nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO 2, 3, 10, 11, 16, 17, 18, 21, 22, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 42, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 46 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-36
2009 m. liepos 15 d. Nr. 748
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. balandžio 10 d. sprendimo Nr. SV-S-201 1 punkto 3 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Pritarti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 3, 10, 11, 16, 17, 18, 21, 22, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 42, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73 straipsnių pakeitimo ir 46 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIP-36 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Įstatymo projekto 23 straipsnyje numatyta iš esmės pertvarkyti karių laipsnių sistemą ir jų suteikimo tvarką. Naujų žemutinės grandies (kareivių, jūreivių ir seržantų) laipsnių įvedimas lemtų poreikį peržiūrėti visą karių tarnybinių atlyginimų, kurių dydis priklauso nuo turimo laipsnio (Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325) (toliau vadinama – Įstatymas) 60 straipsnio 3 dalis), dydį. Tokiai reformai šiuo metu skirti papildomų asignavimų nėra galimybės. Nepriimtinas siūlymas, išdėstytas Įstatymo projekto 23 straipsnyje, apskritai atsisakyti puskarininkių laipsnių, nes tokia karių kategorija yra Lietuvos kariuomenės istorinė tradicija, ji minima ir Lietuvos Respublikos Konstitucijos 141 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, iš Įstatymo projekto reikėtų išbraukti 3 straipsnio 3 dalį (Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 12 punkto pakeitimas), 14 straipsnį (Įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimas), 23 straipsnį (Įstatymo 52 straipsnio pakeitimas), 24 straipsnį (Įstatymo 53 straipsnio 1, 3 ir 4 dalių pakeitimas), 25 straipsnį (Įstatymo 54 straipsnio pakeitimas), 26 straipsnį (Įstatymo 55 straipsnio pakeitimas), 27 straipsnį (Įstatymo 56 straipsnio 1 ir 3 dalių pakeitimas), 29 straipsnį (Įstatymo 60 straipsnio 3, 4, 7 ir 9 dalių pakeitimas bei straipsnio papildymas nauja 8 dalimi), 36 straipsnio 3 dalį, 37 ir 38 straipsnius.
2. Įstatymo projekte numatyta iš esmės pertvarkyti profesinės karo tarnybos sutarčių sudarymo ir karių išleidimo į atsargą tvarką (Įstatymo projekto 12 ir 20 straipsniais) numatant vienodą visiems kariams ir didesnį, nei dabar numatytas daugelio laipsnių kariams, išleidimo į atsargą amžių (55 metus), išskyrus generolus (admirolus), kurių išleidimo į atsargą amžius padidinamas iki 60 metų. Profesinės karo tarnybos sutartis numatoma sudaryti 4 metams su galimybe jas kas 4 metus pratęsti, iki sukaks išleidimo į atsargą amžius. Toks profesinės karo tarnybos sutarčių sudarymo ir išleidimo į atsargą sąlygų pakeitimas galėtų turėti neigiamą įtaką kariuomenės personalo administravimui ir karo tarnybos stabilumui, nes 4 metų tarnybos garantija gali būti per maža pritraukti piliečiams į profesinę karo tarnybą, todėl tai gali lemti personalo trūkumą ir didelę kaitą. Kita vertus, kartu su tokiu profesinės karo tarnybos sutarčių sudarymo tvarkos pakeitimu vienodo išleidimo į atsargą amžiaus nustatymas ir padidinimas galėtų sumažinti karių motyvaciją siekti karjeros ir aukštesnio laipsnio, trukdyti neperspektyvius ir nemotyvuotus karius pakeisti naujais. Todėl šios Įstatymo projekto nuostatos turi būti papildomai įvertintos išnagrinėjus visas galimas alternatyvas. Atsižvelgiant į tai, iš Įstatymo projekto reikėtų išbraukti 12 straipsnį (Įstatymo 31 straipsnio 2, 3 ir 6 dalies pakeitimas), 20 straipsnį (Įstatymo 45 straipsnio 4 dalies pakeitimas ir 6 dalies pripažinimas netekusia galios), 21 straipsnį (Įstatymo 46 straipsnio pripažinimas netekusiu galios), taip pat 36 straipsnio 1 ir 2 dalis.
3. Išbrauktinas Įstatymo projekto 34 straipsnis (Įstatymo 69 straipsnio pavadinimo ir 2 dalies pakeitimas), nes jame numatytos papildomos garantijos kariams apmokėti 4 metų studijas aukštojoje mokykloje.
4. Įstatymo projekto 16 straipsnio 3 dalyje siūloma nuostata (Įstatymo 36 straipsnio papildymas 12 dalimi) dėl medicinos gydytojų ar jų padėjėjų nuolatinio praktinio kvalifikacijos tobulinimo prilyginimo darbui išbrauktina, nes neatitinka Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 102-2313; 2004, Nr. 68-2365) 10 straipsnio 1 punkto (gydytojų profesinė kvalifikacija tobulinama sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka) ir Gydytojų profesinės kvalifikacijos tobulinimo reikalavimų aprašo, patvirtinto sveikatos apsaugos ministro 2004 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. V-396 (Žin., 2004, Nr. 90-3316; 2009, Nr. 2-34), nuostatų. Be to, įtvirtinus profesinės karo tarnybos karių medicinos gydytojų ar jų padėjėjų teisę tarnybos metu dirbti viešosiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose gaunant tarnybinį atlyginimą ir kitas Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo nustatytas išmokas, bus sudaryta galimybė iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto tuo pačiu metu gauti dvigubą darbo užmokestį, o tai neatitiktų teisingo darbo apmokėjimo principo. Profesinės karo tarnybos karių, einančių gydytojų ir jų padėjėjų pareigas, tarnybos laiko ypatumai galėtų būti numatyti žemesnio lygio teisės akte – Karo tarnybos statute, patvirtintame krašto apsaugos ministro 2008 m. vasario 29 d. įsakymu Nr. V-163 (Žin., 2008, Nr. 30-1057).
5. Įstatymo projekto 31 straipsnio 1 dalyje, keičiančioje Įstatymo 65 straipsnio 1 dalį, tikslintina kitų asmenų, kuriems iš Krašto apsaugos ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų gali būti teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kategorija, kad į ją nepatektų nepagrįstai plati ir su krašto apsaugos sistema nesusijusių asmenų grupė.
6. Įstatymo projekto 32 straipsnio 1 dalyje, keičiančioje Įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 3 punkto redakciją, vietoj žodžio „pašaukimo“ įrašytinas žodis „atvykimo“.
L. e. Ministro Pirmininko pareigas Andrius Kubilius
L. e. krašto apsaugos ministro pareigas Rasa Juknevičienė