LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIO SAUGUMO PAGRINDŲ ĮSTATYMO PRIEDĖLIO 14 SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIP-698 (3)

 

2009 m. spalio 16 d. Nr. 113-P-49

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Vytautas Kurpuvesas, Komiteto pirmininkas; Edmundas Jonyla, Algio Rimo pavaduotojas; nariai: Rytas Kupčinskas, Danutės Bekintienės pavaduotojas; Valentinas Bukauskas, Evaldas Jurkevičius, Kęstas Komskis, Bronius Pauža, Mildos Petrauskienės pavaduotojas; Liudvikas Sabutis, Erikas Tamašauskas, Artūras Zuokas.

Kviestieji asmenys: Lolita Šumskienė, Finansų ministerijos skyriaus vedėja. Žilvinas Tomkus, Krašto apsaugos ministerijos departamento direktoriaus pavaduotojas;

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro vedėjas Bronius Kleponis; patarėjai: Algirdas Astrauskas, Danutė Budzienė, Jurgita Marcinkutė, Monika Urmonienė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2009-09-10)

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priedėlio 14 skyriaus antrojo skirsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad “Krizių valdymo komitetas prireikus, priklausomai nuo krizės pobūdžio, iš atitinkamų ministerijų ir kitų valstybės institucijų ekspertų sudaro Jungtinį koordinavimo centrą krizei valdyti ir jos padarinių likvidavimui koordinuoti. Jungtinio koordinavimo centro nuostatus tvirtina Vyriausybė.” Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 33 straipsnį, Vyriausybė tvirtina Vyriausybės įstaigų nuostatus. Atsižvelgiant į tai, kad Jungtinio koordinavimo centro steigėju yra Krizių valdymo komitetas (ne Vyriausybė), svarstytina, ar Jungtinio koordinavimo centro nuostatų neturėtų tvirtinti centro steigėjas - Krizių valdymo komitetas. Taip pat siūlytina apibrėžti Jungtinio koordinavimo centro teisinį statusą. Šiame kontekste taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 27 straipsnį, Vyriausybė gali sudaryti Vyriausybės komitetus, kurie yra Vyriausybės patariamosios institucijos, jų darbo organizavimo tvarką nustato Vyriausybės darbo reglamentas.

Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnyje numatytus nacionalinį saugumą užtikrinančius subjektus bei priedėlio I dalies 1 skyriaus 1 ir 2 dalies nuostatas, svarstytina, ar, priklausomai nuo krizės pobūdžio, Jungtinio koordinavimo centro ekspertais negalėtų būti ir ne valstybės institucijų atstovai (ekspertai). Aptariama nuostata tikslintina atsižvelgiant ir į tai, kad valstybės tarnybos santykius reguliuojantys įstatymai nenumato eksperto pareigybės.

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Teisės ir kalbos požiūriu tikslintina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo priedėlio 14 skyriaus antrojo skirsnio 3 dalies formuluotė “numatydamos sąveiką su kitomis institucijomis”.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

3. Atsižvelgiant į įstatymo projekto 2 straipsnio nuostatas, siūlytina nustatyti šio įstatymo įsigaliojimo datą.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

4. Vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 4 dalimi, keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas papildytinas nuorodomis “Žin., 2000, Nr. 58-1710; 2003, Nr. 42-1922”.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: 1. Pritarti iš esmės iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui XIP-698 (3).

2. Siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą XIP-698 (3) patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir šias Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pastabas ir pasiūlymus:

1) abejones kelia projekto 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti nuostata „Krizių valdymą koordinuoja Krizių valdymo komitetas, kurį sudaro Vyriausybė.“:

- sistemiškai vertinant nuostatas, kuriomis apibrėžiama Krizių valdymo komiteto kompetencija, darytina prielaida, kad šio Komiteto veikla (kompetencija) nėra suvestina tik į vieną iš bendrųjų valdymo funkcijų – koordinavimą (paprastai koordinavimas yra apibrėžiamas kaip bendroji valdymo funkcija, kurios esmė - veiksmų derinimas). Todėl siūloma nustatyti nuostata „Krizių valdymą koordinuoja Krizių valdymo komitetas, kurį sudaro Vyriausybė“ reikalauja tikslinimo;

- Vyriausybės įstatymo 27 straipsnyje yra nustatytos bendrosios nuostatos dėl Vyriausybės komitetų ir komisijų sudarymo ir sudėties, paskirties ir veiklos tikslų, darbo organizavimo teisinio reglamentavimo. Sistemiškai vertinant nuostatas, kuriomis projektuose XIP-698 (3) ir XIP-1037 siūloma  apibrėžti Krizių valdymo komiteto kompetenciją, darytina prielaida, kad šis komitetas nėra tik „Vyriausybės patariamoji institucija“, o jos veiklos tikslas nėra tik toks, kuris nurodomas Vyriausybės įstatymo 27 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje. Todėl siūlytina apsvarstyti galimybę kartu su projektais XIP-698 (3) ir XIP-1037 teikti ir Vyriausybės įstatymo 27 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kuriame būtų siūloma patikslinti Vyriausybės sudaromų komitetų paskirtis ir veiklos tikslai.

2) abejones kelia projekto 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti nuostata „Krizių valdymo komitetas prireikus, priklausomai nuo krizės pobūdžio, ... sudaro Jungtinį koordinavimo centrą“. Siūlytina atsisakyti neapibrėžtumo ir įstatymo projekte arba: a) aiškiai apibrėžti, kokių krizių atvejais Jungtinis koordinavimo centras yra sudaromas privaloma tvarka, o kokiais atvejais sprendimą priimtų Krizių valdymo komitetas, arba b) nurodyti subjektą (Vyriausybę arba Krizių valdymo komitetą), kuris būtų atsakingas savo sprendimu (teisės aktu) aiškiai apibrėžti, kokių krizių atvejais Jungtinis koordinavimo centras yra sudaromas privaloma tvarka, o kokiais atvejais sprendimą priimtų Krizių valdymo komitetas;

3) abejones kelia projekto 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti nuostata „Krizių valdymo komitetas prireikus, priklausomai nuo krizės pobūdžio, iš atitinkamų ministerijų ir kitų valstybės institucijų ekspertų  sudaro Jungtinį koordinavimo centrą.“. Reikalauja tikslinimo siūlomos naudoti sąvokos:

a) atitinkamos ministerijos; b) kitos valstybės institucijos; c) ministerijų ir kitų valstybės institucijų ekspertai.

Siekiant aiškumo, siūlytina apsvarstyti galimybę pačiame įstatyme įvardinti konkrečias ministerijas, kurioms vadovauja „su krizių valdymu susiję ministrai“ (šiuo metu ministerijas, kurios vykdo tam tikrą veiklą krizių atvejais, nustato poįstatyminis (valdymo) aktas, bet ne įstatymas). Ši pastaba taip pat tinka ir vertinant šio projekto 1 straipsnio 2 dalies nuostatas dėl ministerijoms siūlomos nustatyti pareigos rengti atitinkamus dokumentus;

Tikslinga aiškiai apibrėžti projekte siūlomą nustatyti sąvoką „kitos valstybės institucijos“: nėra aišku nei tokių valstybės institucijų teisinė forma bei teisinis statusas (įstaiga (biudžetinė, viešoji), komisija, komitetas ir pan.), nei vieta valstybės valdymo sistemos hierarchinėje struktūroje (Vyriausybės įstaiga, įstaiga prie ministerijos ir pan.). Be to, pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, svarstytina galimybė išplėsti subjektų ratą, iš kurių galėtų būti deleguojami atstovai į Jungtinį koordinavimo centrą, pvz. vietos savivaldybių atstovai ir pan. Ši pastaba taip pat tinka ir vertinant šio projekto 1 straipsnio 2 dalies nuostatas dėl „kitoms valstybės institucijoms“ siūlomos nustatyti pareigos rengti atitinkamus dokumentus;

Tikslinga aiškiai apibrėžti projekte siūlomą apibrėžti sąvoką „ekspertai“, nes nėra aiškus jų statusas (ar tai valstybės politikai, ar valstybės tarnautojai, ar darbuotojai pagal darbo sutartis) ir priklausomybė nuo/įsipareigojimai juos deleguojančiam subjektui.

4) tikslinimo reikalauja projekto 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti nuostata „Jungtinio koordinavimo centro nuostatus tvirtina Vyriausybė“. Pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siūlytina apsvarstyti galimybę teisę (ir pareigą) tvirtinti šio centro nuostatus nustatyti Krizių valdymo komitetui. Antra vertus, nėra siūloma nustatyti nuostatų, iš kurių paaiškėtų, kokiam subjektui, kilus krizei, suteikiama iniciatyvos teisė (ir pareiga) parengti ir pateikti tokio centro nuostatų projektus subjektui, kuris bus įgaliotas šiuos nuostatus patvirtinti;

5) abejones kelia projekto 1 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti nuostata „Krizių prevenciją ir pasirengimą jas valdyti koordinuoja Ministro pirmininko tarnyba.“ Sistemiškai vertinant nuostatas, kuriomis apibrėžiama Ministro Pirmininko tarnybos kompetencija šioje veiklos srityje, taip pat atsižvelgiant į siūlomas nustatyti nuostatas projekte XIP-1037, darytina pagrįsta prielaida, kad šios tarnybos veikla (kompetencija) tikrai nėra suvestina tik į vieną iš bendrųjų valdymo funkcijų – koordinavimą. Todėl ši siūloma nustatyti įstatymo projekto nuostata reikalauja tikslinimo;

6) abejonę kelia projekto 1 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti nuostata „Ministro Pirmininko tarnyba koordinuoja integralių . planų ir priemonių rengimą“. Svarstytina, ar žodis „priemonės“ nėra perteklinis;

7) pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai siūlytina aiškiai apibrėžti, kada įsigalioja šis įstatymas ir iki kada (kurios konkrečios datos)  Vyriausybė turi parengti ir priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

7. Balsavimo rezultatai:  bendru sutarimu už.

            8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: L. Sabutis

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Vytautas Kurpuvesas