PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO 2, 6, 20, 23, 28, 29, 31, 37 STRAIPSNIŲ, VIENUOLIKTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 231, 391 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMo XIP-658(2)

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

6

 

 

Argumentai:

1.         Šiuo metu galiojančiame Statybos įstatymo 28 straipsnyje numatyta vienintelė savavališkos statybos padarinių šalinimo priemonė - statinio nugriovimas, t. y. statybų valstybinės priežiūros institucijos ir teismai neturi galimybių atsižvelgti į konkrečios savavališkos statybos aplinkybes, bei priimti teisingumo ir protingumo kriterijus atitinkantį sprendimą.

2.         Konstitucinis Teismas savo praktikoje yra ne kartą pažymėjęs, kad iš Konstitucijos kylantis proporcingumo principas reiškia, kad nustatytos teisinės priemonės turi būti būtinos demokratinėje visuomenėje ir tinkamos siekiamiems teisėtiems bei visuotinai svarbiems tikslams (tarp tikslų ir priemonių turi būti pusiausvyra), jos neturi varžyti asmens teisių labiau negu reikia šiems tikslams pasiekti (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2005 m. rugsėjo 29 d. nutarimai).

3.         Proporcingumo principas reikalauja įvertinti, ar šiuo metu įtvirtintas savavališkos statybos padarinių šalinimo reguliavimas, kaip vienintelę šalinimo priemonę numatantis statinio nugriovimą, yra proporcingas siekiamam tikslui, ypač tais atvejais, kai žemės sklype, teisės aktuose nustatyta tvarka atlikus atitinkamas procedūras, statybos apskritai gali būti vykdomos, visuomenės poreikiams yra tinkama ir mažiausiai žmogaus teisę į nuosavybės apsaugą suvaržanti priemonė ir ar siekiamų tikslų negalima pasiekti mažiau asmenis suvaržančiomis priemonėmis.

4.         Administracinių teisės pažeidimų kodekse yra numatytos sankcijos už savavališkai atliekamus statybos darbus (esant reikalui galima jas griežtinti, didinant baudos dydį ar taikant kitas Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatytas priemones), todėl dabar galiojančioje Statybos įstatymo 28 straipsnio 2 dalies redakcijoje numatytas statybos valstybinės priežiūros institucijos priimamas sprendimas dėl savavališkos statybos padarinių šalinimo yra nepagrįstai sutapatintas su ,,sankcija“ pažeidėjui. Minėto administracinio akto priėmimo tikslas turėtų būti atsiradusių statybos visuomeninių santykių tolesnės plėtros galimybių įvertinimas, o ne pakartotinis statytojo (pažeidėjo) nubaudimas už padarytą administracinį teisės pažeidimą.

5.         Savavališkai pradėto statyti statinio nugriovimas, kaip savavališkos statybos padarinių šalinimo priemonė, turėtų būti taikoma tik kai tolesnė statinio statyba yra negalima, t. y. prieštarauja Teritorijų planavimo, Saugomų teritorijų įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatoms. Jeigu atlikus atitinkamas procedūras (parengus detalųjį planą, gavus statinio projektavimo sąlygas, parengus statinio techninį projektą ir pan.) tolesnė statinio statyba galima, pagrindine savavališkos statybos padarinių šalinimo priemone tokiu atveju turėtų būti atitinkamų administracinių procedūrų atlikimas teisės aktuose nustatyta tvarka.

6.         Kaip matyti iš Seimo kanceliarijos Parlamentinių tyrimų departamento pažymos ,,Atsakomybė už statybų tvarkos pažeidimus“, Jungtinėje Karalystėje, Kanadoje (Kvebeke), Norvegijoje ir Švedijoje savavališkos statybos padarinių šalinimas nėra taip griežtai reguliuojamas ir įstatymų leidėjas ten nenustato konkrečių sprendimų, kuriuos privalo priimti statybų valstybinės priežiūros institucijos ir teismai. Kai statybos darbai atlikti be reikalingo statybos leidimo, tačiau yra pagrindo manyti, kad tokiems darbams leidimas būtų suteiktas, atitinkamos statybų valstybinės priežiūros institucijos minėtose šalyse suteikia galimybę statytojui per tam tikrą laikotarpį kreiptis dėl statyboms reikalingo leidimo gavimo.

 

Pasiūlymas:

Siūlau pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnį, pakeičiant šiuo metu galiojančio Statybos įstatymo 28 straipsnio 2 ir 3 dalis, ir išdėstyti jas taip:

1. Pakeisti 28 straipsnio 2 dalį  ir išdėstyti ją taip:

„2. Apskrities viršininko administracija arba Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal šio Įstatymo 27 straipsnio 3, 4, 5, 6, 7 dalyse apibrėžtą kompetenciją išnagrinėja savavališkos statybos aktą bei pareigūnų siūlymus dėl jos padarinių pašalinimo ir nustatydama įvykdymo terminą priima vieną iš šių sprendimų:

1) pareikalauti iš statytojo (užsakovo) savo lėšomis nugriauti statinį ir sutvarkyti statybvietę, kai žemės sklype (teritorijoje), kurioje vykdoma naujo statinio statyba ar statinio rekonstrukcija, tokie statybos darbai yra draudžiami (negalimi) pareikalauti iš statytojo (užsakovo) per nustatytą terminą savo lėšomis likviduoti savavališkos statybos padarinius - nugriauti ar pagal reikalavimus pertvarkyti savavališkai pastatytą statinį ar savavališkai pastatytą jo dalį ir sutvarkyti statybvietę;

2) jei statinio statyba atlikus atitinkamas administracines procedūras gali būti vykdoma, leisti statytojui (užsakovui) parengti statinio projektą ir gauti statybos leidimą kreiptis į teismą, jeigu nepriimamas šios dalies 1 punkte nurodytas sprendimas;

3) įpareigoti statytoją (užsakovą), įvykdžiusį šio straipsnio 2 dalies 2 punkto reikalavimus, perdirbti savavališkai atliktus statybos darbus pagal statinio projektą;“

2. Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir išdėstyti ją taip:

,,2. Jei statytojas (užsakovas) per nustatytą terminą neįvykdo šio straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytų reikalavimų, atitinkama statybų valstybinės priežiūros institucija pagal jai nustatytą kompetenciją teikia teismui prašymą (pareiškimą) dėl įpareigojimų vykdymo Jei statytojas (užsakovas) per nustatytą terminą neįvykdo šio straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodyto reikalavimo, apskrities viršininko administracija ar Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal šio Įstatymo 27 straipsnio 3, 4, 6, 7 dalyse apibrėžtą kompetenciją teikia teismui prašymą (pareiškimą) dėl įpareigojimų vykdymo.“

 

 

Teikia Seimo nariai                                                                                                  

Stasys Šedbaras

Aurelija Stancikienė

Jonas Šimėnas

Česlovas Vytautas Stankevičius