LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS POLITIKŲ, TEISĖJŲ, VALSTYBĖS
PAREIGŪNŲ IR VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PAREIGINĖS ALGOS (ATLYGINIMO)
BAZINIO DYDŽIO, TAIKOMO 2009 METAIS,
ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant projektą
Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į susidariusią sunkią valstybės ir savivaldybių biudžetų padėtį, taip pat įgyvendinant Penkioliktosios Vyriausybės veiklos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seime 2008 m. gruodžio 9 d., II dalies „Krizės įveikimo planas“ nuostatas ir įvertinus tai, kad Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 28 d. nutarime konstatuota, kad “<...> kai dėl ypatingų aplinkybių (ekonominės krizės, gaivalinės nelaimės ir kt.) valstybėje susiklosto itin sunki ekonominė, finansinė padėtis. Tokiais atvejais valstybės funkcijoms vykdyti ir viešiesiems interesams tenkinti <...> dėl objektyvių priežasčių gali pritrūkti lėšų. Esant tokioms aplinkybėms įstatymų leidėjas gali pakeisti teisinį reguliavimą, pagal kurį nustatyti atlyginimai įvairiems asmenims, ir įtvirtinti tiems asmenims mažiau palankų atlyginimų teisinį reguliavimą, jei tai būtina siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės ir valstybės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes. Tačiau ir tokiais atvejais įstatymų leidėjas turi išlaikyti pusiausvyrą tarp asmenų, kuriems nustatomas mažiau palankus teisinis reguliavimas, teisių bei teisėtų interesų ir visuomenės bei valstybės interesų, t. y. paisyti proporcingumo principo reikalavimų. <...>”
Rengiant įstatymo projektą dalyvavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo departamento Darbo santykių ir apmokėjimo skyrius.
2. Parengto projekto tikslas ir uždaviniai
Įstatymo projekto tikslas – atsižvelgiant į valstybės biudžeto finansines galimybes, pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymo 3 straipsnyje numatytą 475 litų bazinį dydį, į 450 litų dydį, kuris bus taikomas nuo 2009 metų rugpjūčio 1 dienos iki 2009 metų gruodžio 31 dienos.
3. Šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas
2009 metais bazinis dydis nustatytas Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymu (Žin., 2008, Nr.149-6011) ir yra lygus 475 litai.
4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos
Įstatymo projekte siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2009 metais, įstatymo 3 straipsnį. Numatoma, jog nuo 2009 metų rugpjūčio 1 d. iki 2009 m. gruodžio 31 d. galios naujas bazinis dydis, lygus 450 litų, o iki 2009 m. liepos 31 d. paliekamas galioti 475 litų bazinis dydis.
5. Teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus įstatymo projektą
Sudarytos galimybės nustatyti mažesnį bazinį dydį ir mažinti valstybės ir savivaldybių biudžetų deficitą.
6. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti.
Sumažinus pareiginės algos bazinį dydį, sumažės įmokos į Valstybinio socialinio draudimo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetus, taip pat sumažės pajamos į nacionalinį biudžetą nuo gyventojų pajamų mokesčio.
7. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo priėmimas kriminogeninei situacijai ar korupcijai įtakos neturės.
8. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Verslui ir jo plėtrai įstatymas įtakos neturės.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus Įstatymo projektą
Įstatymas inkorporuojasi į teisinę sistemą. Įstatymo projektas atitinka Penkioliktosios Vyriausybės programą. Kitų teisės aktų keisti nereikės.
10. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir neprieštarauja Europos Sąjungos teisei.
11. Įstatymo įgyvendinimo išlaidos
Lėšų šio Įstatymo projektui įgyvendinti nereikės.
12. Įstatymo projekto autorius
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.
13. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai
Reikšminiai žodžiai, reikalingi, kad šis projektas būtų įtrauktas į kompiuterinės paieškos sistemą: „pareiginė alga“, „darbo užmokestis“, ,,bazinis dydis.“
Socialinės apsaugos ir darbo ministras Rimantas Jonas Dagys