Lietuvos Respublikos Seimui                                                 2009-10- 16    Nr. 62-  6215

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė siunčia svarstyti Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo bei socialinio draudimo įmokų tarifo padidinimo laikinojo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas) ir su juo susijusius lydinčiuosius atitinkamų įstatymų pakeitimų projektus, kuriems buvo pritarta Vyriausybės 2009 m. spalio 14 d. posėdyje.

Minėti projektai parengti atsižvelgiant į prognozuojamą Lietuvos Respublikos valstybės bei Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų deficito augimą bei siekiant subalansuoti pinigų srautus, o taip pat - ekonominės krizės laikotarpiu užtikrinti savalaikį išmokų mokėjimą.

Rengiant Įstatymo projektą, buvo analizuojami ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimai. 
Konstitucinis Teismas ne kartą konstatavo, kad Konstitucijos 52 straipsnyje įtvirtinta nuostata „Valstybė laiduoja piliečių teisę gauti senatvės ir invalidumo pensijas, socialinę paramą nedarbo, ligos, našlystės, maitintojo netekimo ir kitais įstatymų numatytais atvejais“ suponuoja įstatymų leidėjų pareigą nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris užtikrintų lėšų, būtinų šioms išmokoms mokėti, sukaupimą. Nustatant teisinį reguliavimą, valstybei kyla pareiga laikytis teisėtų lūkesčių apsaugos ir teisinio tikrumo konstitucinių principų. Tačiau valstybėje gali susidaryti tokia ypatinga situacija (ekonominė krizė, gaivalinė nelaimė ir pan.), kai neįmanoma sukaupti išmokų mokėjimui būtinų lėšų. Tokiais išimtiniais atvejais teisinis reguliavimas gali būti koreguojamas, taip pat ir mažinant išmokas tokiu mastu, kokiu būtina užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes (Konstitucinio Teismo    2002 m. balandžio 23 d., 2002 m. lapkričio 25 d., 2003 m. liepos 4 d., 2003 m. gruodžio 3 d., 2007 m. rugsėjo 26 d. ir 2007 m. spalio 25 d. nutarimai). 
Nors asmenys, pagal galiojančius ir Konstitucijai neprieštaraujančius teisės aktus gaunantys išmokas, turi teisę ir teisėtą lūkestį reikalauti, kad valstybės prisiimtas įsipareigojimas mokėti šias išmokas viso dydžio būtų vykdomas, tačiau, atsižvelgiant į šiuo metu valstybėje susidariusią situaciją, būtina nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris apsaugotų kitas konstitucines vertybes, t.y. išlaikant pusiausvyrą tarp asmens ir visuomenės interesų, leistų užtikrinti pakankamas lėšas įvykdyti valstybės prisiimtiems įsipareigojimams išmokų gavėjų atžvilgiu. Šiuo atveju siekiama užtikrinti pačių išmokų gavėjų gyvybiškai svarbius interesus, garantuojant savalaikį jiems paskirtų išmokų mokėjimą.
Konstitucinis Teismas 2007 m. lapkričio 22 d. nutarime konstatavo, kad „Konstitucija saugo ir gina įgytąsias teises, todėl bet koks valstybės socialinės politikos koregavimas, socialinių garantijų sistemos ar atskirų socialinių garantijų struktūros pertvarkymas turi būti konstituciškai pagrįstas; jeigu pertvarkant socialinių garantijų sistemą ar atskirų socialinių garantijų struktūrą yra sumažinama socialinių garantijų apimtis, juo labiau jeigu tam tikrų socialinių garantijų nebelieka, turi būti nustatytas teisingas patirtų praradimų kompensavimo asmenims, kuriems tos socialinės garantijos buvo pagrįstai nustatytos, mechanizmas, o jeigu tos garantijos turi kompensuoti praradimus, kuriuos asmuo gali patirti dėl savo veiklos (inter alia dėl tarnybos valstybei), turi būti numatytas ir laikotarpis, kurio pakaktų, kad tie asmenys (dirbantys atitinkamą darbą ar atliekantys atitinkamą tarnybą, pagal ankstesnį teisinį reguliavimą turintys teisę į atitinkamas socialines garantijas) galėtų pasirengti atitinkamiems pakeitimams.“ Šis Konstitucinio Teismo suformuluotas principas taikytinas iš esmės pertvarkant pačią socialinių garantijų sistemą ar socialinių garantijų struktūrą. Tačiau šiuo Įstatymo projektu socialinių garantijų sistema nėra pertvarkoma, jame siūlomos priemonės nekeičia socialinių garantijų struktūros ir taikomos tik laikinai. Todėl šiame įstatymo projekte nėra nustatytas Konstitucinio Teismo nutarime minimas patirtų praradimų kompensavimo mechanizmas. Šiuo įstatymo projektu siūlomomis priemonėmis būtent siekiama šiuo metu užtikrinti išmokų gavėjų gyvybiškai svarbius interesus.
Konstitucinis Teismas 2007 m. spalio 22 d. nutarime  konstatavo, kad kai iš esmės pakinta valstybės ekonominė ir finansinė būklė, kai dėl ypatingų aplinkybių (ekonominės krizės, gaivalinės nelaimės ir kt.) valstybėje susiklosto itin sunki ekonominė, finansinė padėtis,  dėl objektyvių priežasčių gali pritrūkti lėšų. Esant tokioms aplinkybėms įstatymų leidėjas gali keisti teisinį reguliavimą ir įtvirtinti asmenims mažiau palankų teisinį reguliavimą, jei tai būtina siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės ir valstybės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes. Tačiau ir tokiais atvejais įstatymų leidėjas turi išlaikyti pusiausvyrą tarp asmenų, kuriems nustatomas mažiau palankus teisinis reguliavimas, teisių bei teisėtų interesų ir visuomenės bei valstybės interesų, t. y. paisyti proporcingumo principo reikalavimų. Šiame įstatymo projekte  laikomasi minėto Konstitucinio Teismo suformuluoto proporcingumo principo – paliečiamos visos išmokų, mokamų iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, gavėjų grupės (tiek pensininkai, tiek neįgalieji, vaikai našlaičiai, šeimos, auginančios vaikus ir kt.). Šiuo atveju proporcingumas negali būti atsietai nagrinėjamas nuo solidarumo. Susiklosčius valstybėje ypatingai situacijai, visuomenė privalo palaikyti tuos, kurie negali patys savęs išlaikyti, todėl Įstatymo projektu siūlomomis priemonėmis laikomasi ir teisingumo principo – didesnes išmokas gaunantys asmenys turi labiau prisidėti prie sunkmečio padarinių šalinimo.
Įvertinant Konstitucinio Teismo nutarimuose suformuluotus principus, visos Įstatymo projektu siūlomos priemonės būtų taikomos tik laikinai, jos padėtų stabilizuoti Lietuvos Respublikos valstybės bei Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų deficito augimą ir leistų krizės laikotarpiu užtikrinti savalaikį išmokų išmokėjimą labiausiai pažeidžiamoms visuomenės grupėms. 
Teikiamus projektus prašome svartyti kartu su Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto 2010 metų rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu.

PRIDEDAMA:

1. Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo bei socialinio draudimo įmokų tarifo padidinimo laikinojo įstatymo projektas, 13 lapų.

2. Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo bei socialinio draudimo įmokų tarifo padidinimo laikinojo įstatymo aiškinamasis raštas, 8 lapai.

3. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 14, 39, 40, 41, 52, 53 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, 2 lapai.

4. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 14, 39, 40, 41, 52, 53 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 2 lapai.

5. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 14, 39, 40, 41, 52, 53 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 3 lapai. 

 6. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 5, 15, 19, 24, 28, 33, 40, 42, 53, 56, 59, 65 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 13, 14, 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.

7. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 5, 15, 19, 24, 28, 33, 40, 42, 53, 56, 59, 65 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 13, 14, 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

8. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 5, 15, 19, 24, 28, 33, 40, 42, 53, 56, 59, 65 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 13, 14, 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 3 lapai.

9. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų dalies išmokėjimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.

10. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų dalies išmokėjimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

11. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų dalies išmokėjimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 2 lapai.

12. Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų 3, 6, 8, 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, 2 lapai.

13. Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų 3, 6, 8, 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 3 lapai.

14. Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų 3, 6, 8, 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 3 lapai.

15. Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 4, 5, 6 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas,  1 lapas.

16. Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 4, 5, 6 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas,  2 lapai.

17. Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 4, 5, 6 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 3 lapai.

18. Lietuvos Respublikos valstybinių šalpos išmokų įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.

19. Lietuvos Respublikos valstybinių šalpos išmokų įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

20. Lietuvos Respublikos valstybinių šalpos išmokų įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 2 lapai.

21. Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas,  1 lapas.

22. Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

23. Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 3 lapai.

24. Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.

25. Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

26. Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 2 lapai.

27. Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.

28. Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

29. Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 3 lapai.

30. Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 18 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.

31. Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 18 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

32. Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 18 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 2 lapai.

33. Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 21 straipsnio pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas, 1 lapas.

34. Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 21 straipsnio pakeitimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 1 lapas.

35. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas ,,Dėl Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo bei socialinio draudimo įmokų tarifo padidinimo laikinojo įstatymo ir su juo susijusių įstatymų projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“, 1 lapas.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                         Andrius Kubilius