LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO 2,

19, 58, 91 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2009-11-11 Nr.XIP-1364

Vilnius

 

Įvertinus teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo projekte vartojamą sąvoką „lengvatinis PVM tarifas” į sąvoką „sumažintas PVM tarifas”. Įstatymo projekto rengėjai šių sąvokų keitimą grindžia tuo, kad sąvokos „lengvatinis PVM tarifas” vartojimas yra neteisingas 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos (toliau – Direktyvos) prasme. Tačiau šių sąvokų keitimo tikslingumas svarstytinas. Pirma, mokesčių teisės prasme mažesnis nei standartinis PVM tarifas yra laikomas mokesčio lengvata, nes PVM, pritaikius atitinkamą lengvatinį PVM tarifą patiektoms prekėms ar suteiktoms paslaugoms, sumoka PVM mokėtojai. Tokiu būdu tie PVM mokėtojai, kuriems taikomas lengvatinis PVM tarifas turi išskirtines apmokestinimo sąlygas palyginus su įprastinėmis. Todėl darytina išvada, kad pagal savo esmę tiek „lengvatinis PVM tarifas”, tiek „sumažintas PVM tarifas” yra tapačios sąvokos. Antra, atkreipiame dėmesį, kad oficialiame Direktyvos tekste lietuvių kalba, kuris yra paskelbtas Oficialiame leidinyje irgi yra vartojama sąvoka „lengvatinis PVM tarifas”, todėl tapati sąvoka turėtų būti vartojama ir keičiamo įstatymo tekste.

2. Tikslintinos įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalies keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktų formuluotės, atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 3 straipsnį PVM objektas yra prekių tiekimas ir paslaugų teikimas. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Šilumos ūkio įstatymo nuostatas centralizuotas šildymas yra vienas iš šilumos ir karšto vandens teikimo būdų, o visuomeninis transportas yra viena iš transporto rūšių.

3. Atkreipiame dėmesį, kad pagal įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalies keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 3 punktą viešojo maitinimo paslaugoms (išskyrus alkoholinius gėrimus) siūloma taikyti sumažintą 10 procentų PVM tarifą, o pagal to paties straipsnio 2 dalį keičiamo įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 4 punktą – sumažintą 5 procentų PVM tarifą. Atsižvelgiant į tai, tikslintinos įstatymo projekto nuostatos, nes priešingu atveju neaišku, koks PVM tarifas taikomas šių paslaugų atžvilgiu.

4. Įstatymo projekto 2 straipsnyje yra vartojama sąvoka „viešojo maitinimo paslaugos”, kurios turinys nėra aiškus. Siekiant užtikrinti teisinį aiškumą bei atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo tekste bei Direktyvos II priedo 12 a punkte yra vartojama sąvoka „maitinimo paslaugos” siūlytina atsisakyti žodžio „viešojo” kaip perteklinio. Tačiau, tuo atveju, jei įstatymo projekto rengėjai turėjo omenyje konkrečias maitinimo paslaugas, tai įstatymo projekto tekste turėtų būti atskleista „viešojo maitinimo paslaugų” samprata.

5. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 5 ir 6 punktais siūloma nustatyti sumažintą PVM tarifą šviežiai atšaldytai mėsai, naminių paukščių mėsai ir valgomiems subproduktams. Siūloma mokesčio lengvata yra diskutuotina. Pirma, atkreipiame dėmesį, kad pagal Direktyvos III priedo, kuriuo yra nustatomas sąrašas prekių ir paslaugų, kurias tiekiant ir teikiant gali būti taikomi lengvatiniai tarifai, 1 punktą lengvatinis PVM tarifas gali būti taikomas maisto produktams (įskaitant gėrimus, išskyrus alkoholinius gėrimus), skirtus žmonių ir gyvūnų maistui <...>. Pažymėtina, kad įstatymu gali būti nustatytas nevienodas apmokestinimas vienos ar kitos rūšies maisto produktų atžvilgiu, tačiau, tokiu atveju turi būti aiškiai įvardijami objektyvūs tokio skirtingo apmokestinimo kriterijai. Atsižvelgiant į tai, kad pagal aiškinamąjį raštą nėra aiškūs šių maisto produktų išskyrimo iš kitų maisto produktų kriterijai, diskutuotina, ar toks teisinis reguliavimas, kai tik vienos rūšies maisto produktai būtų apmokestinami siūlomu sumažintu PVM tarifu nediskriminuotų kitų maisto produktų vartotojų. Antra, atsižvelgiant į tai, kad mėsa gali būti įvairiais būdais užšaldyta, svarstytina, kodėl įstatymo projekto rengėjai siūlo taikyti tik vienos rūšies mėsai (šviežiai atšaldytai) lengvatinį PVM tarifą. 

6. Pažymėtina, kad įstatymo projektu siūloma nuo 2010 m. balandžio 1 d. tam tikrai prekių kategorijai (knygoms, laikraščiams ir t. t.) sumažinti PVM tarifą, o tam tikroms paslaugoms padidinti (šilumos energijai tiekiamai gyvenamiesiems namams šildyti ir t. t.). Siekiant užtikrinti, kad PVM administravimas būtų aiškus, įstatymo projektas turėtų būti papildytas baigiamosiomis nuostatomis, kuriose turėtų būti aptarti klausimai, susiję su atitinkamų prekių bei paslaugų apmokestinimu, kaip antai, kokį mokesčio tarifą reikėtų taikyti toms prekėms, dėl kurių iki 2010 m. balandžio 1 d. būtų sudarytos sutartys, tačiau atsiskaitymas dar nebūtų įvykęs ir pan.

7. Įstatymo projekto 2 straipsnyje siūloma nuostatų įsigaliojimo data 2010 m. balandžio 1 d. prieštarauja Mokesčio administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip 6 mėnesiai nuo jų paskelbimo dienos. Taip pat atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, kad mokesčių įstatymai <...> darantys įtaką atitinkamų metų biudžeto pajamoms įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgiant į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.

8. Pažymėtina, kad 2010 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIP-1220 valstybės biudžeto pajamos iš PVM jau yra suplanuotos, o teikiamo įstatymo projekto nuostatos turės tiesioginę įtaką 2010 biudžetinių metų pajamoms, todėl atsižvelgiant į tai manytume, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Taip pat atkreipiame dėmesį, kad Vyriausybė 2009 m. liepos 20 d. nutarimu Nr. 747 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo narių 2009 m. liepos 9 d. pasiūlymo dėl Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 2, 58, 91 ir 1251 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-782” pasiūlė „Lietuvos Respublikos Seimui nepritarti ir kokiems nors kitiems Lietuvos Respublikos Seimo narių registruotiems Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 35-1271) pakeitimo projektams ir pasiūlymams dėl šių projektų, kuriuose siūloma plėsti lengvatinio PVM tarifo taikymo sritį daugiau, nei numatyta Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 ir 56 straipsnių pakeitimo įstatyme (Žin., 2009, Nr. 77-3173) ir Projekte dėl lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymo šilumos energijai ir karštam vandeniui”. Šis pasiūlymas yra grindžiamas nutarimo 2.1 ir 2.2 punktuose nurodytais argumentais.

9. Teikiamas įstatymo projektas koreguotinas atsižvelgiant į Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo bei Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio įsakymu Nr.104 „Dėl įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų” reikalavimus:

a) oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas pildytinas nuorodomis „2005, Nr. 81-2944”, „2006, Nr. 6-193”, „2007, Nr. 80-3222; Nr. 125-5091” ir „2009, Nr. 93-3978”, o nuoroda „2004, Nr. 103-3757” brauktina kaip perteklinė;

b) projekto 1 straipsnio pavadinimas išdėstytinas taip: „2 straipsnio pakeitimas, papildymas ir 14 dalies pripažinimas netekusia galios”;

c) projekto 1 straipsnio 4 dalis brauktina kaip perteklinė, kadangi pripažinus netekusia galios keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalį ir pakeitus šio straipsnio 15-30 dalių numeraciją į 14-29 dalis, pildant straipsnį nauja 30 dalimi straipsnio 30-41 dalių numeracijos keisti nebereikia;

d) projekto lyginamojo varianto 2 straipsnis išdėstytinas pateikiant buvusių (perbrauktų plona linija) ir naujų straipsnio dalių redakcijų paryškintas tekstą;

e) projekto sakinys „Įstatymas įsigalioja 2010 metų balandžio 1 d.” išdėstytinas atskiru straipsniu pavadinimu „Įstatymo įsigaliojimas”.

 

Teisės departamento direktorius                                                                                    Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė

 

S. Krutkevičienė