LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO, MOKSLO IR KULTŪROS komitetas

 

POSĖDŽIO PROTOKOLAS

2009 m. birželio 10 d. Nr. 106-P-49

Vilnius

 

 

            SVARSTYTA: Pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai) dėl Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-110 (3).

 

1. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Teisės departamentas

2009-06-04

7

3

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Taisytinas projekto 7 straipsnio 3 dalyje po žodžio “prie” vartojamas žodis “vieš”.

 

Pritarti

 

 

 

 

9

6

 

 

2. Projekto 9 straipsnio 6 dalyje reikėtų aiškiai įvardinti subjektą, kuriam bus skiriami biudžeto asignavimai ekspertų grupės veiklai finansuoti.

Pritarti

 

 

 

 

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys

Valentinas Stundys

 

2009-06-10

 

 

 

 

2

 

 

 

 

1

 

 

Argumentai:

Vadovaujantis Terminų banko įstatymo nuostatomis Projekte vartojami terminai buvo aprobuoti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos.

 

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Hipnozė – laikina psichinė būsena – sąmonės pakitimas ir stiprus susitelkimas į įtaigos ir (ar) savitaigos turinį, kurios metu pakinta žmogaus elgesys, savikontrolė ir savimonė ir kurios apimtas žmogus paklūsta kito asmens valiai.

 

 

 

 

 

Pritarti

 

2.

Seimo narys Mečislovas Zasčiurinskas

 

2009-06-04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai: įstatymo projektu nėra apibrėžiama smurto prieš vaiką sąvoka. Tačiau kad apie tai kalbant nekiltų neaiškumų, ją būtina apibrėžti.

Siūlau papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 2 straipsnį – 5 dalyje apibrėžti smurto prieš vaiką sąvoką, numatant, kad tai yra bet kokia psichologinė, seksualinė, fizinė ar emocinė prievarta, vaiko žeminimo bei išnaudojimo formos, sukeliančios faktinę ar potencialią žalą vaiko psichikai, sveikatai, išlikimui, vystymuisi ar orumui. Nusikalstami smurto veiksmai skiriasi aukai padarytos žalos dydžiu. Atitinkamai siūlau pakeisti tolesnės dalies numeraciją.

Pasiūlymas:

Papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5. Smurtas prieš vaiką tai bet kokia psichologinė, seksualinė, fizinė ar emocinė prievarta, vaiko žeminimo bei išnaudojimo formos, sukeliančios faktinę ar potencialią žalą vaiko psichikai, sveikatai, išlikimui, vystymuisi ar orumui. Nusikalstami smurto veiksmai skiriasi aukai padarytos žalos dydžiu.

5. 6. Kitos šiame įstatyme vartojamos pagrindinės sąvokos atitinka Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtas sąvokas.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Netikslinga Įstatymo Projektą tikslinti nauja sąvoka, nes ši sąvoka yra kitų įstatymų reguliavimo dalykas. Tačiau Komitetas siūlo žodį “psichologinis” perkelti į Projekto 4 straipsnio 1 dalies 1 punktą.

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Argumentai: įstatymo projekto 3 straipsnyje nustatant nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas ir atsakomybę už jų pažeidimus yra vadovaujamasi ir visuomenės interesais. Tačiau visuomenės interesai nėra tokia plati ir aiški sąvoka kaip valstybės interesai. Todėl tikslinga būtų vietoj žodžių “visuomenės interesais” įrašyti žodžius “valstybės interesais”.

Siūlau pakeisti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnio 1 punktą – vietoj žodžių „visuomenės interesais“ įrašyti žodžius “valstybės interesais”.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip: “1) nepilnamečių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų) ir visuomenės valstybės interesais;”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto siūloma formuluotė:

“1) nepilnamečių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų) visuomenės ir valstybės interesais;“

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Argumentai: įstatymo projekte nustatant nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas ir atsakomybę už jų pažeidimus šalia kitų principų, vadovaujamasi ir viešosios informacijos rengėjų, skiedėjų ir jų dalyvių, žurnalistų ir jų profesinių organizacijų savikontrole. Tačiau tai nėra efektyvus būdas. Todėl tikslinga tai būtų išbraukti.

Siūlau pakeisti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnio 2 punktą – išbraukti žodį “savikontrole” ir žodį “bei”.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip: “ 2) viešosios informacijos rengėjų, skleidėjų ir jų dalyvių, žurnalistų ir jų profesinių organizacijų savikontrole bei įsipareigojimais

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viešosios informacijos rengėjų, skleidėjų ir jų dalyvių, žurnalistų ir jų profesinių organizacijų savikontrolė jau įteisinta Visuomenės informavimo įstatyme.

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

Argumentai: šiame straipsnyje nustatant nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas ir atsakomybę už jų pažeidimus nėra vadovaujamasi sąžiningumo principu. Tačiau tai yra svarbu ir aktualu. Todėl straipsnį tikslinga būtų tuo papildyti.

Siūlau papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnį 5 punktu – įtvirtinti ir sąžiningumo principą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnį 5 punktu ir jį išdėstyti taip: “5) sąžiningumo principu;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

Argumentai: šiame straipsnyje nustatant nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas ir atsakomybę už jų pažeidimus nėra vadovaujamasi padorumo principu. Tačiau tai yra svarbu ir aktualu. Todėl straipsnį tikslinga būtų tuo papildyti.

Siūlau papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnį 6 punktu – įtvirtinti ir padorumo principą.

Pasiūlymas:

Papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 3 straipsnį 6 punktu ir jį išdėstyti taip: “6) padorumo principu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Argumentai: įstatymo projekto 4 straipsnis nėra visiškai konkretus, aiškus ir išsamus. Todėl reikėtų jį keisti ir papildyti.

 

Siūlau pakeisti ir papildyti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4 straipsnį – 1 punkte išbraukti žodį “detaliai”; straipsnį papildyti nauju 4 punktu, numatant, kad neigiamą poveikį nepilnamečių psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi daranti viešoji informacija būtų laikoma ir tuomet, kai rodomi iškrypimai; atitinkamai pakeisti tolesnių punktų numeraciją; papildyti 10 punktą žodžiais “ ar kaip autoritetai vadinami”; 13 punkte išbraukti žodžius “seksualinės orientacijos, 15 punkte išbraukti  žodį “agituojama” ir vietoj jo įrašyti “propaguojami”, išbraukti žodį “už”, atitinkamai pakeisti žodžius iš “homoseksualius” į “homoseksualūs, iš “biseksualius” į “biseksualūs”, iš “poligaminius” į “poligaminiai”, iš “santykius” į “santykiai”.

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti ir pakeisti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

“1) susijusi su fizinio ar psichinio smurto vaizdavimu: kai detaliai rodomas žmonių ir (ar) gyvūnų  žalojimas, kankinimas ar žudymas;”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto siūloma formuluotė:

“1) susijusi su psichinio (psichologinio, emocinio) ar fizinio smurto vaizdavimu: kai detaliai rodomas žmonių ir (ar) gyvūnų  žalojimas, kankinimas ar žudymas;”

 

 

 

 

 

 

2) kai rodomas sąmoningas turto gadinimas ar naikinimas;

3) kai rodomas mirusio, mirštančio arba žiauriai sužaloto žmogaus kūnas, išskyrus atvejus, kai toks rodymas reikalingas asmens tapatybei nustatyti;

 

 

 

 

4

1

4

N

4) kai rodomi iškrypimai;

 

Nepritarti

Lytiniai iškrypimai apskritai yra draudžiami ir apibrėžti kituose įstatymuose.

 

 

 

 

 

 

4) 5) erotinio pobūdžio: kai skatinamas lytinis geismas, siūloma lytiškai santykiauti, rodomas lytinis aktas, jo imitacija ar kitoks seksualinis pasitenkinimas, lytiniai organai, seksualiniai reikmenys;

5) 6) sukelianti baimę ar siaubą;

6) 7) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti azartiniuose lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis;

7) 8) kuria palankiai vertinamas priklausomumas nuo narkotinių, toksinių, psichotropinių medžiagų, tabako ar alkoholio, taip pat kitų medžiagų, kurios vartojamos arba gali būti vartojamos svaiginimosi tikslais, skatinamas jų vartojimas, gamyba, platinimas ar įsigijimas;

 

 

 

 

 

 

 

 

8) 9) skatinanti savęs žalojimą ar savižudybę, detalizuojanti savižudybės priemones ir aplinkybes;

 

 

 

 

4

1

9

 

9) 10) kuria teigiamai vertinama nusikalstama veika ar idealizuojami, ar kaip autoritetai vadinami nusikaltėliai;

Nepritarti

 

Perteklinis siūlymas

 

 

 

 

 

 

10) 11) susijusi su nusikalstamos veikos modeliavimu;

11) 12) kuria tyčiojamasi iš žmogaus;

 

 

 

 

4

1

12

 

12) 13) kuria tyčiojamasi ar niekinama dėl tautybės, rasės,lyties, kilmės, neįgalumo, seksualinės orientacijos, socialinės padėties, kalbos, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų;  

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

13) 14) kai demonstruojami paranormalūs reiškiniai, sudarant šių reiškinių tikrumo įspūdį;

 

 

 

 

 

4

1

14

 

14) 15) kuria agituojama propaguojami homoseksualiuūs, biseksualiuūs ar poligaminiusiai santykiusiai;

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

15) 16) kuria iškreipiami šeimos santykiai, paniekinamos jos vertybės;

16) 17) kai vartojami nešvankūs posakiai, žodžiai ar gestai;

17) 18) kai patariama, kaip pasigaminti, įsigyti ar naudoti sprogmenis, narkotines ar psichotropines medžiagas, taip pat kitus gyvybei ar sveikatai pavojingus dalykus;

18) 19) kuria skatinami blogi mitybos, higienos ir fizinio pasyvumo įpročiai;

19)  20) kai rodomas žmogaus hipnozės seansas;

20) 21) kuri apibrėžta šio įstatymo 6 straipsnyje.”

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Valentinas Stundys