LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS STATUTO

30 STRAIPSNIO PAKEITIMO PROJEKTO

 

XIP-875

 

2009 m. liepos 13  d. Nr. 113-P-40

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Vytautas Kurpuvesas, Komiteto pirmininkas; Algis Rimas, pirmininko pavaduotojas; Komiteto nariai: Danutė Bekintienė, Valentinas Bukauskas Evaldas Jurkevičius, Kęstas Komskis, Milda Petrauskienė, Liudvikas Sabutis, Erikas Tamašauskas, Artūras Zuokas. (Kvorumas buvo).

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2009-07-08)

 

 

 

 

 

 

 

 

Įvertinus projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teiktinos šios pastabos:

1. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad jo tikslas “<...>atsižvelgiant į dabartines valstybės biudžeto finansines galimybes, laikinai (iki 2010 m. gruodžio 31 d.) sumažinti nustatytų priedų už kvalifikacines kategorijas dydžius”. Pažymėtina, kad Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 28 d. nutarime konstatuota, kad “<...> kai dėl ypatingų aplinkybių (ekonominės krizės, gaivalinės nelaimės ir kt.) valstybėje susiklosto itin sunki ekonominė, finansinė padėtis. Tokiais atvejais valstybės funkcijoms vykdyti ir viešiesiems interesams tenkinti <...> dėl objektyvių priežasčių gali pritrūkti lėšų. Esant tokioms aplinkybėms įstatymų leidėjas gali pakeisti teisinį reguliavimą, pagal kurį nustatyti atlyginimai įvairiems asmenims, ir įtvirtinti tiems asmenims mažiau palankų atlyginimų teisinį reguliavimą, jei tai būtina siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės ir valstybės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes. Tačiau ir tokiais atvejais įstatymų leidėjas turi išlaikyti pusiausvyrą tarp asmenų, kuriems nustatomas mažiau palankus teisinis reguliavimas, teisių bei teisėtų interesų ir visuomenės bei valstybės interesų, t. y. paisyti proporcingumo principo reikalavimų. <...>”. Abejotina, ar teikiamas projektas atitinka proporcingumo reikalavimą, nes:

1) Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnai yra statutiniai valstybės tarnautojai. Valstybės tarnautojų pareiginė alga apskaičiuojama remiantis baziniu mėnesiniu dydžiu. Šis dydis jau buvo sumažintas priėmus valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymą (Žin., 2008, Nr. 149-6011). Be to, Seime yra įregistruotas projektas Reg. Nr.XIP-792(2), pagal kurį siūloma vėl mažinti bazinį mėnesinį dydį nuo 2009 m. rugpjūčio 1 d. Tuo tarpu bazinė mėnesinė alga, kuri taikoma pagal darbo sutartis valstybės ir savivaldybių įstaigose dirbančių darbuotojų darbo užmokesčiui apskaičiuoti, nemažinama. 2009 m. birželio 17 d. Vyriausybė buvo priėmusi nutarimą Nr. 614 “Dėl bazinės mėnesinės algos ir bazinio valandinio atlygio patvirtinimo” patvirtino mažesnį BMA bei bazinio valandinio atlygio dydį, tačiau 2009 m. liepos 3 d. nutarimu Nr.681 minėtą nutarimą pripažino netekusiu galios;

2) be to, pagal Valstybės tarnybos įstatymo 25 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr.XIP-874) 3 straipsnį siūloma mažinti pareiginių algų koeficientus 11- 20 kategorijų valstybės tarnautojams, tačiau 1-10 kategorijų valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientų mažinti neketinama. Pažymėtina, kad 15-20 kategorijų valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientai jau buvo sumažinti nuo 2009 m. gegužės 1 d. priėmus Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą (Žin., 2009, Nr. 49-1937);

3) šiuo metu nėra aišku, ar ketinama proporcingai mažinti tarnybinių atlyginimų koeficientus pagal darbo sutartis valstybės ir savivaldybių įstaigose dirbantiems darbuotojams ir kitus dydžius (pvz., valstybinių pensijų bazę), kurie yra matas kitoms išmokoms, mokamoms iš valstybės biudžeto. Pažymėtina, kad 2008 m. gruodžio 30 d. Vyriausybės nutarimu Nr.1368 “Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ pakeitimo” (Žin., 2008, Nr.150-6101) daliai darbuotojų, kuriems darbo užmokestis mokamas iš valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų, nuo 2009 m. sausio 1 d. buvo padidinti jiems mokėtino darbo užmokesčio koeficientai.

Nepritarti

Paisoma proporcingumo principo reikalavimų, kurių esmė – didesnė „našta“ tenka daugiau uždirbančiam.

 

 

 

 

 

2. Seime yra įregistruotas Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIP-791), kuriuo siūloma asmenims, 2009-2011 metais gavusiems motinystės, tėvystės ir motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpas, kurių dydis buvo sumažintas, 2012-2014 metais išmokėti nesumokėtą motinystės, tėvystės, motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpos dalį. Analogiško kompensavimo mechanizmo asmenims, kurių darbo užmokestis 2009-2010 m. sumažėjo, sumažinus pareiginės algos bazinį dydį, pareiginės algos koeficientus, ar priedų už kvalifikacines klases ar kategorijas dydžius, nustatyti nesiūloma.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Projekto lyginamasis variantas neatitinka Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies reikalavimų.

 

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas (2009-07-13)

 

 

 

 

Pritarti komiteto išvadoms ir siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti įstatymo projektui Nr. XIP-875.

Atsižvelgti

 

2.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

(2009-07-13)

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui

Atsižvelgti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui XIP-875 ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: 6 už; 3 prieš; 1 susilaikė.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  V. Kurpuvesas

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

 

PRIDEDAMA. Įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.       

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                             Vytautas Kurpuvesas