LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
KOMITETO
DĖL PRELIMINARAUS ĮVERTINIMO AR LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO PROJEKTAS (XIP-1013(2) NEPRIEŠTARAUJA LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI
2009 m. lapkričio 18 d.
Vilnius
Kviestieji asmenys: Įstatymo projekto autorius Seimo narys E.Pupinis, Žemės ūkio viceministras E. Raugalas, Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos departamento direktorius S.Staliūnas.
Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2009-09-09 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 3. Atkreiptinas dėmesys, kad su šiuo projektu kartu teikiamame Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr.XIP-1011) 1 straipsnio 2 dalyje išplečiamas ratas subjektų, kuriems gali būti perduodamas nuosavybėn neatlygintinai žemės sklypas. Pažymėtina, kad minėta norma yra tarpusavyje susijusi su Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatomis, reglamentuojančiomis asmenų, įsigyjančių žemę, mišką ir vandens telkinius, eilės tvarką. Atsižvelgiant į tai, diskutuotina, kokios įtakos naujų subjektų atsiradimas turėtų šios eilės sudarymui bei, ar nebūtų pažeisti žemiau eilėje esančių asmenų teisėti lūkesčiai. |
Nepritarti |
Teisės departamentas savo 2009-09-09 išvadoje tiesioginio prieštaravimo Konstitucijai neįžvelgia. Konstitucija yra vientisas aktas, kuris gina ir saugo daug konstitucinių vertybių. Taigi, iš vienos pusės, kaip pastebi pagrindinio projekto XIP-1011 išvadoje Teisės departamentas, ginamos galimų savininkų (ne esamų) teisės, nes pilietis, kuriam atkuriamos nuosavybės teisės į žemę lygiaverčiu sklypu (ne natūra) gali pasirinkti ir neišnuomotą, tačiau iš laisvos žemės fondo žemę (šiuo metu laisvos ž.ū. paskirties žemės yra apie pusė milijono hektarų). Tačiau konstatuotina, kad beveik per 20 metų vykstant žemės reformai, Lietuvoje susiformavo tam tikri nauji socialiniai santykiai ir į tai taip pat turėtume kreipti dėmesį bei ginti ir kitas konstitucines vertybes, kurios numatytos Konstitucijos 46 straipsnyje- valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei, valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą. Taigi, reformos metu nedirbamą žemę išsinuomavę ūkininkai ar ž.ū. bendrovės pradėjo ją dirbti, į ją daug investavo, vykdoma žemės ūkio produkcijos gamyba, sukurtos kaime darbo vietos – tai naudinga visuomenei veikla, kuri turi būti skatinama, o ne atvirkščiai. Todėl visapusiškai įvertinus siūlomas nuostatas bei tai, kad pagrindinis įstatymo projektas neprieštarauja Konstitucijai, Komitetas priėjo išvados, kad šis projektas neprieštarauja Konstitucijai. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas: Vadovaudamasis Seimo statuto 67 straipsnio 3 punktu ir visapusiškai įvertinęs Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą bei Komitete išdėstytus argumentus, Teisės ir teisėtvarkos komitetas preliminariai įvertino, kad įstatymo projektas XIP-1013(2) neprieštarauja Konstitucijai.
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu „už“.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras