LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 13, 24, 27, 39, 40, 44, 441, 45, 46 STRAIPSNIŲ IR DEŠIMTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2009-06-04   Nr.XIP-690

Vilnius

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:

            1. Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo Įstatymo 44 straipsnio 1 dalies formuluotę siūloma tikslinti, joje atsisakyti pareigybių vardinimo, nes formuluotė “<...> ir kiti Ministro Pirmininko politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai <...>” tokio pareigybių sąrašo pateikimą, teisės požiūriu, daro niekiniu. Be to, šioje dalyje siekiama apibrėžti Ministro Pirmininko politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pagrindines funkcijas, o ne pareigybių sąrašą.

            Keičiamo Įstatymo 44 straipsnio 2 dalyje reikėtų išbraukti perteklinį tekstą “Ministro Pirmininko”. Svarstytina, ar keičiamo Įstatymo 44 straipsnio 2 dalies nereikėtų atsisakyti kaip perteklinės, nes joje reguliuojami santykiai yra ne įstatymo, o pareigybių aprašo reguliavimo dalykas. Pagal Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 8 dalį, valstybės tarnautojų pareigybių aprašymus tvirtina valstybės institucijų ir įstaigų vadovai, o valstybės įstaigų ir institucijų vadovų – juos į pareigas priėmęs asmuo arba juos į pareigas paskyrusios kolegialios institucijos vadovas. 

            2. Keičiamo Įstatymo 441 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Ministro Pirmininko tarnyba yra Vyriausybės įsteigta biudžetinė įstaiga, jai vadovauja Ministro Pirmininko kancleris. Pagal keičiamo Įstatymo 45 straipsnio 1 dalį, Ministro Pirmininko kanclerį į pareigas politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu skirtų Ministras Pirmininkas. Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė, kaip juridinio asmens – Ministro Pirmininko tarnybos – dalyvis, įgyja prievolinių teisių ir (ar) pareigų, susijusių su juridiniu asmeniu, manytina, kad Ministro Pirmininko tarnyba turėtų būti steigiama ir jos vadovas skiriamas to paties subjekto. Šiame kontekste svarstytina, ar Ministro Pirmininko tarnybos vadovu neturėtų būti įvardintas ne Ministro Pirmininko kancleris, o Ministro Pirmininko tarnybos kancleris.

            3. Keičiamo Įstatymo 441 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Ministro Pirmininko tarnybai vadovauja Ministro Pirmininko kancleris. Ministro Pirmininko kancleris gali turėti 2 pavaduotojus, iš kurių vienas yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, kitas – karjeros valstybės tarnautojas. Keičiamo Įstatymo 441 straipsnio 3 dalyje taip pat numatytos politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybės – Ministro Pirmininko patarėjai – Ministro Pirmininko tarnybos departamentų direktoriai. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 12 straipsnį, į politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigas priimama valstybės politiko ar kolegialios valstybės institucijos pasirinkimu. Ministro Pirmininko kancleris yra valstybės tarnautojas (ne politikas), atliekantis įstaigos vadovo pareigas, kiti šios įstaigos valstybės tarnautojai ir darbuotojai teisine ir organizacine prasme yra jo skiriami, jam pavaldus ir atskaitingi asmenys, todėl neaišku kokius teisinius ir organizacinius santykius siūloma nustatyti teikiamu reguliavimu, neaišku kas ir kuo remdamasis skirs į pareigas minėtus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus. 

            4. Keičiamo Įstatymo 441 straipsnio 1 dalyje, prieš žodį “Pirmininko” reikėtų įrašyti žodį “Ministro”, taip pat suteikti šiai daliai numerį.

            5. Keičiamo Įstatymo 441 straipsnio 3 dalies siūlome atsisakyti kaip perteklinės, nes joje reguliuojami santykiai yra ne įstatymo, o pareigybių aprašo reguliavimo dalykas. Pagal Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 8 dalį, valstybės tarnautojų pareigybių aprašymus tvirtina valstybės institucijų ir įstaigų vadovai, o valstybės įstaigų ir institucijų vadovų – juos į pareigas priėmęs asmuo arba juos į pareigas paskyrusios kolegialios institucijos vadovas. 

            6. Keičiamo įstatymo 45 straipsnio 2 dalies 9 punkto formuluotė “<...> skiria jiems <...> tarnybines ar drausmines <...> pašalpas” <...>” tikslintina.

            7. Įstatymo projekte reikėtų tikslinti nuorodas į oficialius įstatymo paskelbimo šaltinius.

            8. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekto ir jo lyginamojo varianto tekstai nėra tapatūs.

 

Teisės departamento direktorius                                                                      Andrius Kabišaitis

 

J.Andriuškevičiūtė

J.Levinienė