LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 3, 7, 8, 10 straipsnių ir 1, 3, 4, 11 priedėlių pakeitimo įstatymo PROJEKTO (XIP-781)

 

2009 m. liepos 8 d. Nr. 36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: D. Jankauskas – komiteto pirmininkas, R. Baškienė, I. Degutienė, A. Dumbrava, P. Luomanas, V.V.Margevičienė, A. Melianas, A. Sysas, I. Valinskienė, M. Zasčiurinskas; komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė, komiteto biuro patarėjos  D. Aleksejūnienė,   D. Jonėnienė, R. Molienė, komiteto biuro padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: Č. Bareikienė – Finansų ministerijos Regioninės plėtros ir savivaldybių biudžeto skyriaus vedėja, A. Česūnienė - Valstybinės darbo inspekcijos vyr. buhalterė, G. Lingis - Lietuvos savivaldybių asociacijos konsultantas savivaldybių finansų ir ekonomikos klausimais, M. Pluktas - Vyriausias valstybinis darbo inspektorius, J. Ramonienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Safjan – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Strateginio planavimo ir socialinės aprėpties departamento direktorė, V.Toleikienė – Respublikos Prezidento kanceliarijos Ekonomikos ir socialinės politikos grupės patarėja, R. Žakaitienė – Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2009-06-23)

 

 

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Įvertinus įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms pastabų neturime.

 

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija (2009-06-29 Nr. (17)-SD-533)

 

 

 

Prašo atsižvelgti į Lietuvos savivaldybių asociacijos valdybos 2009 m. birželio 29 d. nutarime Nr. VN-61 „Dėl 2009 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 3, 10 straipsnių ir 1, 3, 4, 11 priedėlių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-781“ išdėstytus siūlymus ir argumentus tikslinant Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą.

„Lietuvos savivaldybių asociacijos valdyba,

vadovaudamasi Europos vietos savivaldos chartija, kurią Lietuvos Respublikos Seimas ratifikavo be jokių išlygų 1999 m. gegužės 25 d., Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu ir kitais teisės aktais,

įvertindama sunkią savivaldybių biudžetų padėtį, kai iškilo reali grėsmė savivaldybių savarankiškų ir valstybinių (perduotų savivaldybėms) funkcijų įgyvendinimui (pavyzdžiui, atostoginių išmokėjimui iš savivaldybių biudžetų išlaikomų švietimo įstaigų pedagogams ir darbo užmokesčio išmokėjimui savivaldybių ir joms pavaldžių įstaigų darbuotojams (daugumai jų tenka eiti atostogų savo sąskaita), būsto šildymo išlaidų kompensacijų ir socialinių pašalpų išmokėjimui, transporto, kitų funkcijų ir programų įgyvendinimui užtikrinti) bei įsiskolinimų už prekes, paslaugas ir atliktus darbus sumažinimui (pavyzdžiui, pradelsti savivaldybių kreditiniai įsiskolinimai vien per 2009 m. I ketvirtį padidėjo apie 1,65 karto, t. y. nuo 147,2 mln. Lt 2009 m. sausio 1 d. iki 243,1 mln. Lt 2009 m. balandžio 1 d.; be to, antstoliai jau pradėjo savivaldybių sąskaitų bankuose areštus, siekdami nedelsiant išieškoti pradelstus kreditinius įsiskolinimus verslui),

atsižvelgdama į tai, kad nesilaikant Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatų 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme 4,23 procentinio punkto buvo sumažinta 2009 m. savivaldybių biudžetams tenkanti gyventojų pajamų mokesčio dalis, t. y. 150 mln. Lt buvo paimti iš savivaldybių biudžetų valstybės biudžeto naudai, be to, neteisėtai (neatsižvelgiant į pajamų prognozės sumažėjimą) numatyta prievolė savivaldybėms pervesti valstybės biudžetui bendrosios dotacijos kompensacijas,

pažymėdama, kad 2009 m. padidinus akcizus, PVM tarifą, kurį siūloma padidinti dar 2 procentiniais punktais, ir panaikinus jo lengvatas, apie 50 mln. litų jau padidėjo savivaldybių biudžetų lėšų poreikis kompensuoti keleivių vežėjų negautas pajamas dėl transporto lengvatų keleiviams taikymo bei nuostolius, susidarančius teikiant visuomenei būtinas transporto paslaugas. Tokiu būdu buvo padidintos valstybės biudžeto pajamos iš PVM ir akcizų, tačiau išlaidų padidėjimas už visuomenei būtinas transporto paslaugas ir savivaldybių finansuojamų viešojo administravimo sektoriaus pastatų šildymą atiteko savivaldybėms,

atkreipdama dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė nederino su Lietuvos savivaldybių asociacija 2009 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 3, 10 straipsnių ir 1, 3, 4, 11 priedėlių pakeitimo įstatymo projekto (taip buvo daroma ir priimant bei tikslinant 2009 m. nacionalinį biudžetą),

 

n u t a r i a nepritarti 2009 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 3, 10 straipsnių ir 1, 3, 4, 11 priedėlių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-781 bei kreiptis į Lietuvos Respublikos Seimą ir Lietuvos Respublikos Vyriausybę ir prašyti:

1. Be teisinio pagrindo nemažinti savivaldybių biudžetams tvirtinamų valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalimi ir 4 priedėliu numatoma mažinti specialias tikslines dotacijas valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti, nors nėra atitinkamai pakeista valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti lėšų apskaičiavimo metodika.

Būtina ne tik nemažinti specialių tikslinių dotacijų šioms funkcijoms atlikti, o jas didinti, nes 2009 m. socialinių išmokų poreikis, lyginant su 2008 m., išaugo dvigubai. 2009 m. birželio viduryje savivaldybėms jau trūko apie 90 mln. Lt specialių tikslinių dotacijų lėšų socialinėms išmokoms ir kompensacijoms bei socialinei paramai mokiniams mokėti.

Savivaldybės š. m. IV ketvirtyje bus priverstos nutraukti valstybinių (perduotų savivaldybėms) funkcijų įgyvendinimą, tame tarpe ir socialinių pašalpų, išmokų bei kompensacijų mokėjimą, jeigu bus sumažintas finansavimas iš valstybės biudžeto.

Pažymėtina, kad tiek priimant, tiek š. m. gegužės 7 d. tikslinant 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą jau buvo sumažintos savivaldybėms skiriamos specialios tikslinės dotacijos valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti, bet privalomieji šių funkcijų įgyvendinimo normatyvai ir metodikos nebuvo pakeisti kitais teisės aktais.

Siekiant efektyvesnio ir racionalesnio šių tikslinės paskirties asignavimų naudojimo esant ekonominiam nuosmukiui,  Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos valstybės institucijos turėtų peržiūrėti valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti lėšų apskaičiavimo metodikas ir atsisakyti ar pakeisti dalį jose nustatytų normų/normatyvų (įskaitant jomis nustatytų darbuotojų skaičiaus), kurių pagrindu savivaldybėms yra apskaičiuojamas specialių tikslinių dotacijų, reikalingų valstybės perduotoms funkcijoms atlikti, poreikis.

2. Pripažinti netekusia galios galiojančio įstatymo 2 straipsnio 4 dalį ir 7 priedėlį, pagal kuriuos visos savivaldybės privalo 2009 m. grąžinti 100,618 mln. Lt bendrosios dotacijos kompensacijos valstybės biudžetui.

Be to, būtina patikslinti 2 straipsnio 5 dalį, iš jos išbraukiant žodžius „ir valstybės biudžetui patikslinta grąžinama bendrosios dotacijos kompensacijų suma.“

Remiantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 12 straipsnio 2 dalimi, „valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektuose valstybės biudžetui numatomos reikiamo dydžio valstybės biudžeto bendrosios dotacijos kompensacijos iš tų savivaldybių, kurių ateinantiems biudžetiniams metams prognozuojamos palyginamaisiais dydžiais ir sąlygomis pajamos (be specialių tikslinių dotacijų ir pajamų iš vietinių rinkliavų) didėja daugiau kaip 21 procentu, palyginti su einamaisiais biudžetiniais metais apskaičiuotomis pajamomis“.

LSA įsitikinusi, kad, Finansų ministerijai prognozuojant 18,2 proc. bendrojo vidaus produkto mažėjimą 2009 m., didėjant nedarbui ir mažėjant vidutiniam darbo užmokesčiui dėl ekonominio nuosmukio (recesijos), nei vienos savivaldybės prognozuojamos palyginamaisiais dydžiais ir sąlygomis pajamos savarankiškoms funkcijoms atlikti (neįskaitant mokinio krepšelio reikmėms skiriamų specialių tikslinių dotacijų iš valstybės biudžeto) nedidėja daugiau kaip 21 procentu.”

Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą Vyriausybei tobulinti atsižvelgiant į LSA iškeltas problemas.

 

2.

Lietuvos savivaldybių asociacija (2009-06-30 Nr. (9)-SD- 540)                                                                                                   

 

 

 

Prašo atsižvelgti į Druskininkų savivaldybės parengtą raštą dėl savivaldybių lėšų trūkumo socialinėms išmokoms mokėti ir jame išdėstytus siūlymus ir argumentus svarstant įstatymo projektą Nr. XIP-781.

 

Druskininkų savivaldybei šių metų spalio, lapkričio ir gruodžio mėnesiams socialinėms pašalpoms mokėti pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymą truks 649,7 tūkst.Lt valstybės biudžeto lėšų.

Valstybės biudžeto lėšų poreikis socialinėms pašalpoms mokėti buvo planuojamas kaip ir ankstesniais metais – vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta Valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti skirtų lėšų apskaičiavimo metodika. Tačiau visus skaičiavimus pakoregavo išaugęs nedarbo lygis ir socialinės pašalpos gavėjų skaičius.

Praėjusiais metais birželio 1 d. nedarbo lygis savivaldybėje siekė 6,8 procento, šiais

metais - 13,5 procento. Druskininkų darbo biržoje šių metų birželio 1 d. buvo registruoti

2068 bedarbiai, tai yra 1087 bedarbiais arba 110,8 procento daugiau nei praėjusių metų tą patį mėnesį.

Šių metų birželio 1 d. socialines pašalpas gavo 969 savivaldybės gyventojai, praėjusių metų birželio 1 d.- 495, tai yra, 474 gavėjais arba 95,8 procento daugiau nei praėjusių metų tą patį mėnesį.

Savivaldybė, negavusi 2009 m. I ketvirtį 2,5 mln. Lt mokestinių pajamų ir pagal 2009 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo pakeitimo įstatymą 3553 tūkst. Lt pajamų savarankiškoms funkcijoms vykdyti, neturės galimybių trūkstamą lėšų sumą padengti  iš savivaldybės biudžeto lėšų. Savivaldybė jau dabar priversta stabdyti socialines lengvatas ir vienkartinę socialinę paramą savivaldybės gyventojams.

Siekdama spręsti susidariusią sudėtingą situaciją, Druskininkų savivaldybė keletą kartų kreipėsi raštu į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministeriją, informuodama apie trūkstamas lėšas socialinėms išmokoms mokėti ir prašydama spręsti įstatymais reglamentuotų išmokų skyrimo užtikrinimą. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija savo ruožtu kreipėsi į Finansų ministeriją, kuri informavo, kad dėl sunkios šalies finansinės padėties skirti papildomai lėšų savivaldybėms socialinėms išmokoms mokėti šiuo metu galimybių nėra.

Taip pat Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija 2009 m. birželio 8 d. raštu Nr. (1.23-11)SD-470 „Dėl lėšų skyrimo socialinėms išmokoms ir kompensacijoms 2009 metais“ informavo, kad 2009 m. III ketvirtyje teiks Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl specialios tikslinės dotacijos socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti, socialinei paramai mokiniams ir socialinėms paslaugoms finansuoti perskirstymo tarp savivaldybių. Manome, kad toks perskirstymas neįmanomas, kadangi panaši padėtis yra daugelyje savivaldybių.

Situacijos neišspręstų ir šiuo metu rengiamas Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo pakeitimo įstatymas. Siūlomos pataisos tik neženkliai sumažintų socialinės paramos gavėjų skaičių.

Siūlome, Lietuvos Respublikos Seimui svarstant 2009 metų biudžeto projektą, teikti informaciją apie savivaldybių lėšų trūkumą socialinėms išmokoms ir prašyti skirti papildomas lėšas socialinėms pašalpoms bei kitoms išmokoms.”

Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą Vyriausybei tobulinti atsižvelgiant į LSA iškeltas problemas.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Siūlyti grąžinti įstatymo projektą Vyriausybei tobulinti atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos iškeltas problemas bei į tai, kad Seime yra įregistruoti, bet dar nepateikti svarstyti įstatymų projektai, ženkliai keičiantys 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 3, 7, 8, 10 straipsnių ir 1, 3, 4, 11 priedėlių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-781.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Donatas Jankauskas.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Donatas Jankauskas