LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS POLITIKŲ, TEISĖJŲ, VALSTYBĖS PAREIGŪNŲ IR VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PAREIGINĖS ALGOS (ATLYGINIMO) BAZINIO DYDŽIO, TAIKOMO 2009 METAIS, ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-792(2)

 

2009 m. liepos 10 d. Nr.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, Komiteto pirmininko pavaduotojas Julius Sabatauskas, Komiteto nariai: Česlovas Vytautas Stankevičius, Vytautas Kurpuvesas, pavaduojantis Laimontą Dinių, Vytautas Gapšys, Algis Kašėta, pavaduojantis Gintarą Steponavičių, Raimondas Šukys, Vidmantas Žiemelis. Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Virginijus Kanapinskas, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Loreta Zdanavičienė. Komiteto biuro padėjėja Jurgita Janušauskienė.

Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo departamento Darbo santykių ir apmokėjimo skyriaus vedėjo pavaduotoja Laimutė Višinskienė; Krašto apsaugos ministerijos atstovai: Dainius Žalimas, Algminas Gutauskas, Marijus Sasnauskas; Teisingumo ministerijos Administracinės ir baudžiamosios justicijos departamento Baudžiamosios justicijos skyriaus vedėjas Marius Rakštelis; Vidaus reikalų ministerijos Teisės departamento direktorius Dainius Žilinskas; Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus pavaduotojas Aidenas Karpus; Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovės: Sigita Krutkevičienė, Jurgita Levinienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2009-07-08

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Įvertinus projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teiktinos šios pastabos:

Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad jo tikslas „<...> atsižvelgiant į valstybės biudžeto finansines galimybes, pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymo 3 straipsnyje numatytą 475 litų bazinį dydį, į 450 litų dydį, kuris bus taikomas nuo 2009 metų rugpjūčio 1 dienos iki 2009 metų gruodžio 31 d.”. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 28 d. nutarime konstatuota, kad „<...> kai dėl ypatingų aplinkybių (ekonominės krizės, gaivalinės nelaimės ir kt.) valstybėje susiklosto itin sunki ekonominė, finansinė padėtis. Tokiais atvejais valstybės funkcijoms vykdyti ir viešiesiems interesams tenkinti <...> dėl objektyvių priežasčių gali pritrūkti lėšų. Esant tokioms aplinkybėms įstatymų leidėjas gali pakeisti teisinį reguliavimą, pagal kurį nustatyti atlyginimai įvairiems asmenims, ir įtvirtinti tiems asmenims mažiau palankų atlyginimų teisinį reguliavimą, jei tai būtina siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės ir valstybės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes.

Tačiau ir tokiais atvejais įstatymų leidėjas turi išlaikyti pusiausvyrą tarp asmenų, kuriems nustatomas mažiau palankus teisinis reguliavimas, teisių bei teisėtų interesų ir visuomenės bei valstybės interesų, t. y. paisyti proporcingumo principo reikalavimų. <...>” (paryškinta mūsų). Abejotina, ar teikiamas projektas atitinka proporcingumo reikalavimą, nes:

 

Pritarti iš dalies

Komitetas nutarė pritarti Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadai tik ta apimtimi, kiek ji susijusi su
2 punkte išdėstyta pastaba.

 

 

 

 

 

1) valstybės tarnautojų pareiginė alga apskaičiuojama remiantis pareiginės algos baziniu dydžiu. Šis dydis jau buvo sumažintas priėmus Valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymą (Žin., 2008, Nr. 149-6011). Pritarus teikiamam projektui, bazinis dydis būtų mažinamas jau antrą kartą. Tuo tarpu bazinė mėnesinė alga, kuri taikoma pagal darbo sutartis valstybės ar savivaldybių įstaigose dirbančių darbuotojų darbo užmokesčiui apskaičiuoti, nemažinama. 2009 m. birželio 17 d. Vyriausybė buvo priėmusi nutarimą Nr. 614 „Dėl bazinės mėnesinės algos ir bazinio valandinio atlygio patvirtinimo” patvirtino mažesnį BMA bei bazinio valandinio atlygio dydį, tačiau 2009 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 681 minėtą nutarimą pripažino netekusiu galios;

2) atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo
25 straipsnio ir 1 priedo pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIP-874), kuriuo siūloma valstybės tarnautojams
mažinti priedus už kvalifikacines klases. Pastebėtina, kad statutiniams valstybės tarnautojams bei pareigūnams pagal galiojančius įstatymus mokami priedai už pareiginius ar kvalifikacinius rangus (klases), tačiau kai kuriems iš jų šių priedų mažinti nesiūloma (pavyzdžiui, diplomatams, Lietuvos Respublikos muitinės pareigūnams, vidaus tarnybos sistemos pareigūnams, prokurorams).

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad minėtame projekte siūloma mažinti pareiginių algų koeficientus 11-20 kategorijų valstybės tarnautojams. Be to, 15-20 kategorijų valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientai jau buvo sumažinti nuo 2009 m. gegužės 1 d. priėmus Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymą (Žin., 2009, Nr. 49-1937).

 

 

 

 

 

 

 

 

3) šiuo metu nėra aišku, ar ketinama proporcingai mažinti tarnybinių atlyginimų koeficientus pagal darbo sutartis valstybės ir savivaldybių įstaigose dirbantiems darbuotojams ir kitus dydžius (pavyzdžiui, valstybinių pensijų bazę), kurie yra matas kitoms išmokoms, mokamoms iš valstybės biudžeto. Atkreiptinas dėmesys, kad 2008 m. gruodžio 30 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 1368 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo” pakeitimo” (Žin., 2008, Nr. 150-6101) daliai darbuotojų, kuriems darbo užmokestis mokamas iš valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų, nuo 2009 m. sausio 1 d. buvo padidinti jiems mokėtino darbo užmokesčio koeficientai;

4) pažymėtina, kad pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymą motinystės, tėvystės ir motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpos kompensuoja negautas darbo pajamas. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra įregistruotas Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIP-791), kuriuo siūloma asmenims, 2009-2011 metais gavusiems motinystės, tėvystės ir motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpas, kurių dydis buvo sumažintas, 2012-2014 metais išmokėti nesumokėtą motinystės, tėvystės, motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpos dalį. Analogiško kompensavimo mechanizmo asmenims, kurių darbo užmokestis 2009-2010 m. sumažėjo, sumažinus pareiginės algos bazinį dydį, nustatyti nesiūloma.

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto

nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys Mečislovas Zasčiurinskas,

2009-07-07

1

 

 

 

Argumentai:

Teikiamu įstatymo projektu (XIP-792) siūloma mažinti valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinį dydį.

Sumažinus atlyginimus, dalis tarnautojų taps valstybės remiamais, tai pareikalaus papildomų valstybės biudžeto išlaidų. Tėvai nepajėgs susimokėti už vaikų  mokslą, turintiems pasiimtus iš bankų kreditus, nebus iš ko juos grąžinti. Be to daugelio minėtų kategorijų darbuotojų atlyginimai ir taip yra nedideli ir jau yra sumažinti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

"Valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis 2009 metais yra 475 litai."nuo 2009 m. sausio 1 d. iki 2009 m. liepos 31 d. yra 475 litai, o nuo 2009 m. rugpjūčio 1 d. iki 2009 m. gruodžio 31 d. – 430 litų.“

Nepritarti

Pasiūlymu siekiama palikti Valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinį dydį nepakeistą, todėl pritarus pasiūlymui, projektą reikėtų atmesti.

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

6.1. Sprendimas: pritarti komiteto išvadoms ir siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti įstatymo projektui Nr. XIP-792(2).

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: 3 už (lėmė pirmininko balsas);  3 prieš; - susilaikė.

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                               Stasys Šedbaras