AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

Dėl Lietuvos Respublikos Visuomenės informavimo įstatymo 46 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto

 

 

 

 

1) projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą:

Rengti įstatymo projektą paskatino būtinybė sudaryti teisines prielaidas efektyvesniam žodžio laisvės sklaidos internete ir internetinės žiniasklaidos veiklos etikos kolizijos sprendimui. Problemos aktualumą sąlygoja tam tikra technologinė internetinės žiniasklaidos specifika, kai viešosios informacijos rengėju tampa ne tik informacinės visuomenės informavimo priemonės valdytojas (de jure), bet ir šios priemonės skleidžiamos informacijos vartotojas (de facto), tiesiogiai dalyvaujantis naujienų kūrime, jų komentavime ar tiražavime. Todėl savailaike ir svekintina laikytina Lietuvos naujienų internetinių portalų iniciatyva burtis į Interneto žiniasklaidos asociaciją tam, kad nuosekliai būtų įgyvendintas siekis viešoje, informacinėje elektroninėje erdvėje diegti tiek viešosios informacijos rengėjų, tiek šios informacijos vartotojų etiško elgesio taisykles bei etiško elgesio praktiką.

 

2) parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Įstatymo projekto tikslas - patikslinti Įstatyme numatytą Žurnalistų ir leidėjų etikos komisijos narių sąrašą, papildant jį nauja organizacija - Interneto žiniasklaidos asociacija.

Įstatymo projektu siekiama teisiškai formalizuoti internetinės žiniasklaidos priemonių organizacinės ir etinės savitvarkos procesą, suteikti Interneto žiniasklaidos asociacijai teisę deleguoti savo atstovą į Žurnalistų ir leidėjų etikos komisiją, sudaryti prielaidas efektyvesniam ir objektyvesniam minėtos komisijos darbui, vertinant internetinės žiniasklaidos veiklos problemas.

 

3) kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai:

Žurnalistų ir leidėjų etikos komisiją, kaip viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų savitvarkos instituciją, šiuo metu sudaro 14 narių (organizacijų). Nei vienas iš jų tiesiogiai neatstovauja informacinės visuomenės informavimo priemonių žurnalistų interesų, savitvarkos lygmenyje nesprendžia šios rūšies žiniasklaidos priemonių organizacinių ir veiklos etikos problemų.

 

4) kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Priėmus įstatymą tikimasi, kad dalyvavimas Žurnalistų ir leidėjų etikos komisijos veikloje padės Interneto žiniasklaidos asociacijai tinkamai, efektyviai formuoti naujas viešosios informacijos rengėjų ir viešosios informacijos vartotojų etiško elgesio viešoje elektroninėje erdvėje normas.

 

5) galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių priėmus įstatymo projektą nenumatoma.

 

6) kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymas neturės teigiamos įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai.

 

7) kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8) įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą:

Priėmus šį Įstatymo projektą galiojančių teisės aktų keisti ar naikinti nereikės.

 

9) ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

Taip.

 

10) jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys:

Įstatymo įgyvendinimui nereikės Įstatymo lydimųjų aktų.

 

11) kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai):

Papildomų biudžeto išlaidų Įstatymo įgyvendinimas nepareikalaus.

 

12) įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nėra.

 

13) įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai:

Informacinės visuomenės plėtros komiteto pirmininkas Vytautas Grubliauskas.

 

14) reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:

"Interneto žiniasklaidos asociacija".

 

15) kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

 

 

 

 

Teikia:                                                                              Seimo narys Vytautas Grubliauskas

parašas                                     vardas, pavardė