AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 13, 24, 27, 39, 40, 44, 44-1, 45, 46 STRAIPSNIŲ  IR DEŠIMTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO  PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1.                                     Projekto rengimo priežastys.

Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje, kuriai Lietuvos Respublikos Seimas pritarė 2008-12-09 nutarimu Nr. XI-52 (toliau – Vyriausybės programa), numatyta, kad Vyriausybė 2009 metais planuoja įgyvendinti esmines permainas 7 svarbiausiose srityse, tarp jų ir valstybės valdymo srityje. Pagrindinis valstybės valdymo tikslas 2009 m. – pasirengti įgyvendinti naują, Vyriausybės politinius prioritetus atitinkančią, į rezultatus ir vartotoją orientuotą valstybės valdymo modelį jau sudarant 2010 - 2012 m. biudžetą.

Vyriausybės programoje numatyta pertvarkyti Vyriausybės kanceliariją į Vyriausybės Strateginio planavimo  komiteto patariamąją ekspertinę instituciją nuo jos atskiriant nedidelę Ministro Pirmininko kanceliariją, įsteigiant Valstybės valdymo reformos biurą. Atsižvelgiant į tai ir siekiant nustatyti Vyriausybės kanceliarijos nereikalingas, šalutines, besidubliuojančias funkcijas Vyriausybės kanceliarijos prašymu UAB ,,KPMG  Baltic“ atliko Vyriausybės kanceliarijos veiklos ir funkcijų auditą. Audito išvados buvo apsvarstytos 2009-04-06 Vyriausybės pasitarime, o teikiamos Vyriausybės įstatymo pakeitimo pataisos 2009-04      Vyriausybės pasitarime.

2.                                     Parengto  projekto tikslai ir uždaviniai

Vyriausybės įstatymo (toliau – įstatymas) 13, 24, 27, 39, 40, 44, 44-1, 45, 46 straipsnių ir dešimtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projekto (toliau – įstatymo projektas) parengtas siekiant optimizuoti Vyriausybės kanceliarijos, kaip Ministrui Pirmininkui ir Vyriausybei atlikti funkcijas padedančios institucijos veiklą. Įstatymo projektu siekiama sustiprinti ir patikslinti Vyriausybės kanclerio funkcijas, kad būtų sudarytos sąlygos Vyriausybės kanceliarijai veiksmingai padėti Ministrui Pirmininkui ir Vyriausybei  įgyvendinti Vyriausybės programą ir Vyriausybės 2008 - 2012 metų programos įgyvendinimo priemones, Ministrui Pirmininkui suteiktos didesnės galimybės tiesiogiai inicijuoti  reformas ir turėti joms įtakos, o Vyriausybės kanceliarijai – dalyvauti koordinuojant jų įgyvendinimą. Taip pat projektu siekiama patikslinti kitas Vyriausybės įstatymo nuostatas, susijusias su Vyriausybės kanceliarijos pavadinimo keitimu ir kitomis su Vyriausybės įstatyme Vyriausybės kanceliarijai  nustatytomis funkcijomis.

3.                                     Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai.

Įstatymo 45 straipsnyje nustatyta, kad Vyriausybės kancleris yra Vyriausybės kanceliarijos vadovas, pavaldus Ministrui Pirmininkui. Įstatymas nenumato, kad Vyriausybės kancleris, kaip įstaigos vadovas, galėtų būti skiriamas politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu. Įstatyme taip pat nenumatyta, kad Vyriausybės kanclerio pavaduotojai ir Vyriausybės kanceliarijos struktūrinių padalinių vadovai galėtų būti politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai.

Įstatymo 44-1 straipsnyje nurodyta, kad Vyriausybės kanceliarija yra Vyriausybės įsteigta biudžetinė įstaiga, padedanti vykdyti Ministro Pirmininko ir Vyriausybės funkcijas. Įstatymo 45 straipsnyje išdėstytos Vyriausybės kanclerio funkcijos Vyriausybės kancleriui ir Vyriausybės kanceliarijai iš esmės leidžia atlikti tik Vyriausybei pateiktų teisės aktų projektų vertinimo bei technines –administracines funkcijas – Vyriausybės posėdžių, pasitarimų rengimo, protokolavimo, Vyriausybei pateiktų teisės aktų projektų, kurių nepavyko rengėjams suderinti, derinimo, Europos Sąjungos dokumentų registravimo, paskirstymo institucijoms, pozicijų Europos sąjungos klausimais rengimo koordinavimo ir kitas su tuo susijusias funkcijas. Tačiau įstatymas nesudaro pakankamų prielaidų Vyriausybės kancleriui ir jo vadovaujamai įstaigai padėti Ministrui Pirmininkui ir Vyriausybei užtikrinti Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimą, inicijuoti valstybei svarbių ūkio, ekonomikos, valstybės valdymo ir kitų sričių reformas, koordinuoti reformų ir kitų krašto reikalų įgyvendinimą, dalyvauti formuojant politines nuostatas ir jas įgyvendinant.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad UAB ,,KPMG Baltic“ pasiūlė integruoti Ministro Pirmininko patarėjus į Vyriausybės kanceliarijos organizacinę struktūrą, panaikinti besidubliuojančias su Teisingumo ministerija Vyriausybei pateiktų teisės aktų projektų vertinimo funkcijas, atsakomybę už teisės aktų projektų kokybę atiduoti ministerijoms, Europos Sąjungos politikos formavimo funkcijas palikti spręsti vienai institucijai (Užsienio reikalų ministerijai), peržiūrėti ir sustiprinti strateginio planavimo funkcijas.  

Įstatymo 13 straipsnyje nustatyta, kad atlyginimą Vyriausybės nariams moka Vyriausybės kanceliarija. Auditą atlikusios UAB ,,KPMG Baltic“ siūlo atlyginimų ministrams mokėjimą  perduoti atitinkamoms ministerijoms, be to, dar ir todėl, kad iš ministerijoms skirtų lėšų yra sudaromi ministrų fondai.

4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir laukiami teigiami rezultatai.

Įstatymo projekte siūloma Vyriausybės kanceliariją vadinti Ministro Pirmininko tarnyba.

Įstatymo projekte siūloma pakeisti Vyriausybės kanclerio, kaip Vyriausybės kanceliarijos vadovo, statusą ir nustatyti, kad jis yra Ministro Pirmininko tarnybos vadovas,  priimamas politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu Ministro Pirmininko. Kadangi Vyriausybės programos įgyvendinimas yra susijęs su politinėmis  nuostatomis,  Ministro Pirmininko tarnybos vadovo  įgaliojimų laikotarpį tikslinga būtų sieti su valstybės politiko – Ministro Pirmininko įgaliojimų laikotarpiu.

Įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad Ministro Pirmininko kanclerio pavaduotojai gali būti politinio (asmeninio) pasitikėjimo ir(arba) valstybės karjeros tarnautojai. Atsižvelgiant į numatomus Vyriausybės kanceliarijos struktūros pertvarkymus ir į tai, kad 2009-04-06 Vyriausybės pasitarime nuspręsta nesteigti 2 institucijų, taip pat planuojama pakeisti Vyriausybės kanceliarijos funkcijas, pertvarkant struktūrą  nustatyti Ministro Pirmininko tarnybos, kaip administracines–technines funkcijas vykdančios ir reformų, strateginio planavimo, Vyriausybės programos įgyvendinimo užtikrinimo funkcijas inicijuojančios, koordinuojančios ir problemas sprendžiančios institucijos,  kompetenciją,  būtų tikslinga  įstaigos vadovui palikti teisę spręsti dėl savo pavaduotojų statuso.

Atsižvelgiant į tai, kad numatoma pakeisti Vyriausybės kanclerio statusą į politinio (asmeninio) valstybės tarnautojo statusą, taip pat į tai, kad įstatyme numatoma atsisakyti Ministro Pirmininko vyriausiojo patarėjo pareigybės ir jam numatytų funkcijų, taip pat į siekį sustiprinti Vyriausybės kanceliarijos dalyvavimą reformų, strateginio planavimo ir Vyriausybės programos įgyvendinimo srityje,  įstatyme siūloma papildyti Ministro Pirmininko kanclerio funkcijas.

Šiomis siūlomomis įstatymo pataisomis būtų sudarytos sąlygos naujajai Ministro Pirmininko tarnybai veiksmingiau atlikti Ministro Pirmininko ir Vyriausybės funkcijas.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad jų būtų išvengta.

Priėmus teikiamą įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai galioja ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti priėmus teikiamą projektą.

Priėmus įstatymo projektą, Vyriausybė iki įstatymo įsigaliojimo termino turės pakeisti Vyriausybės kanceliarijos nuostatus, patvirtintus Vyriausybės 2008-04-09 nutarimu Nr. 320 ir Vyriausybės darbo reglamentą, patvirtintą Vyriausybės  1994-08-11 nutarimu Nr. 728, taip pat kitus Vyriausybės nutarimus, susijusius su Vyriausybės kanceliarija ir(arba) Vyriausybės kanclerio veikla.

7. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir (arba) korupcijai neturės.

8. Įstatymas įtaka verslo sąlygoms  ir jo plėtrai.

Įstatymas įtakos verslui ir jo plėtrai neturės

9. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams.

Įstatymo projekto nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

10. Įstatymui įgyvendinti reikalingi  įstatymų lydimieji aktai, kas ir kada juos turėtų parengti ir pateikti, šių aktų metmenys.

Įstatymui įgyvendinti reikalingos Valstybės tarnybos įstatymo, Peticijų įstatymo, Gyventojų turto deklaravimo įstatymo, Kūno kultūros įstatymo, Valstybės herbo, kitų herbų ir herbinių ženklų įstatymo, Valstybės vėliavos įstatymo, Vidaus audito ir kontrolės įstatymo pataisos teikiamos kartu su įstatymo projektu. Šių įstatymų pataisos iš esmės susijusios su Vyriausybės kanceliarijos pavadinimo ir Vyriausybės kanclerio pareigybės pavadinimo pakeitimu į Ministro Pirmininko tarnybos pavadinimą ir Ministro Pirmininko kanclerio pareigybės pavadinimą.

11. Įstatymui įgyvendinti reikalingos biudžeto lėšos.

Įgyvendinant įstatymo nuostatas papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, o dėl numatomų struktūrinių pertvarkymų sumažinus Vyriausybės kanceliarijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, skaičių, bus sutaupyta valstybės biudžeto lėšų.

12. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų išvados ir vertinimai.

Rengiant įstatymo projektą  specialistų išvadų negauta.

13. Įstatymo projekto iniciatoriai

Įstatymo projektą parengė Vyriausybės kanclerio 2009-04-06 įsakymu Nr. V-28 sudaryta darbo grupė.

14. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną ,,Eurovoc“

,,Vyriausybės kanceliarija“, ,,Vyriausybės kancleris“, ,,Ministro Pirmininko tarnyba“, ,,Ministro Pirmininko kancleris“.

 

 

 

 

 

Vidaus reikalų ministras                                                                     Raimundas Palaitis