LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS POLITIKŲ, TEISĖJŲ, VALSTYBĖS PAREIGŪNŲ IR VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PAREIGINĖS ALGOS (ATLYGINIMO) BAZINIO DYDŽIO, TAIKOMO 2009 METAIS, ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2009-06-22 Nr. XIP-792
Vilnius
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
Projektu siūloma nustatyti, kad nuo 2009 m. sausio 1 d. iki 2009 m. liepos 31 d. taikytinas valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinį dydis yra 475 litai, o nuo 2009 m. rugpjūčio 1 d. iki 2009 m. gruodžio 31 d. – 430 litų. Tai reikštų, kad bazinis dydis būtų mažinamas jau antrą kartą (iki 2009 m. sausio 1 d. bazinis dydis buvo 490 litų). Pažymėtina, kad Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 28 d. nutarime konstatuota, kad “<...> kai dėl ypatingų aplinkybių (ekonominės krizės, gaivalinės nelaimės ir kt.) valstybėje susiklosto itin sunki ekonominė, finansinė padėtis. Tokiais atvejais valstybės funkcijoms vykdyti ir viešiesiems interesams tenkinti <...> dėl objektyvių priežasčių gali pritrūkti lėšų. Esant tokioms aplinkybėms įstatymų leidėjas gali pakeisti teisinį reguliavimą, pagal kurį nustatyti atlyginimai įvairiems asmenims, ir įtvirtinti tiems asmenims mažiau palankų atlyginimų teisinį reguliavimą, jei tai būtina siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės ir valstybės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes. Tačiau ir tokiais atvejais įstatymų leidėjas turi išlaikyti pusiausvyrą tarp asmenų, kuriems nustatomas mažiau palankus teisinis reguliavimas, teisių bei teisėtų interesų ir visuomenės bei valstybės interesų, t. y. paisyti proporcingumo principo reikalavimų. <...>”.
Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 28 d. nutarime taip pat konstatuota , kad “<...> Pažymėtina, kad esant itin sunkiai ekonominei, finansinei padėčiai paprastai turėtų būti peržiūrimas ir mažinamas visų valstybės valdžią įgyvendinančių institucijų biudžetinis finansavimas, taip pat įvairių iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų finansuojamų sričių finansavimas <...>”. Iš projekto turinio darytina išvada, kad būtų mažinamas bazinis dydis, taikomas valstybės politikų, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjų, valstybės pareigūnų, valstybės tarnautojų pareiginėms algoms, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėjų atlyginimams ir karių tarnybiniams atlyginimams bei kitoms teisės aktais nustatytoms išmokoms apskaičiuoti. Atkreiptinas dėmesys, kad iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų yra mokamas darbo užmokestis pagal darbo sutartis valstybės ir savivaldybių įstaigose dirbantiems darbuotojams. Pastarųjų darbo užmokesčiui apskaičiuoti taikoma bazinė mėnesinė alga (BMA), kurios dydis nustatomas poįstatyminiu teisės aktu - Vyriausybės nutarimu. Šiuo metu nėra aišku, ar BMA taip pat ketinama proporcingai mažinti. Be to, neaišku, ar ketinama proporcingai mažinti ir kitus dydžius (pvz., valstybinių pensijų bazę), kurie yra matas kitoms išmokoms, mokamoms iš valstybės biudžeto. Todėl nėra galimybių įvertinti, ar projektu siūlomas reguliavimas atitiktų įstatymų leidėjo pareigą paisyti proporcingumo principo reikalavimų.
Teisės departamento direktorius Andrius Kabišaitis
S. Krutkevičienė
A. Dulevičiūtė - Akimovienė
J. Levinienė