LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
AUDITO komitetas
DĖL SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO 38, 39 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO IR PAPILDYMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-2726)
2009 m. birželio 17 d. Nr. 38
Vilnius
Komiteto pirmininkė Loreta Graužinienė, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Andrius Mazuronis, Donalda Meiželytė-Svilienė, Kazimieras Uoka, Arvydas Vidžiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Daiva Raudonienė, patarėjos: Milda Mačėnaitė, Lina Milonaitė, Rūta Petaraitienė, Rūta Petrukaitė.
Kviestieji asmenys: Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas Zenonas Vaigauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2007-12-03 |
1, 2 |
|
|
Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 5 ir 11 punktuose ir 39 straipsnio 4 dalyje, išdėstant Vyriausiajai rinkimų komisijai politinės partijos teikiamų dokumentų sąrašą, vartojama sąvoka “prašymas”. Atkreiptinas dėmesys, kad šis įstatymo projektas yra lydintis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo projektą (XP-2662A), kuris yra bazinis, reglamentuojant politinės kampanijos dalyvių registravimo tvarką. Šio projekto 3 ir 5 straipsniuose, rašoma, kad politinė partija Vyriausiajai rinkimų teikia “teikimą (prašymą)”. Pažymėtina, kad ši sąvoka vartojama ir galiojančioje įstatymo redakcijoje (5 straipsnio 3 dalis), politinės partijos “teikimo (prašymo)” forma yra patvirtinta Vyriausiosios rinkimų komisijos 2004 – 09 – 07 sprendimu Nr. 302 (Žin., 2004, Nr. 141-5176 ) ir buvo naudojama 2004 m. Seimo rinkimų politinėje kampanijoje. Atsižvelgus į tai, siūlytume suderinti šiuose tarpusavyje susijusiuose projektuose vartojamas tapačias sąvokas. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2007-12-03 |
1, 2 |
|
|
Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamo įstatymo 38 straipsnio 5 dalies ir 39 straipsnio 4 dalies redakcijoje vietoje žodžio “kandidatus” reikia įrašyti žodžius “kandidatų sąrašą“, nes pagal to paties įstatymo 37 straipsnį bei 38 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktus (kurių keisti nesiūloma) politinė partija Vyriausiajai rinkimų komisijai visais atvejais (tiek daugiamandatėje, tiek ir vienmandatėje rinkimų apygardose) teikia keliamų “kandidatų sąrašą”. |
Nepritarti. |
Manytina, kad 38 straipsnio 1 dalies 4 punkte „kandidatų sąrašas“ pagal turinį nėra tapatus daugiamandatės apygardos „kandidatų sąrašui“, tiksliau jį reikėtų vadinti „sąrašas kandidatų, keliamų vienmandatėse rinkimų apygardose“, nes kiekvienai vienmandatei apygardai yra teikiamas vienas kandidatas, o ne kandidatų sąrašas. Šiame sąraše nurodomi tik koks kandidatas kokioje apygardoje bus keliamas. Siūlytina atitinkamai suredaguoti 38 str. 1 d. 4 p. |
3. |
Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, 2007-12-19 |
|
|
|
Išnagrinėję 2007 m. lapkričio 30 d. registruotą Lietuvos Respublikos Seime Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 38, 39 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (XP-2726), pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl šio projekto nuostatų atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo narys Algis Kašėta, 2008-01-18 |
1 |
|
|
Pasiūlymas: papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu, atitinkamai pakeičiant tolimesnių straipsnių numeraciją: “1 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas Pakeisti 51 straipsnį ir jį išdėstyti taip: “51 straipsnis. Draudimas papirkti rinkėjus 1.
2.
Rinkėjų papirkimu nelaikomas spausdintos medžiagos (politinės partijos ar
kandidato programos, biografijos ar kitokių informacinio turinio lankstinukų,
kalendorių, atvirukų, lipdukų) bei ženkliukų,
|
Nepritarti. |
Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsnis pakeistas 2008 m. balandžio 15 d. (Žin., 2008, Nr. 50-1839), kurio galiojanti redakcija iš esmės atitinka pasiūlyme išdėstytas nuostatas. |
2. |
Seimo narys Algis Kašėta, 2008-01-18 |
4 |
|
|
papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu: “4 straipsnis. 91 straipsnio 1 dalies pakeitimas Pakeisti 91 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 1. Vyriausioji rinkimų komisija pripažįsta 1) vienmandatėje rinkimų apygardoje – kandidato, kuriam tenka mandatas, arba kandidatų, dalyvaujančių pakartotiniame balsavime; 2) daugiamandatėje rinkimų apygardoje - kandidatų sąrašų, dalyvaujančių paskirstant mandatus, arba kandidatų sąrašui tenkančių mandatų skaičių galima nustatyti tik daugiau kaip vieno mandato tikslumu. |
Nepritarti. |
Seimo rinkimų įstatymo 91 straipsnis pakeistas 2008 m. balandžio 15 d. (Žin., 2008, Nr. 50-1839). Galiojanti redakcija: „1. Vyriausioji rinkimų komisija gali pripažinti rinkimų rezultatus rinkimų apygardoje negaliojančiais, jeigu nustato, kad šio įstatymo 51 straipsnio 1 dalies ar kiti šiurkštūs įstatymų pažeidimai, padaryti rinkimų apylinkėje arba rinkimų apygardoje, arba dokumentų suklastojimas ar jų praradimas turėjo esminės įtakos rinkimų rezultatams, arba pagal balsų skaičiavimo protokolus ar kitus rinkimų dokumentus negalima nustatyti šių esminių rinkimų rezultatų [...]“. Manytina, kad griežtai nustatant, kad VRK pripažįsta rinkimų rezultatus negaliojančiais, jei nustato rinkėjų papirkimo faktą, gali būti neadekvati ir neproporcinga padaryto pažeidimo mastui sankcija. |
3. |
Seimo narys Algis Kašėta, 2008-01-18 |
|
|
|
pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: “LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO 51, 38, 39 IR 91 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMas” |
Nepritarti. |
Atsižvelgiant į tai, kad buvo nepritarta pasiūlymams atitinkamai papildyti įstatymo projektą, pasiūlymas keisti projekto pavadinimą netenka prasmės. |
6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą patobulinti pagal Audito komiteto pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
1 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad šis įstatymo projektas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XP-2662(2), kurio 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad asmenys registruotis savarankiškais politinės kampanijos dalyviais turi teisę ne vėliau kaip iki pareiškinių dokumentų pateikimo dienos,
Pasiūlymas: Siūlome išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnį. |
|
|
2. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
2 |
1 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad šis įstatymo projektas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr.XP-2662(2), kurio 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad asmenys registruotis savarankiškais politinės kampanijos dalyviais turi teisę ne vėliau kaip iki pareiškinių dokumentų pateikimo dienos,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamą įstatymo 39 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. Patikrinusi ir nustačiusi, kad pateikti
visi šiame įstatyme numatyti pareiškiniai dokumentai ir jie atitinka šio
įstatymo reikalavimus, o kandidatą kelianti partija arba save keliantis
kandidatas, arba partijos iškeltas kandidatas vienmandatėje rinkimų
apygardoje |
|
|
3. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Seimo rinkimų įstatymas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu, o pastarojo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad politinės kampanijos dalyvis parengia ir teikia politinės kampanijos finansavimo ataskaitą, kurią Vyriausioji rinkimų komisija paskelbia savo interneto tinklalapyje,
Pasiūlymas: Siūlome papildyti įstatymo projektą, pakeičiant įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir jį išdėstant taip: „8) jeigu partija paskutiniuose Seimo, Europos
Parlamento arba savivaldybių tarybų rinkimuose buvo iškėlusi kandidatus
arba kandidatų sąrašus, ji turi teisę pateikti |
|
|
4. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Seimo rinkimų įstatymas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu, o pastarojo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad politinė partija kasmet rengia ir teikia finansinių ataskaitų rinkinį, o Seimo rinkimų įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytos finansinės veiklos deklaracijos ir politinės partijos biudžeto pajamų ir jų šaltinių, išlaidų ir jų paskirties ataskaitos (pranešimo) rengimas ir teikimas nėra numatytas,
Pasiūlymas: Siūlome papildyti įstatymo projektą, įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 9 punktą pripažįstant netekusiu galios. |
|
|
5. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Seimo rinkimų įstatymas turi būti suderintas su Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu, o pastarojo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad politinės kampanijos dalyvis rengia ir teikia politinės kampanijos finansavimo ataskaitą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnio 3 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „3. Rinkimų užstatai įregistruoti kandidatų
sąrašą nustatomi du kartus didesni tai partijai, kuri paskutiniuose Seimo
arba savivaldybių tarybų rinkimuose buvo iškėlusi kandidatus arba kandidatų
sąrašą (sąrašus) ir nepateikė |
|
|
6. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į gautus neparlamentinių politinių partijų pasiūlymus ir siekiant sudaryti palankias sąlygas rinkimuose dalyvauti visoms politinėms partijoms, nepriklausomai nuo jų finansinio pajėgumo,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnio 2 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „2. Rinkimų užstatas vienam kandidatų į
Seimo narius sąrašui įregistruoti daugiamandatėje rinkimų apygardoje yra |
|
|
7. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į gautus neparlamentinių politinių partijų pasiūlymus ir siekiant, kad rinkimų užstatas netaptų mokesčiu už dalyvavimą rinkimuose,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnio 4 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „4. Per 40 dienų po
|
|
|
8. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad rinkimų užstatas turėtų būti negrąžinamas kandidatams, kurių registracija panaikinta arba neįregistravus kandidatų dėl pareiškinių dokumentų trūkumo ar kitokios kandidato kaltės,
Pasiūlymas: Siūloma įstatymo projektą papildyti Įstatymo 41 straipsnį nauja 5 dalimi, atitinkamai pakeičiant tolesnių dalių numeraciją, išdėstant ją taip: „5. Panaikinus kandidato (kandidatų sąrašo) registraciją arba neįregistravus kandidato (kandidatų sąrašo) dėl pareiškinių dokumentų trūkumų arba dėl pavėluotai pateiktų pareiškinių dokumentų, rinkimų užstatas negrąžinamas.“ |
|
|
9. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 45 straipsnio pakeitimu, išdėstant jį taip: „45 straipsnis. Kandidatų ir kandidatų
sąrašų paskelbimas
|
|
|
10. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 46 straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „1. |
|
|
11. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 48 straipsnio pavadinimo ir šio straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „48 straipsnis. Kandidato į Seimo narius
teisė būti atleistam nuo darbo ar tarnybinių pareigų 1. Kandidatas į Seimo narius Vyriausiajai
rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus |
|
|
12. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 49 straipsnio pakeitimu, išdėstant jį taip: „49 straipsnis. Kandidato į Seimo narius neliečiamybė 1. Vyriausiajai rinkimų komisijai
paskelbus kandidatų sąrašus, 2. Šio straipsnio 1 dalies nuostatos
netaikomos kandidatams į Seimo narius, kurie eina Seimo nario, Vyriausybės
nario ar teisėjo pareigas. Šių asmenų neliečiamybės klausimas |
|
|
13. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 50 straipsnio pakeitimu ir papildymu, išdėstant jį taip: „50 straipsnis. Rinkimų agitacijos pagrindai 1. 2. Rinkimų agitacija gali būti įvairių formų ir būdų, išskyrus tuos, kurie pažeidžia Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įstatymus, prieštarauja moralei, teisingumui ar visuomenės darnai, neatitinka sąžiningų ir garbingų rinkimų. 3. Politinės reklamos žymėjimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.“ |
|
|
14. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Siekiant sudaryti vienodas konkurencines sąlygas transliuotojams konkuruoti dėl iš valstybės biudžeto finansuojamų rinkimų agitacijai skirtų laidų rengimo, taip pat siekiant liberalizuoti išorinės politinės reklamos skleidimo tvarką ir atsižvelgiant į su šiuo projektu susijusio Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr.XP-2662(2) nuostatas dėl politinės reklamos reglamentavimo,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 51 straipsnio pakeitimu, išdėstant taip: „51 straipsnis.
1. Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbus kandidatų sąrašus sudaromos sąlygos visiems kandidatams pristatyti savo programas per radiją ir televiziją. 2. Kandidatų debatai per radiją ir televiziją finansuojami valstybės biudžeto lėšomis iš Vyriausiajai rinkimų komisijai skirtų asignavimų. 3. Vyriausioji rinkimų komisija: 1) įstatymų nustatyta tvarka parenka debatų laidų rengėjus ir transliuotojus; 2) patvirtina debatų rengimo taisykles; 3) paskirsto laidų laiką taip, kad nebūtų pažeisti šie lygiateisiškumo principai: tarp kandidatų sąrašų daugiamandatėje rinkimų apygardoje; tarp vienmandačių rinkimų apygardų; tarp kandidatų vienmandatėje rinkimų apygardoje. 4. Debatuose dalyvaujančių kandidatų (kandidatų sąrašų) atstovų grupės (2 ir daugiau) sudaromos tarpusavio susitarimu, o jeigu nesutariama, – burtais. 5. Savo iniciatyva debatų laidas turi teisę organizuoti visi transliuotojai. Jiems netaikomi šiame straipsnyje nustatyti apribojimai. 8. Išorinė politinė reklama šiame įstatyme suprantama kaip išorinės reklamos priemonėmis skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama laikoma taip pat politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse. 1) ant statinių, kuriuose veikia valstybės valdžios, teisėsaugos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos; 3) automobilių keliuose ir jų sanitarinės apsaugos zonose, taip pat gatvėse ir prie jų, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, kelio ženklus, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, atitraukti jų dėmesį ir taip kelti pavojų eismo dalyviams, taip pat draudžiama naudoti reklamą, imituojančią kelio ženklus; 4) ant skulptūrų ir paminklų; 5) 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa; 6) neturint žemės, statinių ar
kitų objektų, ant kurių ar kuriuose ji įrengiama, savininko sutikimo.
11. Pareiga nuimti išorinę politinę reklamą iki prasidedant įstatymuose nustatytam laikui, kai rinkimų agitacija draudžiama, tenka išorinę politinę reklamą paskelbusiam asmeniui. |
|
|
15. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 52 straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „1. Jeigu |
|
|
16. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusiame Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr.XP-2662(2) nustatoma, kad rinkimų agitacija prasideda paskelbus rinkimų datą,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti Įstatymo 53 straipsnio 1 dalies pakeitimu, išdėstant ją taip: „1. Jeigu |
|
|
17. |
Audito komitetas, 2009-06-17 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo projektu susijusio Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr.XP-2662(2) įsigaliojimas numatytas 2010 m. sausio 1 d. ir siekiant teisinio nuoseklumo,
Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti nauju straipsniu, nustatant, kad šis įstatymas įsigalioja 2010 m. sausio 1 d. |
|
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Loreta Graužinienė.
Komiteto pirmininkė Loreta Graužinienė