AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO 2, 12, 14, 15, 23, 28, 35 STRAIPSNIŲ IR TRYLIKTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlymai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2, 12, 14, 15, 23, 28, 35 straipsnių ir tryliktojo skirsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.103 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 2771 straipsniu įstatymo projektais. Įstatymo projekto iniciatorė yra Lietuvos Respublikos Prezidentė. Įstatymo projekto rengimą paskatino dabartinis savavališkos statybos padarinių šalinimo reglamentavimas, kuris neatitinka ekonomiškumo, proporcingumo ir racionalaus ūkininkavimo principų.

 

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas – pakeisti dabar galiojantį savavališkos statybos padarinių šalinimo reglamentavimą. Įstatymo projektu siekiama nustatyti išimtinę savavališkai statomų (pastatytų) statinių įteisinimo galimybę ir numatyti aiškias šios galimybės įgyvendinimo ribas bei sąlygas. Įstatymo projektu taip pat siekiama nustatyti juridinių asmenų atsakomybę už pažeidimus statybos procese.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Šiuo metu santykius, susijusius su savavališkomis statybomis, reglamentuoja du įstatymai: Lietuvos Respublikos statybos įstatymas (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) ir Lietuvos Respublikos civiliniame kodeksas (Žin., 2000, Nr. 74-2262). Tiek Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, tiek Lietuvos Respublikos civilinio kodekse (4.103 str.) nustatyta, kad dėl savavališkos statybos padarinių šalinimo gali būti priimti tik šie sprendimai: per nustatytą terminą reikiamai pertvarkyti statinį (dalį statinio nugriauti, perstatyti ar pan.) arba per nustatytą terminą statinį nugriauti. Taigi, dabartinis reglamentavimas numato tik aukščiau minėtus savavališkų statybų padarinių šalinimo būdus, bet neleidžia atsižvelgti į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą ir vietą bei kitas svarbias aplinkybes (pvz., be statybos leidimo (privalomojo dokumento) pastatytas statinys realiai atitinka visus konkrečioje teritorijoje galiojančius teritorijų planavimo ir kitus reikalavimus) ir, vadovaujantis teisingumo, protingumo kriterijais, todėl negalima nuspręsti, kad įpareigojimas statinį nugriauti arba pertvarkyti neturi būti taikomas, nes dėl tam tikrų itin svarbių aplinkybių yra akivaizdžiai neproporcingas (neadekvatus) padarytam teisės pažeidimui ir dėl to neteisingas. Vadinasi, pagal dabartinį reglamentavimą be statybos leidimo (privalomojo dokumento) pastatytas statinys, nors ir atitinkantis teritorijų planavimo bei kitus reikalavimus, negali būti įteisintas kitaip, kaip tik jį nugriovus ir vėl pastačius identišką statinį. Tačiau, nugriovus statinį ir pastačius identišką, užstatyta teritorija grąžinama į prieš tai buvusį status quo. Taigi, statytojas, esant tokiam reglamentavimui, patiria didelių sąnaudų. Toks reglamentavimas visiškai prieštarauja ekonomiškumo, proporcingumo ir racionalaus ūkininkavimo principams.

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad šiuo metu atsakomybė už statybos proceso pažeidimus yra nustatyta tik fiziniams asmenims, o juridiniams asmenims tokia atsakomybė nenustatyta.

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projekte numatoma diferencijuoti savavališkai pastatytus (statomus) statinius į tokius, kurie: 1) pastatyti (statomi) nesilaikant formalių procedūrų (pvz., neturint projektinės dokumentacijos, statybos leidimo ir pan.), tačiau tokios paskirties statinių statyba yra galima tame žemės sklype (teritorijoje) arba tokie šio statinio rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbai yra galimi pagal galiojančius detaliuosius teritorijų planavimo ar kitus įstatymais jiems prilygintus teritorijų planavimo dokumentus ir tokia savavališka statyba neprieštarauja imperatyviems aplinkosaugos, kultūros paveldo, saugomų teritorijų teisės aktų reikalavimams bei esminiams statinio projekto sprendiniams; 2) pastatyti (statomi) nesilaikant formalių procedūrų (pvz., neturint projektinės dokumentacijos, statybos leidimo ir pan.), kai tokios paskirties statinių statyba negalima tame žemės sklype (teritorijoje) arba tokie šio statinio rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbai yra negalimi pagal galiojančius detaliuosius teritorijų planavimo ar kitus įstatymais jiems prilygintus teritorijų planavimo dokumentus ir tokia savavališka statyba prieštarauja imperatyviems aplinkosaugos, kultūros paveldo, saugomų teritorijų teisės aktų reikalavimams bei esminiams statinio projekto sprendiniams. Įstatymo projektas numato galimybę įteisinti savavališkai pastatytus (statomus) statinius, kurie atitinka 1 punkte išvardytus reikalavimus. Savavališkai pastatytiems (statomiems) statiniams, kurie neatitinka 1 punkte nustatytų kriterijų, Įstatymo projekte nustatomas reglamentavimas yra analogiškas dabartiniam, t. y. jie turi būti nugriauti arba pertvarkyti. 

Pabrėžtina, kad Įstatymo projektas numato tik galimybę, o ne pareigą įteisinti aukščiau minėtus savavališkus statinius, todėl, jei per nustatytą protingą terminą statytojas savavališkų statinių neįteisins, toks statinys turės būti nugriautas.  Be to, Įstatymo projekte numatoma, kad teisė įteisinti savavališkus statinius galima tik išimtinais atvejais, t.y. kai žemės sklype (teritorijoje), kuriame nustatyta savavališka statyba, tokios paskirties naujo statinio statyba yra galima arba tokie šio statinio rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbai yra galimi pagal galiojančius detaliuosius teritorijų planavimo ar kitus įstatymais jiems prilygintus teritorijų planavimo dokumentus ir tokia savavališka statyba neprieštarauja imperatyviems aplinkosaugos, kultūros paveldo, saugomų teritorijų teisės aktų reikalavimams bei esminiams statinio projekto sprendimams.

Siekiant išvengti savavališkų statinių įsiteisinimo piktnaudžiavimo atvejų, Įstatymo projekte bei kartu su juo teikiamame Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 2771 straipsniu įstatymo projekte siūloma įtvirtinti nuostatas, kurios turėtų sumažinti galimybę piktnaudžiauti teise. Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad asmenys, siekiantys pasinaudoti įstatymo nustatyta teise įteisinti savavališkas statybas, mokėtų įmoką už savavališkos statybos padarinių šalinimą. Įstatymo projekte taip pat siūloma nustatyti atsakomybę juridiniams asmenims (statytojams, rangovams ir pan.) už dalyvavimą savavališkų statybų procese (kaip minėta, šiuo metu teisės aktai tokios atsakomybės juridiniams asmenims nenustato). Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 2771 straipsniu įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad tam tikrais atvejais už savavališkų statybų vykdymą tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys būtų traukiami baudžiamojon atsakomybėn.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių, priėmus Įstatymo projektą, nenumatoma. 

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.    

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas įstatymo projektas pagerins verslo sąlygas ir jo plėtrą, nes dabartinis reglamentavimas, prieštaraujantis ekonomiškumo, proporcingumo ir racionalaus ūkininkavimo principams, bus pakeistas nauju reglamentavimu, kuris labiau atitiks minėtus principus.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Įstatymo projektas neprieštarauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos programai. Dabar galioja tokie šios srities teisės aktai: Lietuvos Respublikos statybos įstatymas ir Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas.

 

9. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos teisės aktų nuostatoms neprieštarauja.

 

10. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo lydimųjų aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus Įstatymo projektą, reikės parengti šių teisės aktų pakeitimo projektus:

          1. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatų, patvirtintų LR Vyriausybės 1997 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. 370 (Žin., 1997, Nr. 34-851).

          2. Statybos techninių reglamentų:

          - STR 1.09.06:2007 „Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas“ (Žin., 2007, Nr. 53-2055);

          - STR 1.07.01:2002 „Statybos leidimas“ (Žin., 2002, Nr. 55-2203).

          Taip pat Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės nustatyti įmokų už savavališkos statybos padarinių šalinimą mokėjimo tvarką.

 

11. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Priimto Įstatymo įgyvendinimas biudžeto lėšų nepareikalaus. Priešingai – tikimasi, kad asmenų, siekiančių pasinaudoti įstatymo nustatyta teise ir įsiteisinti savavališkas statybas, mokama įmoka už savavališkos statybos padarinių šalinimą papildys valstybės biudžetą.

 

12. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

13. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucijos, asmenys ar piliečių įgalioti asmenys

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Prezidento 2009 m. rugpjūčio 5 d. dekretu Nr. 1K-70 „Dėl darbo grupės sudarymo“ (Žin., 2009, Nr. 95-4037) sudaryta darbo grupė pasiūlymams dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo tobulinimo pateikti.    

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšmingus žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: statyba, savavališka statyba, juridinių asmenų atsakomybė.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTĖ                                                                  DALIA GRYBAUSKAITĖ