AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

NACIONALINIO SAUGUMO PAGRINDŲ ĮSTATYMO PRIEDĖLIO

14 SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1.      Projekto tikslai ir uždaviniai

Parengtu Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo priedėlio 14 skyriaus pakeitimo įstatymo projektu (toliau – įstatymo projektas) siekiama optimizuoti krizių prevencijos ir valdymo sistemą, užtikrinti racionalią valstybės institucijų sistemos sandarą bei efektyvų, rezultatyvų valstybės biudžeto asignavimų skyrimą ir naudojimą.

Įstatymo projektu taip pat siekiama suderinti galiojančio Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo nuostatas su Vyriausybės įstatyme apibrėžta Vyriausybės komiteto sudėtimi bei su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu.

  

2. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

Šiuo metu galiojantis Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymas numato, kad Vyriausybė krizių valdymo strategijai numatyti ir krizių valdymui koordinuoti sudaro Krizių valdymo komitetą, į kurį įeina Ministras Pirmininkas (komiteto vadovas), svarbiausieji su krizių valdymu susiję ministrai ir kitų valstybės institucijų vadovai. Šis komitetas yra sudarytas bei jo nuostatai patvirtinti Vyriausybės 2001 m. lapkričio 27 d. nutarimu Nr. 1427 „Dėl Krizių valdymo komiteto sudarymo ir nuostatų patvirtinimo“. Taip pat Vyriausybės 2002 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 19 „Dėl Krizių prevencijos komiteto sudarymo ir jo nuostatų patvirtinimo“ yra sudarytas Vyriausybės Krizių prevencijos komitetas.

Pagrindinė valstybės įvairaus pobūdžio krizių prevencijos koordinavimo strateginiu lygmeniu institucija yra Vyriausybės įsteigtas Krizių prevencijos koordinavimo centras. Šis centras, dalyvaujant ministerijoms ir kitoms valstybės institucijoms, rengia Vyriausybės tvirtinamus integralius krizių ir ekstremalių situacijų prevencijos bei jų valdymo planus ir priemones,.

 

     3. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

Įstatymo projektu būtų pavedama Vyriausybei sudaryti vieną Krizių prevencijos ir valdymo komitetą krizių prevencijos ir valdymo klausimams spręsti. Į šio komiteto sudėtį, derinant ją su Vyriausybės įstatymo 27 straipsnio 3 dalimi bei parengtu Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu, įeitų svarbiausi su krizių valdymu susiję Vyriausybės nariai ir Ministro Pirmininko kancleris, komitetui vadovautų Ministras Pirmininkas.

Krizių prevencijos ir pasirengimo jas valdyti koordinavimo funkcijas įstatymo projektu būtų pavedama atlikti ne specialiai šiai funkcijai vykdyti Vyriausybės steigtinai atskirai institucijai, bet esamai, t. y. Vyriausybės kanceliarijai, kuri įstatymo projekte, derinant su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu, įvardinama Ministro Pirmininko tarnyba.

 

4. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

5. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas kriminogeninės situacijos bei korupcijos neįtakos.

 

6. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Verslo sąlygų ir jo plėtros priimtas įstatymas neįtakos.

 

7. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

Priėmus teikiamą projektą reikės pakeisti Seimo 2008 m. lapkričio 13 d. nutarimą Nr. X-1808 „Dėl Krizių valdymo sistemos plėtotės programos patvirtinimo“, Vyriausybės 2001 m. lapkričio 27 d. nutarimą Nr. 1427, pripažinti netekusiu galios Vyriausybės 2002 m. sausio 9 d. nutarimą Nr. 19, 2001 m. liepos 27 d. nutarimą Nr. 939 „Dėl Krizių valdymo centro prie Krašto apsaugos ministerijos įsteigimo ir šio centro nuostatų patvirtinimo“, patikslinti Ministro Pirmininko tarnybos veiklos dokumentus, prireikus ir kitus poįstatyminius teisės aktus.

 

8. Projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei

Projekto nuostatos  minėtai konvencijai bei Europos Sąjungai teisei neprieštarauja.

 

9. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi lydimieji aktai

Kitų, nei nurodytų šio aiškinamojo rašto 7 punkte, galiojančių teisės aktų keisti nereikės.

 

10. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms

Projekto įgyvendinimas papildomų valstybės biudžeto lėšų nepareikalaus. Priešingai, jos bus sutaupytos atsisakant esamo Krizių valdymo centro prie Krašto apsaugos ministerijos bei jo funkcijas perduodant Ministro Pirmininko tarnybai.

 

11. Projekto rengėjai

Projektą  parengė Vyriausybės kanclerio 2009-04-06  įsakymu Nr. V-28 sudaryta darbo grupė.

 

12. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:

„krizių prevencija“, „krizių valdymas“.

 

Vidaus reikalų ministras                                                          Raimundas Palaitis