus, – iki 200 tūkstančių litų.
4) valdymo įmonėms juridiniams
asmenims, nevykdančiomstiems arba netinkamai vykdančiomstiems
šio Įstatymo 6 straipsnyje nustatytas pareigas, – iki 100 200
tūkstančių litų;
5) juridiniams asmenims, kurie sudaro pensijų kaupimo sutartis neturėdami patvirtintų pensijų fondo taisyklių, – iki 100 tūkstančių litų;
6) juridiniams asmenims, pažeidusiems teisės aktų reikalavimus, nustatytus paslaugų siūlymui ir reklamai, – iki 100 tūkstančių litų;
7) juridiniams asmenims, nevykdantiems Vertybinių popierių komisijos nurodymų, neteikiantiems Vertybinių popierių komisijai šiame ir kituose įstatymuose nurodytos informacijos arba trukdantiems Vertybinių popierių komisijai ar jos įgaliotiems asmenims vykdyti tyrimus ar patikrinimus, – iki 100 tūkstančių litų;
85) juridiniams asmenims, pažeidusiems kitus šiame Įstatyme ir jį
įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus, – iki
100 tūkstančių litų.
2. Jeigu dėl šio straipsnio 1 dalies 1–6 punktuose išvardytų pažeidimų padarymo buvo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių ar padaryta žalos ir tokių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydis viršijo minėtuose punktuose nurodytų baudų dydžius, Vertybinių popierių komisija turi teisę skirti baudą iki dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydžio.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytų sankcijų taikymas juridiniams asmenims neatleidžia jų vadovų ar darbuotojų nuo įstatymų nustatytos civilinės, administracinės ir baudžiamosios atsakomybės, taip pat neužkerta kelio Vertybinių popierių komisijai svarstyti klausimą dėl jos išduotų licencijų galiojimo sustabdymo ar panaikinimo.“
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS