AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS REFORMOS ĮSTATYMO 16 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2009 m.                  d.

Vilnius

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlymai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Įstatymo projektas teikiamas kartu su Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir Žemės įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymų projektais.

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas - pripažinti netekusia galios Žemės reformos įstatymo 16 straipsnio 2 dalį, kaip perteklinę.

Įstatymo straipsnio pavadinimą atitinka jo 1, 3 ir 4 dalys, kuriuose nurodomos valstybės  institucijos, fiziniai ir juridiniai asmenys, dalyvaujantys vykdant žemės reformą. Tuo tarpu dalis 16 straipsnio 2 dalies nuostatų yra įtvirtinta šiuo metu galiojančiame Žemės įstatyme, o kitos nuostatos bus įtvirtintos, priėmus teikiamą Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymą.

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Šiuo metu valstybinės žemės nuomos sutarties tęstinumo santykius, kai į šią kitų asmenų nuomojamą žemę atkuriamos nuosavybės teises, reglamentuoja trys įstatymai: Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymas, Žemės reformos įstatymas ir Žemės įstatymas.

Žemės reformos įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybinė žemės ūkio paskirties žemė, grąžintina pagal įstatymus, reglamentuojančius piliečių nuosavybės teisės į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimą, išnuomojama iki sprendimo atkurti nuosavybės teises priėmimo. Jeigu valstybinės žemės nuomos sutartyje tokia sąlyga nenustatyta, apskrities viršininkui priėmus sprendimą atkurti nuosavybės teises, valstybinės žemės nuomos sutartis nuomotojo reikalavimu nutraukiama prieš terminą.

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma pripažinti netekusia galios 16 straipsnio 2 dalį, o buvusias 3 ir 4 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis. Priėmus Įstatymo projektą, bus įgyvendinti teisinio aiškumo ir teisėkūros koncentruotumo principai.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.                   

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.                     

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiant šių aktų sąrašą) ir kokius galiojančius aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Įstatymo projektas neprieštarauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-2012 metų veiklos programai. Galioja tokie šios srities teisės aktai: Civilinis kodeksas (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Žemės įstatymas, Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimas "Dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo ir nuomos" (Žin., 2003, Nr. 18-780; 2004, Nr. 175-6483).

9. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos teisės aktų nuostatoms.

10. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo lydimųjų aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus Įstatymą, nenumatoma rengti lydimųjų aktų.

11. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Priimto įstatymo įgyvendinimas biudžeto lėšų nepareikalaus.

12. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

13. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucijos, asmenys ar piliečių įgalioti asmenys

Įstatymo projektą parengė Seimo narys Edmundas Pupinis.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšmingus žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

Nėra.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

 

Seimo narys                                                                                                              Edmundas Pupinis