LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 45, 46, 47, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

XIP-758

2009 m. lapkričio 5 d. Nr. 113-P-51

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Vytautas Kurpuvesas, Komiteto pirmininkas; Algis Rimas. pirmininko pavaduotojas; nariai: Danutė Bekintienė, Valentinas Bukauskas, Evaldas Jurkevičius, Kęstas Komskis, Milda Petrauskienė; Liudvikas Sabutis, Erikas Tamašauskas, Artūras Zuokas.

Kviestieji asmenys: Vida Ablingienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja; Rimantas Čapas, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktoriaus pavaduotojas; Liudas Zakarevičius, Lietuvos Respublikos Prezidentūros Vidaus politikos analizės ir institucinių ryšių grupės vyriausiasis specialistas; Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro vedėjas Bronius Kleponis; patarėjai: Algirdas Astrauskas, Danutė Budzienė, Jurgita Marcinkutė, Monika Urmonienė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2009-07-16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Teikiamas projektas atitinka Konstituciją, galiojančius įstatymus ir juridinės technikos taisykles, tačiau projekto 5 straipsnyje reiktų išbraukti žodį “nuo”.

 

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Arūnas Bėkšta

Nepriklausomas konsultantas,

Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacijos prezidentas,

buvęs LR Kultūros ministras

 

 

 

DĖL LR VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 45 STRAIPSNIO PAKEITIMO

Man teko dalyvauti visose Lietuvos viešojo administravimo instituto gyvenimo etapuose nuo pat 1994 metų, kai buvo steigiamas Valstybės tarnautojų tobulinimosi centras, kurio pagrindu vėliau įkurtas LIVADIS. Prisidėjau rengiant Valstybės tarnybos įstatymą, Valstybės tarnautojų mokymo 2002–2006 metų strategiją, Valstybės tarnautojų mokymo programų turinio reikalavimus, Valstybės tarnautojų mokymo organizavimo taisykles.

Mane stebina VRM noras taisyti tai, kas ir taip gerai veikia. Daromi pakeitimai nepagrįsti jokia nors elementaria analize ir remiasi tik kažkieno nuomonėmis ir prielaidomis. Kadangi aš pats dabar veikiu kaip fizinis asmuo, man asmeniškai siūlomos pataisos yra palankios, todėl mano asmeninio intereso ginti LIVADIS čia nėra, pasisakyti mane skatina neatsakingas VRM požiūris.

Aiškinamajame rašte rašoma: „Vykdant teisės aktų atitikties 2006 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvai 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje (OL 2006 L 376, p.36) (toliau – Paslaugų direktyva) peržiūrą, buvo nustatyta, kad toks reikalavimas galimai prieštarauja (paryškinta mano) Paslaugų direktyvos 15 straipsnio nuostatai“. Atkreipiu dėmesį į žodžius „nustatyta, kad ... galimai prieštarauja“. Iš jų aišku, kad VRM iš tikrųjų nežino prieštarauja ar ne. Jie daro prielaidą, kad prieštarauja ir remdamiesi šia prielaida siūlo įstatymo pakeitimus. Tai tiesiog nerimta. Reiktų baigti gąsdinti ES direktyvomis, ypač, kai svarstomu klausimu jos konkrečiai nieko nepasako.

Toliau VRM teigia, kad „užkertamas kelias konkurencijai tarp visų valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigų, neužtikrinama aukštesnė mokymo kokybė bei žemesnės mokymų paslaugų kainos“.

VRM nepateikia jokios mokymo teikėjų rinkos analizės, iš kurios būtų matyti, kiek LIVADIS paslaugos brangesnės už panašias paslaugas rinkoje. Tai nesunku padaryti: Internete informacijos yra daugiau nei pakankamai. Iš tokios analizės VRM pamatytų, kad LIVADIS teikia vienus iš pigiausių mokymų. Prieš keletą metų esu tokią analizę daręs ir jos pagrindu siūliau LIVADIS didinti mokymų įkainius. LIVADIS mokymo įkainius kontroliuoja ir tvirtina Dalininkų susirinkimas. Dalininkai yra VRM, LR Vyriausybės kanceliarija ir M.Remerio universitetas. Taigi, kainos reguliavimui VRM turi visus svertus.

VRM negali pateikti jokių nusiskundimų dėl LIVADIS teikiamų mokymų kokybės. Priešingai, visų dalyvių vieninga nuomone, mokymai yra labai aukštos kokybės. Todėl kyla klausimas, kodėl iš tiesų teikiamos šio įstatymo pataisos? Negana to, praktiškai visos Europos Sąjungos valstybės turi panašius institutus, centrus ar mokyklas, kuriems suteikta monopolinė teisė tobulinti aukščiausio lygio tarnautojus. Dažnai ta monopolija taikoma apskritai visam valstybės tarnybos kvalifikacijos tobulinimui, o ne tik aukščiausio lygio. Dažniausiai tai daroma valstybėse, kuriose veikia karjeros sistema ir valstybės tarnyba yra centralizuota. Užtenka pažiūrėti į Prancūzijos Ecole Nationale d‘Administration (ENA), kurios pavyzdžiu seka daug valstybių. Būtų įdomu pamatyti, kaip Prancūzija imtų ir atsisakytų jos paslaugų ir atiduotų valstybės tarnautojų mokymus rinkai. Šios valstybės kažkodėl nemano, kad tai prieštarauja ES direktyvoms. Žinoma, turiu pripažinti, kad yra valstybių, kuriose valstybės tarnautojų mokymas visiškai atiduotas rinkai, pavyzdžiui, Estija, tačiau tokių yra mažuma. Dar įdomiau, bendraujant su kolegomis iš Estijos, paaiškėja, kad perdavus rinkai paslaugų kaina realiai nesumažėjo. Iš pradžių kritusi, vėliau mokymų kaina išaugo ir susilygino su verslo kompanijų konsultavimo paslaugų kainomis.

1

Stebina, kad VRM pateikia informaciją ir po to daro iš jos neplaukiančias išvadas. Aiškinamajame rašte rašome „Pažymėtina, kad naujai priimtų į pareigas 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų skaičius yra mažas, todėl visoms pageidaujančioms juos mokyti valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigoms pradėjus rengti 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas gali būti nesudaromos mokymo grupės ir dėl to kiltų keblumų vykdant Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 2 punkte suformuluotą pareigą 18-20 kategorijų valstybės tarnautojams, pradėjusiems eiti pareigas, per dvejus metus nuo priėmimo į šias pareigas dienos išklausyti patvirtintas 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas.“ Cituojamas tekstas iš tiesų tik įrodo, kad dėl mažo šios kategorijos tarnautojų skaičiaus nėra jokios ekonominės ir administracinės prasmės perduoti jų mokymus rinkai. Įdomiausia, kad iki šiol nebuvo jokių keblumų organizuoti 18-20 kategorijos tarnautojų mokymų, kai tai darė LIVADIS. Taigi, dar kartą kyla klausimas, kam jų ieškoti ir daryti, ko nereikia?

Pagarbiai,

Arūnas Bėkšta

Nepriklausomas konsultantas,

Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacijos prezidentas,

buvęs LR Kultūros ministras

Atsižvelgti

 

2.

Dr. R. Malkevičius,

Lietuvos Viešojo administravimo lavinimo institucijų asociacijos konsultantas

 

 

 

Reiškiamas kategoriškas nepritarimas siūlomam Valstybės tarnybos įstatymo 45 straipsnio 2 dalies pakeitimui, nes, manoma, yra neįvertintos neigiamos pasekmės valstybės tarnautojų kvalifikacijos raidai ir veiklos efektyvumui.

26 Europos Sąjungos šalių patirtis – aukščiausių kategorijų valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimu paprastai rūpinasi Vyriausybės nurodyta mokymo įstaiga. Visose šalyse (išskyrus Olandiją) valstybės tarnautojų mokymui teikiamas pilnas arba dalinis nekonkursinis valstybės finansavimas pasirinktai mokymo įstaigai.

Formuluojant veikiančios VTĮ redakcijos 45 straipsnio 2 dalį buvo atsižvelgta į tuometinės finansų ministrės D. Grybauskaitės nuomonę. Be kitų argumentų valstybei yra pigiau kontroliuoti vieną instituciją, nes valstybės tarnyba privalo išlikti vieninga kvalifikacijos prasme.

Atsižvelgti

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys L. Sabutis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

Argumentai:

Esamą valstybės tarnautojų mokymo sistemą būtina pertvarkyti, tačiau tai tikslinga daryti sistemiškai:

1) ir pertvarkant įvairias valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigas (jų yra apie kelias dešimtis)ir 2) pertvarkant valstybės tarnybos valdymo sistemą. Todėl racionalu šioje srityje daryti pertvarkymus, atsižvelgiant į Seimo nutarimu patvirtintos Valstybės tarnybos plėtros koncepcijos nuostatas. Šio dokumento projektą įpareigota parengti Vidaus reikalų ministerija 2010 m. I ketvirtyje. Todėl siūlytina atsisakyti projekto 2 ir 3 straipsnių.

 

Šiuo metu (iki bus priimtas aukščiau minėtas dokumentas) tikslinga atlikti tik kai kurias su tarptautiniu teisės dokumentu – Paslaugų direktyva – susijusias Valstybės tarnybos įstatymo 45 straipsnio 2 dalies nuostatų  korekcijas.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 45 straipsnio 2 dalies pakeitimas

Pakeisti 45 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Valstybės tarnautojų mokymo programos rengiamos pagal vidaus reikalų ministro nustatytus mokymo programų turinio reikalavimus. Mokymo programas rengia ir pagal jas valstybės tarnautojus turi teisę mokyti vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka patvirtinti asmenys. Kvalifikacijos tobulinimo bendrąsias programas integracijos į Europos Sąjungą ir personalo vadybos srityse srityje, 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų bendrąsias mokymo programas rengia ir pagal parengtas patvirtintas bendrąsias programas valstybės tarnautojus moko Lietuvos viešojo administravimo institutas. Kitas mokymo programas rengia ir pagal jas valstybės tarnautojus moko vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka patvirtintos valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigos.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

2,3

 

 

 

2. Atsisakyti įstatymo projekto 2 ir 3 straipsnių.

 

Pritarti

 

 

 

4,5,6

 

 

 

3. Įstatymo 4, 5 ir 6 straipsnius laikyti atitinkamai 2, 3 ir 4 straipsniais

Pritati

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Europos reikalų komitetas (2009-10-23)

 

 

 

 

6.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 45, 46, 47, 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-758.

 

Nepritarti

Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui XIP-758 (2).

 

 

 

 

 

 

6.2. Pasiūlymai: Siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą.

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai):

Pritarti Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto patobulintam įstatymo projektui XIP-758 (2) ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Kurpuvesas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

 

 

 

PRIDEDAMA.

Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Vytautas Kurpuvesas