LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO 2, 12, 19, 21, 22, 23, 24 IR 26

STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-659)

 

2009 m. birželio 17 d. Nr. 113-P-35

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Vytautas Kurpuvesas, Komiteto pirmininkas; Algis Rimas, pirmininko pavaduotojas; Komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Evaldas Jurkevičius, Kęstas Komskis, Milda Petrauskienė, Liudvikas Sabutis, Erikas Tamašauskas, Artūras Zuokas. (Kvorumas buvo).

Kviestieji asmenys: Vida Ablingienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja;

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro vedėjas Bronius Kleponis; patarėjai: Algirdas Astrauskas, Danutė Budzienė, Jurgita Marcinkutė, Monika Urmonienė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2009-06-03)

 

 

 

 

1

 

 

 

 

3

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

Siekiant suvienodinti įstatymuose vartojamas sąvokas, siūlytume projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 55 dalyje po žodžio ,,modernizavimas” skliausteliuose įrašyti žodį ,,atnaujinimas” bei šią patikslintą sąvoką vartoti kitose projekto nuostatose, susijusiose su pastatų modernizavimu (atnaujinimu).

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

1

3,8

 

Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 3 ir 8 dalyse pateiktų sąvokų ,,pastatų modernizavimas” ir ,,pramoninis parkas” turinys nėra pateiktas, o daromos nuorodos į Statybos ir Investicijų įstatymus, tačiau šiuose įstatymuose šios sąvokos nėra apibrėžtos. Minėtų sąvokų apibrėžimai yra pateikiami tik Statybos įstatymo 2, 20, 23, 29, 31, 37 straipsnių, vienuoliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir papildymo bei įstatymo papildymo 231, 391 straipsniais įstatymo projekte (reg. Nr.XIP-658) bei Investicijų įstatymo 2 ir 13 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projekte (reg. Nr.XIP-663). Jei minėti įstatymų projektai Seime nebūtų priimti, minėtų sąvokų turinys įstatymuose nebūtų atskleistas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar minėtų sąvokų turinys neturėtų būti atskleistas projekto nuostatose.

Pritarti

 

 

 

4, 5

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnį bei projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnį išdėstyti nauja redakcija

Pritarti

 

 

 

5

4

 

Projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 3 punkte nėra aišku, kokios rūšies bendrasis planas turėtų būti parengtas. Be to, nėra aišku, apie kokį objektą ir kokią projektavimo pradžią turėtų būti informuojama visuomenė.

Pritarti

 

 

 

5

2,3,5

 

Projekto 5 straipsnio 2 ir 3 dalyse atsisakoma nuostatų, jog detalieji planai rengiami, kai žemės sklypai padalijami, atidalijami (išskyrus, kai pagal įstatymus privačios žemės sklypus dalinti dalimis neleidžiama) ar sujungiami, bei, kai žemės sklypai formuojami prie naudojamų statinių. Tuo tarpu projekto 5 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 5 dalyje nustatoma, kad kaimų teritorijose ir žemės ūkio paskirties žemėje kai žemės sklypai formuojami prie naudojamų statinių ir kai žemės sklypai padalijami, atidalijami (išskyrus, kai pagal įstatymus privačios žemės sklypus dalinti dalimis neleidžiama) ar sujungiami, vietoj detaliųjų planų rengiami žemėvaldų planai (projektai) arba kaimo plėtros žemėtvarkos projektai. Ši projekto nuostata suponuoja prielaidą, kad ne kaimo teritorijose ir ne žemės ūkio paskirties žemėje minėtais atvejais rengiami detalieji planai. Atsižvelgiant į tai, siūlytume tikslinti projekto nuostatas.

Pritarti

Komiteto 6.2.1. pasiūlymas

 

 

5

7

 

Atsižvelgiant į projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 4 punkto nuostatas, svarstytina, ar nereikėtų tikslinti projekto 5 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 7 dalies 2 punkto nustatant, kad detalieji planai daugiabučių namų ir socialinės infrastruktūros objektų modernizavimui (atnaujinimui) rengiami, derinami, viešai svarstomi ir tvirtinami supaprastinta tvarka ir kai keičiama statinių naudojimo paskirtis.

Dėl siūlymo tikslingumo siūloma apsispręsti pagrindiniam komitetui.

 

 

 

8

2

 

Projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta motyvų, kodėl projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 5 dalis pripažįstama netekusia galios, t.y., naikinama nuostata, kad namų valdų žemės sklypuose gali būti statomas antras gyvenamasis namas, kitos paskirties pastatas tik pagal detalųjį planą atidalijus ir suformavus naują žemės sklypą. Svarstytinas šios nuostatos panaikinimo tikslingumas.

Dėl nuostatos panaikinimo tikslingumo siūloma apsispręsti pagrindiniam komitetui.

 

 

 

10

1

 

Projekto 10 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 26 straipsnio 4 dalyje nustatoma, jog detalųjį planą tvirtina savivaldybės administracijos direktorius. Ši nuostata diskutuotina santykyje su keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 5 punktu, pagal kurį savivaldybės lygmens teritorijų planavimo dokumentus tvirtina savivaldybės taryba ar jos įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalį bei 20 straipsnio 1 dalies 1 punktą savivaldybės administracijos direktorius gali būti detaliojo teritorijų planavimo organizatoriumi, kurio funkcijos yra organizuoti teritorijų planavimo dokumentų rengimą, derinimą, konsultavimąsi ar viešą svarstymą ir teikimą derinti, todėl, praktikoje galimi atvejai, kai tas pats asmuo organizuos detaliojo plano rengimą bei pats jį tvirtins. Abejotinas tokių projekto nuostatų tikslingumas.

Pritarti iš dalies

Komiteto 6.2.2 pasiūlymas

 

 

11

3

 

Manytume, kad projekto 11 straipsnio 3 dalyje turėtų būti nurodyta, kad 2010 m. sausio 1 d. netenka galios ne 5 straipsnio 4 dalis, o šio straipsnio 6 dalis. Taip pat, šioje nuostatoje žodį ,,nuo” reikėtų išbraukti kaip perteklinį.

Dėl pakeitimo tikslingumo siūloma apsispręsti pagrindiniam komitetui.

 

 

 

11

4

 

Projekto 11 straipsnio 4 dalį siūlytume sunumeruoti pagal juridinės technikos taisykles (straipsnio dalys skirstomos į punktus).

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Teikiamu įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad detaliuosius planus nuo 2009 m. rugsėjo 1d. tvirtina ne savivaldybių taryba, bet savivaldybės administracijos direktorius (projekto 10 straipsnis, 11 straipsnio 1 dalis). Projekto 11 straipsnio 4 dalyje nustatoma, kad iki 2009 m. rugsėjo 1 d. pradėti rengti teritorijų planavimo dokumentai baigiami rengti pagal iki 2009 m. rugsėjo 1 d. galiojusią Teritorijų planavimo įstatymo redakciją ir kitus teritorijų planavimą reglamentavusius teisės aktus. Atkreiptinas dėmesys, kad Teritorijų planavimo įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad detaliojo teritorijų planavimo procesą sudaro parengiamasis, teritorijų planavimo dokumento rengimo, sprendinių pasekmių vertinimo ir baigiamasis etapai. Mūsų nuomone, iš aptariamos projekto nuostatos nėra aišku, ar pagal iki 2009 m. rugsėjo 1 d. galiojusią Teritorijų planavimo įstatymo redakciją ir kitus teritorijų planavimą reglamentavusius teisės aktus be rengimo etapo būtų atliekami ir kiti detaliojo teritorijų planavimo etapai, tame tarpe ir detaliojo plano tvirtinimas. Nėra aišku, ar, pavyzdžiui, iki 2009 m. rugsėjo 1 d. pradėtus rengti detaliuosius planus tvirtintų savivaldybės taryba, ar administracijos direktorius. Atsižvelgiant į tai, manytume, kad aptariamą projekto nuostatą reikėtų patikslinti, pašalinant aukščiau nurodytus neaiškumus.

Pritarti iš dalies

Komiteto 6.2.2. pasiūlymas

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija (2009-06-11)

 

 

 

 

10

 

 

 

 

1

 

Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėjome Teritorijų planavimo įstatymo 2, 12, 19, 21, 22, 23, 24 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIP-659.

Projektui teikiame šią pastabą:

Nepritariame savivaldybės administracijos direktoriui suteikiamai kompetencijai tvirtinti detaliuosius planus (26 str.). Siūlome palikti galiojančią įstatymo redakciją, kai savivaldybės taryba, atsižvelgdama į detaliojo teritorijų planavimo objektų prioritetus, kita vietos sąlygas, sprendžia ar ji pati tvirtins detaliuosius planus, ar paves tvirtinimą administracijos direktoriui.

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Komiteto 6.2.2. pasiūlymas

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: 6. Komiteto  sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos savivaldybių asociacijos  pateiktas pastabas ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas (2009-06-17)

5

3

5

Argumentai: šiuo metu dažnai detaliųjų planų rengimas yra formalus ir dubliuoja, bet neišsprendžia vėlesnių projektavimo etapų uždavinių.

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 5 straipsnio 3 dalį 5 punktu ir ją išdėstyti taip:

3. Detalieji planai nerengiami:

1) jeigu numatomiems statyti statiniams statybos leidimas yra nereikalingas;

2) kai statant (rekonstruojant) statinius žemės sklypo tvarkymo ir naudojimo režimas yra nekeičiamas;

3)  miestelių ir kaimų teritorijose, jei bendrasis planas parengtas mastelyje M 1:2000 ir jo reglamentai apibrėžia teritorijoje galimas veiklas, užstatymo tipą ir užstatymo rodiklius. Apie objektą ir projektavimo pradžią visuomenė informuojama Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;

4) daugiabučių namų ir socialinės infrastruktūros objektų modernizavimui – jei nekeičiamas pastato užimamas plotas, aukštis ir tūris, išskyrus šių parametrų keitimą dėl išorinių atitvarų šiltinimo, balkonų ir lodžijų stiklinimo, įėjimo laiptelių, nuovažų, liftų ar keltuvų įrengimo, ir/ar statinių naudojimo paskirtis;

5) kai skaidomi ar sujungiami žemės sklypai, kuriems detalieji planai jau yra parengti.

5) 6) kai žemės ūkio paskirties žemėje numatoma nustatyta tvarka įveisti mišką; 

6) 7) šio įstatymo 21 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytais atvejais.“

 

 

 

 

Pritarti

 

2.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas (2009-06-17)

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

1

 

Argumentai: nustatymas, jog detalųjį planą tvirtina savivaldybės taryba ar jos įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius, sudarytų prielaidas efektyvesniam viešojo administravimo objektyvumo ir nepiktnaudžiavimo valdžia principų įgyvendinimui.

Siūlymas:

Pakeisti Projekto 10 straipsnio 1 dalį (keičiamo įstatymo 26 straipsnio 4 dalis) ir ją išdėstyti taip:

„4. Detalųjį planą tvirtina savivaldybės taryba arba savivaldybės administracijos direktorius tarybos pavedimu. Prie dokumento, kuriuo tvirtinamas detalusis planas, pridedami detaliojo plano sprendiniai (brėžiniai ir aiškinamasis raštas) įforminami Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Detalusis planas patvirtinamas ar motyvuotai nepatvirtinamas per 20 darbo dienų nuo detaliojo teritorijų planavimo organizatoriaus prašymo tvirtinti detalųjį planą pateikimo dienos.“

 

 

 

 

 

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjas: E. Tamašauskas

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                     Vytautas Kurpuvesas