LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 45, 46, 47, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

Projekto rengimą paskatinusios priežastys.

Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) (toliau – Įstatymas) įtvirtinta nuostata, pagal kurią valstybės tarnautojus moko tik vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka patvirtintos valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigos, t. y. juridiniai asmenys (45 straipsnio 2 dalis, 49 straipsnio 2 dalies 6 punktas). Vykdant teisės aktų atitikties 2006 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvai 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje (OL 2006 L 376, p.36) (toliau – Paslaugų direktyva) peržiūrą, buvo nustatyta, kad toks reikalavimas galimai prieštarauja Paslaugų direktyvos 15 straipsnio nuostatai, nes jo negalima pateisinti svarbiais visuomenės interesais ir reikalaujama daugiau negu reikia tikslui pasiekti, tokį reikalavimą įmanoma pakeisti kitomis, mažiau ribojančiomis priemonėmis, kuriomis būtų pasiekiamas toks pat rezultatas. Todėl minėtos Įstatymo nuostatos turėtų būti pakeistos, nustatant, kad mokyti valstybės tarnautojus gali ir fiziniai asmenys.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2002 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 341 „Dėl Valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigų tvirtinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 77-3312; 2008, Nr. 42-1583), šiuo metu yra patvirtintos 192 valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigos, tačiau vadovaujantis Įstatymo 45 straipsnio 2 dalies nuostata rengti valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo bendrąsias programas integracijos į Europos Sąjungą ir personalo vadybos srityse, 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas ir pagal parengtas programas mokyti valstybės tarnautojus gali tik viešoji įstaiga Lietuvos viešojo administravimo institutas. Tokiu būdu užkertamas kelias konkurencijai tarp visų valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigų, neužtikrinama aukštesnė mokymo kokybė bei žemesnės mokymų paslaugų kainos.

Projekto tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 45, 46, 47, 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) siekiama pašalinti Įstatymo nuostatų prieštaravimą Paslaugų direktyvos nuostatoms, taip pat panaikinti viešosios įstaigos Lietuvos viešojo administravimo instituto išimtines teises rengti valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo bendrąsias programas integracijos į Europos Sąjungą ir personalo vadybos srityse, 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas ir pagal parengtas programas mokyti valstybės tarnautojus ir taip sudaryti lygiateises konkurencines sąlygas mokymo paslaugas teikiančioms įstaigoms.

Pažymėtina, kad naujai priimtų į pareigas 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų skaičius yra mažas, todėl visoms pageidaujančioms juos mokyti valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigoms pradėjus rengti 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas gali būti nesudaromos mokymo grupės ir dėl to kiltų keblumų vykdant Įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 2 punkte suformuluotą pareigą 18-20 kategorijų valstybės tarnautojams, pradėjusiems eiti pareigas, per dvejus metus nuo priėmimo į šias pareigas dienos išklausyti patvirtintas 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas. Atsižvelgiant į tai siūloma nustatyti, kad 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programos parengimo ir valstybės tarnautojų mokymo pagal parengtą programą paslaugų pirkimą vykdo Vidaus reikalų ministerija. Lėšos šios paslaugos pirkimui turėtų būti planuojamos Vidaus reikalų ministerijos biudžete.

Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai.

Įstatymo 45 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad kitas, nei kvalifikacijos tobulinimo bendrąsias programas integracijos į Europos Sąjungą ir personalo vadybos srityse, 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas, rengia ir pagal jas valstybės tarnautojus moko vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka patvirtintos valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigos.

Įstatymo 49 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatyta, kad valstybės tarnybos tvarkymo funkcijas atliekanti įstaiga vertina juridinius asmenis, siekiančius mokyti valstybės tarnautojus, ir teikia vidaus reikalų ministrui pasiūlymus dėl valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigų tvirtinimo.

Įstatymo 45 straipsnio 2 dalyje nustatytos viešosios įstaigos Lietuvos viešojo administravimo instituto išimtinės teisės rengti valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo bendrąsias programas integracijos į Europos Sąjungą ir personalo vadybos srityse, 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas ir pagal parengtas programas mokyti valstybės tarnautojus.

Įstatymo 46 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojų mokymui valstybės ir savivaldybių biudžetuose numatomos lėšos turi sudaryti ne mažiau kaip 1 procentą ir ne daugiau kaip 5 procentus valstybės tarnautojų darbo užmokesčiui nustatytų asignavimų, 47 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybės tarnautojų mokymą valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose organizuoja ir už jį atsako valstybės tarnautojus į pareigas priimantys asmenys.

Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos.

Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad valstybės tarnybos tvarkymo funkcijas atliekanti įstaiga vertina asmenis, siekiančius mokyti valstybės tarnautojus, ir teikia vidaus reikalų ministrui pasiūlymus dėl šių asmenų tvirtinimo. Taip pat Įstatymo projekte siūloma įtvirtinti, kad mokymo programas rengia ir pagal jas valstybės tarnautojus turi teisę mokyti vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka patvirtinti asmenys.

Įstatymo projektu siūloma panaikinti viešosios įstaigos Lietuvos viešojo administravimo instituto išimtines teises rengti valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo bendrąsias programas integracijos į Europos Sąjungą ir personalo vadybos srityse, 18–20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programas ir pagal parengtas programas mokyti valstybės tarnautojus ir Vidaus reikalų ministerijai nustatyti įgaliojimus vykdyti 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programos parengimo ir valstybės tarnautojų mokymo pagal parengtą programą paslaugų pirkimą.

Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad nustatytą privalomą 18-20 kategorijų valstybės tarnautojų mokymą organizuoja ir už jį atsako Vidaus reikalų ministerija.

Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus siūlomą įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

            Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

            Siūlomas įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

            Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

            Priėmus siūlomą įstatymą, mokyti valstybės tarnautojus galės ne tik juridiniai asmenys, bet ir fiziniams asmenims bus sudaromos sąlygos patekti į šią rinką. Taip būtų skatinama konkurencija teikiant valstybės tarnautojų mokymo paslaugas.

Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą.

Įsigaliojus siūlomam įstatymui, turės būti keičiamas Valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigų tvirtinimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2002 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 341 (Žin., 2002, Nr. 77-3312; 2008, Nr. 42-1583), ir Valstybės tarnautojų mokymo organizavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2002 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 340 (Žin., 2002, Nr. 77-3311; 2005, Nr. 69-2487).

Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

            Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams. Įstatymo projektu pašalinami Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nuostatų prieštaravimai Paslaugų direktyvos nuostatoms. Siūlomo įstatymo įsigaliojimo data siejama su Paslaugų direktyvos 44 straipsniu, pagal kurį priimami įstatymai ir kiti teisės aktai, kurie įgyvendina šią direktyvą, turi įsigalioti ne vėliau kaip iki 2009 m. gruodžio 28 d.

            Įstatymo įgyvendinimui reikalingų lydimųjų teisės aktų rengimas.

   Priėmus siūlomą įstatymą nereikės rengti naujų jo įgyvendinimui reikalingų lydimųjų teisės aktų.

            Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

            Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas.

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.

Įstatymo projekto autorius.

Įstatymo projekto rengėjas – Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija.

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc.

„Lietuvos viešojo administravimo institutas“, „kvalifikacijos tobulinimas“, „mokymo programa“, „valstybės tarnyba“.

 

 

Vidaus reikalų ministras

Raimundas Palaitis