LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir Teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS TAPATYBĖS KORTELĖS ĮSTATYMO 2 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (Nr. XIP-457)

 

2009 m. rugsėjo 30 d.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotojas Julius Sabatauskas, komiteto nariai: Laimontas Dinius, Vytautas Gapšys, Petras Gražulis, Konstantas Ramelis, Raimondas Šukys, Vidmantas Žiemelis, Komiteto biuro patarėjai: I. Leonavičiūtė, D. Komparskienė, V. Kanapinskas, D. Latvelienė, R. Varanauskienė, L. Zdanavičienė, Komiteto biuro padėjėjos A. Bacevičienė, J. Janušauskienė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos atstovai: A. Klapatauskienė, G. Geimanaitė.
                                                                            

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2009-04-02

 

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:

1. Teikiamu projektu siekiama, kad pasas taptų vienu iš dviejų pagrindinių dokumentų ir kiekvienam Lietuvos Respublikos piliečiui būtų sudarytos galimybės rinktis reikiamą asmens dokumentą (atitinkamai - asmens tapatybės kortelę ar pasą), nes šie dokumentai “yra lygiaverčiai”. Tačiau pažymėtina, kad paso teisinį režimą, t.y., paskirtį, išdavimo ir keitimo tvarką, galiojimo sąlygas ir jame įrašomus duomenis reglamentuoja Paso įstatymas. Pagal šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalį pasas yra “skirtas vykti į užsienio valstybes”, o 3 dalį - “Pasą turėti nėra privaloma, jis išduodamas piliečio pageidavimu.” Todėl, jeigu teikiamu projektu “piliečiui, kuriam sukako 16 metų” būtų sukuriama pareiga per vieną mėnesį kreiptis į įgaliotą instituciją dėl asmens tapatybės kortelės ar paso išdavimo”, ji neatitiktų nurodytai Paso įstatymo 2 straipsnio 3 daliai bei kitoms šio įstatymo nuostatoms. Atsižvelgus į tai, siekiant pakeisti Paso įstatymu reglamentuojamus santykius, reikėtų teikti atitinkamas Paso įstatymo pataisas.

 

Pritarti

Seimo narys pateikė ir Lietuvos Respublikos paso įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-522.

 

 

 

 

1,2

 

 

2. Projekto 1 straipsnyje pateiktas atskiras struktūrines dalis reikėtų sunumeruoti. Taip pat kalbos požiūriu reikėtų suredaguoti projekto 1 bei 2 straipsniuose pateiktas pakeitimų esmės nuostatas.

 

Pritarti

Redakcinė pastaba.

2.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2009-04-08

 

 

 

 

Europos teisės departamentas, išanalizavęs Lietuvos Respublikos Seimo pateiktus  asmens tapatybės kortelės įstatymo 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XIP-457 ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 200 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą XIP-458 pažymi, kad Europos Sąjungos teisė siūlomų pakeitimų turinio nereglamentuoja.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Teisės institutas

2009-07-17

 

 

 

Išnagrinėję įstatymų projektus Nr. XIP-457, XIP-458 ir XIP-522,  pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narė                                                                                Donalda Meiželytė Svilienė

2009-06-22

1

2

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma suteikti kiekvienam Lietuvos Respublikos piliečiui turėti teisę pasirinkti koks asmens dokumentas jam labiau reikalingas: pasas ar asmens tapatybės kortelė.

Tačiau projekto nuostatos dėl įstatymo 2 straipsnio 4 dalies pakeitimo piliečiui, nesulaukusiam 16 metų, numato galimybę gauti tik asmens tapatybės kortelę.

Tai prieštarauja įstatymo projekto tikslui. Nesuteikiant galimybės gauti paso, piliečiai, nesulaukę 16 metų, bus diskriminuojami vyresnių nei 16 metų piliečių atžvilgiu.

 

    Pasiūlymas:

siūlau papildyti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti taip:

„4. Pilietis, kuriam sukako 16 metų, per vieną mėnesį privalo kreiptis į įgaliotą instituciją dėl asmens tapatybės kortelės ar paso išdavimo. Prireikus asmens tapatybės kortelė ar pasas gali būti išduota ir piliečiui, nesulaukusiam 16 metų.”

 

Pritarti

Atsižvelgus šį pasiūlymą, būtų iš esmės pasiekti projekto tikslai, t.y. sudaryti galimybes kiekvienam Lietuvos Respublikos piliečiui rinktis reikiamą asmens dokumentą.

Vyriausybė pateiktu projektu Nr. XIP-1004 pasiūlė tokią nuostatą:

Papildyti 2 str. 5 d. :

„5. Piliečiui iki 16 metų, taip pat piliečiui, kuris turi galiojantį pasą arba kuris teisės aktų nustatyta tvarka pateikė dokumentus dėl paso išdavimo ar keitimo, asmens tapatybės kortelė išduodama jo pageidavimu.“

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2009-08-26

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. birželio 19 d. sprendimo Nr. SV-S-303 1 punkto 1–3 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti pasiūlymui sudaryti galimybes Lietuvos Respublikos piliečiams pasirinkti asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinantį reikiamą dokumentą, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-457, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 200 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-458 ir Lietuvos Respublikos paso įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-522, kadangi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugpjūčio 19 d. nutarimu Nr. 908 „Dėl Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2, 5, 6 ir 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo įgyvendinimo įstatymo 3 straipsnio papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos paso įstatymo 2, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 200 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos tarnybinio paso įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ (Žin., 2009, Nr. 103-4306) Lietuvos Respublikos Seimui pateiktuose įstatymų projektuose, siekiant sudaryti teisines sąlygas asmeniui turėti arba asmens tapatybės kortelę, arba pasą, išsamiau reglamentuojami asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinančių dokumentų išdavimo ir keitimo klausimai.

Pritarti

Vyriausybė yra pateikusi Asmens tapatybės kortelės įstatymo 2, 5, 6 ir 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Asmens tapatybės kortelės įstatymo įgyvendinimo įstatymo 3 straipsnio papildymo įstatymo, Paso įstatymo 2, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Administracinių teisės pažeidimų kodekso 200 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Tarnybinio paso įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektus (Nr. XIP-1004-1008).

Minėtuose projektuose išsamiau reglamentuojami asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinančių dokumentų išdavimo ir keitimo klausimai.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            6.1. Sprendimas: Siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-457.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2009-09-30

 

 

 

Argumentai:

Vyriausybės parengtas ir Seimui pateiktas Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2, 5, 6 ir 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1004 išsamiau reglamentuoja asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinančių dokumentų išdavimo klausimus.

Vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, jeigu yra gauti keli to paties įstatymo tų pačių arba skirtingų straipsnių pakeitimo ar papildymo įstatymų projektai, jie Seimo posėdyje pateikiami ir nagrinėjami kartu, o Seimo paskirtas pagrindinis komitetas gali juos sujungti ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą projektą.

 Pasiūlymas:

Siūlytina Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-457 sujungti su Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2, 5, 6 ir 7 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu Nr. XIP-1004.

 

Pritarti

 

 

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu „už“.

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Žiemelis, J. SabatauskasČ. V. Stankevičius.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Stasys Šedbaras