LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
švietimo, mokslo ir kultūros komitetas
DĖL Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 3, 10, 11, 16, 17, 21, 22, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 42, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73 straipsnių pakeitimo
ir 46 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-36)
2009 m. .rugsėjo 16 d. Nr. 106-P-62
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Mantas Adomėnas, Asta Baukutė, Julius Dautartas, Algis Kazulėnas, Juozas Liesys, Jaroslavas Narkevičius, Aušrinė M. Pavilionienė, Valentinas Stundys, Dalia Teišerskytė, Zita Užlytė, Edvardas Žakaris, Komiteto biuro vedėjas Kęstutis Kaminskas, patarėja, Rūta Norkienė, padėjėja Janina Antanavičienė.
Kiti posėdžio dalyviai: Alvydas Puodžiukas, Švietimo ir mokslo ministerijos vyr. patarėjas, Dainius Žalimas, krašto apsaugos ministro patarėjas-teisininkas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 3 straipsnio pavadinimą reikėtų papildyti nurodant keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 9 punktą, nes projekto 3 straipsnio 1 dalyje pastarasis yra keičiamas. Be to, šią dalį reikėtų sunumeruoti skaitmeniu “1”. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
2. Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 3 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad kariais savanoriais negali būti asmenys, kurie per paskutinius 5 metus dėl priežasčių, susijusių su priesaikos sulaužymu, buvo pašalinti iš valstybės politiko pareigų, atleisti iš profesinės karo tarnybos, savanorių karo tarnybos ar valstybės tarnybos arba pašalinti iš karo mokymo įstaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad ne visiems valstybės tarnautojams yra nustatytas reikalavimas prisiekti prieš pradedant tarnybą. Be to, formuluotė “dėl priežasčių, susijusių su priesaikos sulaužymu” tikslintina, kadangi jos turinys neaiškus, todėl gali iškilti šios nuostatos taikymo problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 38 straipsnyje, kuriame pateikti profesinės karo tarnybos ar kario savanorio tarnybos sutarties nutraukimo pagrindai, tokio pagrindo, kaip sutarties nutraukimas dėl priesaikos sulaužymo, nėra (tokio atleidimo pagrindo nėra ir kituose įstatymuose, pvz., Vidaus tarnybos statute). |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
3. Įstatymo projekto lyginamojo varianto 29 straipsnio 5 dalies formuluotė neatitinka įstatymo projekto 29 straipsnio 5 dalies formuluotės. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete |
|
|
|
|
|
4. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje sąvoką “išleidimo į atsargą metai” reikėtų pakeisti į sąvoką “išleidimo į atsargą amžius”, nes įstatymo 45 straipsnio 4 dalyje, į kurią projekto nuostatoje daroma nuoroda, kalbama apie profesinės karo tarnybos karių amžių, kurį sukakę jie išleidžiami į atsargą. Tokia pat pastaba darytina ir dėl analogiškų keičiamo 31 straipsnio 3 dalies 1, 2 ir 3 punkto nuostatų. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
5. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje pateikti profesinės karo tarnybos sutarties patęsimo terminai ir tvarka. Diskutuotina, ar nereikėtų įstatyme nustatyti ir šių sutarčių pratęsimo pagrindų, kuriais vadovaujantis krašto apsaugos ministras galėtų spręsti dėl sutarties pratęsimo. Šio straipsnio 6 dalyje vartojama sąvoka “laikydamiesi” keistina į kalbos požiūriu tinkamesnę sąvoką “vadovaudamiesi”. Tokia pati pastaba darytina ir dėl šios sąvokos vartojimo projekto 25 straipsniu keičiamo įstatymo 54 straipsnio 4 ir 5 dalyje, projekto 26 straipsniu keičiamo įstatymo 55 straipsnio 3 dalyje. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
6. Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje įvairiai vartojama sąvoka “Lietuvos Respublikos pilietis” ir “pilietis”. Jas reikėtų suvienodinti. Šio straipsnio 3 dalyje po žodžio “kariui” reikėtų įrašyti žodį “savanoriui”, 4 dalyje – po žodžio “savanorių” – žodį “tarnybos”. Reikėtų suvienodinti įvairiai vartojamas sąvokas “sutartis” ir “kario savanorio tarnybos sutartis”. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
7. Projekto 20 straipsniu keičiamo įstatymo 45 straipsnio 4 dalies 2 punkte reikėtų suvienodinti terminiją: vietoj žodžio “sulaukę” įrašyti žodį “sukakę”, kaip ir šio straipsnio 4 dalyje. Taip pat pažymėtina, kad šiame punkte vartojama sąvoka “kadencija”, tačiau nei projekte, nei galiojančiose įstatymo normose ši sąvoka neaptarta (reglamentuojant karo tarnybos sutarties dalykus, vartojama sąvoka “laikotarpis”). |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
8. Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 8 straipsnis nustato, kad įstatymo straipsnį sudaro dalys ir dalių punktai. Įstatymo straipsnių dalys pradedamos rašyti iš naujos eilutės ir žymimos arabiškais skaitmenimis su tašku iš eilės. Straipsnio dalių punktai žymimi arabiškais skaitmenimis su skliausteliu. Atsižvelgiant į šias įstatymo nuostatas, reikėtų suredaguoti projekto 23 straipsniu keičiamo įstatymo 52 straipsnio 3 dalį, kurioje pateikiamos nesužymėtos struktūrinės dalys. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
|
|
|
9. Projekto 31 straipsniu keičiamo įstatymo 65 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad “Pradinės privalomosios karo tarnybos, kariūnų, profesinės karo tarnybos karių ir kitų asmenų sveikatos priežiūra ir sveikatinimo veikla <...> finansuojamos iš Krašto apsaugos ministerijai skirtų valstybės biudžeto lėšų. Kitų asmenų, kuriems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, grupes ir teikiamų paslaugų rūšis nustato krašto apsaugos ministras.” Manytina, kad kitų asmenų, kuriems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, finansuojamos iš valstybės biudžeto, grupės turėtų būti aiškiai apibrėžtos įstatyme. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad kiti asmenys gali būti apdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, todėl jiems teikiamos sveikatos priežiūros paslaugos būtų apmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto. Todėl, siekiant teisinio aiškumo, teikiamą nuostatą siūlytina tikslinti. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
34 |
|
|
10. Projekto 34 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 2 dalyje formuluotė “karys, garbingai ištarnavęs bent 4 metus, išėjęs į atsargą gauna papildomų lengvatų <...>” nėra visiškai aiški, nes neaišku ar čia turima omenyje du atskiri atvejai, ar vienas. Taip pat šioje dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytomis sąlygomis ir tvarka gali būti sumokamos įmokos ar jų dalis už ne ilgesnes nei 4 metų trukmės jo aukštojo mokslo studijas, jeigu jis pirmą kartą studijuoja Lietuvos aukštojoje mokykloje pagal pagrindinių arba vientisųjų studijų programą. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Aukštojo mokslo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį aukštosios mokyklos gali būti valstybinės ir nevalstybinės. Svarstytina, ar turėtų būti iš valstybės biudžeto finansuojami kariai, besimokantys nevalstybinės aukštosiose mokyklose. |
Pritarti
|
|
|
|
|
|
|
12. Vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 4 dalimi, keičiamo Įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas papildytinas nuoroda “Žin., 2008, Nr. 74-2868”, nuoroda “Žin., 2005, Nr. 143-5183” brauktina kaip perteklinė, o nuoroda “Žin., 2003, Nr. 91-4106” keistina nuoroda “Žin., 2003, Nr. 91(1)-4106”.
|
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
39 |
|
|
13. Siekiant išvengti skirtingo įstatymo įsigaliojimo laike interpretavimo, projekto 39 straipsnyje žodį “nuo” reikėtų išbraukti kaip perteklinį |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete |
|
Europos Teisės departamentas |
|
|
|
Europos teisės departamentas, išanalizavęs Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą įstatymo projektą Nr. XP-36 dėl Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 3, 10, 11, 16, 17, 18, 21, 22, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 42, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73 straipsnių pakeitimo ir 46 straipsnio pripažinimo netekusiu galios informuoja, kad pastabų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
|
LR Vyriausybės 2009-07-15 nutarimas Nr. 748 |
23
3
14 23 24 25 26 27 29 36 37 38 |
3 |
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. balandžio 10 d. sprendimo Nr. SV-S-201 1 punkto 3 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Pritarti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 3, 10, 11, 16, 17, 18, 21, 22, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 42, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73 straipsnių pakeitimo ir 46 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIP-36 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Įstatymo projekto 23 straipsnyje numatyta iš esmės pertvarkyti karių laipsnių sistemą ir jų suteikimo tvarką. Naujų žemutinės grandies (kareivių, jūreivių ir seržantų) laipsnių įvedimas lemtų poreikį peržiūrėti visą karių tarnybinių atlyginimų, kurių dydis priklauso nuo turimo laipsnio (Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325) (toliau vadinama – Įstatymas) 60 straipsnio 3 dalis), dydį. Tokiai reformai šiuo metu skirti papildomų asignavimų nėra galimybės. Nepriimtinas siūlymas, išdėstytas Įstatymo projekto 23 straipsnyje, apskritai atsisakyti puskarininkių laipsnių, nes tokia karių kategorija yra Lietuvos kariuomenės istorinė tradicija, ji minima ir Lietuvos Respublikos Konstitucijos 141 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, iš Įstatymo projekto reikėtų išbraukti 3 straipsnio 3 dalį (Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 12 punkto pakeitimas), 14 straipsnį (Įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimas), 23 straipsnį (Įstatymo 52 straipsnio pakeitimas), 24 straipsnį (Įstatymo 53 straipsnio 1, 3 ir 4 dalių pakeitimas), 25 straipsnį (Įstatymo 54 straipsnio pakeitimas), 26 straipsnį (Įstatymo 55 straipsnio pakeitimas), 27 straipsnį (Įstatymo 56 straipsnio 1 ir 3 dalių pakeitimas), 29 straipsnį (Įstatymo 60 straipsnio 3, 4, 7 ir 9 dalių pakeitimas bei straipsnio papildymas nauja 8 dalimi), 36 straipsnio 3 dalį, 37 ir 38 straipsnius. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete
|
|
|
12 20 21 36 |
|
|
2. Įstatymo projekte numatyta iš esmės pertvarkyti profesinės karo tarnybos sutarčių sudarymo ir karių išleidimo į atsargą tvarką (Įstatymo projekto 12 ir 20 straipsniais) numatant vienodą visiems kariams ir didesnį, nei dabar numatytas daugelio laipsnių kariams, išleidimo į atsargą amžių (55 metus), išskyrus generolus (admirolus), kurių išleidimo į atsargą amžius padidinamas iki 60 metų. Profesinės karo tarnybos sutartis numatoma sudaryti 4 metams su galimybe jas kas 4 metus pratęsti, iki sukaks išleidimo į atsargą amžius. Toks profesinės karo tarnybos sutarčių sudarymo ir išleidimo į atsargą sąlygų pakeitimas galėtų turėti neigiamą įtaką kariuomenės personalo administravimui ir karo tarnybos stabilumui, nes 4 metų tarnybos garantija gali būti per maža pritraukti piliečiams į profesinę karo tarnybą, todėl tai gali lemti personalo trūkumą ir didelę kaitą. Kita vertus, kartu su tokiu profesinės karo tarnybos sutarčių sudarymo tvarkos pakeitimu vienodo išleidimo į atsargą amžiaus nustatymas ir padidinimas galėtų sumažinti karių motyvaciją siekti karjeros ir aukštesnio laipsnio, trukdyti neperspektyvius ir nemotyvuotus karius pakeisti naujais. Todėl šios Įstatymo projekto nuostatos turi būti papildomai įvertintos išnagrinėjus visas galimas alternatyvas. Atsižvelgiant į tai, iš Įstatymo projekto reikėtų išbraukti 12 straipsnį (Įstatymo 31 straipsnio 2, 3 ir 6 dalies pakeitimas), 20 straipsnį (Įstatymo 45 straipsnio 4 dalies pakeitimas ir 6 dalies pripažinimas netekusia galios), 21 straipsnį (Įstatymo 46 straipsnio pripažinimas netekusiu galios), taip pat 36 straipsnio 1 ir 2 dalis.
|
|
Svarstyti pagrindiniame komitete |
|
|
34 |
|
|
3. Išbrauktinas Įstatymo projekto 34 straipsnis (Įstatymo 69 straipsnio pavadinimo ir 2 dalies pakeitimas), nes jame numatytos papildomos garantijos kariams apmokėti 4 metų studijas aukštojoje mokykloje |
Pritarti |
|
|
|
16 |
3 |
|
4. Įstatymo projekto 16 straipsnio 3 dalyje siūloma nuostata (Įstatymo 36 straipsnio papildymas 12 dalimi) dėl medicinos gydytojų ar jų padėjėjų nuolatinio praktinio kvalifikacijos tobulinimo prilyginimo darbui išbrauktina, nes neatitinka Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 102-2313; 2004, Nr. 68-2365) 10 straipsnio 1 punkto (gydytojų profesinė kvalifikacija tobulinama sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka) ir Gydytojų profesinės kvalifikacijos tobulinimo reikalavimų aprašo, patvirtinto sveikatos apsaugos ministro 2004 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. V-396 (Žin., 2004, Nr. 90-3316; 2009, Nr. 2-34), nuostatų. Be to, įtvirtinus profesinės karo tarnybos karių medicinos gydytojų ar jų padėjėjų teisę tarnybos metu dirbti viešosiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose gaunant tarnybinį atlyginimą ir kitas Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo nustatytas išmokas, bus sudaryta galimybė iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto tuo pačiu metu gauti dvigubą darbo užmokestį, o tai neatitiktų teisingo darbo apmokėjimo principo. Profesinės karo tarnybos karių, einančių gydytojų ir jų padėjėjų pareigas, tarnybos laiko ypatumai galėtų būti numatyti žemesnio lygio teisės akte – Karo tarnybos statute, patvirtintame krašto apsaugos ministro 2008 m. vasario 29 d. įsakymu Nr. V-163 (Žin., 2008, Nr. 30-1057). |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete |
|
|
31 |
1 |
|
5. Įstatymo projekto 31 straipsnio 1 dalyje, keičiančioje Įstatymo 65 straipsnio 1 dalį, tikslintina kitų asmenų, kuriems iš Krašto apsaugos ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų gali būti teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kategorija, kad į ją nepatektų nepagrįstai plati ir su krašto apsaugos sistema nesusijusių asmenų grupė. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete |
|
|
32 |
1 |
|
6. Įstatymo projekto 32 straipsnio 1 dalyje, keičiančioje Įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 3 punkto redakciją, vietoj žodžio „pašaukimo“ įrašytinas žodis „atvykimo“. |
|
Svarstyti pagrindiniame komitete |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Siūlyti pagrindiniam komitetui Įstatymo XIP-36 projektą tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadoje pateiktus siūlymus.
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu..
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Valentinas Stundys
Komiteto pirmininkas ________________________________________ Valentinas Stundys